Kjære malawi eiere, hva skjer'a? :) (skravletråd) (side 23)

Når er Malawier kjønnsmodne? Noen som vet? Her et kull med yngel som bnegynner å nærme seg halvåret, men ser fortsatt ikke forskjell på kjønnene.
Bytte av bunnsubstrat
Forøvrig: Er i ferd med å se enden på en lang prosess med å bytte ut grusen i min 900-lilter med Biltema-sand. Mens det er i drift. I utgangspunktet relativt enkelt. Har tatt litt etter litt. MEN: Vær forsiktig dersom du har lagt isopor i bunnen. Og det har man jo. Du skal ikke avdekke rarre området får isporen har mest lyst til å flyte til overflaten. I mitt tilfelle hadde jeg brukt 10 mm isopor i to lag. Ikke bra. Den knekker utrolig lett. Også av egen oppdrift.

Etter at et par større stykker hadde knekket av måtte jeg begynne et møysommelig arbeid med å plassere steiner på hver kvadratdesimeter jeg avdekket. Så fylle over med biltama-sand og så fjerne steinene igjen.

Gikk greit, men tok tid..... Ble veldig fornøyd med resultatet. Legger ut bilder når tåka har lagt seg......
Vet ikke akuratt hvor lang tid det tar før de er kjønnsmodene,men har selv yngel av flere slag som nærmer seg to år og ingen av disse har lekt ennå så det går nok en stund.
Farge på yngel
Har fått et lite kull med yngel av rød zebra. De fleste er gyldne i fargen. gule til lys gule. MEN! To er grå og en er tilnærmet sort! Er dette normalt?
Dette er helt normalt,det er disse som blir blå-zebra.
Åja! Vil det si at en rød hann og en rød hunn vil kunne få blått avkom? Er dette tilfeldig eller ligger blåfargen i et gen?
Du kan lese litt om det her:

Sitat: "O-färgade hanar.
När exporten av vildfångade rödzebror upphörde så var den enda möjligheten för att behålla arten inom hobbyn att odla den. Eftersom de O-färgade hanarna blev populärare och därmed mer lättsålda än de blå, så valde många odlare att odla på individer som gav kullar med en hög andel O-färgade hanar. Till slut hade denna gen blivit så stark i den odlade akvariestammen att det blev ovanligt med blå hanar. När sedan exporten kom ingång igen fick man åter in normalfärgade blå hanar till akvariestammen".
Hei

Er ganske ny med malawi, men har ett 250liter med 5stk goldenr og 5stk av noe som har samme fasong og stølse som golden bare at di er lilla med vertikale striper, antydning til litt gult på finnene Synes selv jeg begyner og få til noe harmonisk med omgivelser og slikt, men er ikke helt fortrolig med strømmen i vannet, skal malawi ha mye strøm og svømme imot eller liker di bedre litt stille vann?
Hei Ole.
Som jeg har forstått det så er det spesielt viktig med god sirkulasjon for malawiene. Mange arter lever i soner hvor vannet er i konstant bevegelse, og fiskene er tilpasset det livet de har der. F. eks i bølger på grunt vann og langs klipper. Så det handler ikke bare om trivsel for fiskene, men også om at de er tilpasset et oksygenrikt vann i konstant bevegelse.

En annen viktig årsak til sterk sirkulasjon er oksygentilførsel til akvarievannet.
Du vet det kanskje, men nevner det allikevel: Du får tilført mye oksygen til vannet ved å ha utblåset fra pumpa like oppunder overflaten, så du får krusninger i vannet.

Og så får de nyttige bakteriene i sandlaget oksygen, og du unngår "lommer" med anaerob forråtnelse. Malawiene er følsomme for sånt.

En ulempe med sterk strøm er at det får penselalger til å trives i karet, og at sand som ciklidene roter opp lett havner i filteret.

Inaktiv bruker
Kan man få for mye strømninger i vannet? Jeg har satt inn et ekstra Eheimfilter innvendig i karret ( i tillegg til et utvendig ) og har utblåset et stykke over vannflaten, så det er ganske sterk strøm i vannet. Vet ikke om fiskene liker det eller ej, for de er litt sky ennå og gjemmer seg mest under steinene osv. De er dog ute og svømmer og søker litt kontakt om nattene, så jeg undres over om de følger afrikanske tidssoner Det er nemlig helt uavhengig av om jeg har lys på/av eller sterkt/svakt.

Jeg har malawiyngel som er bare 4-5 cm så de er jo ganske små ennå. Men, tøffe! Må si jeg er overrasket over hvor tøffe Malawiene er. Jeg hadde jo sebraciklider før og trodde at de var råtøffe, men de var jo ingenting i forhold til Malawiene!
pumpa jeg har er sånn at den blåser med seg sluft ut også har jeg en luftpumpe som surkler og går også så vil tru det er oksigen i vannet Vannet er jo i bevegelse , men lurer bare på om fiskene "sliter" seg ut eller om det er sånn dem liker og svømmer mot strømmen hehe
Det er sikkert en grense for når det blir for mye sirkulasjon i akvariet, men da tror jeg heller at det er pga sand som ikke ligger i ro.
I følge denne nettsiden: står det at vannet bør sirkulere minst 5,5 gang pr time.
I 250-literen min har jeg et innerfilter som gir 1200 L/T og et utvendig som gir 850 L/T. Altså 2350 L/T tilsammen. Da blir akvarievannet sirkulert
over 9 ganger i timen.
Utblåset fra pumpene er plassert sånn at vannet ikke sirkulerer rundt i full fart.
Kan ikke se at fiskene har problemer med det, tvert imot: De er aktive og "spretne", og om de "faller på rygg" foran det kraftigste utblåserrøret så gjør det visst ingen ting. De gjør vel det i bølgene i Malawisjøen også, kaskje
Fler yngel-sprøsmål
Yngel av golden er vel aldri mørke i fargen.....? Nå har jeg delt et kar i tre for å sette tre tyggende hunner i hver sin del. Rød sebra var først ut, og hunnen ble fjernet. Så ser jeg at det er mør yngel i golden-delen. Det stemmer vel ikke....? Det må være rød sebra som har kommet seg gjennom et lite smutthull, eller....?
Det er nok rød-zebra som er på tur,golden skal vere gule.Golden kan krysses med andre slag og da kan jo avkommet bli mørkt,men det er nok ikke så vanlig med slike kryssninger.Magne.
Kan golden krysses med socolofi? For de har gått sammen......

Kan man i det hele tatt holde flere Melanochormis-arter, Aulonocara-arter, Pseudotropheus etc. i samme kar uten at de krysses?
Sorry....! Hongier er det de har gått samemn med som er av samme slekt (?)
har div malawi nå i min 720l, men de fleste er blå og gule. skulle gjerne hatt en som er skikkelig rød. noen med gode forslag?
Eneste malawi som blir skikkelig rød er Aulonocara "Firefish". En menneskeskapt fargevariant som er ganske populær blant mange, men også hatet av en del. Denne varianten finnes ikke i naturen, men er avlet systematisk får å få frem den skarpe rødfargen den har.

Det finnes andre naturlige varianter som er røde, men de har ikke den knallrøde fargen jeg tror du sikter til. Et eksempel er Copadichromis borleyi.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap