- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Watership (side 21)
Watership (side 21)
Inaktiv bruker
![](https://akvaforum.no/forum/_gfx/no-image.jpg)
Kjempeflotte fisker. :O Hadde jeg bare hatt penger og plass.
Postet 15.05.12 kl 00:25
Postet 15.05.12 kl 10:03
Postet 21.05.12 kl 14:07
Noen videosnutter igjen. Lett å se at også kuhliier trives med sandbunn. (Bakgrunnsstøyen er det en "ryddende" 4-åring som står for...)
<embed src="http://www.youtube.com/v/A-AhqmQjep0?version=3&hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="284" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
<embed src="http://www.youtube.com/v/y7ojN1--y-I?version=3&hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="284" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
<embed src="http://www.youtube.com/v/AiswoVNuHkY?version=3&hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="284" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Og så må jeg bare dele noen fantastiske naturopplevelser fra helgen. Under kveldsturen med Neo på fredag, så hoppet det to rådyr over stien 20 meter foran oss. Vi stoppet jo opp og det gjorde det ene rådyret også. Så begynte rådyret å gå mot oss. Vi sto helt i ro og plutselig så "ramlet" det to bittesmå helt ferske rådyrkalver ut fra lyngen og ut på stien til mamman sin. Da var de 10-15 meter fra oss. Så tok hun dem med seg inn i skogen mens vi sto helt stille og så dem forsvinne. (dette var 50 meter fra huset vårt...).
Under lørdagens kveldstur i lett regn oppdaget vi en grevling som tuslet i veikanten 10 meter foran oss. Vi stoppet mens den tuslet videre mot oss. Den merket oss ikke. Neo ble mer og mer oppspilt, men sa ingenting. Har jo hørt at disse kan være agressive, så da den forsatt ikke hadde merket oss da den var bare 3-4 meter unna, så snakket jeg til den. Fortsatt ingen reaksjon! Men da jeg trampet litt i bakken, da hoppet den i været med et uttrykk som best kan beskrives som "F...n, nå skvatt jeg ass!" og så løp den unna. Først da begynte Neo å bjeffe og da fikk den skikkelig fart på seg.
<embed src="http://www.youtube.com/v/A-AhqmQjep0?version=3&hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="284" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
<embed src="http://www.youtube.com/v/y7ojN1--y-I?version=3&hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="284" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
<embed src="http://www.youtube.com/v/AiswoVNuHkY?version=3&hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="284" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Og så må jeg bare dele noen fantastiske naturopplevelser fra helgen. Under kveldsturen med Neo på fredag, så hoppet det to rådyr over stien 20 meter foran oss. Vi stoppet jo opp og det gjorde det ene rådyret også. Så begynte rådyret å gå mot oss. Vi sto helt i ro og plutselig så "ramlet" det to bittesmå helt ferske rådyrkalver ut fra lyngen og ut på stien til mamman sin. Da var de 10-15 meter fra oss. Så tok hun dem med seg inn i skogen mens vi sto helt stille og så dem forsvinne. (dette var 50 meter fra huset vårt...).
Under lørdagens kveldstur i lett regn oppdaget vi en grevling som tuslet i veikanten 10 meter foran oss. Vi stoppet mens den tuslet videre mot oss. Den merket oss ikke. Neo ble mer og mer oppspilt, men sa ingenting. Har jo hørt at disse kan være agressive, så da den forsatt ikke hadde merket oss da den var bare 3-4 meter unna, så snakket jeg til den. Fortsatt ingen reaksjon! Men da jeg trampet litt i bakken, da hoppet den i været med et uttrykk som best kan beskrives som "F...n, nå skvatt jeg ass!" og så løp den unna. Først da begynte Neo å bjeffe og da fikk den skikkelig fart på seg.
Postet 21.05.12 kl 14:09
Ååå så herlige kuhlii åler, og nydelige boraras
Jeg er forresten hun du kjøpte to 54 litere av for ett år siden eller så
Jeg angrer fælt på at jeg solgte alle karene, og vil gjerne starte opp igjen, og da er kuhlii ålene øverst på lista.
De er utrolig trivelige fisk som jeg alltid har hatt omtrent.
Og boraras birgittae kan jeg også tenke meg å ha.
Jeg er egentlig ikke så glad i stimfisk men de har sjarmert meg helt i senk.
De er litt som små kolibrier synes jeg.
Kjempeflott kar og fine fisk
Hvis de forsvinner så vet du hvor du skal lete :p
Jeg er forresten hun du kjøpte to 54 litere av for ett år siden eller så
Jeg angrer fælt på at jeg solgte alle karene, og vil gjerne starte opp igjen, og da er kuhlii ålene øverst på lista.
De er utrolig trivelige fisk som jeg alltid har hatt omtrent.
Og boraras birgittae kan jeg også tenke meg å ha.
Jeg er egentlig ikke så glad i stimfisk men de har sjarmert meg helt i senk.
De er litt som små kolibrier synes jeg.
Kjempeflott kar og fine fisk
Hvis de forsvinner så vet du hvor du skal lete :p
Postet 21.05.12 kl 15:06
He he ser for meg hvordan den så ut når du trampet i bakken.
Grevlinger er ikke agressive så lenge de ikke føler seg truet, akkurat som med alle andre dyr.
I england feks tar de seg jo av skadete grevlinger og det jeg så på tv virket som det gikk veldig greit.
Har selv måttet bære en grevling som hadde besvimt som følge av en påkjørsel mest sannsynlig (lå i veibanen). Men jeg hadde et teppe over hodet på den, den knurret, men holdt seg i ro.
Inni bilen kviknet den til og klarte få av seg teppe, da ble jeg nervøs, de fleste har vel hørt at grevling biter til det knaser utrykket. Men jeg fikk strekt meg over og åpnet bildøra, da bare jumpet den ut og vraltet avgårde.
Var mest sannsynlig en ungdom.
Så de har nok verre rykte enn de fortjener.
Det må ha vært litt av en opplevelse med de rådyra, de er jo så vakre.
Utrolig godt oppdratt hund du har, som holder seg stille og rolig i en sånn situasjon.
Grevlinger er ikke agressive så lenge de ikke føler seg truet, akkurat som med alle andre dyr.
I england feks tar de seg jo av skadete grevlinger og det jeg så på tv virket som det gikk veldig greit.
Har selv måttet bære en grevling som hadde besvimt som følge av en påkjørsel mest sannsynlig (lå i veibanen). Men jeg hadde et teppe over hodet på den, den knurret, men holdt seg i ro.
Inni bilen kviknet den til og klarte få av seg teppe, da ble jeg nervøs, de fleste har vel hørt at grevling biter til det knaser utrykket. Men jeg fikk strekt meg over og åpnet bildøra, da bare jumpet den ut og vraltet avgårde.
Var mest sannsynlig en ungdom.
Så de har nok verre rykte enn de fortjener.
Det må ha vært litt av en opplevelse med de rådyra, de er jo så vakre.
Utrolig godt oppdratt hund du har, som holder seg stille og rolig i en sånn situasjon.
Postet 21.05.12 kl 18:13
Postet 21.05.12 kl 19:35
Postet 22.05.12 kl 13:13
Postet 22.05.12 kl 13:58
KajaBÅåå så herlige kuhlii åler, og nydelige boraras :) Jeg er forresten hun du kjøpte to 54 litere av for ett år siden eller så :) Jeg angrer fælt på at jeg solgte alle karene, og vil gjerne starte opp igjen, og da er kuhlii ålene øverst på lista. De er utrolig trivelige fisk som jeg alltid har hatt omtrent. Og boraras birgittae kan jeg også tenke meg å ha. Jeg er egentlig ikke så glad i stimfisk men de har sjarmert meg helt i senk. De er litt som små kolibrier synes jeg. Kjempeflott kar og fine fisk ;) Hvis de forsvinner så vet du hvor du skal lete :p
Hei, igjen! Det er mange som har ups & downs når det gjelder akvarieinteressen har jeg skjønt. Det er vel helt normalt. Det kan jo ta litt overhånd for noen hver iblant.
Kuhliiene er veldig sjarmerende, og særlig disse godingene her som kommer fra Lisbeth da.
Jeg har en stim på 100 brigittae og da gjør de litt ut av seg.
Postet 22.05.12 kl 23:03
GalemorHe he ser for meg hvordan den så ut når du trampet i bakken. Grevlinger er ikke agressive så lenge de ikke føler seg truet, akkurat som med alle andre dyr. Så de har nok verre rykte enn de fortjener. :) Det må ha vært litt av en opplevelse med de rådyra, de er jo så vakre. Utrolig godt oppdratt hund du har, som holder seg stille og rolig i en sånn situasjon. :D
Jeg tenkte mest at den kunne føle seg truet av bikkja i grunnen, derfor tenkte jeg det var best å trampe litt. Og ja, grevlingen var skikkelig komisk der den spratt i været - tydelig veldig, veldig overrasket!
Rådyrene er nydelige! De har et tråkk ca 20 meter nedenfor og forbi der vi bor, så Neo er veldig vant med dem og forholder seg helt rolig når han ser dem - så lenge han er i bånd vel å merke!
Postet 22.05.12 kl 23:07
GrapejuiceAhhh flotte videoer! Hehe de kuhliiene så ikke ut til å sulte ihvertfall, hihi runde og gode? :) Kanskje du får filmet ildtetraene engang? Jeg skulle gjerne sett hvordan de svømmer til hverdags.
På oppfordring; en liten videosnutt av ildetetraene våre. De pleier å stime sånn litt rolig som her. Selv om kampfisken absolutt måtte følge med på meg når jeg filmet og surrer rundt dem her, så er det sånn de stimer ellers også, gjerne enda litt tettere også.
Vi har noen få kardinaltetra også og de stimer gjerne sammen med dem.
<embed src="http://www.youtube.com/v/BXx-xfvrlYA?version=3&hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="284" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Postet 22.05.12 kl 23:10
Endret: 22.05.12 kl 23:17
KontorstolTror det må være de beste kuhlii-ålene jeg har sett! Runde og fine, og ikke minst avslappet. Sist jeg så noen i en dyrebutikk svømte de frem og tilbake så fort at det var skummelt. Hvor stor er tanken på videoene forresten? :-)
Ja, de er flotte disse her! Må la Lisbeth ta æren for det, for de har akkurat flyttet inn hos meg. Men de kan jammen fyke rundt iblant de her også, se innlegg 399.
De går i en 530-liters Asia-biotop.
Postet 22.05.12 kl 23:15
Må absolutt få meg ildtetra kjenner jeg, takk for videoen! De ser ut til å være litt av den typen som stimer selv om de er trygge? De ser ihvertfall bedagelige ut, men samtidig litt stimende. Hm! Akkurat sånn jeg liker det! Mine kardinaler stimer ikke, men de er også litt pysete virker det som. Den minste bevegelse så gjemmer de seg i plantene.
Postet 23.05.12 kl 00:53
Postet 23.05.12 kl 07:56
Postet 23.05.12 kl 15:04
Postet 23.05.12 kl 17:31
Postet 24.05.12 kl 08:48
LisbethEr så flott å se alle mine yndlingsfisk i et og samme stoore kar :))) Men hvordan oppfører kuhliiene seg hos deg, nå som de har fått så stor plass? Holder se seg samlet? I det lille karet de gikk hos meg, hadde de liksom ikke noe valg
De liker hverandres selskap - det er helt tydelig. De vrimler gjerne rundt noen (3-5 stk) sammen hele tiden, men ikke alle sammen på samme plass altså.
De har funnet sine yndlingsplasser som er i og rundt de store røttene og så liker de å virre rundt inni de store windeløv-plantene. Det å la seg nærmest ramle ned i sanda fra røttene er kult har jeg skjønt. De ser ut som de har det moro, rett og slett!
Postet 24.05.12 kl 08:59
Måtte bare filme litt når både amanoreker og krisebærreker stimlet sammen rundt grøntfor-tablettten. Den falt i smak hos andre også! På video nummer to, så titter en liten pygmegurami fram også. Den og to andre pygmeer måtte jeg bare ta med meg da de gikk i en liten kampfiskboks med bare litt småstein i, i en lokal dyrebutikk. Helt bleike var de der de gikk, men farget ut med en gang de kom hit.
<embed src="http://www.youtube.com/v/Hx3kDaIWZx8?version=3&hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="281" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
<embed src="http://www.youtube.com/v/wkJ0bjyBBaM?version=3&hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="281" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
<embed src="http://www.youtube.com/v/Hx3kDaIWZx8?version=3&hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="281" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
<embed src="http://www.youtube.com/v/wkJ0bjyBBaM?version=3&hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="281" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Postet 24.05.12 kl 12:54