Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 215)

Kampfisk eter coryegg. Jeg husker jeg måtte knipse kampfisken min unna eggene for å få plukket dem ut, den gangen jeg hadde kampfisk i selskapsakvarium. Heldigvis er dette ikke den kjappeste fisken å ha med å gjøre. Palettene var langt verre.
Ja, det er nok liten tvil om at kampfisken eter egg. Men med så mye mose i karet så... Corydoras pandaene legger aldri eggene åpent, de foretrekker alltid å presse seg dypt inn i mosen og legge dem der, eller mellom glasset og der mosen ligger klint inntil frontglasset. Der kommer hverken kampfisk eller venusfisk til.
Oppdatert bilde av 85 literen jeg bruker som "barnehage". For tiden er det ca 30 Corydoras metae, 8 C. Green laser og et par små C. oiapoquensis som holder til her.


Plantene er fra venstre:
Cardamine lyrata
javamose
H. zosterifolia
Echinodorus ozelot
Cardamine lyrata (igjen)

[External Image]
Det er en tråd på Corydorasworld nå, der en fyr spurte hvor mange Corydoras folk egentlig har pr akvarium og hvilke størrelser det er på karene. Dette fikk meg til å tenke på noe jeg aldri har tenkt over før. Hvor mange Corydoras har jeg egentlig?

Så jeg gikk gjennom hvert akvarium (har et par til som ikke er i drift) som jeg har fisk i pr i dag, og noterte ned på listen etterhvert.
Cm målene er bunn-areal målene på hvert enkelt akvarium (det er det som teller når man har Corydoras, ikke hvor mange liter det er) og tallet etter kolon er antall fisk. Står det bare et tall, er det voksne fisk. Står det et tall + et tall til så er det antall ungfisk og yngel som har vokst opp i karet sammen med foreldrene uten min hjelp. Dette er alltid ca tall, sannsynligvis er det flere (jeg anslår alltid veldig forsiktig...)

Hvis jeg har tastet riktig på kalkulatoren, så viser denne listen at jeg har
466 Corydoras for øyeblikket! :p (nå skjønner jeg hvorfor pakkene med frosne røde myggis forsvinner så fort....hehe) I noen kar er det så små yngel at jeg ikke har regnet med dem enda. Vokser de opp, får de komme med på lista da Andre småfisk er ikke telt med, som f.eks. tetraer.
Det er Corydoras som er mest interessant!

120 x 40 cm : 74 young
120 x 40 cm : 68 young
80 x 40 cm : 22
80 x 40 cm : 17
100 x 40 cm : 23
100 x 40 cm : 12 + 20 young
70 x 35 cm : 16
70 x 35 cm : 9
70 x 35 cm ; 20
70 x 35 cm : 18
70 x 35 cm : 6
70 x 35 cm : 48 young
80 x 35 : 7 + 30 young
58 x 25 : 14 young
80 x 35 : 6
80 x 35: 16 + 15 young
80 x 35 : 15 + 10 young

= 466 Corydoras
Jøss sier jeg bare , går nok litt mat der ja
Å kjære. Hehe, det var mange, ja!!

Tok en kjapp opptelling selv, og tror jeg har 237 corydoras her. Men svært mange av disse er ungfisk/yngel, jeg har ikke så veldig mange voksne, siden jeg har ganske små grupper av hver art

Og jeg syntes platene med mygglarver går fort unna her i huset...! hehe
Kjapt overslag viser at langt over halvparten av mine Corydoras også er eget oppdrett av ungfisk. Det er jo fisk som før eller siden vil bli solgt.
Hadde jeg solgt alle de unge på en gang og kun hatt "stammen" igjen, så ville nok tallet sett helt annerledes ut

Jeg var faktisk ikke klar over dette, at jeg har så vanvittig mange yngel og ungfisk på akvarierommet mitt. Det var først når jeg leste det spørsmålet og begynte og tenke etter at det faktisk gikk opp for meg En liten aha-opplevelse, egentlig

Igår rotet jeg rundt i fryseren og fant en pakke med frossen tubifex. Den hadde jeg glemt! Jeg forsøkte å gi det til Coryene i den øverste 160 literen en gang husker jeg, men det ble så lunkent mottatt at jeg bare glemte bort pakken i fryseren. Nå tok jeg ut noen få terninger, og ga til andre Coryer. Hos Corydoras eques ble de helt spinnville og hoppet opp fra sanda omtrent for å få fatt i maten som kom dalende ned! Det var jo lovende. Så ga jeg til de svarte, Corydoras sp. Black, og de ble også helt ville. Neste kar ut var de voksne Green Laserne, som deler kar med Super-Arcuatus. Lukten var tydeligvis svært interessant, men de skvatt hver gang en av de lange tubifex-trådene viftet i vannet og berørte dem på kroppen. Det likte de ikke, å kjenne at noe kilte dem. Da spratt de unna, og virket nesten redde for maten. Kanskje de trodde den var levende enda? Det siste karet som fikk tubifex (jeg prøvde kun i 4) var 98 literen med Corydoras panda. De virket veldig begeistret for det, så der tror jeg det blir spist, selv om de virket litt forvirret over hvor lang maten var! :p (skulle kanskje hakket opp terningene skikkelig før fôring, det tror jeg hadde hjulpet)

Jeg må ta en nøye kontroll av alle karene jeg fôret med dette i dag, og sjekke om det ligger uspiste rester av dette uvante fôret på bunnen.
De øvrige akvariene fikk røde mygglarver, som selvsagt grådig ble slukt med det samme.

Nå har jeg også brukt siste dråpe av min 180 ml flaske med [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=*NR&c=227025&t=temartic_e&userid=2hmoI0bPJkaDuTNbgR2aCPFb3a4iVm8eDxm]Esha Optima[/URL] vitaminer og mineraler. Jeg tror jeg må handle ny. Jeg har hatt den i en evighet, men når jeg tenker etter.... hvorfor har jeg aldri tenkt på det og gitt det til yngel??? Det er voksne fisk som har fått vitaminer. Jeg burde prioritert yngel i oppveksten!
Har en flaske med Esha [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=227020+*+227121+*+227122+*+227123&userid=2hmoI0bPJkaDuTNbgR2aCPFb3a4iVm8eDxm&t=temartic_e]Minaroll[/URL] stående, men jeg vet ikke helt - hva er egentlig forskjellen mellom de to? Bare innbiller meg at Optima er "bedre" - uten at jeg helt vet hvorfor :p

Jeg har en litt snodig følelse av at kanskje, bare kanskje, er det noe mangler i kostholdet som har forårsaket de yngel-plagene med halebøy/knekk jeg har hatt i år. Det kan jo hende? Men på den annen side... jeg har hatt så mye yngel tidligere uten å gi vitamintilsetninger, og har aldri sett den plagen med haleknekk før nå. Men tidligere har jeg jo konsevent gitt nyklekt artemia dag ut og dag inn i lang tid, yngelen var ofte mange uker gamle før jeg prøvde annet fôr. Har blitt litt mer bedagelig etterhvert, og kuttet ut artemiaen nesten med en gang eller kanskje ikke gitt i det hele tatt ! (den boblingen og alt renholdet... det har bare vært så deilig å slippe og klekke artemia).
Tenk om knekken på halen skyldes mangel på visse næringsstoffer eller mineraler, slik at skjelettet ikke utvikles som det skal? Og andre ting innvendig i yngelen kan lide av mangel på noe?

Men nå tror jeg sannelig jeg skal skjerpe inn! Neste kull jeg bestemmer meg for å fø opp, skal få artemia hver dag i sine to første levemåneder! Slik jeg alltid har gjort det tidligere (før jeg ble så lat..)

Jeg lurer på om sykdommen med pilespiss-hale har "brent ut" hos de få gjenværende Corydoras Black-ynglene mine. Jeg ser ingen med pilespiss-hale nå, men et par stykker er veldig magre enda. Har forsøkt å fete dem opp ved og fôre så mye som mulig, men det måtte jeg bare kutte ut. Det ble for mye rester, ikke alt ble oppspist og jeg fant litt for ofte mugne matrester.
Pussig, men jeg synes fremdeles noe av det vanskeligste med akvariehobbyen er å fôre akkurat nok, ikke for mye og ikke for lite :p

Jeg tror det er 4 eller 5 C. metae yngel og 12 C. Black yngel igjen i 45 literen nå. Det vil si at hele 90% (!) av C. Black ynglene strøk med av medisineringen! Ingen hadde dødd før det.

Blant de gjenværende C. black ynglene er det èn som er minst dobbel så stor som de andre. Helt merkelig. Ser ut som den hører til blant de voksne nesten. Den har vokst enormt mye i forhold til sine kullsøsken. Det som var så synd under medisineringen, var at det var alle de største som røk først. Dette er den eneste av de store igjen.

Jeg håper at fremgangen hos de siste vil fortsette.

Bildet viser en av ynglene som er i mellomstørrelse. Det er 3 størrelser; knøttsmå, mellomstørrelse og èn sværing

[External Image]
Jeg tror jeg ved et uhell kverka en Corydoras reynoldsi yngel i dag under vannbyttet i 85 literen
Auda... Jeg stod med slangen og holdt på å fylle opp karet igjen, og brukte vann fra mellomlagringstønnene mine. Dette hadde ikke stått og luftet seg særlig mange timer, men det holdt 20°C (varmekolbe i tønna). Akvariet holdt 25°C, og jeg tenkte det var "close enough". Jeg tok for sikkerhets skyld en skvett med AquaLife oppi (vannforbedringsmiddel, fjerner klor osv).

Da jeg stod og fyllte opp med vann igjen holdt jeg vannstrålen mot trerota for å ikke røre opp i sanda, og mens jeg ventet på at det skulle fylles, begynte jeg å studere bunnen og lete etter yngel. Jeg smilte litt for meg selv da jeg så 5 små Reynoldsi'er travelt opptatte med å barte rundt Så fikk jeg plutselig øye på en som lå på trerota, og den lå slik at den fikk vannet fra slangen rett på seg. "Det kan vel ikke være så farlig siden den ikke flytter på seg" rakk jeg å tenke... også begynte den å virre i spiral oppover, og dalte så ned igjen i samme spiral med buken i været. Dette betyr døden for Corydoras-yngel, det er hva jeg kaller en døds-spiral. F.....! Hvorfor i all verden måtte den legge seg akkurat der vannet kom ut av slangen da? Et par andre yngel som befant seg i andre enden av karet, så ut til å ha det helt fint.
Men fra nå av må jeg nok passe bedre på temperaturen, og sørge for at temperaturen er lik på akvarievann og bytte-vannet. 5°C forskjell var nok litt for mye å få rett i fleisen. Jeg vet jo at små Corydoras-yngel tåler lite mht temperaturendringer, men temperaturen i selve karet da jeg var ferdig hadde bare sunket med 1½°C. Det var vel det at den lå rett i vannstrålen og fikk såpass mye kaldere vann rett på seg.

Søren også
Hei Mona!
Har du fått channoidesene? *spent!*
Betta channoides
Jepp! Var ferdig med en times akklimatisering i sju-tiden.
Har forsøkt å knipse noen flere bilder, men de gjorde akkurat det jeg regnet med de ville gjøre når jeg slapp dem ut; forsvant inn i buskaset og ble borte. Jeg rakk å se et glimt av hannen for noen minutter siden, allerede mye mer burgunderrød enn da jeg drev akklimatiseringen!
Jeg sikret meg noen bilder mens de fremdeles sto i akklimatiseringsboksen, og et par stk sekunder etter at de slapp ut. Deretter forsvant de.

Tidligere i dag tok jeg et vannbytte i den 85 literen jeg hadde tenkt å ha dem i... (sammen med C. sterbai og voksne C. metae) men så kom jeg på andre tanker. Det karet står nederst i en reol, og jeg må ned på kne og myse inn for å se noe som helst til bettaene (Coryer ser jeg ovenfra, for de ligger jo på bunnen). Tenkte litt på saken, og siden "Barnehagen" min i midten av reolen inneholder en haug C. Metae ungfisk som snart skal selges (gamle nok) så kunne Bettaene flytte inn der istedet. Få det som "sitt" kar. Dermed tok jeg et vannbytte der også, og la nedi en halv kokosnøtt som hule til dem. Liv sa at de liker det.

Dette er bilder jeg tok under akklimatiseringen og sekundet etter utslipping av mitt nye Betta channoides par! Flere bilder kommer når jeg ser de har farget ut bedre.. hvis de gir meg sjansen da!
De to øverste er hannen, det nederste er hunnen. Bildet av hunnen ble tatt etter at de slapp ut, og hun ble uhyre interessert i javamosen der det satt en gjeng kirsebærreker... :p (regner med at de vil ta en del av dem)

[External Image]

[External Image]

[External Image]




Så fine bilder Ser at hunnen ser litt for tynn ut, må være mangelen på tilgang til rekeyngel som har gjort det samt at jeg har brukt litt tørrfor i det siste. Tenker den blir feit og fin igjen av rekeyngelen din snart Det er verdt offeret når du ser dem jakte, skikkelig fascinerende når de skyter frem. Hannen er den mest sky, hunnene er nysgjerrige og en del fremme. Du må holde meg oppdatert om det skulle komme barnebarn Yngelen er helskjønne, ca en halv cm, helt mørke og med lysende øyne.
De blir sikkert kjempefine når fargen kommer ja! Heldiggris! Jeg er spent på fortsettelsen!
Men dette er da ett voksent par? De er heldige som har kommet til deg, som Liv har sagt! Jeg håper jeg får muligheten til å eie disse fiskene en dag jeg også!
Gratulerer så veldig mye fra meg!
Hvordan har/skal du innrede karet, 85 liter det også skjønner jeg?
MarenB
Men dette er da ett voksent par? De er heldige som har kommet til deg, som Liv har sagt! Jeg håper jeg får muligheten til å eie disse fiskene en dag jeg også!:)

De er unge, etter hva jeg forstår. Men i ferd med å bli kjønnsmodne, og om jeg ikke husker feil så hadde Liv sett dem flørte for første gang for et par uker siden.
Jeg håper jeg greier å holde dem i live, ja!

MarenB
Gratulerer så veldig mye fra meg! Hvordan har/skal du innrede karet, 85 liter det også skjønner jeg?

Takk for det, Maren
Karet er en 85 liter som har vært i drift et par år alt. Bruker det til ungfisk av Corydoras, som er over det første yngelstadiet og betegnes mer som "ungfisk".
Du ser bilde av hvordan karet ser ut på profilen til det karet.
Jeg har vært innom akvarierommet flere ganger i kveld med kameraet i hånda, men jeg har ikke sett snurten av Betta-paret i det hele tatt :p

Her er det de har gjemt seg bort:
[External Image]
De er vel rundt 9 mnd. Vokser vannvittig sakte og vanskelige å kjønnsbestemme, så du ser ikke skikkelig forskjell før de er nærmest fullt utvoksne. Skjønner bedre og bedre hvorfor de selges så dyrt i butikkene.
Dette er et av Betta-hannen, tatt i løpet av fem sekunder etter utslipping
Før de forsvant :p


[External Image]
Du er kjempeflink å ta bilder. Morsomt å se hvordan de farger ut, rødfargen kommer flekkvis på finnene, du ser det utrolig godt på bildene her.
Grattis med Channoides!

Husk at de setter pris på litt ekstra jernholdig vann med mye taniner, rikelig med gjemmesteder og lite lys.
Lekstendenser hos green laser ungdommene :)
Jeg må bare nevne noe morsomt

I karet der jeg plasserte Bettaene, er det en samling med diverse Corydoras-ungfisk. Det er et oppvekst-kar der de blir store nok og gamle nok til å selges. Blant annet er det 8 C. Green Laser der, som er et resultat av 8 egg jeg overså og ikke fant da jeg plukket egg etter lek (det bodde 4 voksne Green Laser der et par uker i vinter, for jeg ville forsøke å få dem i lek).

I dag så jeg plutselig to av de spenstige, unge Green Laser hannene som var helt i hundre! De fløy etter damene, nærmest brettet kroppen sin rundt bartene deres i sine ivrige forsøk på å tilby sine tjenester. 7 mnd gamle Corydoras Green Laser og nå kjenner de åpenbart at tenåringshormonene bruser! Hunnene ble selvsagt veldig forfjamset, snodde seg unna og pilte skremt avgårde - de ville ikke ha noe av det! De skjønte kanskje ikke helt hva hannene mente med de greiene der enda
Hvis dette følger "normale prosedyrer", så starter unge Corydoras med leks-tendenser 1½ - 2 mnd før det blir alvor og det "kommer noe ut av det".

Humunuku
Grattis med Channoides! Husk at de setter pris på litt ekstra [URLBLOCK1] med mye taniner, rikelig med gjemmesteder og lite lys.


Takk for det

Jeg er klar over det med miljøet og jern i vannet, men jeg må nok sette opp et eget kar til dem etterhvert om det skal la seg gjøre. Å lage sortvann her nå, ville raskt drepe plantene og da har de ikke mye skjulesteder igjen, stakkar.
Med tid og stunder tenkte jeg de kunne få en 45 liter alene, når de fiskene som er i det nå har flyttet ut. Dette skal være en romslig størrelse for et par alene iflg.SeriouslyFish om Channoides (som jeg mener har mye fornuftig å si på sine nettsider).

Jeg la merke til at på engelsk kalles Channoides for Snakehead Betta eller Snakehead Fighter.
Når jeg ser på det ene bildet jeg tok av hannen i akklimatiseringsboksen i dag, så skjønner jeg hvor navnet "Slangehode Betta" kommer fra :p

[External Image]

Tilfeldig bekjentskap
© Graham Ramsay
Reklame for plussmedlemskap