Marens akvarieverden (side 22)

I morgest ble jeg svært bekymret! Jeg så som vanlig over alle fiskene (bortsett fra Pygméene da de ikke kan telles!) men fant bare 2 Sjokoladeguramier. Jeg hentet litt tørrför for å få frem alle 3, men den siste dukket ikke opp. Jeg gransket karet krok for krok, rot for rot osv og fant den tilslutt øverst i høyre gjørne kliss intill glasset, presset mellom det og pumpa. Den var helt blek og rørte seg ikke. Dette er jo yndlingen min!!! Den har en lys flekk på nesetippen, så den er ikke vanskelig å gjenkjenne. Det er den guramien som blir jaget av "alfa-paret".
Jeg kakket hardt på glasset, litt fortvilet:O Heldivis skvatt den litt til og "våknet" til live. Den kom litt frem i karet, før den så ble jaget tilbake! Jeg følte meg litt slem der jeg satt.... Jeg hadde fått han frem bare for at den skulle få bank og flykte tilbake
Jeg fant frem microormen for å være sikker på at den i alle fall hadde tilgang til mat bare for å se at den ville spise. Jeg er sikker på at jeg hadde haka på gulvet der jeg satt lammet og studerte munnen *gisp*. Tilslutt kom det ett flak fra tørrföret som den puttet i munnen Det virker som at det heldigvis ga mersmak og fargen ble fort litt mørkere *Puh!*

Her er 2 dårlige bilder jeg fikk tatt, jammen meg ikke enkelt å få tatt noen bilder i det hele tatt! Her er i alle fall "før" (alla slik den var i morgest)
[External Image]
og her ett mørkt bilde hvordan den har vært i kveld, heldigvis litt mørkere
[External Image]
Den lever fortsatt i skrivende stund men er litt blek enda. Jeg håper bare den er frisk, men kansje litt sliten og lei av "alfa-paret" og sier stadig til den at karantenetida er over på mandag! Nynner litt på grand prix sangen fra i fjord også; "hold on, hold on, be strong!"

Pygmeguramien har nok en gang klart å få frem yngel
Det blir nok en kjapp tur innom dyrebutikken i morgentidlig for å handle ett midlertidig fødenett! Var og så litt i går, men kjøpte ingen ting da jeg tenker å kjøpe ett fødenett de har på webzoo. Jeg visste ikke om yngelet da.
Denne "faren" har vært mer smart og plassert redet i midten bakerst i karet slik at jeg knapt ser bladet yngelet henger på:S
Jeg har i allefall startet å före med Liquifry 1 igjen etter å ha föret med 2 en stund.
Jeg krysser bare fingrene for at de er der i morgen, så skal det bli spennende å se om jeg får noen til å overleve denne gangen!:X
Yngelnett
Da var fødenettet på plass Det var dritt-kvalitet, men den duger inntil videre. Planten med yngelet ble forsiktig dyttet over i nettet og mose er plassert på bunnen. Jeg er usikker på hva jeg skal före med, enten Liquifry 1 eller 2..? Nr 1 så jeg oppdaget jeg forresten at den gikk ut i april, så jeg må kjøpe ny i dag.

De er veldig ekle disse dråpene synes jeg, for det er ikke en selvfølge at de løser seg opp:S Noen ganger blir det bare en dråpe som synker rett ned til bunnen og det er det liten vits i
Jeg blandet derfor disse dråpene med akvarievann på forhånd og dryppet det over fødenettet etterpå. Det første måltidet i nettet ble 2 dråper Liquifry nr 1 og 1 dråpe nr 2. Jeg er jo vant til å tenke ut fra størrelsen på hele karet når bestemmer mengden jeg förer, så jeg må passe meg nå når det bare er ett lite nett

Det er helt umulig å ta bilder av dette karet:S Men her henger fødenettet og du kan se ca størrelsen. Karet er 33Liter.
[External Image]

Her er flyteplanten jeg håper det fortsatt er litt yngel under, men det er veldig vanskelig å se, så mulig det kan være 1stk.... Håper på flere!
[External Image]

Mosen ligger selvfølgelig under. Håper det er litt snacks her;D
[External Image]

Neste gang kan du forsøke å senke nettet ned under planten/redet etc. og så heve det. Da fanger du det som måtte være i området og risikerer ikke at "ting" stiller av når du løfter planetn over i nettet.

Kjøp masse engangspipetter på apoteket. Jeg bruker de til nesten alt, liquifry levende og frossenfor. Løser/tiner opp i litt vann i et eggeglass. Og doserer så passende mengde og plassering med pipetten. Du kan også bruke hardkokt eggeplomme.
Den vidunderlige lille
Jeg tror jeg ville fluktet et glass vann unnenfra og prøvd og fått med noen stykker.Så kunne en sette fødenettet en plass der det er litt vannsirkulasjon.Ifødenettet har jeg erfaring med at det pga. foring etterhvert vil slamme seg til.Det er bedre med noen få vitale enn ingen.På grunn av din og "tørrfisk" sin interesse for tr.pumila vurderer jeg å lage et artskar igjen med mine 5 ca.3.5-4 cm. store eller små snart to år gamle nydelige knurrere,ja jeg kommer med bilder en dag.
Jeg løftet ikke redet, men senket nettet under og hevet det rundt planten Jeg tror det var i siste liten, for jeg har ikke klart å telle flere enn 10stk i nettet. De har blitt frittsvømmende

Det var litt snedig, for når jeg satt å studerte i stad var det en yngel som var under nettet på utsiden, sikkert for å spise mat som kom derfra. Den var pitteliten!!! En av de voksne fiskene kom bort mot den, og da piiiilet den i skjul! Helt utrolig!! Lille krabaten og den farten!!

Jeg har fundert litt på dette med at maten vil samle seg ja... Jeg har egentlig svært lite sirkulasjon i karet fra før, plantene flytter seg sikkert ikke mer enn 1cm i døgnet. Hvor mye sirkulasjon tenker du på, fjell reven?
Jeg vil gjerne ha nettet i karet da det er fuktig og varmt der, dukelt lys er det også

Pga at foret ofte ikke løser seg opp har jeg i dag blandet vann fra akvariet med dråper fra liquifry før jeg har brukt pippetten og dryppet det oppi karet.

Men jeg må virkelig finne ut hvordan jeg skal gjøre det med för og yngel slik at de ikke dør oppi der av föringen. Kan jeg kanskje kjøpe ett til og bytte på de, vaske en og bytte med den andre som da er skitten? Hmmm
Sjokoladene har det ikke helt bra:(
Jeg får helt vondt inni meg av sjokoladene, eller det vil si spes den med rød flekk på nesen. Jeg vet ikke om den er helt frisk eller om de alle er helt friske...? Jeg skulle så gjerne ha visst mer om hvitprikk-sykdom personlig. Jeg har lest om den men skulle gjerne ha hatt erfaring med fisker som har det. Selvfølgelig vil jeg jo ikke at det skal skje, men vanskelig å forklare!

Sjokoladegurami er jo ganske skjøre av seg, men det er utrolig synd om de skal bli syke nå, etter 4 uker i karantene! Jeg tok 50% vannbytte i kveld, det var det eneste jeg kunne gjøre før det ble natta for fiksene.

Jeg gjorde min første store feil ved tanke på Pygméyngelet i kveld (allerede!). Jeg tok ett vannbytte, 2-3L, som ikke var temperert:S Jeg tenkte ikke på det før det hadde gått en stund, men det ser ut til at alle har klart seg Det blir spennende å se både i det ene og andre karet i morgentidlig. Håper det er gull og grønne skoger over alt!
fjell reven
Jeg tror jeg ville fluktet et glass vann unnenfra og prøvd og fått med noen stykker.Så kunne en sette fødenettet en plass der det er litt vannsirkulasjon.Ifødenettet har jeg erfaring med at det pga. foring etterhvert vil slamme seg til.Det er bedre med noen få vitale enn ingen.På grunn av din og "tørrfisk" sin interesse for tr.pumila vurderer jeg å lage et artskar igjen med mine 5 ca.3.5-4 cm. store eller små snart to år gamle nydelige knurrere,ja jeg kommer med bilder en dag.


Jeg håper du lager ett artskar igjen og kan ha delt ting med oss! Jeg vil gjerne lære av dine erfaringer!!
Det samme gjør Humunukuapuaa og jeg anbefaler deg å lese tråden hans! Veldig spennende og lærerikt!
Sjokoladene lever enda, det samme med yngelet Jeg vil ikke si at Sjokoladene er i sitt livs form, så jeg blir usikker på om jeg flytter de på mandag over i "hovedkaret".... Samtidig så vet jeg ikke helt hva de "lider" av, det kan godt være miljøet og da tror jeg de vil kvikne til om de blir flyttet så der er dilemmaet! Jeg tror ikke jeg har mye å tape på det, egentlig. Jeg vet ikke hva godt jeg kan gjøre for de slik det er nå. Det er ikke særlig hyggelig å se at den ene utstøtte sjokoladen ligger klistret oppi hjørnet oppå pumpa i karet, med dårlige farger og ser ut som at den har lagt seg for å dø....

Jeg funderer fortsatt på hvordan jeg skal løse problemet med föring og nett-fødekassen... Jeg blir i alle fall å ta "vannbytter" oppi nettet hvor jeg skifter ut vann med ett gjennomsiktig engangsglass, så får jeg se om det har noe nytte i det hele tatt. Det er greit føle at man prøver å gjøre noe i alle fall Jeg er veldig spent på om noen i det hele tatt vil vokse opp! De skal vissnokk vokse ganske fort, så dette er spennende!
Det blir litt slik at sjokoladene er bekymringen, mens Pygméene er spenningen. Litt "Ying/yang" egentlig

Men jeg krysser fortsatt fingrene for sjokoladene og spesielt den ene enslige! Jeg vil ikke at den skal reise til fiskehimmelen enda!
Sterbaiene har virkelig våknet!
Om det er at det er fullmåne eller noe annet, så må det i alle fall være noe som får C. Sterbaiene i ekstra aktivitet for tida! Det er jo uvanlig mange som har lek=egg og mine de svømmer opp og ned glasset hele tida. De er ikke gamle nok til å gjøre mer enn å leke, men artig er det likevel! De har vært svært rolige i en periode nå, så litt aktivitet er bare morsomt!
Nykommern ligger ikke akkurat på latsida heller, han har det minst like morsomt som C. Sterbaiene og henger seg på han også! Det ser litt merkelig ut da han er ca dobbelt så stor i størrelse og dermed også litt tregere, så jeg har mye morro forran det karet nå om dagen;D

Det er alltid godt å se at nye fisker trives! Spesielt med denne Loretoensisen som endelig har funnet andre av sin egen sort (ikke akkurat C. Loretoensis, men cory) etter å ha vært ensom en stund
Jeg håper bartene snart vil komme ut for fullt slik at han kan begynne å grave seg mer frem i sanda som de andre. Han har litt problemer med å finne malletabletter, men det kommer vel med tiden

Det er store forskjeller på hvor dypt de forskjellige coryene graver bartene sine nedi sanda, her er i alle fall C. Duplicareus en suveren vinner på å få nye planter fra sanda (noe Sterbaiene aldir har gjort!)! Sterbaiene er derimot en suveren vinner når det gjelder aktivitetsnivå!! Jeg har sikkert 1000 bilder av duplicareusene, men bare noen dårlige av sterbaiene:P
Sirkulasjon
Hei ,og grattis med yngel,du må ha gjort noe veldig riktig så langt! Jeg tenkte bare at god sirkulasjon ville bedre forholdene i nettet . Hos deg med nesten ingen sirkulasjon ( bra betta forhold) er små og hyppige v.b. tingen.Dette klarer du!
Takk skal du ha! Jeg tror jeg skal prøve å øke sirkulsjonen i karet i morgen, så får vi se om det da blir slutt på skumredene. Jeg har en liten følelse av at nettopp det at det er lite med sirkulasjon gjør at de fortere lager reder..?

Hvordan går det med arts-karet ditt?
26.5.09
26.5.09
I kveld er jeg sliten! Det har vært en ganske heftig dag:O
Det hele startet vel ved at ”karantenetida” endelig er over Men ingen glede uten bakstykke….
Jeg har funnet et annet medlem her på AF som har samme type sjokoladegurami som meg. De prikkene som etter hvert utvikler seg til flekker på sjokoladene viser seg å mulig være en sykdom også hun har hatt på sine! Hun fikk de bort med Esha 2000, så i morgen begynner jeg med medisinering i karantenekaret.

Dette er den fisken som er hardest rammet. Det vises ikke så godt på henne da det værste er på andre sia. Detter en nok ett dårlig bilde av henne...
[External Image]

Jeg har fått flyttet Coryene over i ”hovedkaret”, så de blir ikke med på medisineringa. Jeg har derimot kjøpt 5 nye Sjokolader som skal gå sammen med de 3 jeg har fra før i en ny runde med karantene.
Dette gjør jeg da jeg etter mye mas på tråden til ett annet medlem hvor det kom frem mye bra innformasjon (masinga har jeg veldig dårlig samvittighet for!!), har funnet ut at Sjokoladegurami må være minimum 6stk for å hindre mistrivsel, konflikter osv.

Her er de nye til akklimatisering...
[External Image]

Jeg har fått mye hjelp av 2 medlemmer på formumet, Panda+ og Lisbeth som har mye kunnskap om disse fiskene! Det er utrolig spennende å høre andres teorier og erfaringer! En viktig teori Panda+ kom med er:

”Jeg har fundet ud af at problemet med chokoladeguramier er at de fleste har for få fisk fra start. Deres afdærd er det jeg kalder flok-social, og det minder meget om en ulveflok. Det fungerer på den måde at der en eller to alfa-hanner og en eller to alfa-hunner. Disse alfa fisk jager med alle andre, og hvis flokken er stor nok er der et tydeligt fastlagt hirarki.

Når man har for få fisk går aggressiviteten ud over de samme fisk hver gang, og før eller siden bukker de under. Flokken bliver mindre og mindre og til sidst har man kun den stærkeste hun tilbage (hunnerne er stærkere end hannerne). Sådan er det gået for rigtig mange der har prøvet med chokoladegurami. Man tror at det er vandforhold, plads, foderet det er galt med. Men det er det ikke nødvendigvis. Alt kan være nok så fint... hvis der er for få fisk i flokken går det galt af sociale grunde.”


Dette kan jeg bekrefte! Jeg var forberedt på at ”alfa-paret” ville gå løs på alle 5 nye, spes når de er så små. Jeg tok de derfor opp fra karet i ei bøtte og ommøblerte karet før jeg slapp alle sammen, både nye og gamle, oppi. Det har gått strålende!! Men de har jo ikke vært der veldig lenge enda, så jeg får se hvordan det utvikler seg *spennende!!*

Slik ser karet ut i dag. Det er egentlig ikke mye planter der slik som det er nå, men det fungerer faktisk bra!
[External Image]


Pygmeguramien leker fortsatt ett nytt rede har dukket opp. Jeg kan fortsatt se at det er levende yngel inni fødenettet, så da fortsetter jeg bare med föringen, men jeg må være mer nøye med vannbyttene! *streng til meg selv*
Skulle så gjerne ha lagt ut bilder, men jeg har ikke sjangs i havet til å få det til enda!!
Tilfeldigheter?
Som de fleste akvarister med tilbøyelighet til å handle overilt,uten å tenke seg om 7 ganger,så også jeg.I jan.08 var jeg innom akv.butikken på Liertoppen (DRAMMEN) res: 6 sj.gur. vanlig type.Hadde ingen annen plass til dem enn iet 240 l selskapskar med vinkeltetra,rosentetraog ikke minst sjakkbrettciklide.Jeg hadde lest om det som kunne "skje".Ja det var noe rart med skinnet av og til,men jeg har lært meg en ting i et etablert selskapskar : det er å være lojal mot det etablerte,uansett,jeg hadde is imagen og forte litt mindre og byttet litt mer vann, bare litt mere vann,tenk den ..kombinasjonen i det lange løp.Nå 16 mnd. etter og en flytting ned ikjellerrom er det 5 tilbake,eller igjen.Jeg satt dem i reolen sammen med 19 vf.kileplettr.Nå har jeg flyttet rasb. og de er alene tilbake ,mer på hugget og finere farger.Disse vakre sarte munnrugerne har hatt egg imunnen, det har jeg sett på endret profil.Mål: Bygge ut gruppen og la livet gå sin gang,kanskje med et rotbytte,for å gradvis surne ting og tang.Artskaret til "pumila" er på gang ,kanskje sø. Hilsen terje.
Ja, mange kan nok kjenne seg igjen der ja!;D

Jeg har faktisk aldri kjøpt noe på impuls, bortsett fra viftereka, men jeg har jo svært begrenset med karr. Jeg fikk derimot 2 Sjokoladeguramier i hånda uten å vite en døyt om hvilke fisker de var, hvilke krav de hadde til vannverdier og hva de spsite! De var bare utrolig vakre!:S Dette skjedde for ca 6 uker siden.

Da jeg kom hjem var det rett bort til PC`n og lese om disse fiskene og det store smilet i ansiktet mitt gikk fort den andre veien
Der sto det at "dette ikke var noe nybegynnerfisk, PH max 6 (hadde 7,5) GH max 4 (har 5) "osv. Jeg tenkte at disse fiskene vil ikke overleve i dette karet!
De er jo labyrintfisker og jeg hadde da bare coryer gående i det karet, så jeg hadde godt med gjennomstrømning i vannet.
Han som gav meg de hadde selv hatt de i 1 års tid, men i vanlig springvann og dermed samme PH som meg. Jeg ringte han sikkert 6 ganger i løped av det neste døgnet med flere avtaler om å få levere de tilbake! Jeg trodde egentlig de ikke skulle klare den første natta, men det gikk over all forventning!!

Jeg begynte derfor å vurdere å avvente situasjonen og se om jeg klarte å holde de likevell. Dette har resultert i at jeg nå har 9 Sjokoladeguramier gående i 62Litern til medisinering;D Det ble også begynnelsen på ett guramieventyr, der pygmeene etter hvert kom inn i bildet og ser ut til å trives
Den kampfisken jeg var så sikker på at jeg skulle ha har for en tid tilbake nå foreløbig blitt lagt på hylla.

Jeg er skikkelig spent på Pygme-karet ditt altså, fjell reven!

Jeg tok en beslutning i dag på at jeg skal gå til innkjøp av et kar på 9(!) liter fra "Marit zoo" for å huse de siste gjennlevende av pygme-yngelet. Varmekolba kommer på tirsdag eller onsdag, ei fra "elite". Jeg har så lite penger fort tida at jeg egentlig ikke har råa til noe annet enn mat, så nå blir det nokk vann og loff fremover:P Men er det verdt det? Ja!
Jeg har ett svampfilter som har gått i "hovedkaret" i flere uker som jeg skal bruke, men den tar nok nesten all plassen jeg har i karet til tross for at dette er en av de små modellene...
Akvariet er ett rent glass akvarium i str:30x20x15cm.
Siden guramiene ikke trives så godt i mye lys så kommer jeg bare til å bruke ei enkel lampe som jeg har på en skrivepult. Enkelt og billig
Sjokoladeguramiene
Nå har jeg medisinert på dag 2 med esha. Jeg vet ikke om jeg har sett mye bedring på ett døgn, men mulig det er jeg som er for utolmodig av meg som vanlig...
Den ene fisken, som egentlig er min favoritt har det ikke bra! Det er på kanten til avliving for det ser ut som at hun virkelig lider, men jeg vil så gjerne at hun skal bli bra igjen! Jeg har derfor bestemt meg for å medisinere ferdig først og se hvordan det går. Det irriterer meg at jeg ikke tok dobbel dose med Esha Exit (tror det var den) da jeg hadde sjangsen Jeg medisinerer nok noen ekstra dager som det står i bruksanvisninga man kan gjøre, men det står ikke noe om hvor mange dager:S

Her er en filmsnutt der du kan se denne fisken som har en merkelig sykdom for meg..
Jeg fant ut at det var mye enklere å legge ut film enn bilder i dette tilfellet.

<embed src="http://www.youtube.com/v/OLPnR5odUiU&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>

Fiskene har stimet sammen de siste dagene og alt har bare vært fryd og gammen
Nå derimot har tiden kommet hvor de har blitt kjent med hverandre og de skal danne rangstinge! De neste 2 ukene skal de derfor, etter det jeg har blitt informert, begynne å lage ufred i akvariet før de finner sine plasser. Det vil si vill jaging, noe som er utrolig vanskelig å se på!:O
Jeg vet at ting blir bedre med tiden, og det at Panda+ informerer meg om slikt gjør at ting blir mye enklere da det blir mye mer forutsigbart!

På dette bildet kan det se ut som at det er en hemmelig kvelds-samlig bak rota, uten noe knuffing Jeg får aldri noen bra bilder mot den bakgrunnen, så den vil jeg helst fjerne.
[External Image]

[External Image]

Jeg sliter litt med Sjokoladene når det gjelder matveien... Jeg har aldri møtt en fisk som ikke har likt røde mygglarver!:O Jeg ga de ei rute i dag, men de smakte bare på det og spyttet ut igjen. Dermed ble det liggende på bunnen.
Jeg kan prøve å slamsuge det opp, men det ligger mer eller mindre rundt i hele karet så om det er veldig lurt under medisineringa vet jeg ikke...? Jeg håper egentlig det er nok at 5 amanoreker får seg ett festmåltid i tillegg til stort filter.
Jeg har i alle fall bestilt mysis i bøtter og spann som kommer på tirsdag eller onsdag. Tørrföret jeg gir dem går ned, så da sulter de i alle fall ikke.
Tror jeg skal kjøpe frossen artemia i morgen, orker ikke styret med klekkinga!
En filmsnutt til...
Jeg legger ut en film snutt med generell filming av sjokoladene. Mange hadde gjemt seg, men noen er det å se. Egentlig en kjedelig film, men men....

<embed src="http://www.youtube.com/v/OY8VK_mPswI&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>
10 yngel er observert!:d
10 yngel ble nettopp observert i Pygme-karet!!! Det er like mange som jeg så da jeg flyttet de over nettet!

Jeg har forresten økt sirkulasjonen i dette karet, så nå gjenstår det å se om det blir flere reder etter forandringen. De har "kneppet" mer enn vanlig de siste dagene, så noe skjer i alle fall
Fine fisk. Det vigtigste ved chokoladeguramier er at de ikke klemmer halen. Dine går fint og spreder finnerne ud og viser farver. Den med sårene ser ikke ud til at lide under det. Det er muligt at det bare vokser sammen igen, og forsvinder.

Du skal ikke være ked af at chokoladeguramierne ikke vil spise røde myggelarver. Du skal nok få dem til at spise så meget andet.
Godt tørfoder er faktisk udmærket til chokoerne. Jeg bruger også granulatfoder til discus og lignende.

Fin tråd med mange gode billeder
Takk for fint svar! Jeg prøver å ta gode bilder, men med den bakgrunnen jeg har så blir det bobler på bildene da den er festet med zalo (vises ikke på bildene her), så den må jeg få tatt av en dag jeg har ork til å gjøre det.
Discusgranulat har jeg faktisk liggende. Yngel går visst helt av skaftet når de får det servert, så kanskje det er håp for Sjokoladene også!?!
I dag var 3. dagen med medisinering. Jeg ser at medisinen virker og sjokolader blir friskere. Jeg er likevell ikke helt fornøyd med "resultatet" og ønsker å fortsette medisineringa.
Rekene har klart seg uten noe problem hittill! De er tvert i mot i full gang med lek og flyr over alt! All föret som ligger på bunnen er vel heller ikke å forakte

Sjokoladene er sannelig ikke enkel i matveien! Jeg prøvde discusgranulat i dag og det skulle jeg ha filmet!! Det var ikke mye av maten som ble spist (tror det ble litt for stort), det ble heller en slags form for lek som kan minne om fotball med de kulene Jeg skulle så absolutt ha filmet og lagt ut på youtube, men jeg får kanskje en ny sjangse senere. Det vil nok bli servert flakför til jeg får fatt i artemia:P

Det har vært litt knuffing i karet i dag... Det kan også se ut til at de fleste sjokoladene har fått en fast plass i karet hvor de oppholder seg mesteparten av tida. Mange små territorier med andre ord som sikkert er delt etter rang.
De er så utrolig fine å se på og jeg blir helt fortapt når de står og stirrer ut av glasset på meg
Det at de skifter synsretning med øynene gjør de enda mer interesant synes jeg. De blir liksom mer individ pga det, ikke "bare en fisk" blandt andre fisker.

sssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssss

Det kan se ut som at noen av C. Sterbaiene jeg har er kjønnsmodne. Jeg mistenker at den ene hunnen er sprekk ferdig slik hun ser ut!! Jeg fikk ikke tatt bilder av henne og heller ikke sett noe på undersia av henne, men jeg satser på at det i alle fall ikke er sykdom!
Nykommern har begynt å få barter igjen! Han ser faktisk ut til å stortrives, så det er veldig gøy å se!
Nykommern....
[External Image]


Nå har jeg fått kjøpt 9Litern som jeg lenge har siklet på, så nå er det bare varmekolba som mangler før jeg skal prøve å få flyttet pygmeyngelet fra nettet og over i karet uten noe dødsfall.
Svampfilteret mitt passet veldig bra etter å ha kappet en god del av røret ved utblåseren Fix ferdig innkjørt Noe mose og flyteplanter har jeg flyttet over og mer kommer når jeg flytter fiskene/yngelet.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap