- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 227)
Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 227)
Om du kjøper deg en xtern harddisk og lager ega mappe på Corydoras ei på Reker og ei osv så har du slik at om du vil kan dele bilder og historier på nettet. desverre har ikke jeg fotoapp eller vidcam som funker med Vista (møkka) ellers hadde jeg hatt mye bra bilder og vids, jada jeg jobber med å få det til.
Mvh Per
Mvh Per
Postet 15.09.09 kl 18:32
TimDu som er så Coryfrelst og kan så mye, burde jo skrive en bok om Coryer. Og vips er du millionær.......
Nja, det spørs vel. Hvis du ser på hva boken ville koste å lage hos Japan Photo, så ville jo utsalgsprisen min blitt relativt høy. Det spørs vel om markedet er villig til å betale såpass for en slik bok om Corydoras. Det er vel mest for spesielt interesserte ville jeg trodd, og selv de ville vel ikke betalt såpass som jeg ville måttet ta for å kunne tjene noe i tillegg til det jeg faktisk har betalt for boken selv.
Jeg tror det er begrenset med plass til tekst i de CEWE bøkene, men har ikke sjekket hvor mye tekst man har lov til å legge til på bildesidene. Det er jo først og fremst en fotobok de tilbyr.
Men jeg kunne jo bestilt et par-tre eksemplarer først, en til meg selv og så prøvd å få solgt en eller to stk. Hvis ingen vil ha dem til den prisen, så er det jo egentlig tapte penger for meg, men kanskje verdt et forsøk ?
Postet 15.09.09 kl 18:51
Endret: 15.09.09 kl 18:54
Postet 15.09.09 kl 19:44
Postet 15.09.09 kl 19:48
Postet 15.09.09 kl 19:53
Postet 15.09.09 kl 21:09
Bokutgivelse
Kanskje det er noen på akvaforum som driver et forlag og som er villig til å gi ut boken din og selge den på akvaforum!?
Hadde vært godt å fått din kunnskap i en bok.
Og bildene du legger ut i tråden er jo også fantastiske.
Og ha med om oppstart, foring, paring, sand, lek og alt det andre du veit.
Espen
Hadde vært godt å fått din kunnskap i en bok.
Og bildene du legger ut i tråden er jo også fantastiske.
Og ha med om oppstart, foring, paring, sand, lek og alt det andre du veit.
Espen
Postet 15.09.09 kl 23:06
Postet 16.09.09 kl 13:21
Endret: 16.09.09 kl 13:21
ekstern hardisk er ingen dum idè å ha, da slipper du å miste bildene eller annen verdi man trenger og den kan du koble opp mot vilken som helst pc. her er et eksempel på en ekstern harddisk, man finner sikkert billigere enn dette men bare et eksempel denne har jo 500gb som er ganske mye. min c disk på dataen er på 110gb, så...
desverre har ikke jeg fotoapp eller vidcam som funker med Vista (møkka) ellers hadde jeg hatt mye bra bilder og vids, jada jeg jobber med å få det til.
Mvh Per
per, du kan vel få videokamera ok fotoapperatet til å funke på vista, så lenge du har en usb plugg på apperatene, når du kobler de opp til pc'en kommer det opp en boble nederst på skjermen, der står det at du ikke har et program som virker til den enheten, når du trykker på den bobla så laster vista automatisk opp et program som virker til video eller foto apperatet. (ganske sikker på at det kommer opp hvertfall)
desverre har ikke jeg fotoapp eller vidcam som funker med Vista (møkka) ellers hadde jeg hatt mye bra bilder og vids, jada jeg jobber med å få det til.
Mvh Per
per, du kan vel få videokamera ok fotoapperatet til å funke på vista, så lenge du har en usb plugg på apperatene, når du kobler de opp til pc'en kommer det opp en boble nederst på skjermen, der står det at du ikke har et program som virker til den enheten, når du trykker på den bobla så laster vista automatisk opp et program som virker til video eller foto apperatet. (ganske sikker på at det kommer opp hvertfall)
Postet 16.09.09 kl 13:50
Hiver meg med her! Hadde du skrevet en bok om Corydoras ville nok mange kjøpt den. For det første skriver du vanvittig bra, underholdende og lett forståelig. For det andre skriver du på NORSK. Ikke mange norske akvariebøker der ute! for det TREDJE har du jo vanvittig mange kvalitetsbilder du kan putte i boka! Tenk så mange som har interesse for corydoras her inne feks og på NA.
Hadde du skrevet en bok om labyrinter hadde jeg garantert kjøpt!
Forresten, selv om jeg ikke har den store interressen for corydoras hadde jeg kjøpt den boka også. Jeg liker å ha litt kvalitetsbøker i hylla mi på fisk/dyr jeg har/har hatt Sikkert flere enn meg
Hadde vel vært kult for deg å kunne gjøre denne type jobb siden du sliter med skuldrene dine ?!
Fantastisk søtt bilde av de små coryene sammen med de store
Hadde du skrevet en bok om labyrinter hadde jeg garantert kjøpt!
Forresten, selv om jeg ikke har den store interressen for corydoras hadde jeg kjøpt den boka også. Jeg liker å ha litt kvalitetsbøker i hylla mi på fisk/dyr jeg har/har hatt Sikkert flere enn meg
Hadde vel vært kult for deg å kunne gjøre denne type jobb siden du sliter med skuldrene dine ?!
Fantastisk søtt bilde av de små coryene sammen med de store
Postet 16.09.09 kl 13:51
Endret: 16.09.09 kl 13:53
Hehe, takk for det, Lisbeth
Jeg må gruble litt på dette - har liksom mere følelsen av at det ville blitt noe sånt utav forfatterskapet...:
Tenkt scenario, f.eks. hvis jeg var på et akvarietreff eller auksjon:
Fremmed person kommer bort til meg og sier: "Hei, er du Mona O? Jeg har kjøpt og lest boken din!"
Mona O: "Åja, var det du som kjøpte den..."
Hehe
NOTE-TO-SELF:
Link til nettside om div.bruk av filtersvampmatter
Jeg må gruble litt på dette - har liksom mere følelsen av at det ville blitt noe sånt utav forfatterskapet...:
Tenkt scenario, f.eks. hvis jeg var på et akvarietreff eller auksjon:
Fremmed person kommer bort til meg og sier: "Hei, er du Mona O? Jeg har kjøpt og lest boken din!"
Mona O: "Åja, var det du som kjøpte den..."
Hehe
NOTE-TO-SELF:
Link til nettside om div.bruk av filtersvampmatter
Postet 16.09.09 kl 16:26
Endret: 16.09.09 kl 16:32
Postet 16.09.09 kl 17:23
Postet 16.09.09 kl 20:48
Endret: 16.09.09 kl 20:52
Postet 16.09.09 kl 21:45
Postet 16.09.09 kl 21:48
Postet 16.09.09 kl 21:50
Postet 16.09.09 kl 22:33
Postet 16.09.09 kl 22:55
mona oTenkt scenario, f.eks. hvis jeg var på et akvarietreff eller auksjon: Fremmed person kommer bort til meg og sier: "Hei, er du Mona O? Jeg har kjøpt og lest boken din!" Mona O: "Åja, var det [I]du[/I] som kjøpte [I]den[/I]..." :) Hehe ;)
haha neida, det skjer aldri mona, mange som kommer til å kjøpe, jeg ville kjøpt den mange inne på af, sikkert noen på auksjonen du kunne solgt til. f.eks. alle du har solgt cory til kjøper sikkert den boka fordi de vet at du er flink med cory, eller så hadde du aldri fått så mange cory barn
du burde prøve, vil garantert lykkes.
Postet 16.09.09 kl 23:03
Jeg har jo solgt leksgruppen min med 3 voksne L144, men jeg har fremdeles ganske mange yngel etter dem. Maller vokser sakte, så det vil nok være mange L144 i huset likevel, selv om hannen + hans to konkubiner er solgt. De har forresten lagt egg alt hos sin nye eier
Denne 85 literen de går i, er relativt sparsomt innredet. Er derfor ganske grei oversikt der. Nå har jeg de siste ukene sett et uvanlig eksemplar av L144 malleyngel, en som er helt ulik alle de andre. Den har brun flekk på hodet med prikker i. Denne tendensen til å revertere tilbake til opphavets brune farge (alle L144 har en brun stam-mor) bekrefter jo bare at de er i slekt med vår vanlige Ancistrus.
Det pussige er at jeg har hørt at enkelte selgere påstår at de har viltfanget L144 eller F1 å selge... Hehe, da må jeg le Det er helt umulig, og derfor bare sprøyt. De som kjenner til bakgrunnshistorien til L144, ihvertfall i grove trekk, vet at det er komplett umulig å sitte med viltfanget L144
Den eneste ekte og viltfangede L144 mallen som har funnes i akvariehobbyen, var en enslig hann som man for noen år siden fanget i jungelen (få vet sikkert hvor, men jeg har lest at det var i Paraguay). La oss kalle denne eneste hannen for "O Store Hvite Far".
O Store Hvite Far ble krysset med en brun, vanlig Ancistrus hunn for å få frem flere hvite med sorte/blå øyne. Avkommet de fikk, og avkom etter disse igjen osv osv, er det vi ser i handelen i dag.
Absolutt alle L144 som er i handelen (unntatt Store Hvite Far, hvis han lever fremdeles) er altså oppdrettsfisk og sannsynligvis laaangt etter F1 (ihvertfall her på berget i lille Norge). Jeg vet ikke hvilket år Store Hvite Far ble fanget heller, så hvor langt arverekken kan ha kommet i generasjoner nå, aner jeg ikke. Nåvel, det var dagens historie :p
Denne nedarvede egenskapen med en brun flekk har jeg sett et tilfelle av tidligere, i et kull jeg hadde med en annen L144 leksgruppe for noen år siden. Men den ene yngelen som da hadde det, vokste denne pigmentflekken av seg, rett og slett! Jo større og eldre yngelet ble, jo mindre ble flekken, inntil den en dag var ikke stort større enn et punktum... så borte.
Jeg kunne egentlig ønske denne flekkete lille rakkern beholder flekken sin. Synes den var litt morsom. De lyse prikkene i den brune flekken forsvinner vel, akkurat som vanlige Ancistrus-yngel. De har også hvite prikker som små, men mister dem til fordel for en all-over-mud-colour som store
Har lagt ut et par bilder her, de to øverste. Den var vel ganske søt?
Beklager dårlige bilder, den likte ikke fokuseringsstrålen fra kameraet. Hoppet frem og tilbake på for- og baksiden av et planteblad hver gang jeg forsøkte å ta bilder
Nederst er et bilde av et eldre vanlig L144 søsken. Denne tror jeg vil bli en hann, fordi den allerede har små pigger langs kjaken. Det hang et par sånne på frontglasset her om dagen, og da målte jeg utenpå glasset: 5 cm med halen inkludert.
Denne 85 literen de går i, er relativt sparsomt innredet. Er derfor ganske grei oversikt der. Nå har jeg de siste ukene sett et uvanlig eksemplar av L144 malleyngel, en som er helt ulik alle de andre. Den har brun flekk på hodet med prikker i. Denne tendensen til å revertere tilbake til opphavets brune farge (alle L144 har en brun stam-mor) bekrefter jo bare at de er i slekt med vår vanlige Ancistrus.
Det pussige er at jeg har hørt at enkelte selgere påstår at de har viltfanget L144 eller F1 å selge... Hehe, da må jeg le Det er helt umulig, og derfor bare sprøyt. De som kjenner til bakgrunnshistorien til L144, ihvertfall i grove trekk, vet at det er komplett umulig å sitte med viltfanget L144
Den eneste ekte og viltfangede L144 mallen som har funnes i akvariehobbyen, var en enslig hann som man for noen år siden fanget i jungelen (få vet sikkert hvor, men jeg har lest at det var i Paraguay). La oss kalle denne eneste hannen for "O Store Hvite Far".
O Store Hvite Far ble krysset med en brun, vanlig Ancistrus hunn for å få frem flere hvite med sorte/blå øyne. Avkommet de fikk, og avkom etter disse igjen osv osv, er det vi ser i handelen i dag.
Absolutt alle L144 som er i handelen (unntatt Store Hvite Far, hvis han lever fremdeles) er altså oppdrettsfisk og sannsynligvis laaangt etter F1 (ihvertfall her på berget i lille Norge). Jeg vet ikke hvilket år Store Hvite Far ble fanget heller, så hvor langt arverekken kan ha kommet i generasjoner nå, aner jeg ikke. Nåvel, det var dagens historie :p
Denne nedarvede egenskapen med en brun flekk har jeg sett et tilfelle av tidligere, i et kull jeg hadde med en annen L144 leksgruppe for noen år siden. Men den ene yngelen som da hadde det, vokste denne pigmentflekken av seg, rett og slett! Jo større og eldre yngelet ble, jo mindre ble flekken, inntil den en dag var ikke stort større enn et punktum... så borte.
Jeg kunne egentlig ønske denne flekkete lille rakkern beholder flekken sin. Synes den var litt morsom. De lyse prikkene i den brune flekken forsvinner vel, akkurat som vanlige Ancistrus-yngel. De har også hvite prikker som små, men mister dem til fordel for en all-over-mud-colour som store
Har lagt ut et par bilder her, de to øverste. Den var vel ganske søt?
Beklager dårlige bilder, den likte ikke fokuseringsstrålen fra kameraet. Hoppet frem og tilbake på for- og baksiden av et planteblad hver gang jeg forsøkte å ta bilder
Nederst er et bilde av et eldre vanlig L144 søsken. Denne tror jeg vil bli en hann, fordi den allerede har små pigger langs kjaken. Det hang et par sånne på frontglasset her om dagen, og da målte jeg utenpå glasset: 5 cm med halen inkludert.
Postet 16.09.09 kl 23:03
Endret: 16.09.09 kl 23:12