Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 207)

misunnelig på den der altså, selv her i kjelleren blir det altfor varmt om sommeren.. blir da varmt nok i akvariene uten sommersola til hjelp :p
Denne kommer garantert til å glede menneskene i huset like mye som fiskene på varme sommerdager
Jeg har vært litt opptatt med monteringen av AirConditioner maskinen i kveld, men jeg rettet kameraet kjapt mot karet til C. reynoldsi for å ta bilde av et par av eggene jeg kunne se. Jeg kunne kjapt se 4 egg iallefall, men jeg lette ikke gjennom karet for å sjekke etter fler. Men det er sannsynligvis flere der.
Det så forresten ikke ut som om noen var på jakt etter eggene, kanskje jeg er heldig og de lar dem være i fred?

[External Image]


[External Image]
Grattis, Mona. Så utrolig moro!
Det er moro, ja, men jeg har mine mistanker om at det kanskje ikke er 100% befruktningsrate på disse Ikke uvanlig på Corydoras når de legger egg for første gang.

Vi får se. Jeg bestemte meg for å la eggene sitte til i morgen, ettersom jeg har en dundrende hodepine og ikke orker å stå og balansere på toppen av gardintrappa i kveld :p De så ikke ut til å bry seg så mye om eggene heller. Jeg fôret dem rikelig med røde myggis som takk for eggene, og slo av lysene på akvarierommet for i dag.

Den nye Air Conditioneren har en bruksanvisning som jeg driver og leser gjennom nå. Det står at den skal blåse ut fuktig luft ut gjennom veggen og slippe ut både varme og fuktighet der. Men det ser faktisk ikke ut til at den avfukter, for luftfuktigheten der inne har økt de siste timene. Jeg tror dette er fordi A/C funksjonen slår seg av og på etter temperaturen i rommet. Og når den er av, så trekker den jo heller ikke ut fuktig luft! Luftfuktigheten stiger raskere enn varmen.
Da luftfuktigheten var oppe i 50%, så tok jeg og satte i gang igjen luftavfukteren. Det blir ubehagelig klamt der inne ellers.

Det ser altså ut til at jeg må beholde luftavfukteren, og la den stå og gå samtidig. Men betyr i det minste ikke det at rommet blir knallvarmt av den grunn (luftavfukteren blåser kontinuerlig ut varm luft). Nå har jeg A/C maskinen til å ta seg av varmen.

Det ble ikke helt som jeg trodde, men det får gå.
Ha! Det er jevnt over 24°C på akvarierommet Noen ganger tipper det til 23, men stort sett 24. Knallbra! Siden i går har det ikke vært over 24°C på rommet, selv om døren til akvarierommet var lukket i går kveld. Den står åpen nå, så nå er det 24°C i stua også, hehe Tidligere, hvis jeg stengte den døra før A/C maskinen ble installert, så spratt temperaturen fort oppi 30°C der inne.

Det eneste jeg synes er litt dumt, er lyden... :p En Air Conditioner bråker jo litt, det suser og står i, hele tiden. Men, man kan vel ikke få alt heller... å ha kjølig rom har en pris, og det er lyd antar jeg.

Jeg slang mine 4 sverdplanter, Echinodorus uruguayensis, oppi den nederste 168 litern i går. De begynte å se skrale ut etter noen uker i bøtte, så det var livredning. Jeg plantet dem ikke, bare buntet dem sammen og la en stein på rot-trådene oppå sanden så de står riktig. Nå får de iallefall lys, inntil jeg får pelt meg ut på en rot-letings ekspedisjon. Jeg skal det i morgen! Jeg har tre brødre og den mellomste av dem er en skap-akvarist! Han vil gjerne dra på zoobutikker sammen med meg, og kommer hit og henter meg i morgen formiddag. Så drar vi. Tenkte å dra på TAM alna, og.. hold dere fast... en tur til *piiip* på Løren i Oslo! Jeg har nemlig hørt sikre rykter om at de har et skikkelig bra utvalg av røtter. Så da må jeg bøye meg litt, svelge et lite prinsipp, og ta en tur til den beryktede sjappa.

Håper jeg finner det jeg vil ha i morgen, så jeg kan få begynt oppsettet av disse karene så snart som mulig. Jeg kommer liksom ikke videre uten det!

Det ene akvariet - på vent.....

[External Image]
Jeg regner med du har lagt hundeplanene på is for en stund, men må bare vise deg denne. Var det ikke sheltie eller pappilon du kunne tenkt deg? Her får du begge i samme forpakning. Jeg tror dette er en morsom blanding (jeg er jo litt svak for blandingshunder)
Grattis med ny A/C

Har den ikke en innstilling som heter 'dry'? Det har alle våre, og da senker de luftfuktigheten... De har også en 'silent' funksjon hvor den ikke suser fullt så mye...

Men tipper du raskt blir vant til lyden uansett
Jeg la fra meg bruksanvisningen/manualen i går og leste ikke noe mere i den, hehe Men jeg finner nok ut av det etterhvert. Akkurat nå så går den for full maskin der inne og man hører den temmelig godt... :p Den står på en sånn autofunksjon.

Den har en slags nattinnstilling også, men det har jeg ikke helt funnet ut av. Men jeg har så langt ikke sett noe til "dry" innstillinger iallefall Det står litt motstridende info i bruksanvisningen, noe om at den kan brukes til luftavfukting og så plutselig noe om at hvis det er et svært fuktig rom så bør den ikke brukes likevel. Mener de noe a la en svømmehall da eller :p

Det blir iallefall ekstremt fuktig luft der inne om jeg ikke har noe som helst påslått. Husker rett før jeg kjøpte luftavfukteren, da var luftfuktigheten oppe i over 70 % ! Men med luftavfukter holder den seg på behagelige ca 38-40%. Da jeg slo av luftavfukteren i går fordi jeg trodde A/C maskinen skulle klare biffen alene, så krabbet det fort opp i 50%. Da plugget jeg inn luftavfukteren igjen.

Litt overrasket ble jeg da jeg nettopp satt utenfor på terrasen i hagen for å ta en røyk, og satt litt i mine egne tanker. Plutselig kjører det igang og jeg skvatt - åja, det var bare air conditioneren...! :p (vent til naboen hører dette, han syter jo om alt og har en mening om ALT)
mona o
Den nye Air Conditioneren har en bruksanvisning som jeg driver og leser gjennom nå. Det står at den skal [I]blåse ut [/I]fuktig luft ut gjennom veggen og slippe ut både varme og fuktighet der. Men det ser faktisk ikke ut til at den avfukter, for luftfuktigheten der inne har økt de siste timene. Jeg tror dette er fordi A/C funksjonen slår seg av og på etter temperaturen i rommet. Og når den er av, så trekker den jo heller ikke ut fuktig luft! Luftfuktigheten stiger raskere enn varmen. Da luftfuktigheten var oppe i 50%, så tok jeg og satte i gang igjen luftavfukteren. Det blir ubehagelig klamt der inne ellers. Det ser altså ut til at jeg må beholde luftavfukteren, og la den stå og gå samtidig. Men [I]nå[/I] betyr i det minste ikke det at rommet blir knallvarmt av den grunn (luftavfukteren blåser kontinuerlig ut varm luft). Nå har jeg A/C maskinen til å ta seg av varmen. Det ble ikke helt som jeg trodde, men det får gå.


Årsaken til det du ser her er at luftens evne til å holde på vann stiger med temperaturen. Så, hvis du tilfører en fast mengde fuktighet til luften i et rom som holder f.eks 26 grader vil dette tilsvare en viss fuktighetsprosent (relativ fuktighet). Tilfører du lik mengde fuktighet til et rom som hloder en lavere temperatur vil dette tilsvare en høyere relativ fuktighet.

Med andre ord; i et akvarierom blir det større behov for avfukter når du bruker aircondition. Når det er sagt skal man også ta med at noen air conditioner har innebygd avfukter...


--
JK
Ja, jeg trodde jo denne fungerte som en avfukter også. Det står at den skal det. Og hvis den skal brukes hovedsaklig som en luftavfukter, står det i bruksanv., så er det "nødvendig og best" å koble på permanent avløpsslange på den. Nederst, bak på maskinen, er det en propp. Den holder på plass evt vann som har samlet seg i maskinen (det som ikke har blitt luftet ut) og den tanken som samler opp dette er 1½ liter står det. Hvis man ikke har slange påkoblet permanent, vil det være behov for å tømme denne kondenstanken i blant. Hvor ofte kommer vel an på diverse faktorer.

Jeg har jo ikke noe sluk i gulvet på dette akvarierommet, så jeg må evt belage meg på å tømme tanken manuelt - der samles altså det som ikke er luftet ut av fuktigheten. Hovedmengden av fuktighet skal gå ut via luftutslippet ut i det fri, står det.

Jeg synes den bråker en del, den greia der.... men jeg blir forhåpentligvis vant til det. Og kjølig rom har som nevnt en pris Man må tåle lyden.
Du Mona? når jeg ser på bildene av karene dine så ser jeg at corydorasene er stilt opp på "rad og rekke".

Er det normalt at de gjør sånn? Mine gjør aldri det, så kanskje jeg gjør noe galt(?)
Sannsynligvis har du sett på bildene på artskaret med Corydoras eques For nei, Coryene ligger normalt ikke linjet opp sånn ved frontglasset Det var nok jeg som hadde flaks og så dem ligge sånn og fikk hentet kameraet for å ta bilde av det.

Du har ikke sett det på flere bilder enn de av C. eques, tror jeg? Hvis du har sett et og annet til der de ligger sånn fint ved frontglasset, så er det kun tilfeldigheter og at jeg da benytter sjansen til å få tatt bilder av fiskene.

Her er et av to bilder der C. eques la seg så fint på rad og rekke

[External Image]
hm.. okey, skulle mene jeg hadde sett noen fler bilder av "rekke"corydoras.

Men jaja
Jeg hadde en luftavfukter i kjelleren en gang, med 4l. tank. og den måtte jeg tømme daglig, og jeg hadde ikke så fuktig kjeller heller...! så jeg tror du må belage deg på å koble på en slange, til en større tank eller noe, for luftavfuktere stopper når de er fulle (det gjorde min)
Inaktiv bruker
nå mengler di bare det norsakeflaget og og sanger for å bli et kjempebra 17 maitog 8-)
Jeg kan egentlig bare huske et annet tilfelle der de lå linjet opp sånn, og det var gruppen min med de store Super-Arcuatusene.
Ellers kan det jo tenkes jeg har litt dårlig hukommelse også da, men... :p
Symbiosemannen
Jeg hadde en luftavfukter i kjelleren en gang, med 4l. tank. og den måtte jeg tømme daglig, og jeg hadde ikke så fuktig kjeller heller...! så jeg tror du må belage deg på å koble på en slange, til en større tank eller noe, for luftavfuktere stopper når de er fulle (det gjorde min)


Ja, luftavfukter har jeg jo. Den tømmer jeg tanken på.
Det er Air Conditioner-maskinen vi mente nå her. Den er hovedsaklig ment for å få ned temperaturen i rommet. Kjøle ned.
A/c
den A/C maskinen din virket bra ,skulle ønske jeg hadde en selv , det kan bli ubehageli varmt om sommeren
Jeg leste litt på artsprofilen til Corydoras reynoldsi på denne tyske siden, og jeg ser at det står "Vanskelig" under oppdrett.
Det er en bruker/medlem som har lagt inn oppdrettskommentarer der. De legger visst ganske få egg pr gang. Det ante meg, for jeg så ikke særlig mange egg i karet etter eggleggingen for et par dager siden.
Videre skriver denne brukeren at de legger stort sett ca 10 egg i snitt pr kull, og på hele 15 egglegginger hos denne arten, samlet han inn tilsammen 202 egg. Men, totalt greide han bare å oppdrette noen få og endte opp med 14 ungfisk som resultat av alle disse eggene. Det var ikke stort...!

Men jeg pleier ikke la meg skremme av at en art er vanskelig å oppdrette Det er bare en interessant utfordring! Det som fikk øynene mine til å sprette opp derimot, var vannverdi-informasjonen som er hentet fra funnstedene i naturen der C. reynoldsi er fanget! Dægern.... det var SURT!
PH 3,9 i juni, og 4,8 i september..... ojsann.
Der har vi forklaringen på oppdrettsproblemene tipper jeg. Det tviler jeg på at vedkommende har skjønt, for det står at han har brukt ph 7,5 og høy kh og gh (tyskerne har hardt vann i kranvannet).


Dette er noe jeg skal notere meg iallefall, at sannsynligvis krever denne yngelen samme forhold som C140 yngelen gjorde; lav ph for å øke overlevelsesprosenten. Da vokste det opp vanvittig mange

Tror jeg må gå inn og plukke egg - dette er jo en spennende utfordring :p
Eggene sitter der enda, jeg lot dem bli værende for å se om de viste seg å være befruktet. Og det gjør de I dag skal jeg imidlertid lete dem opp og samle dem inn.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Jon Vidar Aas
Reklame for plussmedlemskap