Lisbeth sine småfisk :) (side 23)

Galemor
Jeg klarte ikke vente og kjøpte når jeg var i sverige en tur. Så bare å legge ut for salg, en inne på nettby jeg vet vil ha, skal tipse han ;)

Den er grei, da legger jeg den ut for salg
Fiskeslipp!
Den store fiskeslippdagen i går! Følte meg som en lykkelig bonde som slapp kyrne sine på vårbeite Ja, men det var skikkelig spennende, så mange fisk på en gang.

I karantenekaret var det nå ph på 6 mot ph på 6,5 i storekaret, så jeg tok en lengre akklimatisering. Ikke rart Sjokoladeguramiene har trivdes så godt den siste tiden med surt vann og høy tempratur... De har blitt skikkelig kraftige og fine. Skal følge nøye med på dem, trives de ikke i storkaret flytter jeg dem tilbake til karantenekaret. Jeg skal ikke kjøpe noen nye fisk på en god stund nå så de kan faktisk gå der en stund. Men får se.

Det var veldig godt å se I. Werneriene svømme i stim! Så lenge de har stått og trøkka i det lille karet, må være deilig og strekke ut sine lange finner
C. arcuatus så jeg ikke noe til, det ligger så mange cattapablader der nå så hele bunnen er nesten dekket av dem. Vannet er skikkelig farget av bladene og det føles betryggende at det er mye virkestoffer av bladene i vannet. Skal litt til for at de nyinnflyttede får sopp.

Men etter at bladene kom oppi ser jeg at Heteranthera zosterifolia sliter litt. Det kommer ikke nok lys til dem, blir tynne og puslete. Det ordner seg når bladene er ute og et godt vannbytte.

Jeg satte inn litt ekstra filtrering av ei innvendig pumpe. Det er fortsatt mye småpartikler etter de oppløste laterittkulene.
Neste akvarie som skal til pers er 85 literen. Der er det så igjengrodd nå at det er dårlig med plass til fiskene. Etter rydding og pumperens tror jeg det kommer til å flytte inn en gjeng med klovnkilli der. Obs! Da må jeg bruke karantenekaret likevel... eller tør jeg putte dem rett oppi? Det gikk jo bra når jeg putta 24 !boraras rett inn i kuhliikaret. Jeg hadde oppi masse cattapablader der og kan jo hende det faktisk holder unna ulumskhetene de evt hadde med seg.

Ja ja, først må det ryddes så får jeg finne ut hva jeg gjør etterpå. Noe liv må jeg ha inn i dette karet uansett etterhvert!
Når jeg skulle ha tak i fiskene i karantenekaret fjernet jeg alle planter bortsett fra de to Crinum calamistratum som står der. De har et enormt rotsystem som jeg ikke hadde lyst til å forstyrre. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med disse, de er egentlig bare i veien i et så trangt kar.

Hver gang jeg skal bytte vann suges de lange bladene inn i slangen og jeg banner og kjefter og prøver tappe vann et sted ikke bladene når til, men de når til overalt! Enten får jeg selge i alle fall en av dem eller putte i 85L hvis det blir plass til det når det er ryddet der. De er jo skikkelig pene, (og dyre) synd hvis jeg må kvitte meg med dem
Stod med neglebørste og skrubbet alger av hulene i kuhliikaret, men får ikke algene av. Tror jeg må klore en og en hule. Jeg vil helst at de skal være lyse, rene og pene Alger kan få vokse på glassidene og bak
Lisbeth
...Tror jeg må klore en og en hule.

Hvis hulene er i porøs keramikk er det vel en viss fare for at klorrester kan sette seg i porene, eller? Jeg bare spør fordi jeg ble nysgjerrig og litt skremt.
Humunukuapuaa
Hvis hulene er i porøs keramikk er det vel en viss fare for at klorrester kan sette seg i porene, eller? Jeg bare spør fordi jeg ble nysgjerrig og litt skremt.

Du har helt rett og jeg ville ikke turt hvis jeg ikke hadde lest på forumet at det gikk bra. Klorin skal vissnok fordampe lett vekk. Så hvis jeg har den i en bolle med rennende vann en god stund og så lar den tørke et døgn eller to skal det visstnok dunste vekk.
Alt vel i 250 literen når jeg kom hjem fra jobb i dag. Alle i harmoni, ser ikke ut som knurreguramiene har noe i mot sine nye samboere
Sjokoladeguramiene har tydeligvis godt av å få litt plass. Ingen krangling og den store tøffingen er snill foreløpig. De svømmer for det meste to og to. Kan jo hende jeg har 2 par.

Trodde jeg aldri skulle få se flyndrene igjen, men fant de begge i bakhjørnet på akvariet. Trygt gjemt bak en plante. De har ikke gravd seg ned og jeg lurer faktisk på om sanda er for grov for dem. Det er fin strandsand jeg har, men etter 3 år har selvfølgelig de groveste korna lagt seg øverst...

I. Werneriene stimer nesten, dvs, de gjør det, men ikke alle som blir med. Alltid noen som henger utenfor. Men 12-15 stk holder stimen samlet, pent nok

Nei, nå skal bikkja i dusjen og så skal barbermaskinen fram. Det blir godt både for henne og meg å bli kvitt all den pelsen
Evnt kan du prøve å vaske de i eddik, det er jo naturlig.
Galemor
Evnt kan du prøve å vaske de i eddik, det er jo naturlig.

Ja, kanskje det du. prøve det først. Eddik må nok også stå og dunste av før jeg putter hula tilbake i akvariet. Sure greier, eddik
Surt ja, men ikke farlig. Bare ph senkende vil jeg tru.
Går vel greit å skylle av, evnt teste ph i en bøtte vann etter vask, for å se om det påvirker vannet.
Nyklippet hund
Sånn, da var sommerklippen unnagjort og en halv bærepose med pels i søpla!

Jeg barberer bikkja 2-3 ganger i året. Jeg vettasøren hvor mye sånne hundesalonger tar for en klipp, men jeg tror jeg har spart en del på å gjøre det selv. Kjøpte en Oster klippemaskin for 11 år siden for 1500 kr. Og den kan nok klippe mange hunder framover. Kvalitetsmaskin!

Bildene er tatt i går: Før, våt og etter!
I all verden? så jo ikke engang ut som samme dyret.
Men fint ble det.
Pål Laumann
I all verden? så jo ikke engang ut som samme dyret. Men fint ble det.

Og det er det som er litt kult. Jeg får "ny" hund et par gang i året
Hehe, så søt Vi får to nye katter et par ganger i året. Mine to norske, langhårede trimmes nemlig hver vår når det begynner å bli varmt

Veldig fin klipp da, ingen ujevnheter eller noe... Det får ikke vi til med kattene, men de må holdes med makt også da
Mvjnz
Hehe, så søt:) Vi får to nye katter et par ganger i året. Mine to norske, langhårede trimmes nemlig hver vår når det begynner å bli varmt:) Veldig fin klipp da, ingen ujevnheter eller noe... Det får ikke vi til med kattene, men de må holdes med makt også da:)

Herregud, tror ikke jeg hadde turt å begi meg ut på katteklipp. Bikkja er jo bare å be om å stå stille, men en katt? Tøft gjort av dere
Kom en hyggelig mann og hentet sneglene mine i går. Jeg skjønner ikke, men jeg får bare ikke til snegler hos meg. Hadde sebrasnegl, humlehorn og en annen hornsnegle. Sebrasneglen begynte først å flakke av i skallet, og så kom kjøttet på snegla fram. Og humlehornsneglene som har gått så fint så lenge, vokst og greier, begynte nå plutselig med det samm som sebrasneglen. "baken" eller tuppen på skallet har gått av så jeg ser kjøttet der også og horna har falt av.

Etter hva jeg har skjønt skal disse snegletypene kunne gå i bløtt vann, men jeg kan ikke finne noen annen grunn enn at vannet er for bløtt når skallet blir ødelagt. Det er ingen av fiskene som gnafser på dem..

Veldig synd for jeg har sansen for snegler, og de to humlehornsneglene var jo så søte.
Nei nå gir jeg meg ende over! Sendte inn et par dårlige bilder til basen av de to flyndrene mine, Brachirus harmandi og regnet ikke med de kom til å bli godkjent. Det gjorde de!

Vår diskusjon her inne om hvor bra bildene må være av fisk det ikke er bilde av fra før har nok blitt hørt
Grattis!!!
Jeg må si jeg er litt overrasket over hvor bra det går med mine 4 sjokoladeguramier. De strutter av friskhet og liv! Det er faktisk sånn at jeg tror de kan komme til å leve lenge hos meg. Det føles bra å få til disse når det er en såpass vanskelig fisk. Og det at ingen av de bukket under mens de mistet all farge, fikk sopp og prikkesyke! Det må være noen sterke individer jeg har fått tak i.

I. Werneriene derimot er det ikke så bra med. Et par av de har fått sopp igjen og en er nok i ferd med å dø. Det virker som werneriene er veldig utsatt når det gjelder hudsykdommer, men jeg kan ikke huske at det har stått noe spesielt om det på info jeg har lest. Det begynner å bli littegrann irriterende at de får tilbakefall hele tiden
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap