Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 21)

Teori
Her er et par bilder av det yngste kullet mitt
med Corydoras sp. Black yngel. De er 2 måneder gamle nå, de klekket helt i begynnelsen av desember. Kullet jeg viste bilder av i går er klekket i oktober.

Dette yngste kullet med Corydoras sp. Black ser ut til å klare seg veldig bra, det har ikke vært noe frafall og de er nok fremdeles ca 60 stk.
Dette er noe som er utrolig deilig å se, etter alle tidligere kull av akkurat disse svarte som har hatt så stort frafall.

En annen ting som er en enorm lettelse, er at jeg nå ikke har sett noe til det forferdelige fenomenet med avmagring og pilespiss-haler på yngelkull. Det oppstod første gang i begynnelsen av 2009, og før det hadde jeg aldri sett noe til det på noen Corydoras-yngel. Men brått begynte det altså å plage det ene kullet etter det andre fra januar. Flere enn meg som opplevde det også.

Jeg har brukt mange, mange timer på å gruble og pønske på dette og hva årsaken kan ha vært. Av en eller annen grunn syns jeg ikke det rimet helt med at det skulle være sykdom. Jeg trodde egentlig ikke det.
Ved et tilfelle en gang med det pilespiss-hale fenomenet, ble jeg så trist og lei av det at jeg slo av akvarielyset i yngelkaret og rørte det ikke på 3 dager. Orket ikke se dem falle fra som fluer mer, tynne og elendige som fliser. Da jeg slo på lyset igjen etter 3 dager i mørke og uten fôring, forventet jeg vel egentlig å se massedød. Det forbløffende var at ingen var døde, og de så faktisk nesten litt bedre ut! Og hvorfor så de plutselig bedre ut etter tre dager UTEN fôring...? Aha.... kunne det være....

Jeg fikk med en gang følelsen av at problemet skyldes noe i ernæringen av yngelen. Men HVA? Hva er så feil at yngelen avmagres og dør som fluer av det?
Det klarte jeg ikke finne svar på. Men jeg grublet videre.
For noen år siden drev jeg med scalare-oppdrett. Jeg kjøpte da diverse bøker om disse fiskene, bl.a. flere skrevet av Herbert Axelrod. Noe jeg husker godt, er ting han skrev om svarte scalarer. Det var på den tiden svarte scalarer ble avlet frem som type i akvariehobbyen, og dr. Axelrod skriver at de opplever ekstremt høy dødelighet blant de svarte scalarene, men de visste ikke hvorfor. Han skriver videre at de etterhvert fant ut at den systematisk fremavlede helsvarte kroppsfargen på scalarene, på en eller annen måte trakk så mange ressurser ut av fiskens kropp at de ble svekket og døde. Noe med den fargen krevde så mye av fiskene at de rett og slett døde av næringsmangel selv om de spiste.
De fikk løst problemet, men nå i dag husker jeg ikke hva de gjorde akkurat der med det. Og jeg vet ikke hvor jeg har lagt de bøkene, ettersom de ble pakket ned på flyttelasset i 2006.

Men det siste året nå, etter at problemet med pilespisshaler, avmagring og høyt frafall begynte i januar 2009, har jeg altså grublet om og om igjen på dette. Så kom jeg på en tanke.... jeg begynte å sammenligne de helsvarte, menneske-fremavlede scalarene med de svarte, menneske-fremavlede Corydoras sp. Black vi har i hobbyen i dag.... KAN det være at disse har noe av samme problemet? Kan det være at de trenger ekstremt næringsrik mat, det beste av det beste, for å klare og vokse opp? Kan det være noe i det boksfôret vi gir den sårbare yngelen, som ødelegger for næringsopptaket deres eller rett og slett ikke holder mål ernæringsmessig? At dette, (hva det nå enn er i fôret), sammen med for lite av viktige næringsstoffer, gjør dem syke?

Jeg husker at jeg hadde endret litt på metodene mine for oppdrett ved årsskiftet 08/09. Før ga jeg all yngel artemia (levende, nyklekt) hver eneste dag i mange uker. Men jeg byttet til litt sånn "latmanns-oppdrett" i 2009. Orket ikke klekke artemia hver eneste dag i månedsvis, og brukte derfor mest fôr på boks. Jeg vet jo at dette kan overhodet ikke sammenlignes med f.eks. levende nyklekt artemia, som er det mest næringsrike av alt.

Så for å prøve ut teorien om at det kan være noe med ernæringen som er galt, så har jeg "gått tilbake til begynnelsen" med dette yngste Corydoras sp. Black kullet. Denne yngelen har fått levende, nyklekt artemia hver dag i hele sitt korte liv, altså i to måneder.... og 80-90% har overlevd! Ingen plager med avmagring og pilespisshale, høy overlevelsesprosent. Ingen unormale frafall.
Det eneste fôret på boks som jeg har våget å bruke, er fôr jeg har brukt i årevis. Dette har de fått kanskje en gang pr uke, for å begynne og venne seg til det. Jeg avviste alle fôrtyper jeg ikke har brukt i årevis. Blant annet har jeg skydd unna Sera Viformo og Brine Shrimp Sticks, for de er nye. Alle nye fôrtyper fra 2008 eller 2009 er ikke brukt, da jeg ikke kjenner dem godt nok. Yngelen har kun fått JBL krill flakfôr og JBL Tabis tablettfôr de gangene de har fått smake det, men det har ikke vært deres hoved-diett. Det har vært levende, nyklekt artemia!

Jeg kan ikke på noen vitenskaplig måte forklare eller bevise at det kan være noe med dette, men jeg har en magefølelse på at jeg er inne på rett spor. Det tror jeg av hele mitt hjerte. Jeg har likevel vært skeptisk til å legge dette ut på det "offentlige rom" på et forum, siden det fremdeles mangler bevis og jeg kan ikke bekrefte noe som helst. Og det første folk spør om er "Har du noen linker eller bevis". Så før noen spør: Nei, det har jeg ikke.

Men flere "bevis" behøves for min egen del, for meg selv. Neste Corydoras-yngelkull jeg får, skal få samme behandling med daglig artemia-fôring. Så får vi se hva som skjer da.

Her er noen bilder tatt i dag, mens kullet gafler innpå artemia i halvmørket Friske og fine, hele gjengen!

(De ynglene som er brunspettede og ikke svarte, er noen C. adolfoi yngel som kom inn i karet som egg-blindpassasjerer i en dott javamose)
[External Image]


[External Image]


[External Image]
Leste imellom innlegget ditt,og sitter igjen med et spørsmål.
Hvordan var disse tankene satt opp i forhold til planter og evt.røtter/blader?
Siden det dreide seg om flere forskjellige kar, så var det forskjellig oppsett på alle. Sand, planter og røtter, mose... alt sammen vanlige ting.
Noe eikeløv ble kanskje brukt, men ikke mer enn et eller to enslige blad i så fall tipper jeg, siden jeg ikke vil hindre meg selv i å ha oversikten i yngelkar. Jeg vil ha muligheten til å kunne se om/når det er frafall blant yngelen, eller om noen sliter, få tatt vekk matrester osv. Så eikeløv er lite brukt i kar der jeg har yngel.
Interessant tanke Mona ,har veldig lyst til å prøve å fore opp cory-yngel med artemia jeg og for å se hvordan dette går.

Problemet mitt er at jeg føler at ikke artemiaen søker ned mot bunnen.
Har jo foret opp rødmunnstetra på nyklekket artemia nå ,men de jaktet jo på de i hele karet så det ble jo noe helt annet.

Har problemer med å få et sted til å feste lampa på de fleste karene .Men 64 literen som det nå går litt yngel i ,der kan jeg klare dette. Har prøvd et par ganger i dag ,men føler liksom at de forsvinner rundt omkring

Dekker du til karet og slår av lyset? Hvor lenge lar du det være slik i så fall?
Ja, det virker temmelig håpløst og sløsende med maten å skulle fôre med levende artemia i et kar der det er Coryene som skal få det, hvis man bare hiver det oppi uten noen dikkedarer, for maten virrer jo bare alle andre plasser enn der de får tak i den.

Derfor har jeg klekket ut (hehe, tok du den? ) en metode som gjør at artemiaen samler seg nede ved bunnen når jeg mater Corydoras.

Jeg har først tatt en bit av sånt svart "akvarie-underlag" og klippet ut en 3-4 cm høy avlang åpning nederst på den. Dette har jeg så satt inntil sideglasset i den enden som er lengst vekk fra filteret. Så slår jeg av lyset over karet, og slår på en lampe som ligger ved bunnen ved siden av karet. Den lyser da inn i den avlange smale åpningen jeg har klippet ut av liggeunderlaget, og så slenger jeg et håndkle over karet. Det gjør at artemiaen ikke svermer mot frontglasset og lyset fra rommet, men samler seg ved bunnen nede ved åpningen jeg klippet i liggeunderlaget. Der ligger så Corydoras-gjengen og gumler artemia for harde livet

Jeg høster artemiaen fra klekkebeholderen med pipette, og jeg bruker også pipette når de skal fòres (etter skylling selvfølgelig, saltvannet må bort). Senker armen rolig ned i det mørklagte karet og sprøyter forsiktig artemiaen ut nede ved den lysglipen som lyset kommer inn igjennom. Da holder artemiaen seg der.

Når jeg skal fôre, så slår jeg enten av filteret eller skrur det ned på et absolutt minimum, slik at det bare såvidt det er pipler litt vann ut av det. Det er imidlertid utrolig viktig å sette alarm på mobilen om man gjør dette, så man husker å slå det på igjen! Jeg bruker å gi yngelen fra 20 til 30 minutter å spise. Jo eldre yngelen er, jo kjappere spiser de, så det er når de er veldig små at de trenger lengst tid. Mine yngel er nå 2 mnd, og de spiser fort opp maten.

Det er vanskelig å forklare eller se for seg dette "opplegget" Derfor tok jeg et bilde fra kortsiden av karet der jeg har satt denne matten med åpning i. Lampen (den svarte "plastklumpen" på bildet)ligger ved siden av, men ikke påslått på bildet.

[External Image]
Genialt Mona ,du er flink til å "klekke" ut ting
Da skal jeg se om jeg ikke kan få tak i et slikt underlag,mulig jeg har et liggende et eller annet sted også.

Det med mobilen var også en god ide for jeg er en mester i å glemme tid og sted .

Tusen takk skal du ha Mona både for forklaring og bilde
For noen få måneder siden byttet jeg ut to utvendige filtere av typen Eheim Pro 2224 med Eheims nye serie Eheim Pro 3 2071. Det var de to 120 cm lange karene mine som fikk nye filtere, ettersom det så ikke ut til at 2224 orket å pushe vannet tvers over karet. Det er mere "trøkk" i Pro 3 serien (det er høyere antall liter pr time de greier å pushe).

Jeg koblet til begge og det ene av disse to 2071'erne gjorde glimrende jobb. Det andre (i nederste karet) derimot, så ikke ut til å gjøre det. Månedene gikk, og vannet var alltid uklart. Det irriterte vettet av meg!
Samme hva jeg gjorde, renset slanger og renset filter, så ikke filteret ut til å ha skikkelig trøkk. Så oppdaget jeg at det lille lokket som sitter skrudd på over impeller-brønnen (rett under pumpelokket) var slarkete. Det ene av de to gjengefestene på det var brukket av. F... også! Et helt nytt filter og allting!

Det var flaks at jeg da jeg oppdaget det, så hadde jeg nettopp fått enda et nytt slikt filter i hus, men modellen større; Pro 3 2073. Disse to har samme str på pumpelokket (diameter) og derfor kunne impeller-brønnlokket fra det nye filteret brukes til det ødelagte. Jeg hadde kjøpt 2073 for å erstatte enda en 2224 med noe kraftigere, til det øverste av de to 160 literne mine. Der er det nemlig ganske dårlig trykk ut fra filteret. Men, det tuslet og gikk selv om det var svakt, og fungerte jo etter hensikten (flott vannkvalitet), så jeg tenkte at fiskene i 160 literen fikk leve med dårlig trykk en stund til, slik at jeg kunne bruke det lille lokket og erstatte det på det ødelagte filteret.
Som sagt så gjort.

Jeg gikk rett på nett etterpå og logget meg på hos Aquaristikshop, lette frem reservedelsavdelingen, og bestilte meg 2 nye slike impeller-brønnlokk. Jeg hater å sitte uten reservedeler når noe går i stykker, så selv om jeg trengte bare ett egentlig, bestilte jeg to slik at jeg hadde et i reserve. Tydeligvis er det en svakhet på det lokket, så jeg hvis jeg skulle oppleve samme sak igjen, så har jeg reservedel i hus. Heiv på noe annet småtteri av reservedeler, samt noen nye lysrør som jeg snart vil trenge.

I dag, bare 10 dager senere, har jeg fått pakken fra Tyskland i hus. Kjapt levert av Aquaristikshop og tollpost denne gangen. Så i kveld tenkte jeg å flytte over filtermaterialet i den gamle 2224'ern og fylle det i tønnene på det nye 2073 filteret som står og venter. Så er det bare å smekke på lokket og starte det hele. Fiskene får vel sjokk av å plutselig kjenne sirkulasjon igjen :p

Fordelen med 2071 kontra 2224, er slangedimensjonen. 2224 bruker slangedim. 12/16 mm, mens 2071 bruker 16/22 mm. Det betyr at de kan gå mye, mye lenger uten å behøve rens. I mine Corydoras-kar tettes slangene i overraskende korte intervaller, og må stadig renses.
En smal slange = fort tett av slam
En tjukk slange = god plass inni og derfor sjelden rens


[External Image]

Reserveldelsnummer hos Eheim
[External Image]

Ellers har jeg innredet 45 literen på nytt, etter at alle beboerne i det (ungfisk av Corydoras sp. Black) ble flyttet på. Nå er det Biltema-sand på bunnen, en redmoor-rot, eikeløv og catappablad, samt 3 grå rullesteiner. Jeg vurderte planter men tror jeg bruker kun flyteplanter her. To små avleggere av flyteplanten Ceratopteris pteroides ble lagt oppi. De vil i løpet av et par-tre uker dekke mesteparten av overflaten her, med lange flotte røtter hengende ned i karet.
Bildet er tatt før vann ble tømt i karet i går, så der ligger løvet på tørt land

[External Image]


Inaktiv bruker
tar sjangsen på å stille ett par spørsmål, har lest gjenom hele "Mona's lille akvarierom" men hsuker ikke i farta alle artene av cory du har/har hatt.
Lurer på om du noen gang har hatt oppdret på corydoras Melanistius?
Mona da, nå frister du meg med fine røtter her! Du må slenge ut et bilde av det akvariet med vann også, så jo knallfint ut. Er jo noe sånt jeg vil at min 63L skal se ut som, men neida, her er det dyrebutikk-vedkubber som røtter. Klarte å få til en grei innredning, men gjett om jeg gjerne skulle hatt noe som ser litt mer naturlig ut. Hehe. Får vel ta en tur på Aquamanias igjen og snoke etter røtter, fikk et hint om at det skulle være noe bra saker der
Meget intersant å lære litt tips ang eheim utvendig pumper. Blir nesten litt skremt da jeg har investert i en 2224.
Jarle F
Meget intersant å lære litt tips ang eheim utvendig pumper. Blir nesten litt skremt da jeg har investert i en 2224.

Ingen grunn til å bli skremt Jeg har fremdeles mange Eheim 2224, i hele 9 akvarier til Men det brukes da til akvarier rundt hundre liter i hovedsak.

Det var bare i større akvarier og lange akvarier de måtte byttes ut, samt i et som står ganske høyt opp i reolen at trykket ble for dårlig.
Eheim 2224 er et kvalitetsfilter, ingen tvil om det

chr87
tar sjangsen på å stille ett par spørsmål, har lest gjenom hele "Mona's lille akvarierom" men hsuker ikke i farta alle artene av cory du har/har hatt. Lurer på om du noen gang har hatt oppdret på corydoras Melanistius?

Nei, jeg har aldri oppdrettet eller eid den arten. Men det er en fin art!
45 literen med vann i

[External Image]
45 literen ble veldig fin. Jeg har også planer om at neste kar jeg setter opp skal være planteløst bortsett fra flyteplanter. Ellers bare røtter og blader.

Jeg har blitt inspirert av dette akvariet til Panda+, så nå skal jeg ut og leite etter bøss fra røttene i butikkene

Hva skal du ha i dette karet? Størelsen og innredninga hadde passa fint til noen lakrisgurami
Jeg er ikke helt sikker enda, på hva jeg skal ha oppi her. Egentlig hadde jeg tenkt Betta. Men jeg nøler litt med å bruke det til mitt nye Betta brownorum par (etter karanteneperioden deres), for dette er det eneste lille karet jeg har i drift for tiden og det gjør det verdifullt som yngelkar også.
Vi får se Akvarier har en tendens til å fylle seg selv med fisk over tid, sånn uten at det egentlig var planlagt :p

Jeg har puttet oppi noen få Corydoras akkurat nå, for å "mate" filteret så ikke bakteriekulturen i det faller mens jeg grubler.

PS! Det akvariet du linket til var kjempefint! Men personlig er jeg ikke fan av 6kantede kar. Det samme oppsettet i et rektangulært kar hadde vært suverent

ETTERTANKE:
hmmm, kanskje jeg skal sette opp 19 literen min på skrivebordet....? Med sånn kvist, eikeløv og rot-innredning? Jeg har vært litt skeptisk til akvarium på skrivebordet pga fare for vannsøl o.l., siden jeg har pc, kamera og mobil liggende strødd rundt her hele tiden...
Jeg liker heller ikke 6 kanta kar (eller 5 kantet, eller buet) men innredninga i det karet er fin
Nå har det vært fôringstid i Bettaenes (Betta channoides) yngelkar! Yngelen stapper i seg til de nesten sprekker. Her er et par bilder av de eldste (spyttet julaften). Magene lyser oransje lang vei, hehe

[External Image]

[External Image]
Jeg satt og studerte Betta yngelen etter fòring i dag, da jeg plutselig fikk øye på noe som ga meg hakeslepp.
"What the f....k!" datt det ut av meg og jeg spratt opp og rev til meg et forstørrelsesglass for å se nærmere. Det har dukket opp noe mystisk på min gruppe Corydoras venezuelanus, som går i samme kar. Og jeg tenkte umiddelbart på denne tråden på NA. Jeg syns det ligner begynnelsen på noe av det Birger og Sølvi har vist bilder av.

Hva syns andre? Er det samme sak? Jeg har Dewormer fra RMD i fiskeapoteket mitt. Bør jeg starte?
Av de 12 ungfiskene i gruppen med C. venezuelanus er det kun èn som har dette og det er den jeg viser bilde av her.

Bør kanskje poste dette under "Sykdom" istedet, det er vel mere riktig sted.

[External Image]

[External Image]


[External Image]
Hei Mona, har opplevd akkurat det samme med en av mine C. venezuelanus (de er fra samme gruppe som dine, hvis det var de du sist kjøpte av aquamanias), for ett par måneder siden, gjorde ikke noe med det utenom å følge med, 2 dager senere var det borte og ingen har fått det siden.
Kom på at det var en ting jeg gjorde, byttet ca. halvparten av vannet, samme dag jeg så det.
Aha, takk for infoen, Lene.
Men nå har jeg jo startet antiparasitt-kuren, så den må jeg fullføre. Det er nok tryggest uansett, det får bli disse fiskenes avlusningskur. De har ikke fått noen siden jeg kjøpte dem, det var 12. oktober (snart 4 mnd siden).
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap