Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 205)

Flott, takk, da hører jeg med dem. Webzoo mente de skulle ta inn dette da jeg spurte for lenge siden, men det tror jeg ikke kommer til å skje. De har tatt inn [URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2033&HKatID=]Amtra ph konstant[/URL], men det er jo ikke det jeg vil ha.
Mvjnz
Kjempestilig bilde av Karamell:) Jeg [B]elsker[/B] det sure fjeset deres, det er en del av sjarmen:)


Jepp, jeg lar meg bli sjarmert av et slikt fjes når som helst, jeg
Lisbeth
Eller har du tips om et annet middel å bruke for senking av ph?

Jeg kjøpte JBL pH-minus på OsloZoosenter tidligere i uken, så MÅ du ha nå i dag er det kanskje et alternativ.
Humunukuapuaa
Jeg kjøpte JBL pH-minus på OsloZoosenter tidligere i uken, så MÅ du ha nå i dag er det kanskje et alternativ.


Det jeg egentlig mente med "må ha" var at jeg ville ha Amtra eikebarkekstrakt. Jeg er så utrolig fornøyd med den så vil helst ha tak i den. Men et godt alternativ er fint å ha hvis det viser seg vanskelig å få tak i akkurat den. Jeg har til et par vannbytter så ikke helt krise enda

Endret: Vent nå litt, er ikke dette eikebarkekstrak?! Hos Aqua manias
Lisbeth
Det jeg egentlig mente med "må ha" var at jeg ville ha [B]Amtra eikebarkekstrakt[/B]. Jeg er så utrolig fornøyd med den så vil helst ha tak i den. Men et godt alternativ er fint å ha hvis det viser seg vanskelig å få tak i akkurat den. Jeg har til et par vannbytter så ikke helt krise enda :) Endret: Vent nå litt, [URLBLOCK1]?! Hos Aqua manias


Jovisst er det det! Hvor fant du den da? Jeg så den ikke jeg... :p
Da er det bare å kjøpe Han poster sikkert i dag i en boblekonvolutt om du spør pent
mona o
[QUOTE=Lisbeth] Endret: Vent nå litt, [URLBLOCK1]?! Hos Aqua manias


Jovisst er det det! Hvor fant du den da? Jeg så den ikke jeg... :p
Da er det bare å kjøpe Han poster sikkert i dag i en boblekonvolutt om du spør pent

Søkte på "Amtra" så poppet den opp! Nå ble jeg veldig glad
Jada, det er en liten stund siden jeg oppdaget at Aquamanias hadde tatt inn eikebarkekstrakt igjen. Jeg ble meget glad da jeg så det!
Nå skjønner jeg hvorfor jeg ikke fant den istad! :p
Den ligger nemlig ikke i nettbutikken på det logiske stedet å lete, som er under menyvalget "Ferskvann" --> "Vanntilsetninger" -- > "Pluss/Minus ph".
Nei, den lå ikke engang under "Ferskvann" Enda lengre ut. Amtra eikebarkekstraktet befant seg ute på hovedmenyen under Nye Produkter, rett under menyvalget "Katt" :p
Ph -
hei monao..eikebarkekstrakt .e det et must.. .hadde noe oppi karet mitt som senka ph (husker ikke navnet nå ,er på jobb).syntes det virka godt ..eller er eikebark for noe annet også
Eikebark-ekstrakt er for å senke ph ja, og et naturlig produkt. Jeg kunne ikke tenke meg å bruke noe annet. Er helt avhengig av det!

Gudene vet hva en del av de andre ph-senkende syrene på akvariemarkedet er for noe... det er mye rart som brukes som ph-senkende syre, syntetiske kjemikalier av div. skumle sorter. Ikke noe for meg!!
Kan ikke du gjøre en test med catappa vs eikebarkekstrakt?

Jeg bruker Amy's Catappa blackwater extract oppskrift som basis, men mindre porsjoner pluss litt hokus pokus.
mona o
[QUOTE=Kjetil Hagen]Hvilken type linse bruker du når du tar disse bildene, utrolig nære og klare bilder ?


Bruker bare kit-linsa 18-55 mm, Canon.
Speilreflekskamera Canon EOS 400D.



Har du behandlet bildene av C.Black i et program før du har lagt de ut. Jeg har samme linsa jeg også, og har ennå ikke klart å få så klare og nære bilder.
Nå er jeg ikke så flink ennå med dette kameraet, så det er mulig jeg bruker feil innstillinger.
Hvilke innstillinger bruker du mest, når du tar bilder av fisk ?
Kjetil:
Ja, bildene av Corydoras sp. Black er selvfølgelig bearbeidet De er beskjært, krympet i str (antall pixler) og kontrasten er økt (bildet ble egentlig litt for lyst).

Under selve bildeknipsingen, så zoomer jeg jo inn da, og bruker det valghjulet oppå toppen av kameraet som har symbolet for en blomst. Det betyr visst "Nærbilder" eller noe Det er 95% av gangene det som brukes ved fiskefotografering.

Ellers bearbeider jeg selvfølgelig alle bilder før de legges ut i eget fotoredigeringsprogram.

De beskjæres ordentlig før de legges ut. Jeg tror ikke jeg har lagt ut et bilde som ikke er kraftig beskåret først på flere år. Hvis det er noe som må gjøres med et bilde før det legges ut, så er det bildebeskjæring! Etter mitt syn det viktigste som må gjøres på et bilde, ellers ender jo motivet ofte opp som en liten dott midt på bildet, gjemt i en hel haug med andre uinteressante ting eller forstyrrende omgivelser. Så beskjæring av bilder er første skritt på veien til bedre bilder! Helt klart.

Jeg behandler dem ellers i fotoredigeringsprogram, fjerner støvpartikler og rusk hvis det er behov for det. Noen ganger må jeg tone ned bildet litt eller øke kontrastene, pga blitzen "overdriver" det litt. Dette gjøres lett med et par klikk i fotoredigeringsprogrammet.
Det er disse to tingene jeg stort sett gjør. Jeg kan ikke mer, egentlig
Jeg kunne klart meg med et temmelig enkelt fotoredigeringsprogram, for det er svært få funksjoner jeg bruker i de hundre/tusenvis som finnes i mitt program.

Eller jo forresten, en ting til. Noen ganger klikker jeg på en slags filtreringsgreie for bilder, for å fjerne bildestøy, dvs kornete bakgrunn. Det er et gratisprogram som heter "Neat Image" og kan lastes ned fra nettet. Det anbefales. Helt greit, og gratis
Fotoredigerings-programmet jeg bruker til redigering og beskjæring, koster penger (Adobe PhotoShop) men det finnes drøssevis av fotoredigeringsprogrammer der ute på nettet som kan brukes. Mange er gratis.
De fleste pc'er i dag leveres vel med et eller annet fotoredigeringsprogram som standard i pakkeløsningen? Iallefall har mine HP pc'er gjort det.
Før brukte jeg bare fotored.progr. "Microsoft Picture it!" som fulgte med pc'en jeg kjøpte.
Forbrukertest av Neat Image hos Akam.

Download Neat Image side

Microsoft Picture it! 10 (det finnes nok gratismuligheter for nedlasting av det også på nettet, men jeg er så nervøs for uærligheter at jeg tør aldri laste ned sånt....så jeg anbefaler ikke sånt, men jeg vet jo at det forekommer)
Takk for tipsene, jeg må si jeg er ganske inponert av bildene dine.Og jeg ser du legger litt arbeid bak det, så jeg må nok prøve meg jeg også. øve øve
Puh! Det er ganske høyt lydnivå i rommet ved siden av stua hvor jeg sitter nå :p
Det er fire stk 9 år gamle gutter der som spiller Nintendo Wii, og det høres... Heldigvis er det flere som må hjem nå klokka 1730, så jeg sitter nå bare og venter på at disse siste ti minuttene skal tikke avgårde. Hehe Det er bare en av de fire der inne på gutterommet som tilhører meg, og jeg må si jeg beundrer folk som takler å ha en hel ungeflokk selv For et lydnivå det må være til tider... Jeg har et venninne som har 3 barn, jenter, men de sitter nå alltid så pent og prydelig i stille ro når jeg er der. Men jeg regner med at det ikke alltid er sånn til daglig


Corydoras black yngelen
Det ser ut til å gå bra med Corydoras sp. Black yngelen jeg har i 19 literen. Nå er det vel umulig å se særlig mye pga all mosen, men det jeg kan se, ser bra ut iallefall
Bytter noen få liter vann i ny og ne, og mater dem med microorm. Tenkte jeg skulle innføre avskallede artemiaegg på menyen nå.
Jeg mistenker også at det er et par yngel av C. metae oppi der. De skiller seg ut fra resten av de mørke, og er en anelse større også. Jeg har bare sett to stk, men det kan være en eller to til. Sannsynligvis resultatet av egg som satt i mosen jeg la oppi 19 literen, da det ble satt opp i full fart som yngelkar for C. black. Mener å huske at jeg hentet mosekladden fra karet med C. metae.

Hvite mager = mette av mikroorm
[External Image]


[External Image]



Åh de er så fine, de små svarte

Nå har du mange små som jeg ønsker meg, Mona

Må jo bare spørre... hva synes du om mikroormen? Må innrømme at jeg la ned artemiaklekkeriet svært tidlig til C140ene til fordel for mikroorm. All den boblingen for så få yngel liksom...
Jeg elsker å bruke mikroorm! Sååå mye enklere enn nyklekt artemia!
Det er unektelig en del styr med artemiaen, bare det å måtte huske på det med og sette en ny artemiaklekker hele tiden (hver dag), boble-og putrelyder som når helt ut i stua... Nei, jeg har liksom ikke orket det på en stund. Så det blir microorm Jeg har også lagt merke til at det ser ikke ut til å forurense så mye som artemiaen gjør... har du merket det også? Jeg syns faktisk det.

Yngelen spiser jo som hester når det blir servert mikroorm, det er noe de instinktivt spiser så det er ikke noe problem. Jeg har nå hørt/lest om mange "veteraner" i denne hobbyen som har fostret opp yngel omtrent utelukkende på dette. Jeg er blitt mikroorm-entusiast Enkelt, uten lyd og rimelig.

Men, det må vel sies, jeg synes kanskje at yngelen vokser litt raskere og bedre på levende, nyklekt artemia... egentlig. Jeg er litt usikker. Men akkurat hvor store (eller små) forskjellene er, har jeg ingen anelse om. Det er mere en feeling på det jeg har, et inntrykk av at det kanskje er slik. Men det er likevel akseptabelt å droppe nyklekt artemia. Fordelene veier opp for ulempen
Enig med du. Jeg synes nok veksten er noe tregere jeg også, men å slippe bobling, daglig vasking og nysetting av artemia veier opp for det. Forskjellen er tross alt ikke SÅ stor

Jeg synes heller ikke mikroormen ser ut til å forurense så mye. Lurer på om det kan ha noe med at de lever lengre? De holder seg jo på bunn, og jeg mener å ha lest at de kan leve i 24 timer i karet. Så lenge de lever, forurenser de jo ikke, og siden de er på bunn hele tiden, kanskje det er enklere for coryene å få spist stort sett hver smitt og smule? Hvert fall såpass at minimalt blir liggende å forurense vannet. Bare en teori
Tilfeldig bekjentskap
© Magnus Nødland
Reklame for plussmedlemskap