Marens akvarieverden (side 21)

Oi!
Ser ut til at det blir en tur til Clas Ohlson i morgen da! Det er jo mye penger,men mye mindre enn andre plasser
Vet du om vennene dine har den pga akvarium? Vet at det er noe med målene i rommet eller ette eller annet på de forskjellige avfukterne... Vet ikke helt selv:P
lenge siden sist....
Nå begynner det å bli en stund siden jeg har skrevet i denne tråden. Formen har ikke vært den beste, så jeg har prøvd å følge med en del tråder og gjort det mest nødvendigste her på AF.

Ikke mye har skjedd med akvariene heller. En del utskifting av planter i hovedkaret har det væt. Jeg har endelig en grei mengde av yndlingsplanten min som jeg har samlet på en stund, takket være ei som solgte planten og at ElinH har "luket" litt!

i tillegg til at jeg har fått noen flotte blader fra singapor!

Fiskene ser ut til å være friske, spes coryene! Jeg føler meg privilgert som har de friske fiskene oppi alt det andre sliter med av sykdom for tida.
*bank i bordet!*

C. Duplicareus er en nydelig cory som jeg har jeg blitt helt forelsket i! De er så pene og virker ganske utvokst og er egentlig helt forskjellige i forhold til C. Sterbaiene jeg har. Nå har jeg jo ingen annen cory og sammenligne med heller da.
C. Duplicareus er en mer sammensveiset gjeng som liker å henge sammen. De er også mindre aktiv enn sterbaiene og ligger mer og hviler på bunnen. Lite sky er de også, så jeg får sett de ganske mye på dagtid
Jeg har jo innredet "karantenekaret" for å kunne ha en liten oversikt, så jeg har jo mange plasser jeg kan følge med de på, både med og uten lommelykt

Jeg har vært litt usikker på föringa i dette karet da nitraten ligger på ca 12,5, bitte litt mer enn jeg liker. Den pleier å holde seg på ca 8 til vanlig.
Jeg förer de som regel med røde mygglarver om dagen og tabletter om natta.
De deler jo karet med Sjokoladeguramiene, så det blir ikke den samme kampen om mat som i hovedkaret der skjørtetetra går med C. Sterbai!;D
I de siste dagene har jeg gitt de microorm også, noe de ser ut til å like godt! Det jeg synes er vanskelig med microorm er å bestemme mengden jeg skal gi.... Dette gjelder egentlig alle fisker som får det. Om jeg putter microorm i handa så blir jo den synlige mengden betraktelig mye mindre enn f.eks. samenlignet med mygglarver...?? Jeg er i alle fall mye mer rausere med microormen


På CO har de slanger med mindre diameter enn hageslanger og bedre egnet til slamming i mindre kar. Sånn når du først skal dit.
Takker for tipset!
Kanskje jeg tar meg en tur i dag!
Pygmeguramier med yngel:)
Nå har jeg kjøpt meg hygrometer som viser hele 23(!)%, så ikke mye å bekymre seg over akkurat Men det er greit å få skjekket det slik at det ikke blir gående å kværne i hodet.

Pygmeguramiene ser ut til å trives i karantenekaret sitt. Jeg begynner faktisk å vurdere det som et fast bosted, men jeg har ikke bestemt meg enda. Har heldigvis 3 uker igjen å bestemme meg på

Jeg har lagt merke til ett spesielt par i karet som har holdt mye sammen og lekt litt. Noe knurring har det også vært Derfor begynte jeg å putte oppi litt blader som fungerer som flyteplanter. De siste dagene har jeg observert at det er en som holder stand ved ett blad, men har ikke sett noe skumrede... men tror du ikke jeg så noen yngel når jeg tok en nærmere titt nå i kveld?
Det henger det masse microyngel ned fra ett blad Jeg har jo hatt vannbytte og greier i dag, men ikke lagt merke til de. Må innrømme at jeg hadde det ganske travelt og hadde ikke nok vann til å fylle opp akvariet, så jeg ventet nå til i kveld.

Koselig dette da, men hva nå? Jeg må prøve å google litt. Jeg har jo lest det som er skrevet på forumet (tok en laaang lesning for litt siden med alle innlegg++) og der sto det lite om dette om jeg husker riktig? Det er registrert 2 oppdrett på disse, så jeg har ikke de store forventningene. Jeg har Liquifry 1 jeg ev kan bruke som för.

Desverre døde den ene sjokoladeguramien i natt. Den har blitt konstant mobbet siden den kom, så det var ikke noe sjokk men veldig trist likevell! Jeg har blitt så glad i disse guramiene! Også Coryene selvflølgelig! Vet ikke om det blir flere sjokolader, det får tida vise.


Stolt far
[External Image]

[External Image]

Yngel..
[External Image]
Får håpe de slektes litt på far.. Ganske pen han!

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Grattis med pygméyngel.

Nå er det bare å få fôret de opp gjennom den første kritiske tiden.
Liquifry vil fremme infusorievekst i karet så noen dråper med det er fint.
Godt innkjørte flyteplanter har også mye snadder på bladene sine. Og etterhvert er mikromark tingen.
Jeg ville vært svært forsiktig med vannbytter frem til de fungerer som fisk.
Tusen takk for veiliedning. Da lar jeg de bare være med forelddrene?
Jeg kan ikke se yngel nå, men det er litt kinki å få sett alle bladene. Far står fortsatt ved ett blad og passer på Han jager de andre bort så fort han aner uråd! Kneppelyder og greier

Jeg har hatt oppi en dråpe med Liquifry, men lurer på om den vil "spre" seg noe særlig da det er lite sirkulasjon i vannet..? Jeg har ikke fått googlet noe, men vet du ca hvor lang tid det tar før de blir frittsvømmende? Regner med det er fare for at de havner i munnen til de andre når den tid kommer...
Jeg er så dårlig på googling at jeg blir helt sprø:S Leter mye, finner lite om oppdrett av pygmegurami.

Jeg så ingen yngel i morgest, men syntes det var rart at far fortsatt var så beskyttende... Nå ser jeg yngelet på rota på flyteplanten der de hang under ett blad i går kveld. Jeg aner ikke om de har kommet dit selv eller om Pygmeene kan flytte på yngel? Far har i alle fall hatt noen i munnen, så om han spiser eller flytter de vet jeg ikke. Håper på det siste!
Jeg har i alle fall puttet karet fult med flyteplanter og mose. Flyteplantene er ganske nye, så mosen inneholder mye mer godis! Men jeg har ingen forventninger til disse ynglelene.
Det får gå som det går. Jeg har i alle fall prøvd å legge til rette det jeg kan
Grattis med yngel, så kult da

Hvis de er frittsvømmende kan de være hvor som helst (hvis de har overlevd alle de andre guramiene i karet). En kladd javamose vil gi dem gode gjemmesteder til de blir litt større. Liquifry ville jeg prøvd å dryppe i nærheten av der du ser dem, så slipper du å 'kline til' hele karet...
De er nok ikke frittsvømmende enda... Mini-rumpetroll som er festet til planten er vel mer riktig Far passer veldig på at ingen kommer i nærheten! Men er det mulig at hen kan ha spist noen av dem selv? Har nemlig tatt han på fersken der, men jeg vet ikke om de har evnen til å flytte på yngel? Mener jeg så en som nesten datt ned i går, men at den ble flyttet tilbake!?!
Jeg lurer på hvor gamle de er før de blir frittsvømmende, så jeg håper jeg får oppleve det før de andre rekker å spise de...
Gratulerer med yngel,so festlig da!
Håper du klarer og holde liv i noen,og få registrert oppdrett!
Venter på flere slike jeg,har bare de to hannene.Får følge med hos deg inntil det kommer hokjønn i karet mitt.Fine bilder du tar og fisken er nydelig i fargen.
Jeg sjekket kjapt noen linker om oppdrett av denne guramien som jeg fant, og en ting var visst viktig; det må være tettsluttende dekkglass eller lignende over akvariet slik at luften over vannflaten er varm og fuktig. Da ville man miste mindre yngel, stod det. De er åpenbart skjøre overfor forskjeller i luft- og vanntemperatur (de er jo i overflaten og gulper luft som alle labyrintfisk). Hvis man ikke hadde dekkglass til yngelkaret kunne man bruke plastfolie eller noe stod det, men da kan man ikke ha vanlig armatur over karet (smelter).

Dette fant jeg også:
"The male can be left with the eggs until they hatch. The fry are tiny and require microscopic infusoria until they are large enough to accept newly hatched brine shrimp or dry food. The water in the tank should be kept very clean with frequent water changes. "

Faren skal altså tas ut når yngelen er klekket. Dette så jeg skrevet flere steder.
Han skal ikke mates de dagene han passer eggene og evt nyklekt yngel, for da kan han rote med begrepene og begynne å ta sitt eget avkom for mat.

Fôr til yngelen er altså mikroskopiske infusorier inntil de blir store nok til å ta nyklekt, levende artemia. Temperatur til denne guramiarten er minst 25°C eller helst litt mer (28°C), så jeg flere steder, blant annet her anbefales det opptil 29°C og også noe info her. Varmekjære fisk altså.

Da kan jeg skjønne hvorfor de lekte så tidlig. Jeg har dekkglass, helt stille vann 27%, myyyye planter og flyteplanter. PH`n er også riktig.

Far har latt en annen fisk få komme inn nå. Han har vel funnet romasen igjen og blitt blind av kjærlighet;D Det er 1 yngel igjen på bladet. Jeg håper det er andre yngel igjen som går rundt på egen hånd og klarer seg greit selv. Men hvordan i alle dager kan jeg vite om det er igjen noen i det hele tatt? Skal jeg fortsette å mate de med Liquifry1? Er mye usikkerhet her:S Men takk for info mona
Ewi
Gratulerer med yngel,so festlig da! Håper du klarer og holde liv i noen,og få registrert oppdrett! Venter på flere slike jeg,har bare de to hannene.Får følge med hos deg inntil det kommer hokjønn i karet mitt.Fine bilder du tar og fisken er nydelig i fargen.

Takk for gratulasjonen!
Tviler egentlig på om det vil overleve noen. Jeg ser det er noen igjen nå, men far er vel sliten og sulten. Men jeg håper selvfølgelig at noen overlever, men har ingen forventninger Det blir spennende når du får noen hukjønn i karet, for det er mye spennende å se/følge med på disse fiskene! Jeg sitter ofte klistret til glasset
Siste nytt på Pygmeyngelen er at far har forlatt redet og det har blitt oppservert noen yngel v og på flyteplanter. Jeg klarer ikke personlig å se da 33L står litt kinki til. Jeg maser derfor på alle andre om de kan se noe De er bitte,pitte små, så det er ikke enkelt å finne noen. Jeg håper noen har funnet veien til mosen. Ett yngel ble faktisk observert spisende i dag, så da fungerer föringen i alle fall. Jeg er bare usikker på om jeg gir riktig mengde...

Det skal bli spennende å se om det dukker opp noe om ett par uker. Jeg har ikke fått laget för til de av stekt bananskall i vann enda da jeg er litt usikker på hvor sterk varme og hvor lenge skallet skal stå i ovnen. Men bananen er kjøpt Jeg fortsetter bare med litt föring hver dag av liquid fry og håper på det beste. Det er ikke så mye jeg kan gjøre nå likevell Jeg har uansett ingen forventninger og det kommer alltids ett tog til håper jeg

Jeg begynner å bli utolmodig ved tanke på karantenetia! Jeg vil så gjerne slippe sjokoladeguramien oppi ett større kar! Jeg synes egentlig at 60L blir litt for knapt til denne fisken slik det står i AF sin fiskebase. Det går sikkert fint til ett par, men jeg synes det kanskje blir litt liten plass å rømme på når noen havner utenfor og blir jaget. Jeg har jo 3 igjen nå og den 3. synes jeg direkte synd på, så det klør i hele meg for å få de over i ett større kar. Håpet er at det skal bli bedre, men tiden får vise om det blir slik. Jeg slipper de i 110Literen om ca 1 1/2 uke.

Ellers så synes jeg det ser ut til at 33L fungerer overraskende bra for de 5 pygmeguramiene! Jeg har lite knuffing, så det ser ikke ut til at det skal stå på plassen enda i alle fall. Det har også gått bra når ett skumrede var oppe og gikk, så der kan jeg vel bli litt uenig med fiskebasen der også etter hvert om ting holder seg slik de er nå! Men da må det være rene artskar!

Jeg hadde egentlig bestilt noen kirsebærreker, blåreker og en glassreker som skulle komme i morgen. Da jeg så det hadde kommet yngel avbestillte jeg dem foreløbig. Jeg kan alt for lite om reker, så jeg var usikker på om de vil spise yngel om de kommer over de? Jeg regner egetlig med det, og iom at mosen kan være ett fint tilholdsted til ev yngel blir større så blir det litt konflikt der...
Nå er det bare én uke igjen før karantenetida er over tenker jeg! Sjokoladeguramiene ser ut til å klare seg fint, heldigvis! Jeg har funnet min drømme-gruami nå tror jeg, se på denne Parosphromenus linkei! Denne ville jeg gjerne ha hatt i artsakvarium, mulig i en 30-40L, 5 stk!

Jeg har lest en del om pygméguramie nå og funnet ut at det ofte er veldig idéelt å ha de i ett kar på størrelse med den de går i nå hos meg! Som som jeg også tidligere skrev i tråden så mener jeg at det som står i fiskebasen med at de bør ha 60L kan diskuteres. Flere eksperter anbefaler ikke mer enn ca 5 gallon, men det kommer jo helt an på hvilket kar det er snakk om da

"Beates undervannsverden" ,som 33Litern heter,, ser for tiden helt bomba ut! Det er faktisk veldig begrenset med hvor mye lys som kommer igjennom, men det er jo bare positivt Jeg har jo bare stappet oppi flyteplanter og mose i fall det skulle være noen småtasser nedi der.
Jeg förer fortsatt med babyför. Yngel av pygmegurami skal vist vokse veldig fort, så det vil ikke gå veldig lang tid før jeg bør få noe livstegn hvis jeg skal fortsette med föringen... Tenker jeg skal prøve å få tatt ett bilde i morgen! Nå er det nok natt i karet bort kroken

Eller så vil jeg til uka få 1 Corydoras Loretoensis.
Jeg har kommet over en på forumet som har en enslig sammen med de andre fiskene sine. Det oppsto en misforståelse for en stund siden som førte til dette, så han søkte hjem til denne fisken. Siden det er så få som har denne coryen så fant vi ut at det er bedre at den får gå sammen med mine coryer enn å være helt for seg selv.
Den har vært sammen med en annen type cory før også som eneste C. loretoensis og de trivdes han veldig godt sammen med, men de er nå solgt for en stund siden.

Desverre har jeg ikke den ideelle tempraturen i karet mitt som den vil ha, i tillegg er den visst VF men jeg håper det likevell vil gå bra... .
Jeg håper at det kanskje vil dukke opp noen som har Loretoensis fra før og kunne tenke seg en til etter hvert! Men ting kan jo gå over all forventning også, vi får se
Egglegging igjen?
Jeg må si at Pygméguramiene er absolutt ikke kjedelig av seg! Det er stadig ting som skjer i karet og nå ser det ut til at det nok en gang er laget skumrede med egg! Hele 2 ganger etter at jeg kjøpte de for ca 3 uker siden har de gjort det, så her er det bare å passe på å henge med!

Jeg tok av bakgrunnen i det karet en liten stund i dag da jeg stort sett bare har sett 2 fisker... Jeg klarte å finne 4 stk, så det er mulig den 5. er død. Jeg har lyst til å holde ei gruppe på 5stk, men jeg er ikke sikker på hvordan blir er for en gurami å pluselig bli satt sammen med 4 som har vært der i 3 uker?
Om 1 fisk er død så er det ganske vanskelig å finne den i all rotet... Det finnes ikke system i karet, så det fine oppsettet som var i begynnelsen er definitivt historie! Men så lenge det er for fiskenes skyld så gjør det ikke noe

Jeg fikk ikke tatt noen bilder som kan brukes av Pygmekaret, men tok noen andre bilder som jeg legger ut.

Jeg begynner så smått å planlegge hvordan jeg skal gjøre forskjellige ting fremover. Skjørtetetraene skal jo flytte om ei ukes tid og oppsettet i hovedkaret skal forandres.
Jeg er også litt usikker på om jeg skal prøve å få C. Duplicareus i lek før jeg flytter de. Jeg tror egentlig de er for unge, spes ved tanke på at de blir sent kjønnsmodne, men det skader jo ikke å prøve da Gruppa er på 5stk og jeg er ganske sikker på at begge kjønn er representert.

Slik ligger de ofte, hele gruppa. Her mangler det en da...
[External Image]

De er utrolig flotte coryer, C. duplicareus, og jeg får mye kommentarer på det også Jeg er også så heldig som har fått kjøpt de når de ser så friske og raske ut! Bare positivt her ja! Det eneste er at de virker litt skjørere enn sterbai når det kommer til oksygen i vannet. De vil gjerne ha litt ekstra oksygen hos meg i alle fall.
Jeg stusser også på hvorfor noen blir mørkere på fremste del av korppen i. Håper det ikke er ett negativt tegn...

Her er en cory som er mer rosa enn de andre (mørkere)..
[External Image]


Viftereka finner de utrolgiste plassene i karantenekaret! Jeg har fått satt inn en luftsten i kokkosnøtta, så her leker den "trollmann over bobblegryta";D Sikker mye godt i de boblene
[External Image]


C. Sterbaiene er mye vanskeligere å få tatt bilde av enn C. Duplicareus! De driver liksom med sitt stort sett hele tiden når jeg er hjemme. Det er ganske stor forskjell på størrelsene på de 2 i karantenekaret selv om de kommer fra samme bestilling. Jeg gleder meg til de får treffe de andre C. Sterbaiene i hovedkaret!
Her er ett skjeldent bilde hvor jeg fikk knipset de med kameraet. De trives sammen med de andre coryene, men vet godt at de har Sterba som etternavni
[External Image]


Amanorekene har vokst en del siden jeg kjøpte de for en stund tilbake! De går ofte med rogn, noe de ikke gjorde tidligere, så det kan jo være ett tegn på at de har blitt "voksne". Det er litt synd at de bare klekkes i brakkvann, men det er kanskje likså greit også
[External Image]

Sara "stakkars" blir litt oppgitt over hvor lite oppmerksomhet hun får når det er fiskene jeg bruker tid på Hun la seg faktisk nesten oppå denne sverdplanten i dag, men skjønte fort at det ikke var så poppulært! Hun føler seg ofte litt snytt når det er akvariearbeid som pågår og ser på meg med de store triste øynene som og gir meg dårlig samvittighet! Jeg ga henne en oksepenis senere på kvelden og da var alt greit igjen
[External Image]
I dag hentet jeg den enslige Corydoras Loretoensisen. Den er vel 1 år gammel så vidt jeg vet og er fullt utvokst. Jeg mistenker at han har gått i ett akvarium med grov substrat da det ser ut til å være lite med barter, men disse vokser heldigvis ut igjen etter hvert!
[External Image]
Denne coryen har virkelig store finner!! Jeg er ikke helt vant til å se han i karet enda, så jeg synes det er litt rart å se han sammen med de små C.Sterbaiene når de stimer sammen

På bildet i kunnskapsbasen ser fiskene helt anderledes ut, så jeg er spent på om han blir mindre "hudfarget" etter hvert! Det føles litt godt i hjertet å se at han slo seg til ro med én gang og ikke lenger er alene *litt småsentimental av meg*. Nå må han bare se og lære av Sterbaiene hvordan de må forholde seg til sine naboer i hovedkaret! Han var svært heldig og slapp unna "karantenekaret" da forrige eier ikke har hatt sykdom i karet på over 2 år, heldiggrisen!


Jeg begynner å se ekstra godt etter sykdomstegn i karantenekaret siden karantenetida snart er over. Jeg finner hvite prikker på sjokoladene, men dette er nok ikke hvitprikk håper jeg! De virker raske og fine i alle fall og prikkene ser naturlig ut Men føler meg dum som ikke har lagt merke til de før!!
[External Image]
C. Duplicareus holder seg godt, og Sterbaiene begynner å bli klar for å treffe de andre som går i hovedkaret! *gni meg i hendene, glede meg!*

Det kan se ut som at det var falsk alarm i Pygmékaret. Hannen som har bygd skumrede er litt av og på (og passer på) og jeg kan ikke så noe tegn til liv der. Han spiser selv av redet, så jeg vet ikke hva han egentlig tenker med dette...:S
[External Image]




Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap