Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 204)

Hjelpe meg så søte de var da ,sukk, vil ha
De er så utrolig søte når de stivner slik. Alt stritter, inkludert bartene.

Migrene er noe dritt, så du har min fulle medfølelse. Det gikk omsider opp for meg i påska at den hodepinen jeg av og til har er migrene. Jeg har bare aldri koblet det (jeg har hatt mine fordommer mot elendigheten - jada, jeg skammer meg over det nå - så jeg har ikke villet skjønne det). Ikke fungerer hodepinetabletter på elendigheten heller. Det er noe skikkelig dritt. Godt du føler deg bedre!
Jeg må dele noen flere bilder i kveld
Forsøkte å få tatt noen bilder av Green Laser kullene, men i karet til de yngste har eplesneglene prompet ut infusorier så der er det knapt mulig å se inn. Og ihvertfall ta noen bilder er håpløst. Søren også. Eplesnegler gjør sånt i blant. Jeg satte inn to stykker der for at de skulle spise opp trådalgene som er i ferd med å slå seg ned oppe i flyteplantene. De gjorde jo det da, lå der og veltet seg i all den gode maten og i løpet av natta prompet de som takk... dagen etter at jeg satte dem inn i karet var vannet gråhvitt da jeg slo på lyset. Jeg har fjernet dem igjen nå, men infusoriene har jeg ikke blitt kvitt. Jeg har skiftet massevis av vann, latt være å skru på lyset i flere dager, men det blir ikke borte. Får prøve andre triks.

Hos de eldste Green Laser ynglene er javamosen i ferd med å kuppe karet, så den må nok friseres snart. Gleder meg ikke... Inntil videre danner den et tett lokk som alle de grønne smartingene tar tilflukt under så fort jeg veiver med "den svarte greia" foran karet. Fikk tatt et par kjappe bilder av dem som lå i utkanten før de forsvant helt.

Helt til sist er et bilde av Corydoras reynoldsi også. Ojoj, jeg gleder meg til disse blir kjønnsmodne! Det skal bli moro!

[External Image]

[External Image]

C. reynoldsi
[External Image]
P. zigzag hann med egg
Den unge Pyrrhulina zigzag hannen min har stadig store eggsamlinger på det sverdplantebladet han har valgt ut som eggleggingsplass. Med så mange koner som han har i haremet sitt, så er det alltid noen som er eggstinne og klare for en runde egglegging. Nå i det siste har han hatt egg der omtrent annenhver dag. Men han er dessverre ikke like flink som Gamlekongen var med eggpasset. Denne unge spjælingen mister alltid sin eggsamling første natta. Tror kanskje han har greid å passe dem en natt ved et eller to tilfeller. Men jeg kan ta feil; eggene kan ha blitt borte og så er det en ny eggladning jeg ser neste dag.
Siden eggene aldri får sjans til å klekke lenger, så vokser det ikke opp små-tetraer på egenhånd her mer. Men jeg har i grunnen mange nok i stimen nå (21), så det er ikke noe jeg stresser med. Men det kunne vært moro å prøve en ny runde med oppdrett av disse, ved å ta ut bladet med eggene og klekke dem separat.

Jeg lurer litt på disse tetraene... det er mistenkelig mange hunner og såvidt jeg kan se; bare en hann! Allerede "i krybben" vokste han fortere enn de andre i kullet, ble fort den største, og var den mest aggressive av dem. Hoppet på andre yngel og hogg etter dem allerede mens han var bare et par - tre millimeter stor (liten)... kanskje han drepte alle fremtidige konkurrenter allerede på det stadiet? At det er derfor det vokste opp kun èn hann? Jeg vet egentlig ikke, men det er jo påfallende at det kun er en hann i hele karet. Iallefall er det bare en som har kjennetegnene til å være hann... kan jo være en kamuflert hann eller to der, som ikke utvikler hannens ryggfinne og halefinne, for å skjule seg i mengden som hunn, omtrent som underdanige Apistogramma-hanner gjør?

Han lever iallefall livets glade dager med masse koner i haremet, som alle ser opp til ham og gjerne kommer en tur til bladet hans

Dette bildet ble tatt i går, der han står over eggene og passer på. Og i dag er de borte, som vanlig.

[External Image]


Kjære, de eggene der er virkelig knøttsmå! Og jeg antar at nyklekte tetrasmåttiser er deretter?
Inger Anne
Kjære, de eggene der er virkelig knøttsmå! Og jeg antar at nyklekte tetrasmåttiser er deretter?

Ja til begge deler Eggene ser ut som sukkerkorn der de ligger. Det drysser noen utenfor som oftest, de er bare svakt klebrige.
Yngelen er nesten umulig å se for meg uten briller, og selv da må jeg myse skikkelig for å se dem. Det kunne vært moro å drette disse tetraene igjen, men... får vente til 45 literen er ledig igjen, tenker jeg. Nå er den full. Ildtetraene og smykketetraene befinner seg der for tiden, etter at 180 l ble solgt.
Jeg syntes det så ut til å være litt for få Nannostomus eques i den øverste 160 literen i dag, men på den annen side; de er eksperter på å gjemme seg. De står dønn urørlige som stive pinner og kvister, noe som sannsynligvis er nettopp hva de forsøker å etterligne også, og ingenting av bevegelse røper hvor de befinner seg om de nå vil skjule seg.

Jeg tok uansett en leterunde i karet med lommelykt, og litt "dyneløfting" for å sjekke under mosen avslørte ytterligere to døde N. eques. De ble fisket ut. Hm, nå har det falt fra mange synes jeg. 5 stykker totalt hittil siden søndag.
Håper det stopper opp nå. Jeg kjøpte noen ekstra da jeg satt og skulle bestemme antallet, for å ha en stim selv om noen skulle falle fra. Jeg fikk levert 25, nå er det altså 20.

Ph i karet er 6.6 og temperatur ligger mellom 25 og 26°C (varierer en grad mellom dag og natt).

[External Image]
Glemte bildet til innlegget ovenfor... :p
Jeg begynte å gruble i dag: hvor mange coryarter har du egentlig nå?
mona o
Jeg lurer litt på disse tetraene... det er mistenkelig mange hunner og såvidt jeg kan se; bare en hann!

Har du vurdert om "pH og/eller temp kan påvirke kjønnsfordeling"-teorien kan være årsaken?
Inger Anne
Jeg begynte å gruble i dag: hvor mange coryarter har du egentlig nå?

Det vet jeg ikke Hehe
Jeg har jo solgt f.eks. C140, alle sammen, så det er bare en av artene jeg ikke har lenger. Hvor mange arter jeg har hatt tilsammen hadde i grunnen vært mer spennende å vite, men det har jeg ikke sjans til å telle

Jeg kan ta en "vareopptelling" en dag, så du får svar på spørsmålet. Men antallet arter er noe jeg aldri tenker over, faktisk. Jeg tenker mere kvalitet fremfor kvantitet De artene jeg har, har jeg fordi de faktisk står på min ønskeliste eller vil-ha-liste. Jeg har forsøkt å være litt streng og selge det jeg faktisk ikke bryr meg så mye om å eie lenger, arter jeg liksom føler meg "ferdig med". Som nettopp C140. Jeg fikk vel en overdose av de der, vet ikke hva det var... kanskje frykt for at de voksne skulle finne på å peise ut 600 egg igjen til stadighet :p

Jeg spekulerer nå litt på om jeg skal selge unna Corydoras panda, eller ikke. Gruppen, eller stimen, jeg har nå er egentlig ikke passende på mitt akvarierom for de burde ha kjøligere vann (24-25 C maks) enn jeg greier å få til der inne. Det er iallefall snakk om å flytte dem og samtidig tynne ut i gruppa så den blir på færre individer. De har jo formert seg opp og blitt ganske mange på egenhånd. Hvis jeg flytter dem til et annet kar, kan jeg greie å presse temperaturen ned et par grader. F.eks. hjørnekaret nederst til venstre i den doble reolen. Det karet står i trekk og pleier å være noe kjøligere enn mange andre. Uansett, antallet skal ned, og jeg tror ikke jeg vil spandere på dem et eget artskar lenger.

Dette var mye babbel du egentlig ikke spurte om, men sånn er jeg vet du Kommer jeg først i gang så...!

mona o
Jeg lurer litt på disse tetraene... det er mistenkelig mange hunner og såvidt jeg kan se; bare en hann!

Humunukuapuaa
Har du vurdert om "pH og/eller temp kan påvirke kjønnsfordeling"-teorien kan være årsaken?

Absolutt! Mange, mange ganger. Og om ph er årsaken, så er det fordi den er for høy, tror jeg. Den ligger på 6-tallet her hos meg, men jeg vet at denne arten befant seg i langt surere vann i det fri, iflg. Tom C (som fanget dem i Peru). Han holder dem i mye lavere ph enn jeg, hvis jeg ikke husker feil. Men jeg har ikke nerver til å (med hensikt) bevege ph ned på 5-tallet og lavere :p Det er suuuurt!

Temperatur er jeg usikker på, men det er jo like sannsynlig. Hos Apistogramma (dvergciklider) har jo temperaturen ekstremt mye å si. Jeg endte opp med rundt 50 hunner og 7-8 hanner en gang, fordi paret la eggene sine midt på sommeren i en hetebølge....umulig å få temperaturen lavere i karene da. Så det flommet over av hunner.
Noen bilder fra "Ostehullet", akvariet med den rare trerota som ligner et stort ostehull :p Dette karet skal bli artskar for Corydoras sp. Black.

Det er nå snart fulltallig gruppe med Corydoras sp. Black her, fremdeles noen få igjen i et annet kar som skal overføres hit. Men det gjøres gradvis og med flere dagers mellomrom for å ikke overbelaste HMF filteret, som jeg kickstartet for litt siden.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Hvilken type linse bruker du når du tar disse bildene, utrolig nære og klare bilder ?
Kjetil Hagen
Hvilken type linse bruker du når du tar disse bildene, utrolig nære og klare bilder ?


Bruker bare kit-linsa 18-55 mm, Canon.
Speilreflekskamera Canon EOS 400D.

Nå har jeg skyllt og vasket 26 kg sand og hatt det oppi den nederste 168 literen. Og enda ser det ut til å kunne trenge litt til. For en gørrkjedelig jobb det er å skylle sand! Men, det må jo bare gjøres, så jeg tok en kraftinnsats i går.

Jeg kommer ikke så mye lenger nå, før jeg finner en trerot eller to. Den lokale zoobutikken har ikke samme leverandør lenger, og jeg finner ikke noe spennende trerøtter der lenger. De har bare flisete klumper, ikke noe å ha. Så jeg må en tur til byen (Oslo) og sjekke rundt i et par butikker der. Det er et pes å reise helt inn dit og drasse med seg trerøtter på tog og buss hjem igjen :p
Det er ingen vits å plante noe i disse nye karene før jeg har funnet og satt inn trerøtter. Så inntil videre må det bare stå sånn, med vann og sand. Men jeg har fått montert powerheaden og laget hull i HMF matten til slange-enden og plugget den inn.

[External Image]
Jeg satt og lette etter noe i tråden min, bladde meg gjennom side etter side fra omtrent side 40 og frem til side 50. Jøss, jeg hadde helt glemt så mange flotte bilder av viltfangede fisk som de voksne Green Laserne mine (se side 49) og mange andre.... og se der ja, det var visst høsten 2007 jeg fikk mine L144, og Super-Arcuatusene også... og en hel rekke andre fisk. Corydoras sp. Black fikk jeg i august 2007. Green Laser kom også i hus 2007, på høsten.


Dette siterte innlegget er nr 1355 i akvarietråden min, fra november 2007.
Ønskelisten er fremdeles like aktuell, men en art kan krysses av for den har jeg fått tak i: Corydoras eques.

mona o
Jeg har fått tak i fire nye Corydoras-arter denne høsten, som jeg lenge har hatt på ønskelisten. Man skulle jo tro at jeg snart ville føle meg "mett"... :-) Men den gang ei! Det er sååå mange fine arter der ute! Artene blir bare sjeldnere og mere vriene å få tak i :-) Jeg kan nevne [I]noen[/I] eksempler:-) [URLBLOCK1] [URLBLOCK2] [URLBLOCK3] [URLBLOCK4] [URLBLOCK5] [B]X[/B] [URLBLOCK6] [URLBLOCK7] Og så har jeg egentlig veldig lyst på [URLBLOCK8]...:-) Og vi må ikke glemme [URLBLOCK9], og så har vi alle C-nummer og CW-nummerne da...*sukk* [URLBLOCK10]for eksempel.
Karamell måtte flytte i går.
Jeg hadde plassert ham i en 85 liter sammen med C. metae og C. sterbai gruppene mine, og det så ut til å gå veldig bra i begynnelsen. Men så la jeg merke til at han begynte å ta patrulje-turene sine ned i karet og under redmoor-røttene. Der liker jo Corydorasene å ligge, men det likte han ikke at de gjorde! Han stod og nistirret på dem, og så blåste han ut gjellelokkene sine og alle finnene. Reagerte de ikke på denne åpenbare trusselen, så nappet han i dem, og da fikk de opp farten. Stadig vekk så jeg Coryer som kom sprettende ut og føk rundt i karet med Karamell etter seg. Skjønner ikke helt hva han har fått i mot dem, han har ikke brydd seg om dem før. Men han var veldig opptatt med å pusle med noe i overflaten, under et sverdplanteblad som krummet seg litt i vannspeilet. Han hang mye rundt der, og så egentlig ut som om han drev og syslet med noe. Jeg klarte ikke se under bladet pga vinkelen, men det virket egentlig som han bygde seg et skumrede der og derfor ikke likte at Coryene befant seg under ham i akvariet lenger.

Da jeg var vitne til en ganske intens forfølgelse i går, bestemte jeg meg for å flytte Karamell til et kar med mer planter og litt større plass. Han ble flyttet til 98 literen der Venusfiskene og Corydoras panda går.
Sist jeg så snurten av han mellom plantene der, var han travelt opptatt med å glo på ting og inspisere sitt nye rike

Han ser ikke så blid ut her, men det er bare oppsynet hans - sånn er bare kampfisk

[External Image]
Fantastisk bilde av Karamell!

Jeg er litt lat i dag og spør deg istedet for å leite i tråden din;

Jeg tror du ha nevnt en annen butikk enn Aquaristik shop som fører Amtra eikebarkekstrakt? Jeg finner den plutselig ikke hos Aquaristik shop lengre og jeg bare "må ha den"

Eller har du tips om et annet middel å bruke for senking av ph?
Jeg snakket med han som driver Aquamanias nå på søndag, og han sa han hadde fått en pålitelig leverandør av Amtra nå. Husker ikke nøyaktig om han sa han hadde eikebarkekstrakt på lager, eller ville få inn på lager snart... men om du sender han en email burde jo det oppklare saken kjapt??
Jeg sjekket nå i nettbutikken hans, om Amtra eikeb.ekstrakt ligger der, men det gjør det ikke. Men jeg vet han sa han enten hadde tatt det inn alt, eller skulle ta det inn nå (for jeg har spurt etter det).
Kjempestilig bilde av Karamell Jeg elsker det sure fjeset deres, det er en del av sjarmen
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap