Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 213)

Jeg blir litt småsprø av å forsøke akvariefotografering. Fiskene og sånn er greit, men når jeg skal ta helhetsbilder av akvarier blir jeg helt tullete! Samme hva jeg trykker på, så får jeg ikke til å endre ISO verdien. Det er lenge siden jeg forsøkte å finne det ut i brukerhåndboka, men da fant jeg ikke et pip om nettopp det.
Alltid når jeg skal ta helhetsbilder av akvarier, så slår jeg selvsagt av blitzen og passer på at det er mørkt i rommet ellers. Kun akvariets lys er på. Og hver eneste gang må jeg kassere omtrent alle bildene, fordi plantene øverst i karet blir en eneste selvlysende grøtete masse av lys (reflekser fra lysrørene). Jeg vet ikke engang om ISO justeringen skulle vært gjort opp eller ned i slike tilfeller, men det irriterer meg grenseløst at jeg ikke får til å eksperimentere med det engang!
Dere som vet en idiotsikker forklaring på manuell ISO justering på Canon EOS 400D, skrik ut nå eller forhold dere tause for alltid! :p (og sleng gjerne på en forklaring på hvordan man unngår at overflateplanter blir så opplyst og uklart...Hehe)

Se f.eks. dette bildet av 85 literen jeg bruker som "Corydoras barnehage".
Stilkplantekrattet med H. zosterifolia har forlengst nådd overflaten og brer seg der utover. Egentlig ganske pent og frodig, men det er det jo ingen som kan se ut av et av mine bilder! Det blir på bilder bare èn eneste stor lysende "grautmasse" uten form og fasong.

Fryktelig irriterende at det blir sånn.
[External Image]
Du må stille inn på lukkertiden og hvor mye lys kameraet slipper inn.

For å få stilt inn på dette må du gå på M(anuel), så for å få stilt inn på lukkertiden så dreier du på øhh.. dreiehjulet(bildet 1)

For å få stilt inn på hvor mye lys kamera slipper inn trykker du inn AV+/- (bildet 2) knappen mens du dreier på dreiehjulet(eller hva det når heter)

Så er det bare å prøve seg fram.

Var kanskje litt dårlig forklart men håper du skjønnte det

[External Image]

[External Image]
Ah... en engel!
Takk GK, her skal det eksperimenteres i morgen
Mine 6 Corydoras CW-018 har blitt betraktelig mer aktive etter at de ble flyttet til 98 literen, og jeg har sett hannene febrilsk forsøke å tilby sine tjenester til hunnene. Men så langt har ikke hunnene vært interessert, selv om de er fete og fine, eggtunge så det holder.

[External Image]
Det kryr av yngel i ulike aldere og størrelser i 98 literen med Corydoras adolfoi leksgruppen Jeg har kommet frem til et antall mellom 30 og 40 når jeg har telt over ved fôringstid.














Store og små deler broderlig.
[External Image]

Fargene begynner å vise seg på denne
[External Image]

Kamuflasjen er perfekt frem til en viss alder
[External Image]

Det blir ikke like flittige oppdateringer i denne tråden nå i sommerukene Kan ikke si jeg har så fryktelig lyst til å sulle rundt inne på akvarierommet eller sitte inne foran pc'en nå om dagen. Det er ikke så voldsomt mye sommervarme å skryte av, men så lenge det er oppholdsvær (og det har det stort sett vært) eller sol så er jeg ute i hagen. Sitter og leser i rosebøker, hageblader og ellers lignende litteratur, eller jeg står på hodet i et bed og graver ned en ny plante, eller flytter på en annen. Eller klemmer ihjel bladlusa jeg finner! Kjemisk fritt for sprøytemidler og aldeles gratis; bruk fingrene og skvis lusa flat på stedet der de sitter. Veldig guffent og uappetittelig i starten, men det var en vanesak.

På akvariefronten er det egentlig relativt lite nytt.
Gruppen med Corydoras reynoldsi har lagt egg igjen, et par ganger siden sist jeg nevnte det tror jeg, og som før lar de eggene være i fred. Jeg også, jeg lar dem sitte der og krysser fingrene for at et hyggelig lite antall vokser opp på egenhånd i karet. Så får jeg heller hjelpe til litt til høsten igjen, når akvariesesongen flommer over meg igjen.

Jeg har begynt medisineringen med Maracyn-Two i karet med de svarte ynglene (Corydoras sp. Black, eller 'Venezuela Black' som noen misvisende kaller dem).
Første dose med Maracyn-Two er dobbel dose og den ble gitt søndag - det likte de dårlig. Fire-fem stk yngel strøk med tvert! Dose to ble gitt i går, og den tredje skal gis i kveld. Siste og femte dose av denne fem-dagers kuren gis torsdag. Så blir det vannbytter i lange baner daglig en ukes tid, før jeg gjør opp status og setter i gang eventuelt kur nr to med det samme. Det måtte to runder til ved forrige tilfelle.
Det er virkelig tynne greier, noen av disse svarte ynglene nå.... helt sytråd-tynne! De ser ikke ut til å være mer enn bare et hode med hale. Andre i samme kar ser helt uaffekterte ut, og ser helt normale ut. Akkurat som sist. Jeg tror nok denne medisineringen er ordentlig tøff for dem når de er så små, det samme inntrykket fikk jeg forrige gang med de andre i vinter. Men heldigvis har det ikke vært noen form for tilbakefall med de som tvang meg opp en slik bratt læringskurve. Ettersom månedene har gått er jeg blitt trygg på at det aldri vil vise seg igjen der heller, men at de rammede ble satt kraftig tilbake i utvikling er helt klart. Nå har jeg erfart at Corydoras metae er den mest tregtvoksende yngelen jeg har vært borti til vanlig også, så når de i tillegg måtte gjennom det... tregere vekst enn noensinne

Det er virkelig pussig dette her... hvorfor er det yngel som rammes? De er jo i egne akvarier uten omgang med potensielle smitte-fisk, så jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor og hvordan det oppstår.
De observante la kanskje merke til at jeg har gått rett på antibakteriell medisin denne gangen, uten antiparasittkur først. Det blir litt eksperiment av det, men jeg vil se hvordan det går.
Hvis det viser seg at jeg kan droppe antiparasittkur og tiden det tar og belastningen det er for yngelen, så er jo intet bedre enn det. Det sparer tid å kunne gå rett på antibakteriell medisin med det samme. Man vet aldri om denne snodige sykdommen kan slå til igjen, og da er det en verdifull erfaring å ha.

Hvis det er noe jeg virkelig skulle likt å vite, så er det grunnen til at den sykdommen oppstår....!

I de to nyeste akvariene mine som er 120 cm lange, stortrives begge kullene med Corydoras Green Laser. Jeg liker det faktum at jeg ikke kan se dem bestandig, jeg Noen synes kanskje det er nitrist med et akvarium der man ikke alltid kan se fiskene til enhver tid, men etter mitt syn er det så mye mer naturlig! Mer naturtro og spennende synes jeg! Siden de har godt med gjemmesteder (løv og lignende) og i tillegg har så god plass til å spre seg, må jeg vente litt før jeg ser noen som våger seg frem. En og annen grønning feiger ut og forlater sitt første gjemmested under et eikeløv eller catappablad og suser avgårde for å finne et nytt skjulested, helst et der det er noen søsken de kan føle seg trygge sammen med, men så blir det stille igjen.
Jeg tror disse to spesialbestilte akvariene er de beste akvariekjøpene jeg noen gang har gjort! Jeg kjenner jeg har lyst på et par til av akkurat samme slaget.... hehe. Selv om akvarierommet er fyllt til randen nå, så skal man aldri si aldri, heter det... :p






Er det mulig å få et bilde av hele akvarierommet eller?
GK
Er det mulig å få et bilde av hele akvarierommet eller?:)

Næh.... det lukter rydding lang vei :p Hehe

Det ligger alltid så vanvittig mye rot og ting & tang utover gulvet i akvarierommet, så noe oversiktsbilder mens det ser sånn ut blir ikke aktuelt Det tar en dag eller to å rydde opp.

Men til høsten hadde jeg tenkt litt på å lage en ny og oppdatert bildeartikkel om akvarierommet, siden den forrige artikkelen begynner å bli litt gammel (2 år). Mange av akvariene som ble vist bilder av i den er solgt og byttet ut med andre. Så kanskje en oppdatert bildeartikkel kunne vært morsomt å lage.

Vi får se, GK, kanskje jeg får ånden over meg og rydder en regnværsdag og tar noen få bilder til tråden. But I make no promises! :p

mona o
Men til høsten hadde jeg tenkt litt på å lage en ny og oppdatert bildeartikkel om akvarierommet


Ja håper du gjør det! Er jo god tid til å rydde til da Så mye endringer som har skjedd må vi få se hvordan det ser ut nå

Misunner deg forresten hagejobbing. Lengter ofte etter å ha en hage igjen, men får nøye meg med litt småplukk på balkongen..
Akvarie-rom hadde vært tingen ja..*Drømme*
Samboeren min har knallhard grense på max 1 akvarium her vi bor nå.. :o
Misunner deg det rommet Mona

Lisbeth: Hagearbeid er jo kjekt, men i et akvarium slipper man ihvertfall å bruke gressklipper! ^^
Jeg driver og eksperimenterer med ulike manuelle innstillinger på kameraet, ting jeg aldri har ofret en tanke tidligere :p Det var en i innlegg 4243 som enkelt og med bilder forklarte meg hvor på kameraet jeg finner det, og hvordan man trikser med de innstillingsverdiene. Men jeg glemte den biten med AV +/- og de greiene med F og et tall... :p

På de to bildene her har jeg "trikset" med lukkertid og ISO, for å se om jeg får tatt bedre helhetsbilder av akvarier. På kameraets display stod det 1/20 og ISO 400 da disse bildene ble tatt hvis jeg ikke husker feil. Mer eksperimentering må til, jeg har aldri satt meg inn i disse sakene. Jeg foretrekker å bare slå på kameraet og knipse, hehe

Første forsøk, dette er bilder av de to nyeste akvariene mine på 120 cm lengde.

Det nederste akvariet ER mørkt, jeg vil ha det slik Så det er ikke så mye at det er feil innstilling på kameraet som gjør det bildet litt mørkt, altså. Men det øverste er lysere og mere åpent, og det bildet ble relativt bra. Men kan bli mye bedre...!

PS! Jeg husker ALDRI å slå av filteret før bildeknipsing, slik at man unngår luftboblene i vannet på bilder... :-/

Det øverste 168 liters karet
[External Image]


Det nederste 168 liters karet
[External Image]


For sammenligning. Jeg ser at E. uruguayensis (en type sverdplante) har vokst litt de siste ukene i det øverste 168 liters karet.
Slik så det ut 25. mai, altså for tre uker siden ca.
[External Image]
Nannostomus eques
Jeg vet at jeg ikke har kjøpt min siste Nannostomus-art!
Hver eneste dag, hver gang jeg kommer inn på akvarierommet, så er det stimen med de artige N. eques jeg tar kikk på blant de første. De er så stilige der de står på skrå i vannet med sine bittesmå trutmunner Minner meg om sjøhester.

Jeg ser at Aquamanias har N. trifasciatus inne, og er sterkt fristet til å kjøpe. Men skal jeg først kjøpe, skal det være så det blir en brukbar stim. Det vil si 25 stk eller noe slikt. Men jeg har ikke ork til å sette opp et karantenekar til dem nå for tiden... Jeg har et ledig kar, men det er tømt og alt må gjøres fra bunnen av.
Og egentlig er det N. mortenthaleri som står aller, aller høyest på ønskelista! Kanskje jeg skulle vente og heller sette av penger så jeg kan slå til den dagen jeg ser dem til salgs noe sted igjen..? Det hadde vært fantastisk å kunne kjøpe en brukbar stim av dem! De er (etter mitt fullstendig upartiske syn, hehe) tetraenes svar på Rolls Royce Jeg har bare èn enslig hann igjen av de ti jeg kjøpte for litt over et år siden (i mars i fjor). De må ha surt vann, det er helt klart. De drøsset som fluer av to grunner; ph for høy (ca 7) og at de ble stresset av å bli jaget av Apistogramma-ciklidene jeg hadde dem sammen med i starten. Det likte de dårlig, svakhjertet som de er, disse Nanno'ene! Men den enslige hannen min brisker seg og farter rundt dagen lang sammen med N. marginatus, og det er helt tydelig at de ser slektskapet i hverandre.

[External Image]
mona o
......Jeg ser at Aquamanias har [URLBLOCK1] inne, og er sterkt fristet til å kjøpe. Men skal jeg først kjøpe, skal det være så det blir en brukbar stim. Det vil si 25 stk eller noe slikt. ........

N. trifasciatus stimer nesten ikke i det hele tatt hos meg. Selv med en alvorlig trussel i karet (les: rovfisk) blir det liksom ikke noen skikkelig stiming.
Hannene er veldig territorielle, og staker seg ut en fast plass i karet hvorfra de jager alle inntrengere. Så svømmer de litt rundt mellom de forskjellige revirene og tar en liten fight med de forskjellige hannene.
Så ikke forvent deg en tradisjonell, tett stim om du kjøper de og plasserer de kun sammen md Corydoras, men det kan jo hende du er heldig.

Men bevares, en aldeles nydelig fisk:

[External Image]

(Nannostomus trifasciatus "Silver" (Peru)

Dersom du vet om noen her i Norge som importerer fra Aquarium Glaser i Tyskland så skaffer de N. Mortenthaleri.
"Nannostomus mortenthaleri has code 272256, N. rubrocaudatus 272264 on our stocklist."

Kanskje dette kan hjelpe deg litt på vei...
Tom C
N. trifasciatus stimer nesten ikke i det hele tatt hos meg. Selv med en alvorlig trussel i karet (les: rovfisk) blir det liksom ikke noen skikkelig stiming. Hannene er veldig territorielle, og staker seg ut en fast plass i karet hvorfra de jager alle inntrengere. Så svømmer de litt rundt mellom de forskjellige revirene og tar en liten fight med de forskjellige hannene. Så ikke forvent deg en tradisjonell, tett stim om du kjøper de og plasserer de kun sammen md Corydoras, men det kan jo hende du er heldig.


Neida, jeg har ikke noe "stimings krav" Det var ikke derfor jeg skrev at jeg ville ha mange nok, jeg forventer ikke tett stiming De må gjerne farte rundt i karet hver for seg for min del, det spiller ingen rolle. Nannostomus er flotte, uansett

PS!
Takk for at du la ut bilde
Vidar Alfei
Dersom du vet om noen her i Norge som importerer fra Aquarium Glaser i Tyskland så skaffer de N. Mortenthaleri. "[I]Nannostomus mortenthaleri has code [B]272256[/B], N. rubrocaudatus [B]272264 [/B]on our stocklist.[/I]" Kanskje dette kan hjelpe deg litt på vei... :)


Takk for det, men jeg bør vel helst ha en passe sum penger i beredskap først, før jeg går og bestiller noe, hehe Jeg vet jo hva de ligger på i pris, og de er dyre til å være så små stimfisk; en hundrelapp pr stk. Skal man ha tjue stk eller mer, så blir det jo et par tusen kroner og mer. Men det blir kanskje ikke regnet som så dyrt for en som deg, som må regne med å betale langt mer enn det for en passe gruppe Troffer om de er av en attraktiv eller litt sjelden type ?
Et lite PS!
I går fikk jeg bekreftet hva disse tre "mysterie-ynglene" i litersmålet i vinduskarmen var for noe Og ganske riktig; det er de hardføre killiene
E. dageti monroviae... !
Jøje meg, man kan søren meg ikke knerte de trollene der med en stein engang. De tåler jo alt!

Jeg fikk plutselig øye på en av dem i vannskorpa ved frontglasset i går kveld, og der var de loddrette stripene på plass. Helt klart en killi

Et bilde fra november i fjor, tatt med makrolinse, av denne killi-arten:
[External Image]
mona o
Men det blir kanskje ikke regnet som så dyrt for en som deg, som må regne med å betale langt mer enn det for en passe gruppe Troffer om de er av en attraktiv eller litt sjelden type ? ;-)


Kjøper en Troffe yngel. så ligger det på alt mellom 50 og 100 kroner ca. i størrelsen rundt 3-4 cm.

Men skal en derimot ha voksne, gjerne favoritten min som er Tropheus Kiriza Gold, så koster disse 600 kroner stk. Da blir det fort penger skal en ha en passelig stor gruppe.

Siden jeg for tiden er student, så begrenser det seg for hva en har råd til. Men er av og til det dukker opp noe som er billigere fordi folk må "kvitte" seg med det grunnet ulike årsaker.

Må bare få si at den Nannostomus mortenthaleri som du liker er en fantastisk flott fisk! Skjønner at den er dyr!

Håper du kommer over noen av denne fantastiske arten!

* Dersom jeg skal lage meg en biotop med Discus og andre sør-amerikanere så har jeg faktisk lyst på en stim på 20 stk ca. av denne typen du liker.

Kommer jeg over noen som selger de "billigt" så kan jeg gi deg beskjed.
- Har noen som jeg kjøper fisker hos i Danmark og Sverige, å ta med noen flere i tilfelle er ingen problem.
Dette var jo en snodig stilling å innta når man skal slappe av litt

Den bare lå sånn, med nesa opp og halen ned, mellom plantebladene og frontglasset. Det er en Corydoras reynoldsi.

[External Image]
Jeg holder på med daglige vannbytter i 45 literen med svarte Corydoras-yngel.
Jeg tviler på at jeg orker å kjøre en ny runde Maracyn-Two på dem med det første... den kuren er knallhard for yngel. Jeg har fisket ut mer enn 25 døde yngel siden kuren startet. Kanskje så mange som 30.
FØR kuren startet var antallet null...!
Jeg hadde ikke mistet noen før medisineringen, men etter at den ble påbegynt drøsset de som fluer. Uff, stakkars små!

Enten dreper sykdommen dem, eller så gjør medisinen det, om de ikke er friske nå...
Jeg krysser fingrene for at denne ene runden var nok.
Tilfeldig bekjentskap
© Mari Olsen
Reklame for plussmedlemskap