Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 221)

Den vrimlinga der virka kjent, du
Ja, dine er sikkert enda mer hyper enn sine kullsøsken her hos meg, kan jeg tenke meg, etter den flyttingen
utrolig fine de grønne altså

men det er en ting jeg lurer på.. siden de er søsken, fra samme kull... hvis de finner på å skulle begynne å leke, er det noe komplikasjoner hos fisker som hos oss mennesker? tenker på innavl og sånn..
hehe bilde 2 var litt kul hehe.
Bodilire
utrolig fine de grønne altså:) men det er en ting jeg lurer på.. siden de er søsken, fra samme kull... hvis de finner på å skulle begynne å leke, er det noe komplikasjoner hos fisker som hos oss mennesker? tenker på innavl og sånn..


Etter noen hundre generasjoner kanskje
Men disse grønne er F1, dvs første generasjon etter viltfangede, ubeslektede foreldre. Så her er det friskt, fint blod i årene og topp kondisjon

Scalare har vært i akvariehobbyen i snart 100 år, og det er en del tusen fiskegenerasjoner med mye systematisk innavl der, men likevel er de relativt friske. En og annen deformitet oppstår nok, men ikke av de verste artene. Guppy derimot, som når kjønnsmoden alder så fort og er så lett å oppdrette, har lidd mer under menneskers systematiske avl for å fremme bestemte farger og finneformer.
oki, skjønner.. bare kom til å tenke på det... for de er jo søsken.. hehe..

huff, ja guppy er jo så utavlet atte... , er vel en grunn til at de kalles "kulturguppy", har hatt noen andre guppy, som ikke er kjøpt på dyrebutikk, tror de het snakeskin eller noe, veldig fine, og levde leeenge... fikk aldri den "kromme" nakken heller..
I "verste" fall er de søsken, eller de er halvsøsken (mor lekte med flere hanner under leken), eller så er de ikke søsken i det hele tatt (flere hunner og hanner som deltok i leken). Det at to coryegg ble plukket samtidig er ingen garanti for at de er søsken, men heller ingen garanti at de ikke er det.

I en gruppe på 6 - 15 voksne cory er det veldig sannsynlig at forskjellige fisk leker fra gang til gang, og også i samme leken. Jeg har en haug atropersonatus her, men alle disse er ikke søsken. Jeg så nemlig at samtlige 6 voksne (3 + 3) var med på leken

Jeg har kjøpt 10 green laser fra Mona og er i hvert fall ikke det minste betenkt på å la de leke. Faktisk har vi et veddemål gående angående akkurat det med lek
ser den Elin jeg bare tenkte på hvordan det blei med innavl på fisk, men da er nok sannsynligheten liten..
Hehe Jeg er nok enig med Mona; det tar lang tid før en kan se noen problemer som følge av innavl. Det er jo noen cory hvor det kun er fanget et knøttlite antall fisk i naturen, og alle andre kommer fra denne lille gruppen. Eller sp. black hvor (jeg antar at) alle kommer fra de få mørke/svarte som dukket opp i sin tid. En ser fortsatt ingen defekter på de black som selges i dag, enda det er liten mulighet til å få inn friskt blod.

På andre arter hvor det finnes en god grunnstamme, tar det som regel ikke lang tid før de blir introdusert for nytt, friskt blod uansett. Om alle mine weitzmani var helsøsken f.eks. Så kanskje noen kjøper en gruppe av meg og har de for seg selv og får yngel på disse. Disse er da innavlet per definisjon. Men kanskje i neste ledd er kjøper en som har tre fra før og vil utvide gruppen sin. Da er det allerede tilførsel av nytt blod Sånn sett tror jeg neppe at det går "hundre" generasjoner før nytt blod blir introdusert, og sånn sett ordnes dette på naturligvis, kanskje uten at akvaristen har tenkt over det.

Jeg har jo faktisk tilført min weitzmani leksgruppe friskt blod også, siden jeg kjøpte noen på auksjonen i fjor høst.
L144 yngel
Jeg har solgt min leks-trio med L144, men jeg blir nok ikke kvitt arten så fort :p

Hele 85 literen er full av L144 yngel i alle slags størrelser, fra alderen "en uke siden utslipp av hulen" til 2-3 mnd gamle. Jeg går og biter negler og håper ikke hannen får seg en ny eggklase før de hentes i morgen (mandag)... orker ikke enda flere yngel nå :-/

Det blir bare ikke det samme med disse L-mallene... jeg liker dem så klart, men... det er bare å innse at det er og blir C-maller som ligger mitt hjerte nærmest!
Så jeg har lyst å bruke dette karet til noe annet (Corydoras så klart!), men jeg må nok vente en del måneder på at alle disse småtassene skal komme opp i salgsbar størrelse. Noen få er kanskje det allerede, men flertallet er for små. Da venter jeg heller, og kanskje jeg selger alle på en gang, hehe
Synes egentlig det var en god idè jeg hadde en gang:
skulle tømme et akvarium helt for omgjøring, og det var sinnsykt med reker der (CRS). Hadde mange av dem fra før i andre kar, så jeg trengte dem ikke og ville egentlig bli kvitt dem. Så var det var en fyr som var interessert i å kjøpe akkurat CRS på det tidspunktet. Jeg spurte om han var interessert i veldig mange....Da sa jeg en fast pris, ca antall jeg trodde det var totalt i hele karet, og så sa jeg at det var bare å komme og hente. " Du må fange selv, så mange du gidder, tøm gjerne det karet for reker, fast pris uansett!"
Det ville han

Jeg kunne da bare stå der og slappe av og se på, hehe! Jeg løftet ikke en finger, for han satt selv og håvet opp alle rekene som befant seg i det karet nederst i reolen. Det viste seg å være ca 150 (jeg hadde antatt 100, tror jeg). Tror han var fornøyd med kjøpet Det var iallefall en fabelaktig behagelig måte for meg å selge noe på!

Kanskje jeg bruker samme metode når de minste av disse L144 er blitt store nok til å være salgsklare?

[External Image]

[External Image]

Sugekoppen virker fra første øyeblikk
[External Image]
Hei Mona
Hva forer du dine L - 144 med?
Psykfallet
Hva forer du dine L - 144 med?


Alt mulig, holdt jeg på å si
Det jeg mener er: de får alt av malletabletter som jeg har, fôr som synker og er beregnet for maller. I tillegg får de i blant en feit skive agurk (squash var det ingen som rørte), og i blant en klype diskusgranulat. Dette diskusgranulatet går for å være mer proteinrikt og mer næringsrikt enn andre typer tørrfôr på boks, og passer da fint til yngel i vekst.
Av en eller annen grunn er det Tetra sitt diskusgranulat alle vil ha. Ingen andre produsenters diskusgranulat kan måle seg med populariteten Tetra sitt har. Og jeg har prøvd mange! Jeg har mest lyst til å boikotte hele Tetras varesortiment, men har vært nødt til å gjøre to unntak i fôr-veien (diskusgranulatet og Tetra Tips tabletter).

Ellers bruker jeg JBL Pleco, og JBL Tabis og JBL NovoTab til dem. Og det du ser på bildet: Brine Shrimp Sticks fra England.

(du finner nettsiden for Brine Shrimp Sticks her)
Tusen takk for mange gode tips!
I dag har leks-trioen min med L-144 endelig blitt hentet, og jeg slipper å tenke på at det stadig pøses nye kull ut av hulene
Det høres kanskje rart ut, men det blir litt vrient å stadig måtte gjøre større plass til en fiskeart som jeg egentlig ikke har så lyst å ha lenger :p Joda, jeg liker L-maller, spesielt L134 og L168 kunne jeg tenkt meg. Eller kanskje aller helst L173 for den blir ikke særlig stor
Men... jeg har altså blitt litt lei av L144.

Dessuten har jeg, historisk sett, ikke vært så flink til å holde yngelen i live! Aner ikke hva jeg gjør, men det har vanligvis strøket med en hel haug hver uke bestandig. Men noen har jo alltids overlevd etter hvert kull, så... det YRER av L144 yngel i det karet nå.
Og det rare er at rundt den tiden jeg besluttet meg for å selge arten, så sluttet yngelen plutselig å daue. Det siste kullet hannen slapp ut ser ut til å være fulltallig enda, og alt jeg kan si er at miraklenes tid er enda ikke forbi!

Men nå har jeg da forpliktelser i månedsvis fremover, og sørge for at disse får en god oppvekst og best mulig stell. Ser ikke ut til at jeg blir kvitt arten så fort, nei. Disse Ancistrus-ynglene tåler flytting dårlig mens de er så små og må derfor vokse til en del før jeg kan selge dem. Og jeg som sitter her og klør i fingrene etter å få gjort om karet og få litt skikk på det! Sandlaget er f.eks. så tynt at glassbunnen syns igjennom enkelte steder. Det ble jo bare satt opp på noen minutter da jeg skulle selge 180 literen, og fisk måtte over i denne 85 literen i full fart. Det som skulle være midlertidig, har blitt mange måneder.
Tenkte å silikonere inn en grå innvendig bakgrunn der og få laget et skikkelig HMF filter også, og da må jo akvariet tømmes helt.
Og med håv skulle få tak i minst 40 stk 1½ - 4 cm små malle yngel som er født med sugekopp foran, virker som en totalt umulig oppgave - iallefall for meg :p
Green laser har fått fiskebase-profil! hurra!
Nå har endelig Akvaforum begynt å opprette profiler på C-nummer og CW-nummer! Yippi!
Den lenge etterlengtede profilen til Corydoras Green Laser er nå på plass i Fiskebasen! Heia Holger!
Jeg har selvsagt allerede sendt inn flere Green Laser bilder som jeg håper vil dukke opp der når/hvis de blir godkjent

Alle medlemmer på AF som har Corydoras-arter med slike nummer må nå i beste dugnads-ånd ta frem sine beste fotograferingsegenskaper og kameraet, og hjelpe til med å fylle basen med bilder! Hehe
Uten slike bidrag blir jo bare basen full av C-nummer med "blanke" profiler uten noe bilde. Det vil ta tid å fylle ut mer nøyaktig info på hver enkelt også, mye arbeid og "research" må gjøres... og det er et sted mellom 100 og 200 C- og CW-nummer! :p Jeg skal iallefall gjøre mitt beste for å hjelpe til, med de artene jeg kan.



Det var jammen på tide ,får vel se om jeg klarer å finne noen brukbare bilder av noen av de jeg og
Dette var gode nyheter! Og fin motivasjon for å bli bedre med kamera. Skal forsøke å bidra med bilder av de jeg har og håpe på at bildene blir godkjent
da kan man jo håpe på at cw 023 / orange laser kan komme i basen og hvor henvender man seg forresten? direkte til holger eller?
Sanne
da kan man jo håpe på at cw 023 / orange laser kan komme i basen og :) hvor henvender man seg forresten? direkte til holger eller?


Det er Holger som har ordnet når jeg har bedt om opprettelse av profiler, så jeg regner med at det er det, ja. Epost-adressen er Webmaster, så den krøllete bokstaven du veit, akvaforum punktum no

Gleder meg sykt til å få inn disse C-nummerne i basen! Dette har vi ventet på så lenge Kunne bare ønske jeg hadde mange flere bilder av slike å bidra med, men jeg har jo bare hatt noen ganske få selv (ifht hvor mange det egentlig finnes). Men de C og CW nummer mallene jeg har eller har hatt, skal jeg iallefall bidra med!

Det føles alltid som julaften hver gang man får en "akvariepakke" i posten!
I dag fikk jeg til og med to! Den ene pakken var fra brukeren som kaller seg Guppy her på forumet, for jeg bestilte noen reker via annonsen hans her på forumet, og den inneholdt en liten start-koloni med Black Bee reker Dette har jeg ønsket meg lenge.
Det eneste karet jeg ikke allerede har stappa andre typer reker i, var 85 literen med Corydoras sp. Black. Der var det reketomt, i påvente av kanskje en ny og spennende type Og her er de altså

Her er et par halvdårlige bilder av noen av dem, mens jeg drev med akklimatisering i plastboksen som hang på innsiden av karet. Denne boksen er godt brukt, og så full av riper nå at kameraet bare vil fokusere på det første den treffer, og det er jo ripene :p Ikke rekene litt lenger bak i boksen.

I den andre pakken, som var fra Aquaristikshop, lå blant annet også det nye innvendige Eheim filteret mitt, det som heter Biopower. Skal bli spennende å prøve det ut. Alltid på utkikk etter gode innvendige filtere til reolen min med 6 x 85 liter, for der er det ikke plass til noen utvendige filtere noe sted rundt. 3 av karene har fått HMF filter, men jeg er ikke helt fornøyd med partikkelfiltreringen disse presterer. Så jeg ser uansett alltid etter nye muligheter på filter-fronten i den reolen, som kan brukes på de 3 andre karene der. Holder derfor litt igjen med enda flere HMF filtere nå. Det er pr i dag hang-on filtere i disse tre karene, og de funker helt glitrende de! Har alltid gjort det... men de har begynt å lage lyder etterhvert som de eldes :p *urk*
Er det noe jeg ikke kan fordra, så er det støyende filtere.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Frøydis Asp Ormåsen
Reklame for plussmedlemskap