Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 225)

fluefiskern
Hvordan er det du får til å ta så fine bilder av fiskene og akvariumet ditt?

Klikk på profilen min under brukernavnet, der står det hvilket kamera jeg bruker
Hei Mona.
Må bare spørre. Du har Venusfisker.
Jeg har Kileflekkrasbora som er i samme gruppe, og på søndag så får jeg en stim med venusfisker. Kan disse gå sammen eller er det fare for krysning? De er såpass forskjellige så tror det skal gå bra, men spør hvis du har skjult kunnskap. hehe
Ingen fare for kryssninger der De er så fjernt fra hverandre i slekt.
Tydelig at jeg har rørt i ei gryte jeg ikke skulle rørt rundt i Hehe

I den 85 literen jeg bruker som oppvekstkar for Corydoras ungfisk, kalt "Barnehagen" (der oppdrettet har en tendens til å bli så lenge at de begynner å legge egg og strengt tatt ikke hører hjemme i noen "Barnehage" lenger) så har jeg også paret mitt med Betta channoides. Etter at jeg tok den store luke-seansen her for noen dager siden, rørte jeg opp i det hele og forstyrret åpenbart kraftig, for nå har jeg sett Betta-hannen hver dag siden. Og han har sett meg! Det er virkelig en absurd følelse, for noen ganger er det slik at han følger meg med blikket rundt i rommet. Stopper jeg opp foran karet, ser han på meg, urørlig. Jeg tar et skritt til siden... og han snur litt på hodet og følger med. Snakker om å bli glodd på Han stirrer på meg med en hengegeip kun en betta kan prestere formen på, og overfører et taust budskap med blikket:
"Måtte du strande på tørt land og aldri få vann over gjellene dine igjen fordi du ødela gjemmestedene mine, din enorme... hval!"

Da Betta-paret ble plassert her i juli, valgte jeg nettopp dette karet fordi det er så stor koloni av kirsebærreker (så det gjør ikke noe at Bettaene snapper en i ny og ne), mye og tett beplantning, samt ingen andre fisk enn noen harmløse Corydoras på bunnen. Paret Channoides har altså karets øvre regioner for seg selv. Jeg har ikke luket her siden de flyttet inn, utsatt det i det lengste som vanlig, så det var altså på høy tid å ta jobben nå. Men nå blir det lenge til neste gang, så han kan bare slutte å se så bebreidende på meg!

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Det jeg liker så godt med laberintfisker, man skjønner at fisken får med seg hva som skjer på utsiden av karret.
mona o
Og [I]han[/I] har sett meg! Det er virkelig en absurd følelse, for noen ganger er det slik at han følger meg med blikket rundt i rommet. Stopper jeg opp foran karet, ser han på meg, urørlig. Jeg tar et skritt til siden... og han snur litt på hodet og følger med. Snakker om å bli glodd på :-) Han stirrer på meg med en hengegeip kun en betta kan prestere formen på, og overfører et taust budskap med blikket: "Måtte du strande på tørt land og aldri få vann over gjellene dine igjen fordi du ødela gjemmestedene mine, din enorme... hval!"

Hehehe! Velkommen inn i den verdenen som kulefiskeiere lever med daglig! Er den ikke herlig?
Akavari
så på artikkelen som du har skrevet om corydoras oppdrett.den var virkelig bra tror alle som har eller begynner med corydoras har stor nytte av den , .. likte også corydoras rota som det var bilde av...
malla100
så på artikkelen som du har skrevet om corydoras oppdrett.den var virkelig bra tror alle som har eller begynner med corydoras har stor nytte av den


Takk skal du ha
Jeg glemte jo nesten helt bort resten av bildene jeg knipset i går. Ble så opptatt av Betta channoides så resten kokte bort.
Selvfølgelig måtte jeg ta noen Corydoras bilder også!







Jeg har knipset C. oiapoquensis, bildet viser et par som er i lek. De stivnet imidlertid opp og lå helt urørlige og glodde da jeg kom med kameraet. Så jeg tok et bilde og gikk videre, så de fikk fred til å fortsette leken. Jeg startet med 7 av dem i dette 160 liters karet, nå er det minst 25 der
[External Image]


Deretter har vi et bilde av en flott gammel klassiker: Corydoras sterbai. Dette er den Corydoras arten jeg har hatt lengst nå (nest lengst er Corydoras adolfoi)
[External Image]


Det siste bildet er av en sky og engstelig liten skapning; Corydoras loretoensis. De lever en ganske anonym tilværelse i de bakre gemakker, og viser seg ytterst sjelden. Den siste tiden har de delt kar med mine L144 yngel.
[External Image]
For noen flotte bilder igjen. Får lyst på nye coryer hver enestegang du legger ut bilder. hehe
Jeg har en enslig C. loretoensis som går med mine Sterbaier og Duplicareuser og den er ikke særlig sky. Den har vel lært av de andre coryene
Den er noen år gammel og kom til meg da forrige eier satt igjen med den etter å ha solgt de andre. Han bommet på antallet han hadde og fikk ikke tak i han som han hadde solgt resten til. Etter en god stund ble det til at jeg tok han i mitt kar og han virker veldig happy sammen med resten av gjengen.

Det jeg kanskje synes er spes ved denne coryen er kroppsfassongen og fargen. Jeg synes ikke det er den fineste coryen, men det er jo en smakssak Men min er en sjarmør av de største!
Betta channoides hannen er synlig i dag også - og han er nyyydelig mørkerød
Maken til farge... det er en helt utrolig nydelig fisk.

Dessverre stod han skjult i skyggen av "buskene" han smøg seg tilbake til da han så meg, så jeg fikk ikke noe godt bilde av han der fargene vises ordentlig.
Men man kan skimte rødfargen foran og helt bak på fisken selv om resten er i skyggen.

Han planlegger kanskje familieforøkelse igjen?

[External Image]
Har han begynt å tilgi deg?
Hver gang jeg trenger noe å smile av nå, så tenker jeg på setningen. "Måtte du strande på tørt land og aldri ..." og det fungerer like godt hver gang. Jeg bare må le!
Hehe Kult å ha noe å le av, Inger Anne

Jeg øynet håp om at Channoides-hannen er i ferd med å tilgi meg nå, da jeg så fargen hans i dag. Han har vært brun de siste dagene når jeg har sett ham, men nå var han knallrød. Lurer på om det har noe med det uhellet som skjedde i morges å gjøre... :p Dette karet ble nemlig nødt til å få en dose iskaldt kranvann.

Jeg stod nemlig i gangen tidlig i morges og hadde akkurat sendt guttungen ut døren til skolen. Da hørte en litt... uvanlig lyd fra akvarierommet. Jeg kjenner lydene der inne, og vet ganske nøyaktig hvilke lyder diverse filtere vanligvis skal gi fra seg. Men i morges hørte jeg en plaskelyd som var sterkere enn den burde være og vanligvis er.... Man blir alltid nervøs når lyder av vann kommer fra et akvarierom, så jeg kikket inn og så det med en gang:
denne 85 literen som Channoides er i, står nærmest døren, og vannstanden var lavere enn den skulle være. Lyden jeg hørte var fra hang-on filteret (Eheim Liberty). Siden vannstanden var lavere enn normalt, fikk vannet høyere fallhøyde og lagde derfor mer plaskelyd enn vanlig når det traff vannflaten.

Det som hadde skjedd var at jeg har kommet borti og løsnet den "lappen" (av en liten bit sitteunderlag) som jeg har skjøvet mellom filteret og akvariet for å få filteret helt i vater. Det er viktig, ellers renner vannet over kanten bak på filteret istedenfor foran der det skal renne ut. Så, filteret var litt fullt av gørr, vannstanden økte inni det og vann rant over kanten på det.
Og flaks i alt dette: vannet hadde hovedsaklig rent rett ned i karet under! :p
Vannstanden på det karet var helt opp til breddfullt. Det var vann derfra igjen som var kommet på gulvet. Dammen var ikke særlig stor, 1 x 1 meter ca.

Jeg tappet ut overskuddsvannet fra karet under, totalt 5 liter måtte ut før vannstanden ble normal der. Tørket opp det som var på gulvet, og la en stabel klissvåte håndklær i vaskemaskinen.
Så fikset jeg hang-on filteret og fikk det i riktig balanse, og så fyllte jeg opp karet til Channoidesene igjen. Siden jeg ikke hadde noe mellomlagret vann klart, måtte jeg ta iskaldt kranvann. Justerte ph først i tønna og pumpet så opp vann i karet, og sjekket etterpå hvor mye vann jeg hadde brukt fra tønnen da vannstanden var tilbake på det normale merket i karet. Bare 7 liter

Det var altså ikke mer enn kanskje et par liter som kom på gulvet, og stabelen med håndklær må ha sugd opp mesteparten. Flaks at jeg oppdaget det så tidlig.

Uansett fikk denne 85 literen en liten kalddusj i morges, og vips... på ettermiddagen var hannen helt rød Kanskje en sammenheng?
Marsvin :)
Idag har vi blitt en litt større familie her i huset og fått to nye familiemedlemmer

To aldeles nydelige marsvin flyttet hjem til oss. Det er to små gutter, og de er 2 måneder gamle og brødre. Vi hentet dem hos en jente i Nannestad som solgte dem. Stort bur + alt utstyr ble kjøpt inn på forhånd.

Jeg ble visst helt betatt, jeg! Hehe Jeg hadde marsvin som barn, så litt vet jeg om dem, men det var nesten jeg som var aller gladest i kveld De siste ukene har jeg brukt mye tid på å gjøre research om marsvin på nettet, og kjøpt meg en marsvinbok og lest i den. Den heter "Mitt marsvin".

Sønnen vår på 9 år har gitt dem navn alt Barn har jo det med å finne på rare navn, men sånn blir det. Vi har nå en "Teddy" og en "Blaster" i familien. Sistnevnte oppkalt etter et medlem i film-marsvingjengen som går på kino nå; "G-gjengen". Teddy heter Teddy fordi han ligner på en teddybjørn i pelsen, har ekstra ullen og tett pels.

Makan til søte og herlige dyr!

[External Image]

Dette er Teddy. Han har et svart og et rosa øre.
Blaster har to svarte ører
[External Image]
Marsvin er utrolig søte skapninger har harr flere stykker selv, å jeg bare digger de!

dine var ytrolig søte ser ut som rosette marsvin..?!
jeg syns de er aller finest, etterhvert som de blir større, og får mer pels, så får de punker-sveis skikkelig tøffe

jeg hadde og to hanner nå sist, som var søsken, og de kunne krangle litt innimellom, så vær obs
Nææ så utrolig nydelige da Jeg har selv 6 marsvin, og strålende fornøyd med at jeg valgte å skaffe meg Marsvin
mona o
Idag har vi blitt en [I]litt[/I] større familie her i huset og fått to nye familiemedlemmer;-) To aldeles nydelige marsvin flyttet hjem til oss. Det er to små gutter, og de er 2 måneder gamle og brødre. Vi hentet dem hos en jente i Nannestad som solgte dem. Stort bur + alt utstyr ble kjøpt inn på forhånd.


Du burde jo melde deg inn på Marsvinforumet også en grei plass å finne ut av ting og få svar på spørsmål man har
Ja, det blir gøy å se pelsutviklingen ettersom de blir eldre

Moren og faren til disse to marsvinene hadde litt ulik pels. Faren vet jeg ikke sikkert, men moren var et typisk rosettmarsvin, sett utifra bildet i annonsen. Hun var hvit med lysebrune flekker.

Den ene av brødrene vi har kjøpt ser ut til å bli et rosettmarsvin, han som har fått navnet Blaster. Den har ialllefall de to typiske rosett-virvlene bakpå rumpa.
Den andre, Teddy, har ingen virvler i det hele tatt, og pelsen har tett underull og står liksom "rett ut" (ligger ikke ned/glatt) og det er akkurat som å ta på en teddybjørn. Hun som solgte dem, sa at akkurat denne kom til å få mye mer pels. Om hun mente lengre eller tykkere, vet jeg ikke, kanskje begge deler. Det var mannen min som reiste og hentet dem, så det var han som snakket med selger.


Luna88: Oj, du har 6 marsvin! Kult! Er noen av dem unger du har fått på et par du har? Noen spesielle typer eller raser, eller...?
Gratulerer.
På siste bildet: er det skade alerede fra dyra?
hehe
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap