Småtteri og spekulasjoner (side 23)

Det hjelper ikke å tenke mye hvis man tenker på feil ting og i feil retning, og jeg er ikke alltid helt sikker på om jeg har satt meg på det rette tanketoget.

Sånn ellers observerte en del mugne T-killi egg i dag, og denne gangen hadde jeg ikke lagt noen småbiter catappa/ketapang innimellom mosen. Så nå skal jeg passe på å ikke glemme det fremover og se om det da blir like lite frafall av egg som jeg er vant til. Og så kanskje teste uten på nytt og se om egg mugner lettere da.

Jeg klarte å få tatt et bilde mens de fine micro-afrikanerne mesket seg med en NovoTab.
[External Image]
Microsynodontis sp. 'Nigeria' + Microctenopoma ansorgii
De ser ut til å gå veldig fint sammen, men det er greit å ta forbehold om at ansorgiiene blir dobbelt så store som det de er nå så dette kan endre seg.
Channoides hannen sluppet kull 3 - foerschi/mador?
Channoides hannen spiste igjen i dag og jeg så et og annet yngel ute i karet. Lykke til både til ynglene som skal få gå i karet sammen med mor og til hannen som forhåpentligvis rekker å få i seg litt for før han må stille opp nok en gang.

Jeg prøver å bli klok på mine Betta foerschi, eller de som er tenkt å være det.
Mine og alle de andre jeg så hos Dahls hadde gullfargede merker på gjellelokkene.
I følge IBC har hannen røde merker og hunnen gull, og jeg blir enda mer forvirra når jeg nå jeg ser at hunnene til Birger A på NA har røde merker.
Eller det kan hende at det jeg har er Betta mandor, da denne i følge seriouslyfish visstnok noen ganger har blir solgt som B. foerschi. For å gjøre ting enda enklere ligner ikke akkurat fiskene på bildene av B. mandor på henholdsvis IBC og seriouslyfish.
Mine ligner mest på de på bildene hos seriouslyfish.

Hvis jeg nå legger røde farger på gjellelokkene og slikt til side og tar utgangspunkt i at det er B. mandor så er spørsmålet hvorvidt jeg har et par eller ikke.
Adferden har gjort meg litt usikker på om det er et par eller to hunner.
Den ene har generellt en mørkere grunnfarge og den andre har ofte vertikalstriper. De holder seg stort sett til hver sin halvdel i karet, men den mørke tar seg innimellom en tur og jager den andre.
Jeg er villig til å tro at to hunner vil krangle mer enn det 2 hanner ville ha gjort. Blant paternale munnrugerne er det ofte ikke noe problem med flere hanner, men hunnene like gjerne å holde sitt revers harem for seg selv.
Men så er det dette med at artene innen foerschi komplekset har flere likeheter med skummerne, blant annet omsvøpelsen i paringsritualet, noe som gjør at mye av de generelle munnrugergreiene kansje ikke passer inn.
Nei, ikke greit å vite med alle disse bettaartene... Har hørt at med enkelte arter burde man kjøpe en liten gruppe for å være sikker på at man har begge kjønn representert, heller enn å prøve å se forskjell på dem...

Og Channoidesene dine formerer seg da ganske bra, nesten verre enn guppyer Men kanskje litt enklere å selge..
Imbellis vid
Nei ikke alltid like lett, og litt frustrerende når det er usikkert hvilken art jeg sitter med.

I går oppdaget jeg at imbellisene forsøkte å komme seg oppå flyteplantene.
Hvis du lurer på hva som er så interessant med bettaer kan du jo ta en titt.
<embed src="http://www.youtube.com/v/VL-eQM6HODk&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>
Jeg satte kameraet på opptak i håp om at det skulle skje igjen og ved ca. 7 minutter blir det action. Kameravinkelen er nedenfra for å se bedre hva de holder på med, men det gjør også at Microrasbora kubotaiene ser ut som kjemepemonstre.
Jeg kunne ha redigert det ned etc. men legger klista på gulvet og satser på at noen synes det er fint å ta seg en ti-minutter.
Stilig filmsnutt! Men hva er grunnen for at de skal oppå flyteplanta?
Tja, si det.
Jeg har to teorier. At det er dafnier som har gjemt seg i bladkronen og som de prøver å få tak i, men det var ikke fôret med dafnier nylig. Så det åpner for teorien om at den feteste plassen er å ligge oppi bladkrona med nesa ut og at for å havne der i rett posisjon må man gå inn fra toppen. Kanskje?
Mvjnz
Og Channoidesene dine formerer seg da ganske bra, nesten verre enn guppyer:) Men kanskje litt enklere å selge..

Jeg tror faktisk at det er letter å selge guppyer enn channoides, i hvertfall hvis man ser ut fra hvor lenge paret i en tidligere omtalt buitikk har stått der, og den generelle utbredelsen av ikke-splendens bettaer i Norge. Det er alltids noen som har lyst på guppy, mens bettamaniacs er en betydelig mer sjelden art.
Tror nok heller det er fordi guppier er billige, de er velkjente og "enkle".
Galemor
Tror nok heller det er fordi guppier er billige, de er velkjente og "enkle".

Ut fra all den sjuke guppyen jeg leser om på forumene virker det som det er en myte.
Det er sikkert lett å bli skremt og å velge guppy når man kan lese om hvordan folk som meg ikke blir klok på bettaene sine.

Har blitt mer og mer sikker på at det må være Betta mandor og ikke B. foerschi, men venter på at Dahls får sjekket med sine kilder.

Inntil videre spekulerer jeg i om dette er et par og hvorfor den som ser ut som hunnen blir jaget av den andre.
[External Image]
Er dette Betta mandor og er det et par?

Sånn ellers sjekket jeg for ammoniakk i sylinderen i dag i og med at det har kjørt i mage uker. Med mine øyne og godt dagslys klarte ikke jeg å se annet enn ingenting. Så, så mye for filter/innkjøring/giftstoffer-galskapen. Jeg tror ikke jeg kommer til å benytte metoden for alle karene mine fra nå av, men fire venusfisk klarer i hvertfall ikke å forgifte seg selv på 20 liter med masse planter. Jeg har fôret moderat og stort sett levendefôr, så det kan hende det hadde vært en skikkelig katastrofe om jeg hadde fôret tørt.
Betta foerschi
Hei,
jeg har også kjøpt betta foerschi hos TWD. Har studert nøye på min hunn, og den er ikke lik din hunn. Min har tydelig 2 røde striper over gjellelokk. Min har også langsgående striper, og er av farge "vinrød". Samme fargen på hannen. Kanskje det var to forskj. typer i karret ?
Lene H
Hei, jeg har også kjøpt betta foerschi hos TWD. Har studert nøye på min hunn, og den er ikke lik din hunn. Min har tydelig 2 røde striper over gjellelokk. Min har også langsgående striper, og er av farge "vinrød". Samme fargen på hannen. Kanskje det var to forskj. typer i karret ? :-)

Takk for innspillet.

Ut fra det en kan lese om foerschi og tyde ut av bilder så er det hannnen som får røde merker, så jeg vet ikke helt hva jeg skal si til at din hunn har røde merker, men det er uansett interessant at Dahls har solgt et individ med røde merker. Når kjøpte du dine og hvor lav pH har du i karet?

Etter å ha sjekket litt mer i går, tror jeg kanskje at det kan være B. strohi.
Hvis jeg kun holder meg til IBC så sies det "Foerschi and Mandor have red opercular bars, Strohi have gold bars.". Bildet av B. strohi på IBC ligner på min fisk som ligner på bildet av B. mandor hos seriouslyfish, men ligner også på bildet av en B. foerschi hunn hos SF.

Forvirret? Nei, bare klarer ikke helt å finne ut av stort.
Betta foerschi
Ikke godt å si, kanskje jeg alikevel har en ung hann... forhåpentligvis en foerschi.
Den andre jeg hadde som var ment å være hann, tok dessverre selvmord i påsken Den var alikevel større og mørk vinrød men med også tydelige røde markeringer (da hadde jeg kanskje 2 hanner??).
Ph i karret er ca 5 (skal måle i kveld). Har snakket med Thor, og han skal prøve å få bestillt fler betta foerschi...
Leste ett sted at foerschi svømmer mer rundt i karret enn strohi. Min er stadig vekk fremme ved glasset.
De er kanskje litt unge ennå, vanskelig å se på bilder av voksne eksempl. når det gjelder farge og utforming av finnene.
Lene H
Ikke godt å si, ...

Det er det enste jeg også er helt sikker på.

Thor skulle sjekke med kilden/leverandør så hvis du også kjøpte dine nå nylig vil det i hvertfall høyst sannsynlig bli bekreftet art og fangstlokasjon. Det blir litt lettere å spekulere i kjønn når man slipper å i tillegg spekulere i art.
Betta foerschi
Har prøvd å ta ett bilde av min... har dårlig kamera men, men
Ph i vannet er 5 - surt og godt. Den har to hvite tipper på pectoral-finnene (tror det heter det). Den har også to (foreløpig) tynne røde striper over gjellelokket.
Litt vanskelig å se det på det bildet der ja.
Jeg har også ganske dårlig kamera og har funnet ut at litt avstand og utsnitt er tingen for at det blir sånn nogenlunde i fokus. Å ta bilder på skrå inn i karet forhindrer også reflekser fra evt. blits. Sånn i tilfelle du har lyst til å prøve igjen.
(Føler meg litt som fotokonk-dommer nå. ;-()

Sånn ellers fersket jeg i dag channoideshunnen ta seg et yngel til lunch. Flere yngel står mellom glasset og yngelnettet og nå skjønner jeg hvorfor.
Garra rufa?
Tror kanskje jeg fikk tak Garra rufa i dag.

Kanskje, fordi det er masse rot med denne fisken og mange andre arter som blir solgt som rufa. Det er i hvertfall Garra. Og hvis jeg er sterk i viljen så ser de ut som Garra rufa, men i min sedvanlige spekulative modus er det mange muligheter.

Jeg forholder/forvirrer meg til en oversikt over noen Garra arter på loaches.com og en [URL=http://www.slipperylittlesuckers.com.my/articles.php?subaction=showfull&id=1197972934&archive=&start_from=&ucat=4&]Malaysisk side dedikert side Garra Rufa[/URL] med noen fler arter enn loaches.
Søk på arten i Google er forurenset av masse kommersiell støy så det er ikke lett å finne saklig info for/av akvarister.

De var svært bleke når jeg hentet dem, men de har fått litt mere farger i løpet av dagen/kvelden. Kroppen har blitt mørkere, en lett rødfarge er synlig i finnene og finnekantene har en svart skygge. Så dette kan være Garra rufa, men ut fra de to oversiktene er det flere muligheter.
[External Image]
De er veldig aktive og høyt og lavt hele tiden. Rundt på stenene, oppetter glasset, kule'n litt på en plante, smake litt, farte videre, svømme litt med en kompis etc. De har vært bortpå og etter både endlershannen og venusfisken, men jeg vet ikke om det er på grunn av nysgjerrighet eller av mer apetittmessige årsaker.

Jeg satte inn to 200L/t pumper/minfiltere for å få en sirkulær strøm i karet. En i det øvre vannlaget med luft-innsug for å skape sirkulasjon og tilføre rikelig med oksygen, og den andre plassert i motsatt ende nede ved bunnen for å lage god sirkulasjon langs bunnen.
oi, de der var jo utrolig søte ligner faktisk litt på noen jeg så i dyrebutikken idag, hyperaktive sugekopper.
ser det er mange garra arter, dog flest uten bilde her i basen.. en liten ide til min fremtidige fiskesuppe ihvertfall :p
Så stilige Forblir de så små?
Nei, de blir dessverre minst dobbelt så store som de er nå. Spec'en varierer fra 10 - 15 cm. Så de bryter litt med "liksom"-regelen min om at alt over 3cm unntatt Anabantidaer og Tanganyikafisk er for stort for meg.

Sånn apropos Anabantidaeer, jeg fikk tak en falx hunn i går.
[External Image]
Så nå er det en trio Betta falx i huset og alle tre var tilstede da bildet ble tatt.
Auksjon i moss
10 prinsesser og en kampfisk forlot huset og jeg hadde som mål å ikke komme hjem med noen nye fisker (Æ æ veldig?). Men storauksjon i Moss også kjent som akvaristikens navle (erklært av TWD) så blir det jo en del spennende objekter som dukker opp. Så i dag ble en skikkelig guramidag med stor G.
Sjokolade og lakris er jo snadder. Parasphaerichthys ocellatus, Parosphromenus deissneri, Sphaerichthys osphromenoides og Sphaerichthys vaillanti er i hvertfall ikke vanlig kost på auksjoner for meg.

Jeg fikk tak i noen planter som det ble sagt var sjeldne og Bolbitis heteroclita finnes i hvertfall ikke i basen, så da er den vel ikke helt vanlig. Det er en slags bregene fra Afrika og blir sikkert fin i mitt micro-afrika. Blyxa aubertii finnesi plantebasen, men har ikke foto så kanskje litt sjelden den også.
Echinodorus tenellus kjøpte jeg fordi den er liten og fin.
Det var dagens gal/dumskap.

For noen uker siden leste jeg en DDR/TWD-plug på NA om luftpumpe med UPS. Jeg tittet på den når jeg var der før påske, og har ikke klart å la være å tenke at det var en jævla smart dings. Etterhvert har jeg fått det for meg at alle hamburgerfiltrene skal drives av luft i tilleg til filtrene i alle småkarene. Jeg har fått det for meg at det er en en bra sikkerhetsinnretning. Da kan strømmen gå uten at jeg behøver å bekymre meg for annet enn hjørnet med bøttefilteret. Men så gjenstår det å se hva som skjer når jeg får pakket det ut.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap