- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Lisbeth sine småfisk :) (side 21)
Lisbeth sine småfisk :) (side 21)
Humunukuapuaa[QUOTE=Lisbeth]Lenke til meg selv, [URLBLOCK1]
Kunne ikke dy meg å følge lenken. I og med at du lenker til et objekt på ebay vil ikke lenken fungere hvis objektet endrer status (taes bort, utsolgt etc.).
Så ta en utskrift og legg ved posen.
Etter endret: Evt. se på ebayguides for cattapa
Åhh, så dum jeg er! Takk for lenke
Postet 07.04.09 kl 13:59
I går fersket jeg den ene flyndra i å spise på Tetra Tabimin! Yey, de spiser tørrfor Den var rett bort på tabletten og gnafsa løs, la seg også oppå den som om den ville gjemme den for de andre innpåslitne fiskene.
Tok 100 bilder av flyndra mens den spiste, men den var ikke på NOEN av de bildene jeg lasta over til maskinen. I alle dager er det jeg driver med... Werneriene liker også Tabimin, plukker i seg støvet som løsner og driver med vannstrømmen.
Tok 100 bilder av flyndra mens den spiste, men den var ikke på NOEN av de bildene jeg lasta over til maskinen. I alle dager er det jeg driver med... Werneriene liker også Tabimin, plukker i seg støvet som løsner og driver med vannstrømmen.
Postet 07.04.09 kl 14:22
Det er første gang jeg faktisk sitter og er redd for at en fisk skal spise seg i hjæl! Ga litt godt med frossent diverse i dag og Mr. vakker (herr kampfisk) tok virkelig for seg. Har ikke sett på maken til fråtsing! Han spiste og spiste og spiste. jeg satt foran karet og ropte stooooopp! Fisken er i veldig godt hold så den er ikke utsultet liksom, men fy fader som den spiser. Skjellene begynte å stå ut og den bare fortsatte. tydeligvis var det spennende å jage mat som dro med strømmen. Herregud, får bare håpe det går bra, jeg har faktisk ikke sett så sprekkferidg fisk før...
Postet 07.04.09 kl 22:32
Glemte å si at han ikke hadde matvett. Jeg blir skremt selv. Søsknene er likedan. Og det spiller egentlig ingen rolle hva det er.
For å si det sånn, så er det ikke at fôret råtner opp som dreper en kampfisk ved overforing.
Hvordan går det med Hottoniaen? Den lille kvasten i skrivebordskaret ser ut til å tryne hos meg. Den er i hvertfall veldig bleik.
Men på kjøkkenet, gulvet og nannokaret er den fremdeles riktig grønnfarget.
For å si det sånn, så er det ikke at fôret råtner opp som dreper en kampfisk ved overforing.
Hvordan går det med Hottoniaen? Den lille kvasten i skrivebordskaret ser ut til å tryne hos meg. Den er i hvertfall veldig bleik.
Men på kjøkkenet, gulvet og nannokaret er den fremdeles riktig grønnfarget.
Postet 07.04.09 kl 22:47
Ahh, så de er bare sånn -matvrak!
Jo de plantene hos meg går det veldig fint med, dvs jeg prøvde en kvist i 250 literen, men der var det for mye bartegraving fra coryene. Måtte rett og slett sette begge to i 85 literen, der får de lys og blir ikke gravd opp. Fant ut det ikke var noen andre steder å plante dem. Kuhliikaret er fullt av gress med tynne grunne røtter, river jeg noe opp der får jeg ikke gresset til å feste seg igjen. karantenekaret merker jeg nå stor forskjell på plantene etter lang tid med medisinering så ingen vits. Jepp, så da er det bare 85 literen da. men der gror jo alt over evne så det skal gå bra
Jo de plantene hos meg går det veldig fint med, dvs jeg prøvde en kvist i 250 literen, men der var det for mye bartegraving fra coryene. Måtte rett og slett sette begge to i 85 literen, der får de lys og blir ikke gravd opp. Fant ut det ikke var noen andre steder å plante dem. Kuhliikaret er fullt av gress med tynne grunne røtter, river jeg noe opp der får jeg ikke gresset til å feste seg igjen. karantenekaret merker jeg nå stor forskjell på plantene etter lang tid med medisinering så ingen vits. Jepp, så da er det bare 85 literen da. men der gror jo alt over evne så det skal gå bra
Postet 07.04.09 kl 22:56
Postet 07.04.09 kl 23:51
Huff og huff, plutselig var harmonien over i 250 literen
Jeg vil ha alle sammen, de er jo så pene! (jada -flere akvarier, men det kan jeg ikke...)
Jeg vil ha alle sammen, de er jo så pene! (jada -flere akvarier, men det kan jeg ikke...)
Postet 09.04.09 kl 20:41
Endret: 09.04.09 kl 20:42
Postet 09.04.09 kl 22:43
LisbethDet er første gang jeg faktisk sitter og er redd for at en fisk skal spise seg i hjæl! Ga litt godt med frossent diverse i dag og Mr. vakker (herr kampfisk) tok virkelig for seg. Har ikke sett på maken til fråtsing! Han spiste og spiste og spiste. jeg satt foran karet og ropte stooooopp! Fisken er i veldig godt hold så den er ikke utsultet liksom, men fy fader som den spiser. Skjellene begynte å stå ut og den bare fortsatte. tydeligvis var det spennende å jage mat som dro med strømmen. Herregud, får bare håpe det går bra, jeg har faktisk ikke sett så sprekkferidg fisk før...
Jeg har også hørt dette om kampfisk, at de ikke har matvett, men mine har faktisk det, noe som overrasket meg. Jeg har ved uhell gitt litt for mye mat til tider, men når jeg sjekker dem igjen litt senere er de gode og runde, men det flyter fremdeles mat rundt i karet. Så de spiser ikke de til sprekker her hvertfall... Noe som er litt betryggende, for det er overraskende ofte det kommer litt for mye mat ut av boksen
Postet 10.04.09 kl 04:15
MvjnzJeg har også hørt dette om kampfisk, at de ikke har matvett, men mine har faktisk det, noe som overrasket meg. Jeg har ved uhell gitt litt for mye mat til tider, men når jeg sjekker dem igjen litt senere er de gode og runde, men det flyter fremdeles mat rundt i karet. Så de spiser ikke de til sprekker her hvertfall... Noe som er litt betryggende, for det er overraskende ofte det kommer litt for mye mat ut av boksen:)
ja og jeg forer litt godt siden jeg har fisk i alle vannlag og må være sikker på at alle får. he he, han får bare spise seg god og mett, har ikke vært så ille i matfatet siste par dager.
Jeg har bestemt meg for å stresse ned og ikke gi bort den knurreguramien som står i yngelnettet. Skal faktisk sette den ut igjen. Skal jo røske skikkelig opp i dette karet så da vil evt skumrede bli ødelagt uansett. Så håper det vil ta litt tid før det skjer på nytt så jeg kan få litt bedre tid til å finne ut hvem som er hvem oppi der og lese meg opp på nett... Hvorfor måtte jeg falle for labyrinter da, jeg vil jo bare ha lettvinte fisk
Postet 11.04.09 kl 18:56
LisbethHvorfor måtte jeg falle for labyrinter da, jeg vil jo bare ha lettvinte fisk ;)
Lettvint fisk blir veldig fort dønn kjedelig, men funker kanskje fint til hypnose.
Med labyrinter er det alltid en ny dag og nye muligheter for å observere noe nytt og spennende.
Etter endret: Forresten fint at du besinnet deg og ikke gav bort fisken.
Postet 11.04.09 kl 20:36
Endret: 11.04.09 kl 20:37
HumunukuapuaaEtter endret: Forresten fint at du besinnet deg og ikke gav bort fisken. :-)
Ja, glad selv jeg klarte å roe meg ned på dette. Den ble sluppet ut igjen i forgårs og foreløpig ser det ut som det går bra. Ser også at to av de 6 guramiene er totalt fargeløs nå som det er et par veldig fargesterke. Kan det være 2 underdanige hanner mon tro... i dont know..
Det er helt utrolig hvordan store planer går rett i dass når jeg planlegger. Skulle gjøre om på storekaret disse går i, men dagene gikk og soffan og godteriet fristet mer enn våte armer.. Når jeg først skulle ta for meg dette karet skulle den utvendige pumpa renses, slanger byttes og overflaterenser byttes med ny. Den gamle bråker, skikkelig irriterende klukkelyd! Men jo mer prosjekt jo mer tiltak er det å sette i gang. Er noen timers arbeid dette.
I løpet av uka da
Postet 14.04.09 kl 09:07
Nå er jeg litt seint ute her, men må bare stikke innom tråden din og gratulere så mye med månedens akvarium! Vel fortjent, dette er et av favorittkarene mine! Da jeg viste det til samboeren sa han til og med "oj, det var koselig!" -og det at han reagerer med entusiasme over innredningen av et akvarium får du ta som et kjempekompliment
Postet 14.04.09 kl 19:16
turnipsNå er jeg litt seint ute her, men må bare stikke innom tråden din og gratulere så mye med månedens akvarium! Vel fortjent, dette er et av favorittkarene mine! Da jeg viste det til samboeren sa han til og med "oj, det var koselig!" -og det at han reagerer med entusiasme over innredningen av et akvarium får du ta som et kjempekompliment ;)
Tusen takk turnips He he, at din samboer kommenterte akvariet mitt tar jeg som et kompliment ja! Jeg vet hvordan det er med "de på den andre siden", de lar seg ikke begeistre noe særlig over vann i glass
Postet 15.04.09 kl 09:57
Jammen meg fikk jeg fingeren ut i går kveld! Tok på kortermet og satte i gang med 250 literen. Plantene jeg har hatt i snart 3 år var på vei i søpla for å gjøre plass til de nye plantene, men klarte ikke kaste de. De var jo ikke stygge, bare jeg som var lei dem. Satte kjapt inn en korttidsannonse her inne og vips så var mine kjære planter hentet av en ung hyggelig mann som nettopp hadde satt opp en 720L. Disse plantene var i alle fall 40-50 cm høye så det passet jo ypperlig!
Det er tydeligvis ikke så veldig lenge siden jeg har lagt ned laterittkuler til plantene, for fyttirakkern så gjørmete det ble når jeg grov opp plantene. Prøvde å pakke ned leira som kom opp, men i vann er jo det helt umulig. Tok en rens på filteret og byttet slanger. Nøyaktig et halvt år siden sist og det var på tide.. rart det var såpass sirkulasjon for her var det virkelig fullt av slam, både i kammer og slanger. Og mens jeg stod der kom jeg på den unge mannen med sitt nystarta akvarium! Så dumt at jeg ikke kom på å prakke på han skikkelig god filtergørr når han hentet plantene! Han kunne jo spart masse tid på innkjøringa. Ja ja…
Førbilde: Tett med planter og en haug med cattapablader som jeg slang nedi etter at knurre guramiene sloss. Den ene hadde en skikkelig rift over øyet, hovnet opp. Men etter et par dager var han helt fin, ingen tilløp til sopp eller noe og det tror jeg de bladene satte en stopper for.
Etter: Plantene som stod til dyrking foran i karet er flyttet bak, men ser jo ingen ting for leiretåka!
Det er tydeligvis ikke så veldig lenge siden jeg har lagt ned laterittkuler til plantene, for fyttirakkern så gjørmete det ble når jeg grov opp plantene. Prøvde å pakke ned leira som kom opp, men i vann er jo det helt umulig. Tok en rens på filteret og byttet slanger. Nøyaktig et halvt år siden sist og det var på tide.. rart det var såpass sirkulasjon for her var det virkelig fullt av slam, både i kammer og slanger. Og mens jeg stod der kom jeg på den unge mannen med sitt nystarta akvarium! Så dumt at jeg ikke kom på å prakke på han skikkelig god filtergørr når han hentet plantene! Han kunne jo spart masse tid på innkjøringa. Ja ja…
Førbilde: Tett med planter og en haug med cattapablader som jeg slang nedi etter at knurre guramiene sloss. Den ene hadde en skikkelig rift over øyet, hovnet opp. Men etter et par dager var han helt fin, ingen tilløp til sopp eller noe og det tror jeg de bladene satte en stopper for.
Etter: Plantene som stod til dyrking foran i karet er flyttet bak, men ser jo ingen ting for leiretåka!
Postet 15.04.09 kl 10:27
Postet 15.04.09 kl 10:33
Mr. Vakker er en snodig fyr. Han spiser fortsatt godt men uten at jeg blir hysterisk for at han skal sprekke
I går etter foring, svømte han bort til hjørnefilteret og klemte seg inntil matta, spredde finnene godt og lot seg suge fast i matta. Når han satt godt nok stoppet han å blafre med brystfinnene og bare hang der. Det var så kult å se på, du kunne virkelig se at fisken slappet totalt av! Stakk opp og snappet litt luft og så ned på matta igjen for å slappe mer av. Jeg syns det er flott at han har funnet noe fornuftig å bruke sine litt vel store finner til
I går etter foring, svømte han bort til hjørnefilteret og klemte seg inntil matta, spredde finnene godt og lot seg suge fast i matta. Når han satt godt nok stoppet han å blafre med brystfinnene og bare hang der. Det var så kult å se på, du kunne virkelig se at fisken slappet totalt av! Stakk opp og snappet litt luft og så ned på matta igjen for å slappe mer av. Jeg syns det er flott at han har funnet noe fornuftig å bruke sine litt vel store finner til
Postet 15.04.09 kl 10:49
LisbethTett med planter og en haug med cattapablader som jeg slang nedi etter at knurre guramiene sloss. Den ene hadde en skikkelig rift over øyet, hovnet opp. Men etter et par dager var han helt fin, ingen tilløp til sopp eller noe og det tror jeg de bladene satte en stopper for.
Jeg tror også på catappa. Det var bra at du bare brukte blader og ikke tilsatte noe kjemi/medisin i tillegg. Det er ikke mulig å bli klok på hva som funker når ting blandes. Sier han som ved skader på fisk alltid bruker både catappa/ketapang og aloe.
Etter endret: Så fin kampfisken har blitt, fint å se at den trives.
Postet 15.04.09 kl 10:58
Endret: 15.04.09 kl 11:00
HumunukuapuaaJeg tror også på catappa. Det var bra at du bare brukte blader og ikke tilsatte noe kjemi/medisin i tillegg. Det er ikke mulig å bli klok på hva som funker når ting blandes. Sier han som ved skader på fisk alltid bruker både catappa/ketapang og aloe.
Bare bladene ja. Før har jeg bare slengt et blad her og der og tenkt at det, ehh, ja det blir sikkert bra. Men nå vet jeg jo hvor mange blader som faktisk trengs for at de skal gjøre noe nytte og jeg tror de funker! Det blir litt mange blader syns jeg men det får bare gå. Kan fjernes etter ca 14 dager hvis jeg syns det blir rotete.
Postet 15.04.09 kl 11:04
Passa bikkja til en kompis i påsken, Italiensk mynde. Se på disse to sofagrisene her da
Når jeg ser min hårete dott sammen med en helt korthåra hund får jeg lyst til å ta fram barbermaskinen! Det er uansett på tide, bikkja mi blir sløv og rar av all den pelsen. Blir varm også. Hun virker alltid så fornøyd og happy når pelsen kommer av. Men det er litt av en jobb, jeg får så vondt i ryggen når jeg klipper henne. Må ta mange pauser og da tar det litt tid å bli ferdig.
Når jeg ser min hårete dott sammen med en helt korthåra hund får jeg lyst til å ta fram barbermaskinen! Det er uansett på tide, bikkja mi blir sløv og rar av all den pelsen. Blir varm også. Hun virker alltid så fornøyd og happy når pelsen kommer av. Men det er litt av en jobb, jeg får så vondt i ryggen når jeg klipper henne. Må ta mange pauser og da tar det litt tid å bli ferdig.
Postet 15.04.09 kl 11:11