Sissis våte drømmer (side 21)

Testet vannet i Godteskåla før vannbytte, og fant som følger:
Ph: 7
Gh: 6 (heldigvis holder den seg stabil der. 4 i krana og de andre kara)
Nh4: 0
No2: 0
No3: ca 5

Så da fungerer nok alt som det skal, og jeg tror nok det holder å bytte 30 liter i uka.

Det kom ei kjempestor sandsnegle på glasset, og den måtte jeg jo bare ta bilde av
[External Image]
3 nye fantom-damer
Da har to lykkelige sommerfugler flyttet tilbake i Rio`n, og leker seg i strømmen fra det bakre utblåset. Arti å se på dem, men veldig trist at Knerten ikke er med dem... Sukk...

Nå går det 3 svarte fantomtetra-damer i det lille karet, og de ser ut til å ha funnet seg til rette (fargen er ihvertfall tilbake). Kjønnsfordelingen på de jeg har fra før er litt vel skeiv (7/3), så tenkte det var greit med noen flere damer. Tar selvfølgelig ikke sjansen på annet enn å ha dem i karantene, for har ved flere tilfeller sett fantomer med hvitprikk i diverse butikker. Er de spesielt utsatt for dette tro?

Lurer litt på disse coryene mine. Syns ofte de ser ut som de har tenkt å leke, men ser aldri noen egg? Lurte på om jeg kanskje har bare damer, men etter nøye studering, så tror jeg at det er ihvertfall en hann... Hm... Får vel bare fortsette å følge med dem, og evt prøve å skaffe noen flere hanner.
Ancistrus
Begynner å bli veldig mye styr med de to ancistrushannene i Rio`n. Det spretter jo forskrekkede coryer i alle retninger når de setter igang. Kanskje jeg bør kvitte meg med en? Må vel bli Jesper det da (bildet), siden Jonathan har en knekk i overgangen til halen. La merke til det for en god stund siden, og forsket litt. Fant da et bilde fra da de kom i hus, og han hadde det allerede da. Ser egentlig ut som om han har vært uheldig å knekt halen en gang, kanskje ved innfanging?

Utrolig hva de har vokst! Fikk dem for ca 5 1/2 mnd siden, og da var de ca 3,5 cm, og nå er de 7-8! Skikkelig fine er de, og begynner å få flotte barter

Kasper, som er enerådende i Ungdomsklubben, er nok den aller flotteste av dem, og var den ubestridte sjefen da alle gikk sammen. Snart skal han få seg dame...

[External Image]
Jonatan
Jonatan ville fotograferes han også! Poserte så fint atte
Bare synd fortografen og utstyret ikke er av samme kvalitet som modellen...

Knekken på halen er ganske tydelig, men virker ikke å plage ham det aller minste.
[External Image]
PH`ns veier er uransakelige...
Bestemte meg for å teste ph i Rio`n, bare sånn av nysgjerrighet. Lenge siden sist jeg har gjordt det, for den holdt seg stabilt på 6,8. I dag var den plutselig ca 5,9!!! Litt gulere enn skalaen på JBL-test 6-7,6. Hæ???

Da syns jeg det var best å teste Asylet og Ungdomsklubben også, og her var den 6,7. Hm... Har jo omtrent det samme i alle kar, biltema-sans, røttet litt catappa og et par orekongler, og en mineralstein til reker og snegler. Dette skjønner jeg bare ikke...

Testet ph i Godteskåla også før vannbytte mandag, og den var 7,1. Litt høyt, så reduserte på i mellomlagringsdunken fra 7,6 til 6,8 med eikebarkekstrakt. Her sliter jeg litt med å få ned ph igjen, og den er nå 7. Har hatt oppi 2 eikeblader og 4 orekongler til i dag...

Men hvorfor er plutselig ph så lav i Rio`n???????
Jeg har erket meg at noen røtter senker ph mer enn andre røtter. Så nå ser jeg kun etter de røttene som er rødest og mest flisete. Kan det høres ut som en rot du har puttet i akkurat dette karet?
sissimor
Men hvorfor er plutselig ph så lav i Rio`n???????


Lav KH kanskje?
Lisbeth
Jeg har erket meg at noen røtter senker ph mer enn andre røtter. Så nå ser jeg kun etter de røttene som er rødest og mest flisete. Kan det høres ut som en rot du har puttet i akkurat dette karet?


Tja... men alle røttene har vært der fra starten, og ihvertfall ut november holdt Ph seg på 6,7.

Har ei rot som passer pefekt med beskrivelsen din i Godteskåla, men der er jo Ph for høy!???

Rita: Kh er nok lav ja. Har bare strips for å teste dette, og den viser 3 i Rio`n, og 6 i de andre... Tips mottas med takk...
F#%n
Koste meg med å studere alle de søte fiskene i Rio`n, men hva får jeg se; Babs har hvitprikk! F#%N!!!

Her var det bare å hive seg rundt og tilsette Escha Exit. Åh, jeg kan da umulig ha fortjent dette? De nye fiskene går jo i karantene og all ting. Skjønner hvirkelig ikke hvorfor dette skjer nå... Babs er en godt voksen dame, og har nylig født, så kanskje hun var ekstra sårbar? Men hvor kommer hvitprikken fra???

Sukk...

Litt morsomt oppi elendigheten; 1111 brukere har vært innom tråden min
Nei og nei, sissimor, virkelig ordentlig ufortjent! Men jeg har sett det samme her, at det er barseldamene som blir rammet hvis jeg uforvarende har sluppet noe elendighet ut i vannet. Noen ganger lurer man jo nesten på om det kommer fra springen. Nå gjelder det bare å bestemt, men vennlig be elendigheten finne på noe nyttig et annet sted i tilværelsen, og fullføre kuren. Det går bra!
Linda & Ove
Nei og nei, sissimor, virkelig ordentlig ufortjent! Men jeg har sett det samme her, at det er barseldamene som blir rammet hvis jeg uforvarende har sluppet noe elendighet ut i vannet. Noen ganger lurer man jo nesten på om det kommer fra springen. Nå gjelder det bare å bestemt, men vennlig be elendigheten finne på noe nyttig et annet sted i tilværelsen, og fullføre kuren. Det går bra!


Takk for støtten
Ser en av de høygravide klør seg litt også. Hmpf...
Huffda Sissimor. Håper at kuren virker som den skal. Lykke til.
Lisa-S
Huffda Sissimor. Håper at kuren virker som den skal. Lykke til. :)


Takk Lisa.
Ser ingen flere med prikker, og Babs virker ganske opplagt heldigvis. Krysser alt jeg har for at dette går veien...

Litt ironisk, at jeg satte de nye fantom-damene i karantene for å unngå hvit-prikk, og så dukker svineriet opp i karet de skal i helt av seg selv. Hmpf.
Huff, hvitprikk er no dritt... sykdom generelt er no dritt igrunnen. God bedring ønskes til fiskene dine :o)

Apropos de skjønne grønne, jeg skal jo nordover til påske, om du er interessert i noen grønne så kan jeg jo ta med til deg, jeg kjører jo like forbi :o) så får jeg samtidig beundre karene dine :o)
cara79
Huff, hvitprikk er no dritt... sykdom generelt er no dritt igrunnen. God bedring ønskes til fiskene dine :o) Apropos de skjønne grønne, jeg skal jo nordover til påske, om du er interessert i noen grønne så kan jeg jo ta med til deg, jeg kjører jo like forbi :o) så får jeg samtidig beundre karene dine :o)


Kjempegod idè, har veldig lyst på skjønne, grønne ;D
Faren over?
Sliten!!! Så det ble desverre ikke noe akvarieklubb-møte på meg i dag... Det er vanskelig å komme seg dit for en stakkar som ikke kjører bil. Håper det klaffer neste gang.

Ser heldigvis ingen hvite prikker i dag, og alle ser ut til å være i strålende form. En cory holdt på å gi meg hjerteinnfarkt, men den viste seg å bare være full av sand. Puh!

Digger coryene mine. De danser i flokk oppover glasset hver dag, og har gjordt det leeeenge, men ingen egg. Skal de aldri begynne å leke på ordentlig? Lurer på om jeg bare har 2 hanner, så kanskje det er et problem? Eller kanskje det er bare damer? Skulle jo være typisk min uflaks :/
[External Image]
Channoides-flørt
Koste meg lenge i dag med å studere de vakre channoidesene i leksdrakt. Eller ihvertfall to av dem. Den andre damen kom nysgjerrig fram, men det ville ikke hannen ha noe av. Fristerinnen, som jeg tror er Channita, svømte forførerisk rundt omkring i karet og viste seg fram, med den elskovssyke hannen nærmest hypnotisrt på slep. Skikkelig gø y å se, og så kraftig rødfarge de får

Prøvde å ta noen bilder, men det ble desverre ikke noe bra...
[External Image]
Så fine de er!! Jeg har så lyst på sånne når du forteller om de! Men det skorter litt på plass her nå...:/
Lene Byholt
Så fine de er!! Jeg har så lyst på sånne når du forteller om de! Men det skorter litt på plass her nå...:/


Ja, de er nyyyyyyydelige

Jeg er så fassinert av bevegelsesmønsteret til labyrinter, veldig elegant. Må si at labyrinter og coryer er mine absolutte favoritter, men jeg er glad i alle de andre fiskene mine også altså :O

Var en tur innom Labyrintfisk.no, og fant en annonse som gjorde at jeg vil ha større leilighet. Nå! Sukk... *drømme*
Helt enig med Labyrinter....
Coryer derimot er det verre med! Men har sikta meg ut en knallfin gruppe Panda hos den lokale dyrebutikken, men fy flate for en stiv pris:/
Men tror de absolutt er verdt det! Det er snakk om Panda som er 1,5 cm lange (altså yngel ennå), til 80 kroner stykket!

Jeg har også en farlig dilla på levendefødere og gleder meg stort til jeg klarer å finne plass i stua til ett på 200 liter tiltenkt dette formålet
Vi bor i og for seg i ett to etasjes hus, men etter tre lekkasjer setter jeg ikke opp kar i andre etasje...!

Fremdeles misunnelig på fisken altså!!
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap