Småtteri og spekulasjoner (side 21)

Lisbeth
De nye bettaene dine var tøffe! Ang. channoides; hvordan er det å la han og hun gå kontinuerlig sammen egentlig? Da leker de absolutt hele tiden eller? Man MÅ fjerne hannen av og til?

Er vel disse spørsmålene jeg spekulerer i og prøver å finne ut av nå om dagen.
I virkelig heten står det ingen gud og øseporterer hannen når det blir for mye pes, men da har de også en svær kulp å forholde seg til. Og der kan hunnen alltids finne seg flere hannere for å få verpet fra seg.

Fikk forresten tatt bilde av det første channoideskullet etter at jeg flyttet dem til den nye yngleboksen jeg laget her om dagen.
[External Image]
Må gjøre en iterasjon på boksen siden jeg ikke tenkte på at fôr ofte faller til bunnen og at ynglene spiser derfra. Så jeg må lage versjon med plexibunn.
Jeg måtte rigge opp et filter til Falx og fant ut at å kombinere litt av hvert kanskje kunne bli en god løsning.
Jeg bruker sånne gode gamle luftdrevne plastboksfiltere (for filtervatt) i noen kar.
Når jeg nå skulle kickstarte enda et, fant jeg ut å bruke litt av 3-stegsprisippet.
Så helt i bunnen la jeg litt filtervatt,
så en bit filtermatte,
så et lag med ferske "brukte" keramikkringer fra et annet kar for å få bakterier
og på toppen en dott brukt vatt fra Nannokaret for å få enda mer bakterier.
Jeg har tidligere kombinert vatt og skummatte i filterbokser, men keramikkringer er nytt her i huset. Satser i hvertfall på at dette bare funker og at det ble en bra kickstart.
Forresten, hvor gammel sånn ca er kampfisken jeg kjøpte av deg? Fant ut jeg ville notere det ned for morroskyld og se hvor gammel den blir.

Den havnet i kuhliilandsbyen og det ser ut som han syns det var helt "kult". Plukket snegler fra algeballene og liker seg tydeligvis godt inn mellom ballene. Har funnet kroken i vannflata over ballene, der ligger det et virvar av forskjellige flyteplanter. Ser heller ikke ut som han har problemer med vannstrømmen, svømmer rolig og pent rundt pen fisk!
Lisbeth
Forresten, hvor gammel sånn ca er kampfisken jeg kjøpte av deg? Fant ut jeg ville notere det ned for morroskyld og se hvor gammel den blir.

Kampfisken er fra tidlig i november 2008. Interessant hvis du til slutt har en temmelig eksakt levealder, er jo ikke lett å få fatt på sånn info på vanlig kjøpefisk. Jeg skal forresten hilse fra Gollum og si at du stakk av med den aller fineste røde.
Hvordan var det å se den dukke mer enn 10cm for første gang?
Sånn ellers klarte den ene Falxen å hoppe på gulvet i dag. ;-(
Jeg tror det var hannen. Jeg trodde et vanlig dekkglass ville duge, men fisken hadde klart å hoppe ut av en av åpningene på et av de avkappede hjørnene. Så jeg må nok ty til myggnetting eller en filterskumbit.

Så ser det endelig ut til at det er en lysning for å få fatt i killien jeg har forsøkt å få fatt på. Den aller fineste av de små grå. Mye fordi den i tillegg også er så fin og blå. Og ikke minst at den er fra tilstøtende elver til Tanganyikasjøen Lacustricola pumilus.
I en periode nå nylig var de på Imazo-listen, men dukket aldri opp selv om de ble bestilt hver uke. Nå er de ikke engang på listen. Jeg må vente litt før de er salgsklare, men det er godt å vite at det ordner seg

Så gikk jeg nok en gang løs på den defekte lystoppen jeg fikk av Liv og foretok en full massasje av alle rørholderne med rørerene på plass mens strømmen stod på. Det viste seg jo seff at det var det som skulle til for at det skulle bli lys. Det var skikkelig frustrerende å ikke fatte hva som var feil. Jeg hadde jo byttet den krøsnja trafoen og målt at alle kabler var hele og ledet, men glemte trikset om at gammelt utstyr ofte trenger litt massasje for å bli bra igjen. Min temporære løsning med plastlokk og lyslist fungerte til å holde liv i planter og på fuktigheten, men det var jo ikke akkurat pent. Maskeringen på kassen var ikke så dyp som jeg ønsker vannlinjen så jeg maskerte et par cm med vulkteip.
Så nå er det karet endelig blitt ålreit.
Uff da, jeg antar at han ikke kom fra det i live?

Jeg gjorde samme feil da jeg kjøpte mine første to smaragdinaer. Eller dvs, jeg stappet litt filtervatt i de avkappede hjørnene, og lot det være igjen en liten (5 mm) sprekk i de andre hjørnene. Bare to dager etter innkjøp fant jeg den største inntørket ved siden av karet

Nå er alle hull, uansett hvor små, dekket til med filtervatt. Man kan også senke vannstanden for å gjøre det enda litt vanskeligere for dem.
Liten sjanse for å overleve å først tørke godt på gulvet og så bli spist på av en liten hund.

Men det er jo påske nå og andre har daua og stått opp før, så...

Vannstanden var forresten 5-6 cm under kanten.
Endlers yngel
Må bare få med at det var Endlersyngel i dag. Den andre hunnen var ca. en dag på etterskudd forrige gang, så vi får se om det skjemaet holder nå også. Jeg synes hun ser litt tynn ut foreløpig.
Humunukuapuaa
Kampfisken er fra tidlig i november 2008. Interessant hvis du til slutt har en temmelig eksakt levealder, er jo ikke lett å få fatt på sånn info på vanlig kjøpefisk. Jeg skal forresten hilse fra Gollum og si at du stakk av med den aller fineste røde. ;-) Hvordan var det å se den dukke mer enn 10cm for første gang?


Det er nettopp det, vet jo aldri hvor gamle butikkfisk er når man kjøper.

Det var egentlig litt komisk å se den slippe ut i karet. Han fant en algekule laaangt der nede (he he) og "krøyp" under den og holdt seg på en måte fast mens den titta rundt i den store verden. Fikk øye på to kuhlii enda lengre der nede og trodde visst det var noe spiselig. Svømte mot de for å sjekke men skvatt skikkelig da kuhliiene pilte avgårde. Da kjappa den seg tilbake til samme algeball og gjemte seg. He he, men nå ser det ut som den ikke har gjort annet enn å svømme rundt. Flott kar og helt trygg på sine nye samboere
Forresten, du nevner ingenting om søndags-shopping? Var det ingenting du hadde lyst på der?
Lisbeth
Forresten, du nevner ingenting om søndags-shopping? Var det ingenting du hadde lyst på der?

Nei det var mest svære reoler og sprukne småkar, men fikk med meg en Rena301 og noe annet skrot.

Sånn ellers ble det en tur til Moss. Det hadde nemlig dukket opp smaragdinadamer hos DDR.

Så nå er det bare en karanteneperiode unna at hannen min får dameselskap.

Betta foerschi hadde de visst også.

Og endelig, min første afrikanske labyrintfisk.

Microctenopoma ansorgii.

Rakk så vidt hjemom med mossefisken før det bar avgårde til møte i Lillestrøm og omegn AK. Jeg bor vel litt vel i omegnen, men følte meg alikevel velkommen og fikk med meg en startkultur Dafnier i auksjonen. Så nå må jeg passe på å ikke være gjerrig på gjæren denne gangen slik at jeg faktisk ikke sulter dem i hjel. forrige gang jeg kom over dafnier trodde jeg at jeg måtte være veldig gjerrig på gjærfôring og dryppet en dråpe en gang i blant. Nå tror jeg i hvertfall at jeg vet at det skal være lett gråaktig og det krever adskillig mer enn èn dråpe gjæroppløsning på 4-liter vann.
Oj, den var virkelig fin, den Betta foerschi Se på dette bildet av en hann! Nydelig.

Det er mange fine bettaer rundtomkring har jeg skjønt!

Skjønner godt at man kan risikere å få dilla på dem... :p Men jeg har ikke råd til (plass til) å få flere dillaer når det gjelder fisk, så jeg koser meg i stedet med dine skriverier, linker og bilder om alle disse fine småfiskene
mona o
Oj, den var virkelig fin, den Betta foerschi :-) Se på [URLBLOCK1]! :) Nydelig.

Jepp, gleder meg til å se fargespillene de har å by på. Bonusen ved å holde noen av bettaartene er det utrolige fargespillet de har å by på.
En ting jeg har stusset over med de lilla kampfiskene jeg kjøpte nylig er at de har de samme merkene som foerschi på gjellelokkene og kanskje litt den langstrakte kroppsformen. Det får meg til å spekulere i om "de" driver å krysser inn foerschi i kampfiskhybridene nå om dagen. Imbellis og smaragdina er jo allerede inne i bildet (genmassen).
mona o
Det [I]er[/I] mange fine bettaer rundtomkring har jeg skjønt!

Jeg har etterhvert skjønt at det er alt for mange fine bettaer.

Når det gjelder plassøkonomi klarer du vel alltids råd til å skvise inn en nanoreol med 45-,28- eller 19-litere?
Jeg har 19-litere på toppen av reolen min.
Den er nesten en meter bred og har plass til to kar med langsiden ut og ett med kortenden ut, eller fire kar med kortenden ut.
Har også laget en reol/møbel med plass til to 19-litere under et "clown hotel" eller hva man skal kalle et typisk nanorevkar.
Ellers så er vel Alf og Anita mine forbilder når det gjelder å utnytte den plassen man har fått tildelt her i livet. Og en fin definisjon på hva det vil si å ha mange akvarier.
Jeg har faktisk sett den artikkelen før, men det er lenge siden Gurimalla... hva gjør de egentlig når de bytter vann? :p
Men med bare små fisk som killi og nesten bare små kar over hele fjøla så kanskje det ikke trengs så hyppige vannbytter som en gang pr uke?

Helt utrolig hvor mye det paret har greid å stappe inn på så liten plass Men jeg er nok litt for glad i det visuelle ved akvarier, jeg liker å se inn fra "bredsiden", dvs frontglasset. Jeg kunne nok ikke hatt akvarier der jeg måtte nøye med med en smugtitt fra kortenden gjennom et lite sideglass
De sier jo at Alf skaffer pengene og Anita pleier fisken, så hun har sikkert en hektisk "arbeidsdag" med temmelig mange oppgaver. Tenk deg bare det å fôre i 160 kar daglig. Og så ...
Oj oj oj, godbiter du har fått tak i da! Og Betta foerschi var virkelig lekker, og så kjøpte du ikke den?!
Lisbeth
Oj oj oj, godbiter du har fått tak i da! Og Betta foerschi var virkelig lekker, og så kjøpte du ikke den?!


Betta foerschi er posefisken på det andre posefiskbildet.
Humunukuapuaa
[QUOTE=Lisbeth]Oj oj oj, godbiter du har fått tak i da! Og Betta foerschi var virkelig lekker, og så kjøpte du ikke den?!


Betta foerschi er posefisken på det andre posefiskbildet.

Skrolle tilbake, ja det var det du sa!
Driver å gjør om på karet som står nede ved gulvet. Tidligere hadde jeg Venusene der, og hadde egentlig tenkt å bruke karet til lek på rasboraer etc. men det kan jeg bruke en stor plastbakk til også.

Det er der Microctenopomaene skal bo, akkurat nå står de i kampfiskhylla og venter på å få flytte inn bare tempen er ok.
Karet er halvveis innkjørt. Dvs. jeg tok ut alle småsteinene som lå på bunnen, dekorstein "Knaster" fra Kamprads, slammet og fylte på med sand.
Tankmates er i hvertfall Aplocheilichthys normani (Lampeøyekilli).
Jeg fikk tak i to stykker i dag. Det var litt actionfylt da selgeren klarte å miste en fisk på gulvet. Jeg dyppet hånden i karet og fikk sølt litt vann på gulvet sånn at den slapp å sprette rundt på et tørt gulv, mens selgeren fikk tak i en tom pose som vi brukte til å skyve under fisken og lempet den oppi posen med vann.
Den andre fanget jeg selv med et vannglass. Liv har en lettere forvirra Normani som nå¨om dagne tror at han er en P. Gertrudae og den skal i følge planen flytte hit. Vel og merke hvis Liv samtykker til at den blir boende med Ansorgiiene, på godt og vondt. Jeg regner med at det er helt ok å være voksen Normani og bo sammen med ansorgii, men kanskje ikke like trygt å være yngel. Derfor en ny killiart og ikke Raketter.
Microsynoene skal også i følge planen bo her og jeg er litt spent på om jeg får en komposisjon med microsynoene i bunnlaget, eller rettere sagt oppunder røtter og steiner ved bunnen, Ansorgiiene i mellomlaget og Normaniene i toppen.
Blir nok noen iterasjoner -Tenker allerede huler, huler, men lag de synlige, og kanskje høyt oppe!

Sånn ellers er jeg temmelig sikker på at jeg så Rakettene leke på dagen i går, og det skjedde nede ved bunnen helt forran ved glasset, hvor det ikke er annet enn bitesmå bøsskorn. Men også oppe blant flyteplanetene. Hvis jeg ikke så feil (det kan jo hende) så lå det masse hvite egg utover bunnen. Jeg hadde planer om å støvsuge med en gang, men så dukket det opp nyss om noen bettaer...
Slammet rakettkaret i dag og øste ut ett klekket fnugg fra bunnslammet som jeg satte i bakken sammen med de som nå begynner å bli et par uker. Er beinhard optimist og satser på at det er noen egg i den nye bakken.

Fikk lavvoltspumpe i dag. Så nå er det mulighet for å ta sylinderprosjektet ett skritt videre, med én strømkilde for både lys og pumpe og alt plassert inne toppen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap