Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 214)

Har dessverre samme erfaring som deg Mona .Jeg har begynt andre runden men de dør en etter en så hvorfor det ikke ser ut til å hjelpe denne gangen det aner jeg ikke .Kanskje det er noe annet svinere nå
Noen bilder fra den øverste 160 literen











Tøff fyr: Corydoras amapaensis hann!
Legg merke til "busta" på pectoralfinnene - dette er et "mannlig trekk" hos denne arten.
[External Image]

Betyr kanskje navnet på denne "Den lure"....?
Corydoras spilurus
[External Image]

Disse har av og til vist snev av lekstendenser. Akkurat nå er vel ikke noen sesong for leksforsøk, men til høsten tenkte jeg å forsøke og få Corydoras condiscipulus til å legge egg (de må flyttes til eget kar da)
[External Image]
For noen fantastisk herlig lange barter amapaensisen din har.
Inger Anne
For noen fantastisk herlig lange barter amapaensisen din har. :-D


Jepp De duger til å beføle cory-damer med, de der, hehe
Jeg føler egentlig at hele akvarieinteressen får seg en kraftig nedtur når slike uforklarlige sykdommer som tar knekken på mine C. Black yngel skjer
Det er ikke mange igjen nå, det kan jeg love...

Etter at medisinen ble helt oppi akvariet, har de dødd som fluer! Jeg tipper det er gjennomsnitt 10-12 yngel som har dødd hver dag i det siste. I dag fant jeg ingen døde, men det tror jeg må være første dagen på gud-vet-hvor-lenge.
Jeg aner ikke hvor mange (få) som er igjen, det kan ikke være mer enn 10 stk. Av over 120 stk må man trygt kunne si at det gikk hardt utover dem

Jeg får vel flere sjanser til oppdrett på de svarte Coryene, men jeg gruer meg nesten allerede. For tenk om det dukker opp igjen? Og hva er dette og hva er årsaken??? Jeg har aldri sett det før, og nå i år opplever jeg det med hele 3 yngelakvarier (forskjellige kar, alle tre)! De to forrige gangene jeg måtte medisinere, så jeg jo at kuren var utrolig tøff for dem, de så slitne ut. Men de daua ikke som fluer fra det øyeblikk medisinen kom i karet! Det var ikke mange frafall, tross alt. De fleste jeg mistet da, var det jeg selv som tok og avlivet for å skåne dem for videre lidelser.

Ellers har jeg lite nytt om dagen. Er ikke mye inne på akvarierommet egentlig. Skifter vann som vanlig, men det er alt. Som oftest er jeg ute.
Men faktisk er akvarierommet det mest behagelige rommet i huset om dagen. Det er 30°C ute, men deilige 24° C på akvarierommet pga AirConditioneren. Det holder akvariene kjølige og fine til tross for sommervarmen.


mona o
Jeg føler egentlig at hele akvarieinteressen får seg en kraftig nedtur når slike uforklarlige sykdommer som tar knekken på mine C. Black yngel skjer :-( Det er ikke mange igjen nå, det kan jeg love... Etter at medisinen ble helt oppi akvariet, har de dødd som fluer! Jeg tipper det er gjennomsnitt 10-12 yngel som har dødd hver dag i det siste. I dag fant jeg ingen døde, men det tror jeg må være første dagen på gud-vet-hvor-lenge. Jeg aner ikke hvor mange (få) som er igjen, det kan ikke være mer enn 10 stk. Av over 120 stk må man trygt kunne si at det gikk hardt utover dem :( Jeg får vel flere sjanser til oppdrett på de svarte Coryene, men jeg gruer meg nesten allerede. For tenk om det dukker opp igjen? Og[I]hva er dette[/I] og hva er årsaken??? Jeg har aldri sett det før, og nå i år opplever jeg det med hele 3 yngelakvarier (forskjellige kar, alle tre)! De to forrige gangene jeg måtte medisinere, så jeg jo at kuren var utrolig tøff for dem, de så slitne ut. Men de daua ikke som fluer fra det øyeblikk medisinen kom i karet! Det var ikke mange frafall, tross alt. De fleste jeg mistet da, var det jeg selv som tok og avlivet for å skåne dem for videre lidelser.


Hei Mona,

Ufattelig kjedelig når slikt skjer. Er det pga "pilspisshale" at du mediniserer eller andre grunner? Jeg har et større kull med blacker gående nå. Forrige kull hadde jeg noen som hadde pilspisshale, denne gangen har jeg ikke sett noen (enda). Eneste forskjellen fra forrige gang er rett og slett at jeg gir dem mindre for, og for enkelhelts skyld har jeg sluttet og gi avskallet artemia egg, kun tabeletter. Er også overrasket over hvor lenge selv yngel kan klare seg uten for. Var for kort tid siden 1 uke i Frankrike, og alle ynglene klaret seg fint 1 uke uten mat. Det jeg egentlig vil frem til, kan man rett og slett fore for hardt og vil dette kunne medføre svekket fisk? Bare noen tanker fra meg.

mvh

Kurt
Akvari
leste på din side at du hadde fått yngel på c.oiapoquensis,,morro å se du får yngel på noen som ikke er helt vanlige
Ja, det er kjempemoro Og akkurat med de der, C. oiapoquensis, har jeg faktisk ikke løftet en finger for å få til noe. Yngelen vokser opp i hopetall, helt av seg selv, i akvariet (160 L) sammen med de voksne. Jeg vet ikke hvor mange de er, men det er mange forskjellige aldere og minst 20-30 stk tror jeg. Akvariet ble satt opp i høst, et drøyt halvår siden altså, og produserer de like mange det neste halvåret er man jo oppe i et hyggelig års-antall yngel av arten - uten anstrengelser overhodet, hehe

De voksne ser forresten ut til å ha dabbet av med eggleggingen nå i ferien, som mange andre Corydoras gjør. Ser dem vanligvis i lek hver uke.
I dag regnet det her omkring og temperaturen ute var halvert i forhold til i går....du snakker. Fra 30°C til 14°C på en natt!

Uansett, været innbyr ikke til ute-tid nå, så i dag ble det akvariedag istedet. Tok noen sårt tiltrengte vannbytter og skrubbet frontglass rene for et tynt grønnaktig slør. Tydelig at jeg har vært litt slapp mht akvariene i det siste, hehe

I dag fikk også alle akvariene en runde røde mygglarver. Ser på pestsnegle-nivået i akvariene at jeg har vært litt glad i den lettvindte løsningen i det siste, og bare åpnet en boks med fôrtabletter istedet og kastet oppi. Litt for lat til den tungvindte løsningen; å traske helt bort til fryseren for å hente frossenfôr derfra :p Støvet slike tabletter gir fra seg legger seg overalt i karet, og er prima føde for pestsneglene som starter opp sine formerings-fabrikker temmelig kjapt.

Da mygglarvene la seg i akvariene, kunne jeg se en hel del strålende fornøyde Corydoras! Og brått fikk jeg øye på en liten Corydoras reynoldsi yngel i den 85 literen jeg har arten, og den lå rett ved frontglasset! Løp ut og hentet kameraet, og fikk endelig tatt noen få brukbare bilder av krabaten. Det er nok flere der, men det var denne jeg så nå.

Er'n ikke kul eller? Ligger der og bearbeider en mygglarve som om det var en diger spaghetti på steroider. Halvveis inne i munnen, halvveis ute av munnen. Tar litt tid å tygge i seg en sånn, den er jo like lang som skrotten til yngelen
[External Image]

[External Image]

[External Image]




mona o
Ser på pestsnegle-nivået i akvariene at jeg har vært litt glad i den lettvindte løsningen i det siste, og bare åpnet en boks med fôrtabletter istedet og kastet oppi. Litt for lat til den tungvindte løsningen; å traske helt bort til fryseren for å hente frossenfôr derfra :p Støvet slike tabletter gir fra seg legger seg overalt i karet, og er prima føde for pestsneglene som starter opp sine formerings-fabrikker temmelig kjapt.


Ah! Så det er årsaken til at pestsneglene trives så godt i corykar. Hvorfor har jeg ikke tenkt på det selv? Det ser ut til at malletabletter er roten til alt ondt - i hvert fall til tette filtre og pestsnegler. Men det merkelige er at det bare er skivesnegler som stortrives hos coryer. Jeg ser aldri noe annet enn skivesnegler i de karene, bortsett fra en og annen posthornsnegle. Det er helt merkelig hvilken forskjell det er mellom corykar og andre kar. Men malletabletteorien dekker ikke helt forskjellen. I sugemallekarene, der jeg også fôrer med malletabletter, finnes det ikke en snegle (med unntak av hos sebraene. Det er det eneste stedet jeg med vilje får til å avle pestsnegler), selv i de karene der de deler plass med coryer. Jeg lurer på om forskjellen delvis også kan ligge i javamosen. Det er nemlig ikke javamose, eller er lite javamose i de karene der jeg har sugemaller. Jeg greier ikke helt å skjønne hvorfor skivesneglene trives så godt hos våre bebartede venner.

Det har forresten vært stor mygglarvejubel også her i huset. Etter å ha vært på sultekur i to uker, mens jeg var på ferie, har de i dag fått servert myggiser. Superne gikk fra å sitte deprimerte i et hjørne, til å komme tilbake til sitt gamle jeg. Septentrionalisene, som ellers er ganske sky, kom styrtende nesten med en gang. De eneste som ikke kastet seg over godisen, var atroene. Jeg fatter ikke hvorfor disse fiskene skal være så mye mer småspiste enn sine fettere og kusiner (les: andre coryarter).
Pestsneglebestanden stiger og synker som en tidevannsbølge alt etter hvor mye tablettfôr jeg bruker i perioder. Finnes ikke skygge av tvil

Prøv å gi KUN røde mygglarver i et kar i f.eks. to uker. Så skal du se

Jeg tipper L-mallene gnager i seg mye av pestsneglenes egg der du ser lite av dem. De gnager seg jo bortover det meste, og en liten klatt med pestsnegle-egg merker de knapt i svelget. Enkelte L-malle friker påstår at noen L-maller spiser pestsneglene også. Ikke alle, men noen gjør det visstnok, hvis de blir sultne nok.
*Klask!* Dette er visst kvelden for "hvorfor har jeg ikke tenkt på det før" for meg. Selvfølgelig knasker de i seg eggene. Det er jo en strålende matkilde for mallene. Da gjenstår bare spørsmålet: Hvorfor skivesnegler? For å være ærlig, kan jeg delvis svare på det selv. Det ser ut til at skivesneglene er mindre sårbare enn andre pestsnegler. I hvert fall her hos meg. Men det er bare halve svaret. Hvorfor trives skivesneglene så godt hos coryer?
Tja. Hos meg trives begge deler Eller, alle tre burde jeg vel si. Både disse blæresneglene og skivesneglene. Og toppluesneglene....

Har veldig mye av de som syns best; både blæresnegl og skivesnegl.

Sannsynligvis tilfeldig at du har så mye av en sort, Inger Anne, men noe kan kanskje komme av formeringsmetodene og hvor ofte de gjør det? Kanskje er det slik at de formerer seg fortere enn blæresneglene? Og utkonkurrerer hverandre hos deg?

Jeg vet egentlig ikke ang. akkurat det, men jeg har altså mye av begge de to i de fleste karene. I karene med eikeløv og mose er det mest. Men jeg vil ha både eikeløv og mose i akvariene, så jeg aksepterer sneglene og lever med dem. Tynner ut bestandene fra tid til annen ved å ta en skikkelig sjau. Da slamsuger jeg ut mest mulig synlige snegler med luftslange, og i tillegg gjør jeg plantene rene; løfter et og et planteblad opp over vannet og drar sneglene av ved å dra bladet gjennom to sammenklemte fingre

Det er sinnsykt mye av dem i karet med C. adolfoi nå. Jøje meg...
men jeg trøster meg med at de gjør en jobb som er nyttig: spiser alger og spiser matrester.
Som med dere, er det lenge siden jeg aksepterte sneglene - "sånn er det bare". Men i det siste har skivesneglene fått det med å invadere javamosen- og dumme meg tror jo stadig at det er cory-egg jeg ser i mosen - helt til jeg kommer helt innpå :p
Jeg skal snart hente meg et par smålekre Bettaer. Gjett hvilken art!
Betta channoides Har ventet på dem i månedsvis.

Men til tross for det, det var først i dag jeg fant ut hvilket kar de skal plasseres i. Hehe Karet må være godt beplantet, antar jeg, så valget falt på denne 85 literen jeg har Corydoras i. Det er C. sterbai og C. metae her, og noen få reker. Ingen andre fiskearter.
Rekene kan vel sannsynligvis kysses adjø med bettaer :p men jeg vet ikke sikkert. Kanskje disse bettaene ikke greier å få fatt i en spretten reke. Uansett; bettaene vil forhåpentligvis trives her.
Karet ble satt opp i våres (slutten av mars).

Det øverste bildet er tatt mandag 6. juli,
og det nederste 3 måneder tidligere den 10. april (for sammenligning).
Bildene er fra profilen på 85 literen.

Jeg gleder meg til den dagen jeg får se channoides-hannen farge ut sånn som dette

[External Image]

[External Image]
Har forresten sett alle de 3 mysterie-ynglene (fra det skitne litersmålet med vann) på èn gang i dag, så det betyr at alle tre har overlevd!

De har jo blitt "store" på denne korte tiden! Stakkars krek, vokse opp (eller "vokse og vokse, fru Blom...") i et litersmål med en knapp halvliter skittent vann i en iskald vinduskarm!
Nå har de fått killistripene på kroppen, men dessverre ser det ut som den skjeve kjønnsfordelingen fortsetter som tidligere. Jeg er ganske sikker på at iallefall to av dem er hanner. Mulig den tredje og siste er en hunn, men den var mer sky og unnvikende enn de andre to, så jeg fikk ikke sett så godt på den. Men de to som tøffet seg for hverandre ved frontglasset i kveld vil nok vise seg å være hanner, det er jeg ganske sikker på.

Uansett, disse killiene må jeg jo bare beholde. For en start i livet... nesten et mirakel. Nå kan de iallefall boltre seg med plass i den nederste 168 literen, som de deler med det yngste C. green laser kullet.

Disse uklare bildene var alt jeg rakk å ta av dem ikveld.

[External Image]

[External Image]


Så spennende at du skal ha Betta Channoides!! Nydelig og spennende fisk! Gleder meg!
Jeg liker ikke å luke. Jeg har en tendens til å bare la ting gro igjen, helt til det blir dårlig med svømmeplass, plantene underst visner eller jeg ikke greier å finne et passelig hull å stappe maten ned igjennom :p (eller at den bare lander i toppen av en eller annen plante uansett hvor jeg slipper maten ned).

Men i dag har jeg luket!

Nåja. Sant skal være sant. Jeg har bare halvveis luket i dag. Jeg tok halvparten av akvariet. Den andre halvparten må vente til i morgen for jeg gadd ikke nå. Men da jeg var ferdig med å luke i 98 literen med Corydoras panda, Karamell (kampfisken) og en stim Venusfisk, ble jeg overrasket da jeg kikket ned i bøtta ved siden av meg på gulvet. Den var trekvart full av planterester og "avluk"! Bare blader, småsvidde avleggere (sånne småplanter sverdplantene sender ut og som gjerne går rett opp i lysrørene der de blir svidd) og hel- og halvvisne blader jeg hadde dratt av moderplantene. Fant til og med en på vei ut av akvariet, men jeg tok'en igjen og fikk dradd den sleipe planta tilbake igjen, hehe

Det ble veldig åpent og fint, og nå kunne jeg plutselig se bunnen i akvariet igjen. Hyggelig å se dere igjen, lenge siden sist, Corydoras panda!
De ble så glade over plassen som åpnet seg på bunnen at de satte igang og flørte det øyeblikket jeg la på dekselet på armaturet igjen. Så ga jeg dem en dose mygglarver (som Karamell prøvde å kuppe ved å legge seg oppå haugen med mat og glo stygt rundt seg) og da ble det selvsagt masse opphisset Corydoras-vrimling etterpå

Prøvde å ta bilder av akvariet. Men det ble ikke særlig bra. Kontrastene er så store mellom dunkelt eller helsvart mørke pga planter som skygger, og på den opplyste delen man faktisk kan se, at kameraet ikke helt visste hva det skulle bestemme seg for.
PS! Den store, svarte "massen" til venstre er javamose oppå en trerot.... som dere sikkert ser, er det den halvdelen av karet jeg ikke luket idag. Skal ta det i morra...kanskje (hehe) (den er sikkert smekkfull av et par års oppsamlet møkk underst så jeg gleder meg ikke)

(Beklager mørkt bilde)
Prøvde å lysne et av bildene mye i Adobe P.S., og da ble det slik:
[External Image]

Karamell vil ikke dele, og ser seg mistenksomt rundt.
[External Image]

Flørt i gang etter massiv luking og vannbytte. Hannen til høyre prøver å danse litt sånn fristende og vibrerende foran nesen til hunnen til venstre.
[External Image]





Kampfisk sammen med panda, går de greit sammen? Og har du reker i karet?

Jeg vil gjerne ha småsvidde avleggere av sverdplanter til mine kar, kanskje lukingen går lettere om du tenker på hvor glad jeg blir for en "forundringspakke" av utlukede planter. Hvis du hiver de i en pose og pakker de så betaler selvsagt jeg porto og en symbolsk sum.
Jeg har et plantespørsmål: Jeg prøver å dyrke planter (husker ikke artsnavnene i farta, men det er planter som blomstrer over vann)sånn at de kommer opp over vannspeilet og får overvannsblader og gjerne blomstrer, men det ser ut som de "legger" seg bortover overflaten i steden. Er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe de opp eller kommer det med tiden av seg selv?

Mvh Ola Hårek.
darwin
Kampfisk sammen med panda, går de greit sammen? Og har du reker i karet? Jeg vil gjerne ha småsvidde avleggere av sverdplanter til mine kar, kanskje lukingen går lettere om du tenker på hvor glad jeg blir for en "forundringspakke" av utlukede planter. Hvis du hiver de i en pose og pakker de så betaler selvsagt jeg porto og en symbolsk sum. Jeg har et plantespørsmål: Jeg prøver å dyrke planter (husker ikke artsnavnene i farta, men det er planter som blomstrer over vann)sånn at de kommer opp over vannspeilet og får overvannsblader og gjerne blomstrer, men det ser ut som de "legger" seg bortover overflaten i steden. Er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe de opp eller kommer det med tiden av seg selv?


Hei darwin

Jeg tror jeg lar lukinga gå i søpla som den pleier, beklager.
Men det ville blitt enda mere jobb om jeg skulle drive og pakke inn og dra helt bort på postkontoret også etter hver gang jeg har luket. Beklager, men jeg orker ikke det. Luking er ille nok som det er, om jeg ikke skal ha enda mere tidkrevende jobb med det :p

Ang. planten din så kan jeg dessverre ikke hjelpe deg, for jeg aner jo ikke engang hva slags plante det er snakk om (siden du ikke visste navnet). Om den i det hele tatt kan blomstre eller om den er av en type som pleier å vokse over vann vet jeg jo ingenting om. Men det er jo verdt å merke seg at planter som blomstrer, bruker en del næring og energi på å gjøre det, så for at planten(-e) skal orke det, er det jo en idè å sørge for å gi dem rett type næring og på rett sted. Du må finne ut om plantene dine suger næringen sin fra vannet eller fra bunnlaget, slik at du kan gi næringen der de trenger den. Finn ut om de trenger flytende eller næringskuler stukket ned ved røttene i bunnlaget.

De plantene jeg har som gjør det, altså vokser over vannet, vel... de bare gjør det Med tiden så gjør de det av seg selv, når størrelsen er blitt stor nok. Har ikke gjort noe for å få dem til å gjøre det. Ikke annet enn å stikke noen plantenæringskuler/tabletter godt nedi sanden ved røttene deres fra tid til annen (sånn ca annenhver mnd). Det er stort sett sverdplanter (Echinodorus bleheri) og Echinodorus uruguayensis som gjør det her, men også Cardamine lyrata og Hydrocotyle leucocephala.

Kampfisken min og C. pandaene går helt fint sammen her. Har ikke sett noe som tyder på noe annet.
Jeg har kirsebærreker i karet, men som du så på bildet, så er det sinnsykt mye javamose i karet også. Det er der rekene bor Dermed har rekene et stort område de kan gjemme seg og stikke seg unna i, der kampfisken ikke får tak i dem. Kan hende han greier å ta en og annen, men det er nok mere flaks enn jaktferdigheter Jeg tror egentlig Venusfiskene er de som greier å ta flest reker, selv om jeg ikke har sett dem gjøre det. Men uansett har rekene så gode skjulesteder i dette karet at rekekolonien ikke synker nevneverdig av at fiskene eventuelt beiter bort en og annen rekeyngel.

Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap