Kjære malawi eiere, hva skjer'a? :) (skravletråd) (side 21)

Gratulerer med valget og velkommen i "klubben"! Jeg startet også opp igjen med Malawi, og er helt enig med deg: Det er veldig facinerende fisker.... Lykke til!
Ojan Andersen
og jeg blir bare mer og mer facinert for hver dag som går.

Kjenner meg igjen der
Og enda kulere blir det når man har hatt malawiciklider såpass lenge og lært såpass mye at man tydelig kan lese deres adferd i forskjellige situasjoner. Man ser feks på huene at buken deres blir tykkere når de blir rognstinne.

Gleder meg
gleder meg til det ja , foreløpig er den eneste oppførselen i karet som jeg kan skille veldig ut fra alt annet , at hver gang jeg reiser meg fra sofaen suser alle til vann overflaten i håp om at jeg skal hive oppi litt mer mat til de :P
Ja, det trekket der er vel det eneste vi sikkert kan si er likt hos oss alle som har malawiciklider.

Ser at Badat har lagt ut en annonse med VF malawi. 350kr stk er en normal pris til Norge å være på VF eksemplarer. Usisya-variantene av Stuartgrantien er oftes meget pene fisker, og disse anbefales på det sterkeste i et roligere malawimiljø akvariemessig. Denne type Aulonocara er rolig og majestetisk på en gang om den får dominere i sitt miljø.
Azureusene er også fine fisker, men ikke blant mine favoritter. Denne typen er heller ikke sjelden i norsk handel.
Han har også en Copadichromis variant, Copadichromis Mloto White head Lupingu, og denne derimot er en personlig favoritt.

Jeg har to F1 Azureus gående i karet mitt, men vurderer sterkt å bytte ut disse med Mloto.
Fin fisk !
Mye fin fisk der ja !! Tror jeg må ha hovedfokus på og få tanken min helt ferdig med flere huler nå i første omgang ! Så skal jeg ha oppi siste art i karet Pseudotropheus demasoni. Merker at jeg har fått VELDIG VELDIG lyst på ett større kar :P , farlige greier for økonomien til en student dette her
Bare lurte på om det er noen her som har erfaring med Maylandia lombardoi ?

Jeg så denne i butikken her om dagen og falt totalt pladask! For en nydelig fisk og så fascinerende at hannen er gul mens hoene er nesten hvite med disse fine mørke stripene!

Så derfor lurer jeg på om det er noen her med erfaring som kan fortelle meg om disse fiskene. Leser noen steder at de er kjempehissige mens andre betegner dem som fredelige. Jeg har en 240 liter Mbunas som jeg kunne tenkt meg disse i.
Kan jo kanskje legge til at det går nå 2+6 golden, 1+7 rød zebra og litt uvisst kjønn på mainganoene men det er 7 stk. Jobber med å finne kjønn på disse da jeg frykter at det er veldig mange hanner
Min første store tabbe
Har fora på 40-50 rød zebra i ca to mnd,men idag gikk det galt.Har fora 4-5 ganger i døgnet og bytta vann annan hver dag,dette har jeg gjort tidligere også med hell.Nå var yngela blitt ca 2 cm så jeg tenkte å gi de litt annet for,har fora med knust sticks til nå.for noen dager siden fikk de rekemiks for første gang og de spiste det,men de spiste ikke opp.Det så jeg først idag når jeg sto opp og all yngela var død,med andre ord overfora jeg de.Resultatet av det ble en nitritt bombe selv med gode vannbytter annenhver dag og ett godt filter.Nitritt kommer fort om forholda er de rette! Kjip måte og erfare det på.Magne.
uffda det er jo utrolig kjipt...

Jeg har et veldig avslappet forhold til yngelen da jeg fôrer ca 2-3 ganger om dagen og skifter vann en gang i uka. Da ca 20-30%. Mulig det egentlig er litt lite men de vokser ihvertfall bra

Her hos meg er det heller ikke alltid at de spiser opp alt men har aldri hatt nitritt selvom jeg ikke bytter vann annenhver dag. Nå er jeg overhodet ingen ekspert da jeg faktisk fôrer opp mitt første kull nå, men et tips jeg fikk er å tine rekemiksen i en liten skål med vann først. Mine malawi yngel spiser ihvertfall ikke særlig hvis de får maten frossen og da går den rett til bunns. Da er det jo lettere å ikke overfôre ettersom du hele tiden kan gi litt og litt mat
Jeg er ikke helt med på disse rutinene deres. Men så er jeg også ny (på nytt) i dette gamet. Jeg har nå foret opp et kull auratus og et kull metriaclima. Foret opp er kanskje litt drøyt, men auratusen er vel nå seks uker og metriaclimaen er vel fire. Til sammen 25-30 stykker. De går i et 120-130 liters kar, og vokser jevnt og trutt. Forer to ganger til dagen. Har til dato skiftet vann kun en gang, og det var i helga som var. Hadde nitrit-nivå på 0. Går jeg glipp av noe, eller kommer jeg til å få en overraskelse.

Jeg er tilhenger av at ting skal få ta tid..... Dersom det ser ut til at alt er bra, så er de vel det. Ingen grunn til unødig uro..... Men klart at det å miste 40-50 stykker er lite kjekt....
Det går nok bra
Bare fortsett som du gjør så går det bra,det blir nok ingen ovraskelser skal du se.Det er første gang jeg har målt nitritt hos meg på mine tre år som malawiakvarist,men for skylle meg selv som måtte prøve på no nytt.Yngela mine gikk i en 65l så her er nok vannverdiene litt mer utsatt,det blir mye mat rester som blir liggende i karet når man forer så mye,hadde jeg bare slamsugd ved noen av vannbyttene hadde det nok godt bra.Meninga med å fore så ofte var å prøve å øke veksta til fisken.Men det gikk dårlig gitt.Magne.
Kaiamor
uffda det er jo utrolig kjipt... Jeg har et veldig avslappet forhold til yngelen da jeg fôrer ca 2-3 ganger om dagen og skifter vann en gang i uka. Da ca 20-30%. Mulig det egentlig er litt lite men de vokser ihvertfall bra:) Her hos meg er det heller ikke alltid at de spiser opp alt men har aldri hatt nitritt selvom jeg ikke bytter vann annenhver dag. Nå er jeg overhodet ingen ekspert da jeg faktisk fôrer opp mitt første kull nå, men et tips jeg fikk er å tine rekemiksen i en liten skål med vann først. Mine malawi yngel spiser ihvertfall ikke særlig hvis de får maten frossen og da går den rett til bunns. Da er det jo lettere å ikke overfôre ettersom du hele tiden kan gi litt og litt mat :)
Det er nok tryggest å gjøre som du gjør her,skammer meg nesten litt over dette,ettersom jeg har holdt på med akvarier i 3år.Ble for mye klabbing med filter og for her,men livet går videre.Magne.
Kaiamor
Bare lurte på om det er noen her som har erfaring med [URLBLOCK1]?

Jeg har ikke hatt den, men siden du ikke har fått svar så får jeg litt skrive-kløe lell
Det jeg har lest om lombardoi er at hanner er meget aggressive mot
hanner av samme art og mot gule mbunas-ciklider.

Magne: Synd du mista yngelen, da! Bedre lykke neste gang

Det er mikroskopiske matmengder yngelen får i seg pr. måltid.
Jeg tar en liten bit rekemiks og knuser det mellom fingrene i vannet. Så tar fiskene "smulene". I mengde tilsvarende en ert eller to i størrelse for et kull yngel på et par cm.
Så blir det lite avfall av yngelen også og vannet holder seg rent hvis akvariet har litt størrelse.
I oppvekstkaret mitt har jeg også masse Vallisneria (som yngelen tydelig setter stor pris på), en ancistrus og to filterpumper så det også hjelper på.

Tror også det er viktig at rekemiksen blir finknust lenge i kjøkken-maskinen så fiskene ikke svelger for store biter og blir plaget med det.
Har sett noen ganger at de får små biter av erte-skall i svelget og spretter rundt i panikk. Noen plages lenge.

Å variere fòr-typene har jeg også tro på i håp om at de skal få fine farger, riktig ernæring og større mat-toleranse. De får derfor 2 - 3 måltider om dagen med forskjellige typer mat.
Har opplevd at fisk har dødd når de får noe de ikke er vant til (men er ikke helt sikker på om det var årsaken).
Inaktiv bruker
jippi da var jeg 180 kr fattigere.i dag så har jeg vert i Arendal og jeg kjøpt inn tre ny Goldener.og dem er kjempefine forhold til de jeg hade fra før av de er gullerotgule og de har mye mer kraftigere farger en de tre jeg hade fra før av.
så nå håper jeg på at det kommer noen små Golden snart
Morro
Morro ! golden er fine fisk da , har selv 7 som jeg fikk av en kompis som driver og kutter ned ! 6 av de er ikke voksne enda da så blir nok en stund til det blir yngel :P
Det er lett å tenke at golden med blasse farger i buk o.l. har dårlige gener men det er ikke alltid tilfelle. Denne gule varianten av L.Caeruleus fanges på flere forskjellige lokasjoner i sjøen, og fargeintensiteten varierer ettersom hvor de er fanget. Lions Cove variantene er knallgule, mens andre varianter har en hvitere buk osv.

Men dårlige gener fører jo også til dårligere utfarging så det er ikke så lett å vite hva man kjøper.

Jeg skriver dette fordi Golden er en av de artene jeg stort sett aldri ser selges med info om fangssted.
Vf malawi
Jeg ønsker å servere dere malawientusiaster noen godbiter direkte fra Malawisjøen.

[External Image]
Copadichromis Azureus

[External Image]
Copadichromis Mloto White head Lupingu

[External Image]
Aulonocara Stuartgranti Chiwindi, blue neon
Inaktiv bruker
jippi nå tror jeg at den ene Goldenhua mi tygger så nå gleder jeg meg til det kommer små Goldenyngel
Så gøy David, vi får håpe det blir yngel på deg om ca 3 uker.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap