Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 21)

Du skriver bare så utrolig bra og underholdende

Grattis med nye Pandaer og husk å gjøre noe med eggene da hvis det kommer noen

Kjenner ellers veldig goidt til dette med Gpsèn som ikke alltid leder oss der vi skal he he.
Virker som jeg har mistet tråden her fra lista mi, så legge inn et bokmerke
Ancistruspappans nye prøvelser
Gjorde mye annet festlig i går også, jeg. Blant annet måtte jeg i all hast ta et krafttak i Karantenen, fordi jeg ikke kunne motstå fristelsen til å vrenge et avocadoskall, jeg vet jo godt at det ender med et fryktelig klineri. Men at BGA skulle ta over mosen over natten kom som en overraskelse.

Så da var det ut med rota, bort med mosen, og ut i dusjen for å skrubbe. Hvem gjemte seg der? Godt fastskrudd i rota? Pappa. Stakkars. Veldig glad jeg vred på termostaten før jeg spylte, og veldig glad han har vært ute en vinternatt før. Veldig hardfør fisk...

Som trøst, og fordi jeg nok blir nødt til å ta vekk rota flere ganger, satte jeg ned ny mallehule. Den tok det ikke lang tid før han overtok :o)

Se der, ja, "kopier billedadresse" står det, verden ble annerledes med høyreklikk! Snart finner jeg vel et redigeringsprogram man kan bruke til noe også, i mellomtiden beklages støy som ikke kommer fra naturen...

Bumsa Daisy fråtser, til og med avocadosmuler på huset. Algebladet er fjernet..
[External Image]

Ancistruspappa helt uten men, og endelig hjemme...
[External Image]

Limia perugiae i karanteneboksen, de ble flyttet til Lykkelandet for å gi plass til pandabanden.
[External Image]
Et par panda-bilder
Fargen på LImia-hannen er aldeles utrolig, han var jo helt grå i boksen, så fort han kom ut i karet skinte han i blått. Dette er jo en uferdig ungfisk, så jeg gleder meg veldig til å se ham voksen. Som eneste hanne vil han nødvendigvis ta Alfa-plassen, da blir finnene gulorange og svarte, tversoverstripene over ryggen har jeg allerede skimtet...

Amecaene tok heldigvis imot nye naboer med fatning, men nå må ungdommene flytte hjemmefra. Har tre frøkner, det artige med Ameca er at de røper kjønn før navlestrengen har falt av. Hunnens gattfinne er rett, hannens ser ut som en liten vott med tommelen ned.

Slenger med et par bilder av pandabanden, først i den grusomme boksen

[External Image]

Lokket frem fra catappabladet med en waffel. Blir grumsete av bare en, så jeghåper de kan komme over i morgen :o)
[External Image]

Kan ikke dy meg, virkelig ordentlig elendig bilde av Limiahannen, men jeg ble så forbløffet over fargen! Eikebladet er egenprodusert, treet er to desimeter høyt og fikk sikkert syv blader i år
[External Image]
Dere har en kult tråd og fine bilder. Gleder meg til å lese denne Når jeg har fått ryddet opp på akvarierommet her, må dere ta dere en tur på besøk
eddiedahl
Dere har en kult tråd og fine bilder. Gleder meg til å lese denne:) Når jeg har fått ryddet opp på akvarierommet her, må dere ta dere en tur på besøk:)


Takk Elizabeth, og bla fort forbi malleoppdrettsforsøket er du snill. Jeg var våken under oppdrettsforedaget altså! Gleder oss til å stikke innom, bare si i fra, kanskje vi til og med får hilse på foreldrene til de små blåøyde med øyevipper :o)
Klar for min første storauksjon!
Puh. Forsover jeg meg i morgen blir jeg veldig lei meg, kjenner jeg. Dette blir sikkert enklere med litt øvelse, akkurat nå står huset på hodet. Neste gang er merkelapper allerede forfattet i Excel, for eksempel. Hører til blant dem som skriver brev i Escel, og da er det virkelig ikke enkelt med ny versjon av programmet. Lurte til slutt Ameca-barna, du verden for en sprelsk fisk! Er helt svett, for ikke bare skal man fange fisk som på ingen måte er samarbeidsvillig, man skal ha riktig kjønn! Fra riktig kull! Midt på natten!

Nå står isoporkassa klar, med poser jeg håper er forståelig merket og med porsjoner jeg ikke behøver å skamme meg over. Tror det ble:

2 store porsjoner ren og pen javamose
1 stor javabregne
2 store porsjoner Echinodorus quadricostatus madalengesis (+1 ekstra)
1 Bolbitis heudeloti, den er jeg stolt av!
1 Shinnersia rivularis, resten fikk BGA i Karantenen, så nå er det litt nakent her...
2 prikkete Platy-familier a to par med yngel
1 trio Ameca splendens, hanner fra forskjellige kull, det var en prøvelse!
10 sakurareker, som snart blir veldig mangle fler
10 afrikanske sandsnegler som også blir fler om en stund
4 pakker mineraltilskudd til reker, snegler og planter.

Dette blir spennende, kanskje man får ansikt på noen av profilene til og med. Jeg er damen med den digre grånde hestehalen :o)

Er litt spent på de nyinnkjøpte pandaene også. En av dem mangler et øye, men det ser det ut til at han har gjort lenge, og selger nevnte det. Men to har barteproblemer, og den ene liker jeg slett ikke, så nå får de eSHa 2000-kur. Byttet brusesteinen med filter, for jeg tar ingen sjanser, og ti fisk i en boks var veldig mye...

Tror jeg har løst rekemysteriet, da jeg dro ut en rot for å dele javabregne fosset det ut reker i alle regnbuens farger. Ingen gule, så vidt jeg kunne se i farta, men alle andre mulige og umulige farger, fra svart via rødt til blått og grønt. En av de blå fikk jeg tak i, så bilder kommer. Nå synker jeg sammen med et velfortjent glass rødvin, og så til sengs :o)
Oisann! Etter den sjauen vil jeg påstå at det er deg vel unt med ett glass rødvin
Det setter gårsdagen rydding i karene her litt i perspektiv...er jo nesten kjedelig for i det siste har det bare vært å bytte vann..

Spennende med så mange farger på rekene, men hvordan har du/de klart det?

Kos deg med rødvinen
Åh, gleder meg til interessante rekebilder

Og kos deg på auksjon i morra! Skulle virkelig ønske at det skjedde like mye spennende her oppe i Trøndelag også...
Ancistrusene med øyenvipper er L-213 F1 , ta godt vare på dem, de er like pene som voksene!
Tusen takk for flotte planter, jeg er superfornøyd for Echinodorus quadricostatus madalengesis har jeg hatt lyst på lenge Fikk dere kjøpt noe fint på auksjonen i går da?
Rita Revestrek
Tusen takk for flotte planter, jeg er superfornøyd for Echinodorus quadricostatus madalengesis har jeg hatt lyst på lenge :) Fikk dere kjøpt noe fint på auksjonen i går da?


Hyggelig at de kommer til et godt hjem, og artig å treffes! Håper Shinnersiaen fester seg, som jeg fortalte fikk du det jeg kunne avse fra de andre karene. Den har litt vondt for å rote seg, så jeg pleier å la stiklingene stå i eget kar til jeg er helt sikker. Var litt bekymret for prisen, men de to andre porsjonene gikk for det samme, så da ble du ikke lurt :o)

Er veldig stolt av at jeg kom hjem uten fisk. Det var på nære nippet et par ganger, for det er nokså tynt befølket i Juwelen akkurat nå. Handlet bort litt av overskuddet ved Aquamanias-bordet, har lenge ønsket å bytte til Life-Glo i småkarene også, nå kan jeg det. I stedet for fisk kom jeg hjem med en Back to nature guide om L-maller. Alle snakker jo i tall, og heldigvis sto det at Hypancistrus skal ha det varmere enn jeg synes er gøy akkurat nå. Og jeg lukket øyne og ører da den ene flotte Corydorasen etter den andre ble utropt. Sa dessuten "hysj" til Elisabeth da veldig fristende Killi dukket opp, kan ikke nok om dem og har ikke plass til flere kar. Så da ble det bare en Bacopa Carolinia. Bare - det var veldig flotte stiklinger, så jeg har ingenting å angre på. Selv om jeg kjøpte den mest fordi ingen andre sa noe, og jeg ville hjem. Med nesten tom kasse! Jøye meg så dyktig jeg har vært...

Moro var det. Men slitsomt. Neste storauksjon for vår del blir nok i Moss, og da slipper jeg helt garantert å sitte stille så fryktelig lenge :o)
eddiedahl
Ancistrusene med øyenvipper:) er L-213 F1 , ta godt vare på dem, de er like pene som voksene!:)


Har satt gul lapp i den nye boka, våre er da langt vakrere en det skjoldete eksemplaret på side 72!. Men hva gjorde frøken Dahl oppe klokka 05:53 på en søndag? Selv jeg har jo lagt meg på den tiden :o)
Jo, reka skifter farge.
Fisket ut en knallblå reke midt i planteoprøskinga lørdag, da jeg viste den til min kjære var den grønn, og da jeg skulle ta bilde i sola for å få et skarpt bilde, var den nærmest gul. For første gang siden vi fikk dem i hus :o)

På bilde to er fargen i ferd med å forsvinne, tror jeg, den så prikkete ut. Merkelig verden...






Helt blå buk
[External Image]

Mindre blå
[External Image]

Nesten helt gul...
[External Image]
Tør jeg flytte pandabanden nå?
Valgets kval. Den ene barteløse ser ut til å ha mistet barten for godt, og den andre ser adskillig bedre ut. Men er den bra nok til å flyttes? Har egentlig ikke studert dem så nøye midt i fjeset, liksom, og er jo så redd for å smitte de andre. Men det er ikke plass nok i den lille boksen!

De har jo lyse barter disse her, antagelig er jeg helt overforsiktig...

Etter litt fundering: Så jeg bestemte meg. Lar lille barteløs og store enøye tusle i boksen mens jeg tenker. Resten er på plass. De som var i karret, ble helt ellevilt fornøyd, og la seg lykkelig inntil sturegjengen. Som brukte sikkert to minutter på furting over brå behandling, før de ble helt overveldet av nysgjerrighet. Nå stuller de rundt. En ting jeg helt glemte - kan ikke lenger klare å telle over for sikkerhets skyld! Må være veldig forsiktig...


Barteløs på lørdag
[External Image]

Barteløs i dag, det er da en bartestump? Eller?
[External Image]

Og så den enøyde gamlingen, liker jeg egentlig å ta vare på enøyd fisk? Veldig vanskelig...
[External Image]
Gravid ameca splendens
Innimellom rekebildene fant jeg et nesten bra bilde av den store damen. Hun skal enda bli nesten dobbelt så stor, stakkars! Fikk solgt en trio av barna på auksjonen, de har økt til det dobbelte i størrelse nesten over natten, så 54 liter blir altfor smått. Blir jo nesten litt stressa...

[External Image]
Nytt bilde i basen!
Tok en råsjanse og sendte inn bildet over, flotte bilder i basen fra før, men det er av to hanner, en voksen og en ung litt uferdig. Denne damen er jo igang med sitt andre kull, så hun forandrer seg nok ikke så mye mer. Veldig overraskende og veldig oppmuntrende, det er jo så gøy med foto når det klaffer en sjelden gang!
Linda & Ove
Tok en råsjanse og sendte inn bildet over, flotte bilder i basen fra før, men det er av to hanner, en voksen og en ung litt uferdig. Denne damen er jo igang med sitt andre kull, så hun forandrer seg nok ikke så mye mer. Veldig overraskende og veldig oppmuntrende, det er jo så gøy med foto når det klaffer en sjelden gang!


Så gøy! Men så er det også et flott bilde av en fin fisk

Stilig den reka, og pussig hvordan fargene skifter. Håper bartene til pandaen vokser ut igjen.
sissimor
Håper bartene til pandaen vokser ut igjen.


Ja, det håper jeg også, har jeg flaks går det bra. Fant et nærbilde av storebror Corydoras metae i basen, da blir jo bildet av lille barteløs enda sørgeligere. Snufs. Den har bare ett av seks snuseorganer nokså intakt. Det føles riktigere å la den gå i tilvenningsboksen en stund til selv om det blir litt ensomt, for det kan jo ikke være enkelt å finne mat uten peileapparat. Neste gang skal jeg huske å spørre hva slags bunnlag de har gått på, og så får jeg trøste meg med at de får barte rundt i fin ren rund sand nå. Stakkars liten uansett...

Det er full tull i karet, smågjenger danser rundt i alle kroker, og det ser ut til at de blander seg fint med de "gamle". Det fine med panda er at de egentlig kan herje så mye de vil så mange steder de vil på en gang uten at det blir masete. Tror til og med jeg hadde overlevd fler :o)

Mener å ha lest at det er enklere å få grupper til å blande seg hvis man ståker litt i karet før innsettelse, så jeg plantet litt Bacopa, og plasserte en Javabregne på en rotstubb slik at små bunnfisker kan gjemme seg hvis livet blir skummelt. Men det ser ikke ut som om de har tenkt å benytte seg av muligheten i natt i alle fall!
Usteriana fotografert, juwelen rasert
Planter og annen innredning er nesten tilbake på plass igjen. Resultatet av foto-forsøket ble sånn passe, disse enorme plantene plasseres ikke i forgrunnen, og trenger store kar. Akkurat nå har Cryptocoryne usteriana (legg merke til aktiv link, nå er den på plass i basen! Med generell beskrivelse av genus, litt teamwork når man egentlig burde sovet skjønnhetssøvnen. Redd det er for sent for min del :o) valgt å plassere en avlegger nokså nær sideglasset, men man må demontere halve stua og ligge på peisovnen for å få den i fokus. Dessuten vokser aldri slike planter helt alene for seg selv, så en diger sverdplante måtte legges flat, den en gang så flotte Aponogeton ulvaceusen er på vei over i evigheten, og alt virvaret i bakgrunnen måtte redigeres vekk. Detaljen ble ikke ille, men ikke så flott som disse elegante utsnittene til Rita Revestrek, de trenger ingen signatur...

I Spesialiteten er alt vel, det bartes og fartes. Følger nøye med og skifter en skvett vann daglig for sikkerhets skyld, selv om de er små er det mange på en gang, og negative overraskelser passer ikke. Hadde ikke hjerte til å la to små gå alene i en boks, så den barteløse er lykkelig gjenforent med gruppa, og den enøyde borte. Skulle det noengang bli panda-avl her, vil jeg ikke ha fisk jeg ikke vet hvorfor mangler tegning og øye...

I grumsebøtta står det et hjørnefilter fra Unimati og surrer, Salmi-innkjører med kick. Da jeg pakket opp gikk kattene helt av hengslene, de urtemusene er det ekte Catnip i! Den tomme kartongen er kost helt i filler, det er lenge siden hagens kattemynte stakk opp av sneen. Pakken fra Akvaristikshop kom omsider også, av en eller annen grunn fikk jeg ikke original ankomstmelding, rene julaften her, en stor flaske eSHa Crypto-plus!

Vakker plante, vanskelig motiv...
[External Image]

Morsom struktur!
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap