Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 212)

de er ca 6 måneder gamle .ja de er nåkså hyper de går sammen med paleatus .de er ekstremt hyper ..så det er et aktivt kar
Jeg har oppdaget at miraklenes tid enda ikke er forbi

Av og til forbløffer disse fiskene meg. Vi styrer og ordner, steller og pleier, men likevel mister vi noen uforklarlig.
Men så skjer det noe, noe som viser deres enestående vilje og evne til å overleve. Mot alle odds, og helt uforklarlig.

I noen måneder nå (merk at det er snakk om måneder), har jeg hatt et litersmål med vann og javamose stående i vinduskarmen. Den har stått der så lenge at jeg ikke husker når den ble satt der, og heller ikke hvilket akvarie jeg tok den mosen som er i det fra. Ingen anelse i det hele tatt.
I hele våres har jeg stort sett hatt vinduet i akvarierommet på luftegløtt, slik jeg pleier. Hver vår åpner jeg vinduet på luftegløtt i begynnelsen av april, og lukker det ikke igjen før i oktober. Om natten kan det derfor ofte bli isnende kaldt i vinduskarmen.

Dette litersmålet har vært stappet med mose, og i blant har jeg sett at det har fordampet så mye vann fra det at mosen nesten ble tørrlagt. Så da har jeg tatt det vannet jeg har, enten det er vann fra et vannbytte i et annet kar, eller kaldt kranvann eller mellomlagret vann. Kort sagt; jeg har bare toppet opp det fordampede vannet i litersmålet med hva jeg har hatt for hånden der og da.

I går kom blikket til å falle på dette litersmålet igjen. Jeg tenkte at "hva i all verden sparer jeg egentlig den skitne mosen for?" (jeg har store mengder i andre kar), så jeg bestemte meg for å hive den. Antageligvis la jeg den i litersmålet til å begynne med fordi det var alger i den, og jeg derfor ikke ville bruke den da. Det var 4 dl (!) vann igjen i litersmålet, masse hadde fordampet. Så jeg fisket ut mosen, lot den dryppe litt fra seg i litersmålet og kastet den så i søppelbøtta. Så gikk jeg ut på badet med litersmålet for å tømme ut det brune møkkavannet. I lyset på badet så jeg at skittpartikler og møkk virvlet rundt i den vesle vannskvetten der.... Og brått så jeg en "partikkel" som svømte motstrøms! Den fulgte ikke strømmen, men stikk motsatt vei. Jeg myste nærmere. Og du snakker! Dægern! Det var et yngel! Ikke bare et yngel heller, det viste seg å være 3 yngel i de 4 dl med brunt skittvann i litersmålet!

Jeg har ingen anelse om hva slags yngel det er, eller hvor de kommer fra. Det eneste som er sikkert, er at det ikke er Corydoras, og det er fra en eller annen art jeg har eller har hatt. Det kan være killi og det kan være tetra. Jeg tenkte litt på guppy også, men det er så lenge siden jeg hadde guppy nå at det er umulig (?), så jeg heller mest mot killi (E. dageti monroviae) eller en tetra art.

At de har greid å finne nok mat å leve av i en snau liter vann er en gåte. Det har sannsynligvis vært akkurat nok ørsmå microorganismer i skittvannet og mosen til at de har hatt noe å leve av. Sollys og dagslys og deler av råtten mose har sikkert også gjort at det har vært gode forhold for infusorier.

Jeg har sluppet dem ut i den nederste 168 literen. Der skal jeg snart slippe ut kullet med Corydoras Black yngel også, det er på tide å gi dem romsligere forhold. Jeg mistenker littegrann at de kan være Pyrrhulina Zigzag tetraer.

Tiden vil vise hvilken art disse egentlig er

[External Image]


[External Image]


[External Image]
Så utrolig spennende! Det er jo sikkert flere mnd siden de klekket også, åsså er de fortsatt så små siden mat har vært begrenset. Men er det noen annen fisk enn killi man kan regne med overlever i så små beholdere?
Så kult! Alltid spennende med mysterieyngel
Ja, det er utrolig hvordan enkelte kan overleve mot alle odds. Det blir spennende å se hva du har fått der, selv om jeg nok tenker at killi er den beste gjetningen. Stakkars småtasser! De må tro de har kommet til himmelen når de nå har gått fra 4 dl til 168 liter. ;-D Bare de tåler overgangen fra møkkavannet. Jeg krysser fingrene for småtassene, og følger spent med på fortsettelsen. Sånne små mirakelbarn får en spesiell plass i hjertet.
Jeg har studert mysterieyngelen litt nærmere i dag, og det er noe ved dem som jeg synes å kjenne igjen... det ser ut som munnen er oppovervendt en smule. Typisk killi egentlig. Ja, det er nødt til å være killi. De har ikke noe avslørende mønster eller tegninger, så det er vrient å si sikkert enda, men de farger vel ut nå som de har kommet til bedre levekår. Jeg så dem tidligere i ettermiddag, så de har iallefall overlevd natta etter å ha blitt sluppet ut der i går.

______________________

Tok noen bilder i den lille yngeltanken med C. Black yngel og noen få C. metae.
Planene for omflytting osv er litt endret, jeg kom på en annen løsning. Dersom jeg flytter de fiskene som er i 45 literen, kan de flytte inn der istedet. De er tross alt ikke store krabatene enda, det er bare antallet som gjør at de må ut av 19 literen ganske snart. Det er mange av dem.
Dessverre mistenker jeg noe muffens med disse ynglene i 19 literen. Oppdaget det først i dag, men jeg kjente en isende følelse da jeg fikk øye på et C. metae yngel som ikke bare var skrap-tynn, den hadde pilespiss-hale!! "Ånei!" tenkte jeg, "ikke den elendigheten igjen!"

Jeg skal inspisere nærmere utover kvelden, det er så mye mose i karet at det er vanskelig å få noe godt overblikk. Men det var garantert en pilespiss-halefinne det jeg så der!
Det eneste positive er at jeg nå vet mer om hvilke medisiner jeg kan bruke, og som har fungert før...

Gurimalla... jeg er sjeleglad for at jeg så dette nå, fordi jeg faktisk lurte litt på å sette C. black og C. metae fra 19 literen i den nederste 168 literen sammen med de yngste Green Laserne...! Tenk om jeg hadde gjort det og oppdaget etterpå at de fra 19 literen var smittet med noe! * puh *

Det er virkelig rart, dette her! Hvor kommer det fra? Hvorfor skjer det? Jeg har hatt så mye Corydoras yngel tidligere de siste årene, og det har aldri skjedd før. Ikke før nå på nyåret. Det skjer kun med yngel i egne yngelkar, og yngel jeg har fôret med.... mikroorm! ??? Jeg tror jeg begynte med mikroorm i vinter.
Æsj den teorien holder ikke. Andre har da fôret med det uten problemer. Men kanskje akkurat min mikroormkultur har noe bakteriegreier i seg som ikke er bra? Noe som har oppstått?
Jeg aner ikke. Uansett blir det nå medisinering når alle har flyttet inn i 45 literen. Passer bra, for det volumet i det karet passer med doseringene av medisin som går i gallon.


[External Image]


[External Image]


[External Image]
Hvis det skulle være microormen, så har ikke smitten blitt med hit (bank i bordet). Jeg har så langt vært forskånet fra elendigheten. Jeg håper det fortsetter...

Det ser ut som om du har en god dose med sorte sjarmtroll også.
Åååååhhhh.... jeg blir helt syk når jeg ser alle coryene du har Mona! Klarer jo ikke bestemme meg for hvilke jeg vil ha i karet jeg setter opp nå... Ser ut til at det ledige rommet jeg har i første etasjen kanskje kan bli innredet med reoler etterhvert. Har riktignok hatt akvarie i mange år, men har den siste mnd fått akutt liersyke, og det er Cory jeg vil ha. Så takk Mona for en kjempeflott tråd, med masse inspirasjon og flotte cory-bilder. Tok jammen lang tid å lese gjennom tråden, men vel verdt tiden
Som jeg skrev i det andre forumet så har jeg også fått samme elendigheten igjen med noen av mine sp. black og noen CW023 .disse går også i eget kar men fores ikke med microorm så detn teorien er nok ikke riktig .Men hva det kommer av skulle jeg også veldig gjerne vite .
Jeg har en brukbar arm og en elendig for tiden. Heldigvis er den vonde den venstre armen, og som høyrehendt er jeg da ikke helt hjelpesløs :p

Jeg måtte finne på noe i dag, og bestemte meg for å flytte det yngste kullet med Corydoras sp. Green Laser. En liten stund stod jeg og vurderte om jeg skulle slippe dem ut sammen med det eldste kullet, men nei... de har god så plass, og det skal de få fortsette med. Det yngste kullet skal få det samme, og flytter inn i det nederste, nye 120 cm lange karet. Akklimatiseringen er snart ferdig. Et utvendig og godt innkjørt Eheim Pro tønnefilter ble koblet til der i går, og det er dette som nå drifter HMF matten til den er innkjørt.

Jeg måtte selvfølgelig telle disse også, og såvidt jeg kan se (man skal aldri si aldri med disse...) er det nå tomt i 98 literen. Det tok temmelig lang tid å fange alle siden jeg ikke kunne hjelpe til med venstre armen, men til slutt var alle i boks. Jeg tok noen bilder, bl.a. et ovenfra, og så gikk jeg og åpnet det bildet i Paint. Så telte jeg dem en etter en, og satte en rød strek på hver jeg hadde telt.
Det yngste kullet består av 74 skjønne Grønne!

Jeg synes kanskje de er litt små for alderen, er ikke helt sikker. Men jeg skal øke på fôringen (som jeg har vært litt slapp med siden i våres) i det nye karet. Fôring en gang om dagen er nok for lite, må skjerpe meg og gi dem to, slik de fikk før.
Når disse blir sluppet ut, er 98 literen ledig. Da kan fiskene i 45 literen flytte dit. Det er ildtetraene mine, smykketetraene og 6 stk CW018.
Men jeg må innrede o.l. først, og sette tilbake trerota og plantene jeg måtte ta ut for å fange de grønne. Og selv om jeg prøvde å skåne venstrearmen istad, er den nå helt ødelagt så jeg må ha en lang pause først.

Forresten; hvis jeg legger sammen alle de unge Green Laserne jeg har, inkl de 8 som befinner seg i 85 liters "barnehagen" (egg jeg overså og som derfor klekket der), så blir det tilsammen 149 stk


[External Image]

[External Image]

Telle-bildet
[External Image]
Med 149 små burde det kunne forkorte ventelista litt. De har forresten noen helt fantastisk lange barter. Det vises tydelig på det midterste bildet. Et herlig syn!
Ny c. reynoldsi egglegging :)
Jeg er glad for å kunne skrive ned at i dag har gruppen min på 9 Corydoras reynoldsi lagt egg igjen
Dette er tredje eller fjerde gang (som jeg vet om).
"Èn gang er ingenting - to ganger er en vane!"

Og det beste av alt - de ser ikke ut til å bry seg det minste med å spise hverken egg eller nyklekte yngel. Egg får henge i fred og røres ikke. Og det gjelder yngel også i den sårbare første perioden, den første uka etter klekking. Iallefall etter hva jeg kan se, det spretter og yrer rundt små yngel i flere forskjellige størrelser av "små" nå Jeg tenkte jeg skulle slamsuge ut noen pestsnegler her for litt siden, siden det satt tett i tett av dem på trerota i det karet. Men gjemt mellom sneglehusene skvatt det da frem bittesmå barte-troll, som sannsynligvis beiter "aufwuchs" fra rota. Så videre sneglebekjemping, det droppet jeg. Og jeg sjekket nøye i bøtta for å se om noen hadde blitt med nedi i løpet av det lille jeg rakk før jeg så yngelen...!

De unge voksne er ganske sky av seg, eller iallefall veldig vare for bevegelser. Da skvetter de i skjul. Men de er likevel fremme hver dag, hele tiden, og kommer fort frem igjen hvis jeg stiller meg foran akvariet og bare står der og titter. De gjemmer seg heller ikke selv om de ser hånden min løfte seg opp foran glasset, f.eks. ved fôring. Dette gleder meg stort, for jeg er veldig forelsket i disse, de er utrolig fine! Og jeg kan ikke riktig tro at jeg allerede (når de er så unge) har fått meg en leksgruppe av denne sjeldne arten!
Jeg passer på å fôre med smått nok fôr også for tiden, slik at alle størrelser skal få i seg noe. Sera Viformo og Brine Shrimp Sticks er laget av "presset pulver", så det greier de å få i seg når det er bløtt opp. Drysser av og til oppi litt avskallet artemiaegg-pulver også.

Her er noen typiske bilder av dem.


Det første viser en som tok en "stiffer", altså "frøys" og sto musestille da den oppdaget meg og kameraet rett foran frontglasset (type "Ikke rør deg, da ser hun deg ikke... kanskje!")
[External Image]

Det andre bildet er nok et typisk bilde av disse, halvt gjemt i skyggen under gressplantene Echinodorus q. 'Magdalensis'.
[External Image]
Siden venstre armen min er så vond for tiden, har jeg ikke vært spesielt aktiv på akvariefronten eller her på Akvaforum som jeg pleier. Men i dag fant jeg ut at det ikke kunne utsettes lengre, og satte i gang flytteprosessen av fisk mellom akvarier.
Først skulle alle tetraene og CW018 flyttes fra 45 literen og over i 98 literen der det yngste Green Laser kullet var før (de er i den nederste 168 litern nå).
Når det var gjort, skiftet jeg halvparten av vannet i 45 literen og så flyttet jeg alle de små Corydoras sp. Black ynglene fra 19 literen over dit. Med på lasset fulgte også C. metae ynglene, tror det var 7 stk der. Men jeg kunne ikke se noen som kunne være C. reynoldsi... det er synd. Er ikke sikker, for sikten var dårlig i karet etter at jeg løftet på javamosen... Det var uhyggelige mengder skitt og møkk i og under javamosen i 19 literen! Det var skikkelig guffent å se på, da den ble løftet på. Etter mye styr var endelig alle på plass i sitt nye hjem. Ikke det romsligste i verden, men det holder foreløbig og er bedre en den knøttlille 19 L.


Jeg må bare innom og fortelle at jeg har blitt medlem i langt-akvarie-klubben
150 cm langt! Gleder meg som en unge til å se mine 11x C. Arcuatus få muligheten til å svømme litt lengdesvømming og håper på litt mere stiming
Som nevnt tidligere i tråden ble det yngste kullet med Corydoras Green Laser flyttet til det nederste 168 literen for noen dager siden.
Jeg kom meg jo aldri inn til byen for å lete etter en ny trerot, hadde aldri greid å bære den hjem med de skulderbetennelsene jeg har for tiden, så det er en gammel, tidligere brukt mangroverot jeg plasserte i akvariet til slutt.

Fra rotet innerst i kottet dro jeg frem den gamle trerota, full av alger og skitt. Etter en runde med skrubbebørste i dusjen, bestemte jeg meg altså for å godkjenne den og bruke den i det nederste 120 cm lange akvariet. Bare for å få det i gang slik at jeg kunne flytte de yngste C. Green Laser'ne også.
Bildeknipsing er ingen spøk når man ikke greier å holde kameraet skikkelig, men med stativ fikk jeg endelig somlet meg til å ta et bilde uten blitz av karet. Det er bare masse mose og en trerot der, pluss noe løv på bunnen for skjulesteder. Som oppvekst-kar er det ingen vits å legge masse innredningsarbeid i det enda. Det får vente til de flytter hjemmefra og karet blir ledig - da er det tid for mer permanent innredning.
Så nå har jeg oppdatert profilen på dette akvariet og endelig fått inn en bilde.
Det ble litt mye "brusing" på bildet, skulle slått av filteret et øyeblikk så ikke alle luftboblene fra utspruten på filteret synes så godt.

[External Image]


Det ser ut til at ildtetraene og smykketetraene trives i sitt nye hjem. Flotte farger, veldig aktive. Spesielt smykketetraene likte den trerota som er i den 98 literen, full av kriker og kroker og grener som den er. De oppholder seg mye rundt den.
Men noe bilde har jeg ikke greid å prestere av det karet enda :p
Bare dette, som jeg la inn midlertidig i profilen på denne 98 literen, og som viser noen av ildtetraene. En av mine yndlingstetraer, små og utrolig pene Alle 20 jeg kjøpte er fremdeles på plass.
[External Image]




Jeg kjøpte nylig inn en kjempesekk på 1000 kg rullestein, for å ha til å dekke over jorden i rose/blomsterbedene mine foran huset. Jeg var bokstavelig talt drittlei av at alle kattene i nabolaget brukte mine bed som toalett! Jeg har observert katter som bor både to og tre hus bortenfor oss komme gående hit, grave og drite, og så tusler de hjem igjen etterpå! Hvorfor i huleste kan de ikke gjøre det hjemme hos seg selv? Jeg har vært så irritert og sint atte fy...!
Hver morgen var det store kratere og jord gravd opp i hauger, og stinkende kattedritt i bedet. Jeg dyrker ikke blomster og roser for å kjenne stanken fra kattenes etterlatenskaper...! Så jeg var lei av å måtte fjerne det etter dem hver morgen. Jeg bestemte meg for å dekke all bar jord med rullestein. Som sagt, så gjort. Nå har ikke kattene greid å grave opp og drite i blomsterbedene mine! Hehe

I går tok jeg to av de pene rullesteinene, et par mørkegrå, med meg inn og og la i karet med L144 og noen Corydoras loretoensis i går. De to steinene var nesten dobbelt så store som en tennisball ca. og litt avlange men runde i formen.
I dag så jeg at L-mallene har kostet og feid og styret noe voldsomt med sanden rundt og under steinene, i et forsøk på å grave seg under steinene. Det hadde de ikke greid, men en tullete Corydoras hadde visst vært litt for nært innpå under gravingen, for der lå den...steindau og med hodet under den ene runde steinen og kroppen utafor! Steinen har tippet over den. Shit! Det var ergelig. Jeg som sjelden eller aldri bruker stein i akvariene mine, og så skjer dette første natta! :p Jeg ble rett og slett for oppgitt til å bli deppa. Typisk at det skjer noe sånt når jeg gjør noe utenom det vanlige i et kar!

Dette lille "krypet" er et Corydoras reynoldsi yngel, som er på beitetur på trerota i karet Knipset det tidligere i kveld, men det er nesten umulig å få tatt bilder av så små yngel i et fullt innredet kar med sandbunn og alt. Det er flere yngel rundt omkring i karet, i ulike størrelser, men ingen er større enn denne ca. Så jeg tror den er fra den første eggleggingen.

[External Image]

Hvordan går det med mysterieyngelene dine?
Å, de hadde jeg glemt gitt :p Men det finnes jo et ordtak som heter at "intet nytt er godt nytt", hehe

Jeg har glemt å bøye meg ned og fingranske vannoverflaten for å se om de er der, men det måtte jeg jo løpe inn og gjøre nå før jeg svarte på innlegget.
Men jeg så ingenting.

Nå går jeg vel mer eller mindre ut fra at det er killier de er, så derfor denne overflategranskingen (husker de to killi-ynglene jeg fant i C. adolfoi akvariet mitt, og de hang kun rundt i overflaten). Men de kan jo være akkurat hvor som helst i akvariet egentlig, og det er jo en veritabel skog av javamose i det karet.

Så vi får holde fast ved ordtaket som ble nevnt innledningsvis

PS!
Nå har jeg for en god stund siden faktisk kvittet meg med absolutt alle killiene, ettersom jeg synes de "hadde seg i buskene" altfor ofte, hehe De var noen grådige "beist" som det bare ble flere og flere av, så jeg solgte alle skittbillig til Frosken her på forumet Husker ikke når det var, det må jeg spørre henne om. Da har jeg en omtrentlig tidslinje for hvor gamle disse knøttsmå greiene kan være, eller når de eggene senest kan ha blitt lagt. Da får jeg vite hvor lenge de egentlig befant seg i litersmålet.

Om disse ynglene viser seg å være killier, så får jeg jo (ufrivillig) denne arten i hus igjen. Men hva ville vel hjertet mitt være laget av om ikke stein, hvis jeg ikke ble det minste bløtgjort av deres overlevelsesevner i 4 dl vann i et iskaldt vindu?

ETTER-REDIGERT:
Jeg måtte lete bakover i tråden, og fant det 6 april ble de voksne killiene hentet. Det var senere samme dag jeg satte i gang og tømte akvariet de hadde vært i. To måneder altså, har litersmålet med mosen stått i vinduet Jeg trodde faktisk det var enda lenger, men to mnd er imponerende lenge nok å leve i en skvett vann!
Green laser
Jeg er imponert over hvor ofte jeg får email-henvendelser fra mennesker som har sett bilder av Corydoras Green Laser kullene mine og som ønsker å kjøpe fordi de har blitt fascinert av dem Det er så mange henvendelser at det er lenge siden jeg mistet oversikten over antallet email. Jeg får nesten litt dårlig samvittighet over å måtte skuffe så mange, og fortelle dem at jeg dessverre ikke har noen form for ventelister og heller ikke selger dem enda. Jeg må bare forklare så godt jeg kan at den dagen jeg føler de er klare til å forlate barndomshjemmet, så vil det bli lagt ut annonse. Jeg vil bare gi mine Corydoras-oppdrett en best mulig start i livet og ikke utsette dem for påkjenninger og stress ved flytting mens de er "babyer" Så mye tid og arbeid jeg legger ned i dem.... det ville vært tragisk om de døde av stress o.l. fordi jeg solgte for tidlig! :-/ Jo eldre de blir, jo bedre rustet er de til å takle flytting og nye miljøer.

Jeg håper jeg har greid å få frem dette på en god måte, når jeg har svart alle dere som har henvendt seg til meg ang. disse.


Dette er forresten et passende tidspunkt for litt oppdatering også ang. disse

Dette er et bilde fra det yngste kullet med Green Lasers (de er 1½ mnd yngre enn de eldste). De ser ut til å ha det toppers i det 120 cm lange akvariet! De likte virkelig å få større plass, det er helt utrolig hvor nydelig de har farget ut! De er et syn der de strømmer bortover, ofte i samlet tropp i èn stor bølgende bevegelse fra ene enden til den andre.

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Remi Horsgård
Reklame for plussmedlemskap