Tante Astrid´s undervannsverden (side 21)

Det ser nå endelig ut for at schultzeiene har roet seg ned. Ingen flere dødsfall heller selv om jeg var i tvil på en av dem for et par dager siden. Da virket den veldig slapp og lite villig til å røre på seg. Siden alle sammen er mye oppe og snapper luft, litt mindre i dag heldigvis, så mistenker jeg at det er snakk om ammoniakk-brente gjeller og ikke utskilt gift. Det tar jo gjerne lenger tid før disse skadede gjellene kommer seg igjen enn det gjør for giften å forsvinne fra kroppen. I alle fall ser jeg optimistisk på det nå og jeg er også veldig glad for at roen har senket seg i karet igjen.

Ellers så regner jeg med at hannguppyen synger på siste verset. Den spiser og har normal avføring og oppførsel, men den har fått en større utbuling på magen. Regner nesten med det må være en svulst eller noe. Foreløpig så ser den ikke så veldig plaget ut så jeg avventer avliving en stund til.

Stjernedanioene får nå bare mat to ganger om dagen siden de er blitt runde og fine. Etter at de har lagt på seg er de mindre fremme også. Tidligere spurtet de frem til glasset når jeg kom forbi i håp om noen godbiter, men når er det, svusj, inn i buskaset. De får stort sett Tetra mini/junior flakfôr og nyklekte artemia med noen få måltider med artemiaegg, frysetørket artemia og frosne cycklops de dagene jeg har satt på til ny klekking.
Fant den svakeste schultzeien død i morges. Nå håper jeg bare at resten kommer seg uten flere problemer. Synes faktisk de er oftere opp og henter luft igjen, men mulig jeg bare er paranoid. Den ene har fått en liten rød flekk på siden av buken. Mulig den har skrapet seg opp på en rot eller noe. Ingenting å si på matlysten ihvertfall. Mine ni trilineatuser delte en rute med røde mygglarver, men etter at schultzeiene kom må jeg oppi med to ruter til selv om de altså bare er fire. Glupske fisk!

Hannguppyen lever enda, men jeg lurer på om jeg snart må gjøre noe. Den spiser normalt, men den er veldig lite aktiv nå. Merkelig symptomer. Hadde den ikke hatt matlyst og normal avføring så ville jeg tippet bukvannsott. Det er likevel bare et område i buken som har strutteskjell så det er mest sannsynlig at det er innvendig lymphocystis eller en svulst. Får se det an litt til. Vanskelig å se akkurat tidspunktet for når nok er nok. Enda vanskeligere blir det når fisken spiser i tillegg.

Stjernedanioene begynner nå å få voksen størrelse og form. Fargene er også blitt mer intense og det lekes flere ganger i uken. Blir nok ikke noe ut av det, men morsomt å følge med på runddansene.

Nå nærmer det seg juni også og nytt kar i huset! Utålmodig
Synd med coryen din. Må nok på jakt etter min 3. mann i dag jeg og. Har ikke sett den på en god stund nå.

Her er det nytt kar i huset, gleder meg vilt til å få satt det opp Fått gjort reint og testa at det er tett - så det er god start. Klarte ikke å motstå fristelsen. En 180 liter Juwel Rio på skap for en 1000-lapp - med alt utstyr og mer til.
Missunnelig!
Alt er både billigere og lettere å få tak i på østlandet. Jeg må ut med nesten 5000 for 125 liter med møbel og da er det bare armaturet som er inkludert. Riktignok helt nytt dette, men likevel. Furter her jeg sitter ;(

Nesten slik at det hadde lønnet seg å leie bil og kjøre nedover for å skaffe seg noe billig brukt. Får trøste meg med at jeg slipper å kjøpe inn så mye annet siden jeg har liggende både varmekolbe og filter fra før

Jeg har nå to hunner og to hanner igjen av schultzeiene. Liker de så godt at jeg leker med tanken på å prøve å få frem yngel fra disse om de finner på å gå i lek. Skal visst være av de enklere coryene og jeg har jo alt av utstyr stående og til og med konstant nyklekket artemia.

Gratulerer med nytt kar forresten!
Er nok litt bedre bruktmarked her ja Var ekstremt heldig med den det kjøpet der. Mange som tar høye priser for brukt også. Om du dumper borti et røverkjøp så kan du jo si fra så kan jeg lagre til du ev. får henta

Cory yngel hadde vært spennende, kunne godt tenkt meg å prøve å få oppdrett en gang også Kommer til å følge med i spenning om du får det til. Jeg måtte flytte på røtter på leting etter siste adolfoien isted, og den var dessverre død under en rot som jeg frykta. Så ut som den hadde dødd i går Så nå er det kun to av fem igjen. Skal opp dit i morgen, de har lovet meg erstatning.
liv_65
Må nok på jakt etter min 3. mann i dag jeg og.

Ja, den som kunne hoste opp et mannfolk sånn på stående fot...
hehehe ja, si det du Lov å være optimist i alle fall *ler så jeg rister*
Kan forøvrig meddele at min 3. mann lå død under en rot - så nå skal du se jeg kommer i politiets søkelys og
Rene krimhistorien dette, Liv

Ikke før har jeg blitt ferdig med ommøbleringen i 180 literen så skal jeg til med endringer igjen. Synes nemlig lotusen ikke kommer helt til sin rett i dette forholdsvis mørke karet. Har derfor planer om å flytte den over i den nye asia-biotopen (jepp, den vokser visst i sørøst-asia også) og sette inn en E.bleheri istedenfor. Faktisk så har jeg allerede kjøpt inn sistnevnte så den vil stå en stund sammen med lotusen til det nye karet kommer i hus. Tror det blir mye finere i og med at roten og mosen kommer bedre frem med en lysere plante som kontrast.

I tillegg så vil Pistiaen bli byttet ut med en annen flyteplante, Ceratopteris pteroides. Grunnen til dette er at pistiaene vandrer veldig rundt i strømmen til øksefiskenes stille fortvilelse. De må liksom hele tiden dukke unna. Kan nok bli litt stressende i lengden, spesielt på natten. Har nå derfor skaffet meg noen, enda små, avleggere av nevnte Ceraptoteris. Etterhvert er håpet at de vil vokse seg så store at det er mulig å forankre de på noe vis slik at de ligger på samme sted i karet. Tror det vil bli en bedre løsning.

Er litt fortvilet over at jeg ikke får tatt noen skikkelige bilder for tiden. En kombinasjon av lyse kvelder og helsemessige problemer er vanskelig å gjøre noe med. Drømmer også om å få råd til noe ekstra lys for fotografering, men foreløpig så er ting til det nye akvariet prioritert.
Da er den siste guppyhannen også historie. Må si jeg stusser litt over stjernedanioenes oppførsel etter at han er borte. De har nemlig vært noe sky den siste tiden, men nå er de mere fremme igjen. Mulig at guppyen følte seg litt sårbar, i og med at han ikke var helt i form, og dermed påvirket de andre fiskene med sin nervøsitet. Ikke vet jeg, men det er ihvertfall fint å se de svømme fremme ved frontglasset igjen. Store og fargerike er de også blitt
Da har jeg ryddet litt i plantene i søramerika-karet og satt inn de nye, Ceratopteris pteroides og Echinodorus bleheri. Flyteplantene er så små så jeg fjerner ikke Pistiaene enda. Likeledes så vil en god del av lotusen bli stående siden jeg vil ha avlegger av denne over i det nye karet som først kommer i slutten av måneden. Tror den vil komme mer til sin rett med lyse planter bak seg og det får den der. Fjernet også en god del av Hydrocotylene. Kan ikke si at jeg har merket noe redusert plantevekst etter at jeg fjernet co2-en, snarere tvert imot.
Det er varmt i Kristiansund om dagen (og natten). Hadde det ikke vært for at jeg bekymret meg for fiskene så hadde jeg hatt det storveis. Deilig med varme

Dessverre så ser det ut til at monsterguppyene mine ikke takler varmen spesielt godt. En av dem forsvant i natt, ingen tegn til den noensteds i karet, og den andre ser ut til å streve i dag. Ingen av de andre fiskene virker plaget på noe vis. Har fjernet toppen og lagt en nettingramme over (har hoppende øksefisk) og kjører utløpet fra pumpen i overflaten, men siden romtemperaturen holder 29-30 grader så er det omtrent det samme i karene også.

Har ikke lest noe sted at guppy ikke tåler høye temperaturer, men mistet den ene voksne og en haug med yngel under varmekuren for noen måneder siden så det virker ihvertfall som om mine ikke er særlig glad for varme. Fiskebasen anbefaler de fra 18 til 28 grader så jeg synes det er litt merkelig at de bikker når tempen ikke er mer enn 30.
Kjenner meg igjen gitt.
Oppdaget at mine Corydoras lå helt slappe pga varmen nå i helga.
Jeg kjølte ned akvariet med noe kaldere vann og stilte varmekolben til bare 22 grader.
Det hjalp.
Coryene kom seg.
Heldigvis er det bare guppyene som strever her hos meg. Coryene mine oppfører seg helt som normalt. De eneste "unormale" er øksefiskene som alltid blir veldig aktive og aggressive når temperaturen øker. Muligens er dette en art som trives i litt høyere temperaturer selv om fiskebasen anbefaler maks 27. Eller kanskje de rett og slett leker når vannet er som varmest. Ihvertfall så blir de kranglete når det er sommer og foretrekker å holde seg litt hver for seg istedenfor pent i stim.
Merket selv det at guppiene sliter når varmen kommer opp mot 28 grader og at de trives nærmere 20 tallet. Men det som står i basen er vel min og maks ang hva fisken tåler/ trives i.
Går fremover med krukka, har nå damduken i, men for hver gang jeg limer skal det jo stå i 24 timer, så det tar sin tid, har blitt mye klippe og lime for å slippe skrukker.
Imorgen skal jeg teste om den er vanntett så er det oppi med sand og vann, sjekke tempen oppi der på forskjellige tidspunkt på dagen (passe på at de ikke blir kokt der krukka står nå) så skal jeg ha en vannlilje og til slutt kan fiskene komme ut Omtrent i den rekkefølgen, kanskje best med vannlilje først for å se om det skygger såpass at vannet blir noe kjøligere?

Nå har jeg oxo fått hentelapp fra posten ang pakke fra aquamanias, så imorgen har jeg skikkelig testlab til vannet ;D
Det var interessant å høre. Da er det ikke bare jeg som har lagt merke til guppyenes behov for kaldere vann. Blir ikke flere slike i huset, nei.

Artig å høre at krukkeprosjektet har framgang. Gleder meg til bilder. Blir vel karameller på deg i morgen også da
Ja gleder meg som en unge til å åpne opp og begynne teste vannet. Har tidligvakt så jeg slutter halv 3, da er det rett til posten og hente
Da fant jeg den døde fisken. Ingen synlig skade, røde flekker, strutteskjell eller andre tegn på noe galt annet enn at den var veldig død. Da har jeg visst bare en guppy igjen gitt.
Det var nok rett og slett heteslag, trist å si det, men er nok mange dyr som kommer til å dø nå i varmen. Utrolig mange folk som ikke tenker seg om og lar bikkja stå i bilen osv.
Men jeg har fått testsettet mitt, helt utrolig altså til og med kulepenn så jeg kan skrive på skjemaene som fulgte med, masse plass til flere tester om jeg ønsker det, dette er virkelig verdt hver krone.
Samboeren min kaller meg for "Den lille kjemiker" når jeg sitter der bøyd over de små glassene og teller dråper

Akkurat nå har jeg vært en svipptur over fjorden til moren min og solgt scooteren min som jeg hadde stående der. Deilig å bli kvitt den siden den bare har blitt stående etter at jeg ble syk. Den var godt brukt og behøvde blant annet ny potte så jeg forlangte ikke stort for den, men har nå 2000 å bruke til akvarieting

Det første jeg skal kjøpe inn er et lite møbel passende for en 60 liter hvor jeg også kan putte filmene mine i. Har faktisk tenkt meg rundt på loppemarked og gjenbrukshallen til å begynne med. Mye av de eldre møblene er i heltre og solide saker. Passer det ikke interiørmessig så sørger et par strøk med beis eller maling for at de holder mål. Resten blir vel lagt i lysrør og planter til den nye 120 literen som jeg nå ser ut til å få i hus om ca en måneds tid.

Her er forresten et bilde som viser hvordan mine fisker har det på varme dager. Dette er en ramme som jeg tidligere brukte for å hindre kattene å hoppe ut vinduet, men den fungerer kjempefint til dette bruket også. Legg merke til fargeforskjellen på de to lysrørene, Life-glo ll: hvit og Sun-glo: gulig.

[External Image]

[External Image]
Sånn er jeg heldig, gammelt hus med gjennomtrekk. et herk om vinteren, men nå på sommeren er det svalt og deilig inne. Det har bare økt med en grad i akvariene.
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias Olsen
Reklame for plussmedlemskap