Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 22)

Det vrimler! Dette er hennes tredje kull, og det er minst tyve små som maser rundt i mosen. Moro!

To nye planter er regsitrert i basen, så jeg vekket fisken i Juwelen i natt igjen. Stakkars, de tror vel snart det skal være sånn! Echinodorus 'apart' ble foreviget for lenge siden, Echinodorus vesuvius er et hakk vanskeligere, fordi den blir såpass høy at den må stå langt inne i karet. Nå står en avlegger midt i karet helt i front, planter som var i veien dupper i overflaten, og det er i det store og hele nokså kaotisk. Ove er plateprater på blizzofrock.com i kveld, så jeg har fri til å styre med bilde av Echinodorus horemanii 'red' også. Og så må der ryddes!

Tror den lille vesuviusen får flytte inn i Lykkelandet, karet har tuslet og gått i ett år, og har fått Life-Glo lysrør i bursdagspresang. Du verden for en forskjell! Det originale lysrøret er ikke et tuslete billigrør, rådet om å skifte hvert år skal definitivt følges.

Langt inn i karet, blir ikke skarpt med det lille kameraet...
[External Image]

Men av og til har man flaks...
[External Image]

Og av og til må man rett og slett plante om, dette er en "liten" avlegger.
[External Image]
Må bare si det igjen....Imponert over bildene du får til!

Likte spesielt bildet i midten...der er av typen jeg kunne finne på å hengt på veggen:O
Likte planta også, så er det sagt

Lurer på når familien min skal ta til vettet og gi meg akvarie-relaterte ting i gave jeg??
Flotte bilder av fin plante

Veldig bra at du tar deg tid til å gjøre base bedre
Takk! Men det er jo de arme sjeler som blir bombardert med mail og bilder som skal takkes da, jeg har det veldig moro mens jeg holder på. Lærer stadig mer om redigering også, det er også ganske gøy egentlig :o)

Her er et bilde som det bare kunne blåses digital støy av, en veldig fargerik skivesnegl som har levd lenge...

[External Image]
Det der er nok ikke en skivesnegle, men en posthornsnegle
Syntes den var for vakker til å være pest, mon tro hvilken plante den reiste med? Har mangle fler, nå skal jeg slutte å mate jegersneglen med dem :o)
Echinodorus horemanii 'red' er avfotografert med vekslende hell. Enda en av disse digre plantene det bare ikke går å få i helfigur. Så jeg jukset. Godt man har beskjæringsverktøy...

Ulempen med denne øvelsen er at man har bevegelse i vannet, bevegelse fra utløsertrykk som blir voldsomt når man vakler på en krakk og har hodet ned, og bevegelse i hånden som holder plantene. Bli'kke mer moro enn man lager sjæl :o)

Man tager en neve laaange blader...
[External Image]

Klipper litt og fjerner en rød Platy...
[External Image]

Slipper tak, fanger en ny bunt.
[External Image]

Eller man kan i fred og ro, med begge ben plantet slik det var tenkt og med hodet opp, knipse et helt nytt blad.

[External Image]

[External Image]
Filmtriks i akvariefotografering! Veldig bra bilder og planter og, ikke mnst, fotografering!
Nytt ameca splendens-kull!
Den flinke damen har helt uanstrengt klemt ut fire "små", det er nok bare begynnelsen, for hun ser slett ikke det grann smal rundt livet ut. Med sterke briller mener jeg bestemt at de to modigste som kom til glasset var frøkner, artig med fisk som røper seg med en gang! Bildet ble for dårlig til at man kan se det, men damene har altså rett kant nederst på gattfinnen, mens herrene har vott med vrangborden mot buken og tommelen ned.

Det er 14 uker siden hun fødte sist, da fikk hun fire barn hvorav to overlevde fødselen. Spennende å se hvor mange det blir denne gangen, for hun var egentlig større sist...

Noe må gjøres, Limiaen kan ikke gå sammen med disse her, så det er fristende å flytte hele Ameca-gjengen til Karantenen. Det blir storauksjon i Moss Akvarieklubb 3. april, da håper jeg å få solgt de vksne pluss 2X3 av de eldste barna. For alle mine liter til tross holder det ikke når ikke alle kan gå overens!

Bare noen øyeblikk gammel, legg merke til den fullvoksne dvergreka delvis skjult under et blad til høyre, dette er stooore små barn!
[External Image]
Og hvorfor bor ikke vi nærmere hverandre??? Har så lyst på disse!
To timer unna er jo bare et steinkast det, hvis noen kan møte noen på halvveien! Eller hvis noen du kjenner er i Oslo innimellom, for det er jeg også :o)
Er ikke så mange jeg kjenner som er innover mot Oslo...skal til Tønsberg den 30 og det er vel så nærme jeg kommer:/ med en mann som kjører drosje er det ikke lett å finne fridager til en dagstur til Oslo men er fast bestemt på at jeg skal få til en tur i løpet av våren/ sommeren! har lyst på salvatoris også! Får bruke litt tid på å "rydde" plass i karene mine også kanskje ta turen utover våren
Tar med begge arter til storauksjon i Moss 3. april, der tror jeg det kommer ganske mye annet spennende også :o)
Åh, hadde jeg sendt inn mange bilder? Arme mennesker, postkassen var fullstendig fullstappet, og nå har jeg bidratt med 11 helt plutselig! Det kom som en overraskelse, man blir litt blind til slutt, og trenger vurdering av friske øyne. Veldig moro! Ett av detalj-bildene ble nok for kornete, ser at et nytt blad er på vei, og da har jeg mer jeg kan knipse. Uten å ta fra hverandre hele akvariet denne gangen, man lærer jo stadig noe nytt :o)
Flere planter!
Alltid moro med noe nytt. Ser for meg at det kan bli litt tynt i karet når jeg luker til auksjon, og ville være føre var. Så hva gjør jeg? Plukker med meg vanskeligheter!

Polygonum sp. er ikke nødvendigvis vrien, men vokser ikke fort, og det er jo det jeg ikke liker med Aternantheaen den skulle ta over for. Overvannsform er det også, så den vil ikke ta over for noe som blir puttet i poser tidlig i april uansett hvor tykt næringssubstrat den får. Vi prøver...

Pogostemon stellata er helt nydelig hvis man får den til, men ikke den minst krevende i verden. Skitt au, vi prøver...

Og blant pottene med Utricularia graminifolia sto det et ynkelig eksemplar og led, den stupte ned i posen i stedet for i komposten fordi Ole var så grei. Har nytt lysrør i Lykkelandet, det kan gå, selv om jeg har veldig bange anelser. Vakker plen-plante! Vi prøver den også...

Det ble forøvrig syv barn i Ameca-kullet, fornuftig dame som ikke bråstarter karrrieren. Hun ble jo sinnsykt tynn og skranglete etter sin første fødsel i karanteneboksen, nå er hun fortsatt rund og blank og fin, og ynglene var ikke like voldsomme. De seks jeg har igjen fra forrige dobbeltfødsel har begynt å farge ut allerede, da blir det lettere å sortere. For man må ha veldig rene briller for å se forskjell på gjennomsiktig gattfinne på aktiv fisk...

Har forsøkt å telle nye salvatoriser, det er en oppgave man blir nokså svimmel av, de holder seg helt i overflaten og da blir alt en grå tåke. Rundt omkring tyve tror jeg, selv om jeg fort kan ha telt speilbilder. De førstefødte har begynt å farge ordentlig ut, de blir like "stars and stripes" som sin far. Veldig gøy, røde tverrstriper og blåskimrende stjerner på hvit bunn, forstår kjælenavnet "Liberty Molly". Ser at det høres helt forferdelig grelt ut, det er det ikke, det er bare perlemorskimmer når lyset faller riktig. Åh, jeg glemte å låne moderens kamera! Fillern. Cybershot'en kommer aldri i verden til å fange det der...

Fikk ikke skiftet paknnger på AmTop'en i dag heller, den suger luft og lager rett som det er boblefest for yngel og panda. Godt det kommer en dag i morgen!
Linda & Ove
Og blant pottene med [URLBLOCK1] sto det et ynkelig eksemplar og led, den stupte ned i posen i stedet for i komposten fordi Ole var så grei. Har nytt lysrør i Lykkelandet, det [I]kan[/I] gå, selv om jeg har veldig bange anelser. Vakker plen-plante! Vi prøver den også...


Skikkelig gressplante dette, veldig fin! Aldri hørt om den før, men den ligner en del på lilaeopsis brasiliensis?
Lisbeth
Skikkelig gressplante dette, veldig fin! Aldri hørt om den før, men den ligner en del på [URLBLOCK1]?


Enig, og den har jeg forsøkt uten å få den til, Hemiantus Cuba gikk vinterveien, drømmen om grønn plen har jeg egentlig lagt vekk.

I følge Tropica holder denne seg litt lavere, krever mindre lys, vokser like langsomt, og er vanskeligere fordi den krever mye næring i bunnen. 16-28 grader, pH 5.5-7, GH 7-20.

Nå har jeg pirket steinull og plassert den i godt lys, og så blir det spennende...

Dahls hadde forøvrig flere potter igjen, med planter som ikke trengte noen redningsaksjon. Har visst fått "helbreder-av-halvdøde-planter"-status. Det er jo moro, for det hender det går bra! Min øyensten Echinodorus 'apart' for eksempel, var en potte med noen røtter og et par-tre blader som så ut som sverd av noe slag da jeg fikk den i hus :o)
Nye pakninger til amtop'en, helt stille igjen!
Puh. Da er det slutt på brusing og bekkeskvalder i stua. Nå vet jeg jo ikke hvilken pakning eller O-ring som var problemet, skiftet det jeg fikk tak i. Ettersom impelleren har skranglet i luft såpass lenge, skiftet jeg like godt den også. Hvorfor jeg ikke gjorde det med en gang pakka kom kan man jo spørre seg om, men nå er det i alle fall ro i krokene og fart i filteret...

Om det er stusselig gjennomstrømming, for mye fart i vannet fordi jeg ikke kunne regulere før hendelen var skiftet eller noe annet festlig vet jeg ikke. Men jeg har altså de siste dagene stirret på vedlagte skapninger i skrekkblandet fryd. Hva er det? Er det bare meg, eller er de faktisk litt fine? Spiser de yngel? Flytter de seg? De vokser veldig fort, så det er sikkert ikke bra. Sort stein, rota med BBA, noen sånne hårete gummistrikkvesner, dunkel belysning og et par-tre av de mørke rekene, karet kunne hett Redselskabinettet :o)

Har lagt ut en tråd under planteidentifikasjon, det er sikkert ikke riktig sted for jeg finner liksom aldri noe som passer til det jeg lurer på, og ikke vet jeg, mest ligner det en bløtkorall. Har ikke søkt på polypp, kankje det hadde vært verd et søk? Ja, ja, jeg er ikke den som maser mest andre steder enn i denne tråden før jeg har søkt på alt mulig mellom himmel og jord, og denne gangen vet jeg rett og slett ikke hvor jeg skal begynne, så jeg får se om noen føler seg kallet...

Det snør fordi det er Artemiaeggparty for yngelen
[External Image]

Reka blir ikke sittende fast, men før helga var det ikke stort å se til "markene"
[External Image]

Skrekkelig bildekvalitet, de står og vifter i strømmen fra utblåset...
[External Image]
Men i jøssenavn, den planta (?) så da rar ut. Jeg er veldig nyskjerrig på hva det kan være. Er det ikke neon vannplanteforum der ute du kunne spurt på?
Tilfeldig bekjentskap
© Arild Magnussen
Reklame for plussmedlemskap