Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 216)

Det der var en artig fisk





Du får slenge oppi litt ferrogan, det gjør jeg.
Etterhvert er det hunnen som virkelig er slangeaktig, noen ganger farger hun ut med slangeskinnsmønster i gull.
Hvordan går det med channoides yngel hos deg humunu? Vokser de like ulidelig sakte hos deg og eller har du funnet et vidunderfor de vokser litt fortere på?
Det tar sin tid i aller høyeste grad. Nå begynner de å bli så store at de er i stand til å spise voksen frossenartemia, for det gikk det i nyklekt artemia, bosmider og etterhvert cycclops. Tørrfôr ser ikke ut til å friste i det hele tatt.
Samme erfaring her, bare levende og frossent som funker. Prøvd flere tørrfor, bl.a avskallet artemia - men det virker som det er helt uinteressant. Ser ut som beste overlevelsesraten og veksten er de som vokser opp i karet med de voksne (og har tilgang til rekeyngel) Men... da blir jo frafallet stort igjen siden foreldrene gjerne tar den minste yngelen.
Har ikke gode erfaringer med å la yngel bli i lite kar, mammaen tar unna.
Det er en stund siden jeg satte hannen i nettet så de siste kullene har blitt borte, men jeg tror det er én som har blitt igjen og kommet opp i passende størrelse.
Jeg har ikke hatt noe merkbart frafall på yngel jeg har tatt unna til oppforing, men så er jeg livredd friskt vann og alle forandringene det medfører. Jeg bytter sjelden, men etterfyller litt en gang i blant.
Grattis med channoides

Det er en fisk jeg har hatt lyst på lenge, men som jeg aldri har hatt plass til...
Takk for info Jeg har faktisk bestilt meg et sånt yngelnett, og er jeg riktig, riktig heldig, så får jeg kanskje yngel på dem før eller siden og kan plassere hannen i det.
Men spørsmålet er jo; siden han er så sky fra før, hvordan vet man egentlig når han går med egg i munnen og når man skal plasseres hami "isolat"? Han kan jo ikke bo der permanent stakkar
Kommer de frem for å spise, begge to, hos deg? Sånn at når hannen ikke dukker opp ved måltider, så vet du at han har egg i munnen?

Humunuku
Har ikke gode erfaringer med å la yngel bli i lite kar, mammaen tar unna. Det er en stund siden jeg satte hannen i nettet så de siste kullene har blitt borte, men jeg tror det er én som har blitt igjen og kommet opp i passende størrelse. Jeg har ikke hatt noe merkbart frafall på yngel jeg har tatt unna til oppforing, men så er jeg livredd friskt vann og alle forandringene det medfører. Jeg bytter sjelden, men etterfyller litt en gang i blant.
Du ser på fargene når det er lek på gang. Da er det bare å prøve å få tak i hannen sånn ca. 10 dager senere. (De siste kullene har jeg ikke fjernet hannen, men syns å huske at han slipper dem ca. dag 12) Hannen finner seg som regel et skjulested mens han tygger, min hang bak filteret så det var relativt enkelt å få tak i han. Hvis det ikke er yngel på gang så ser du hannen fremme og spise, selv om han er skyere enn hunnen.
Ser man det ikke på munnen om han har yngel da? Jeg har sett at noen andre munnrugere har blitt litt gjennomsiktig i munnpartiet slik at man faktisk kan se yngelen!
Sannsynligvis hadde man kunne sett det på kjaken hans at han bar på egg... hvis man hadde vært så svineheldig å greie og få studert ham på nært hold! (eller se ham i det hele tatt) Husk at hannen ikke akkurat er den som stikker seg mest frem. De er kløppere i å gjemme seg, og store fisk er de jo heller ikke akkurat.

I dag har jeg vært veldig heldig og sett begge to - såvidt et glimt! Jeg konstaterte at begge så ut til å holde et stivt øye med mosen, og hunnen hadde en rund og stinn mage, mett av masse reker, tipper jeg
Jeg liker slike fisk som man må se litt etter og som er spennende å studere på når man ser dem! Du får ha skikkelig sosialisering på de fremover, noe jeg innbiller at jeg har med yngelet som går i 9Litern jeg har på pulten hvor jeg sitter med PC`n

Ikke akkurat billig underholdning du har skaffet deg *ironisk*
MarenB
Jeg liker slike fisk som man må se litt etter og som er spennende å studere på når man ser dem!:)


Akkurat det samme synes jeg
Innvendig bakgrunn fra juwel
Juwel har kommet med 3 nye innvendige, strukturerte bakgrunner.
De heter Stone Granite, Stone Clay og Stone Lime.
"Clay" er engelsk for leire, og "Lime" er kalkstein.

Den første jeg fikk lyst på, var den som kalles Stone Clay. Men etter litt frem og tilbake, tenkte jeg "Hvorfor ikke prøve en annen farge enn terrakotta for en gangs skyld?", så jeg gikk bort fra den og bestemte meg for den som heter Stone Granite. Den er mørk grå.

Bestillingen hos Aquaristikshop inneholdt litt andre ting også, og den digre pakken kom i dag. Jeg var veldig spent på fargen på bakgrunnen. Tok den ene bakgrunnsplaten med ut i dagslyset for å ta bildet uten blitz, for mest mulig riktig fargegjengivelse.

Denne har jeg tenkt å bruke i karet jeg har mine L-144 maller i, ettersom det karet må gjøres helt om og få bakgrunn. Pr i dag er det bare en naken vegg bak det :p Irriterer meg å se et sånt "uferdig" akvarium, og mallene har dessuten spist opp mesteparten av plantene der. Ny innredning på alle fronter må altså til. Karet ble bare satt opp i full fart da jeg tømte 180 literen for å selge den, så disse L144 mallene har bare gått i et "midlertidig" akvarium i månedsvis nå.

Hva synes folket om fargen? Klarer ikke heeeeelt å bestemme meg for om jeg liker den eller om jeg er litt...eh...skeptisk?

[External Image]



Likte den bakgrunnen jeg. Grått kan bli riktig så flott med litt grønne planter her og der, men virker antagelig mest naturlig om du putter litt stein i karet også.

Jeg har forresten lett og lett etter et innlegg der du har bilder av noen fisk med en type parasitt/mark som lagde store poser ut fra skinnet. Tenkte jeg skulle lenke til det i denne tråden, men finner det altså ikke. Husker du hva du kallte disse utvekstene eller hvor det er postet så kan det hende jeg har mer hell med meg.
Astrid: Her, innlegg nummer 36

Mona:
Oi, det der tror jeg blir fint! Vet liksom aldri før den er i karet, med vann og innredning, men... definitivt potensiale. Myyye bedre enn de svarte greiene juwel selger! Dessuten er grått pent mot grønne planter
Jeg har en samling rullestein som jeg tenkte jeg skulle prøve å kombinere med den nye, gråsvarte bakgrunnen. De passer fargemessig.
Tidligere i sommer bestilte jeg et tonn (!) med rullestein via jobben til mannen min og fikk dem levert her hjemme. Steinen skulle brukes i hagen, og det gjorde jeg også. Men jeg fant ut at noen av steinene var grå til mørkegrå, og kom til å tenke på akvariebruk med en gang. Så jeg plukket ut en full bøtte av dem, og har lagt dem til side inntil nå.
Jeg tror disse vil passe bra med den nye Juwel Stone Granite bakgrunnen.

Her er de nyspylte i trillebåra

[External Image]
Har ikke silikonert inn noe enda, men eksperimenterer litt med plassering av røtter og stein. Tenkte å ha et kar med relativt lite planter, for å fremme algevekst (!). For en gangs skyld skal algene få gro litt, slik at L144 yngelen alltid har en matforsyning å gnage på.

Jeg lurer litt på bunnlaget her.... jeg har mørk gråsvart, rundkornet og finkornet grus. Det hadde vært kult.




[External Image]
Dette ser veldig annerledes enn de andre oppsettene du har, så gøy
Tilfeldig bekjentskap
© Arne Olsen
Reklame for plussmedlemskap