Maretards akvarietråd (side 23)

Takk=)

De ser ut til å bli mindre og mindre skvetne, ja. Særlig om jeg forer med mygglarver, det er alt for godt til at de gidder å bry seg om meg
Slik er de til meg å ja
Når de har funnet en mygglarve sitter de lenge å bare tygger på den så det ser nesten ut som om de koser seg med maten.
Det vises virkelig godt når de sitter å spiser en mygglarve som er nesten like lang som dem selv

Lykke til med Simplexene forresten

Da har jeg fått foret alle fiskene. Jeg ga mygglarver i dag, så tenkte jeg å gi mysis til kvelden. Det er så gøy å se på coryene nå. De har fått finere farge, og bryr seg ikke noe særlig om meg. De går stort sett med nesa i sanda på skikkelig coryvis

Så har jeg også fått foret yngel og den hannen som nettopp spyttet. De største ynglene er jeg brennsikker på at jeg ser kjønnene på. Det kan bare ikke være tilfeldig at noen har både lys og mørkeblå stripe på bukfinnen, mens andre bare har lyseblå stripe, selv om de er veldig unge. Det ser iallefall ut til å være flest hanner. Da håper jeg på flest hunner i det andre kullet, slik at jeg får solgt dem i par som ikke er søsken.

Hannen som nettopp spyttet har fått ny boks og en porsjon røde myggiser. Den har kommet seg veldig, og er ikke like tynn som for noen dager siden. Ikke er den like sky heller, fordi nå når jeg kommer og stirrer, får han samtidig mat, mens før han spyttet, minnet jeg kanskje mest om et rovdyr der jeg sto og stirret på han.

Det er kanskje på tide at de får navn? Jeg ser jo lett forskjell på dem, den ene har hele kanten på halefinnen farget, den andre har kun halve farget.

Forresten så var jeg til Maren og så på en reol hun skulle selge i går. Jeg bestemte meg for å kjøpe den, så da blir det flere kar på meg!=) Det følger med 2 kar på 42 liter, og jeg skal sette 54literskaret mitt på toppen. Det ene skal brukes til palangkarayaene, det andre til yngel, også har jeg jo fryktelig lyst på killi også. Jeg tenker da på klovnekilli eller nigeriakilli.
Jeg har også sett på litt andre arter killi, men de er anuelle, så jeg vet ikke...
En annen fisk jeg har veldig lyst på er lyktøyefisk som de kaltes på dyrebutikken. Jeg har enda ikke funnet ut eksakt hvilken art det er, men de var veldig små, ihvertfall nå, og nydelige.
I dag har det vært nok en herlig sommerdag!=) Jeg var hos ei venninne, og fik se valpene deres. Jeg tror de er rundt tre uker gamle, og de var aldeles nydelige=) Jeg fikk også prøve å mate en, og det var jo stas da Det var første gangen de fikk noe annet enn morsmelk.

Vi har også badet, jeg og venninna mi. Kjempefin badetemperatur, men det var vannliljer over hele vannet som snurret seg rundt anklene, så det var litt ubehagelig. Man blir vant til det etterhvert da, heldigvis.

Med fiskene går det bra. Jeg tok det enkelt med foring i dag, og ga tørrfor, bortsett fra til simplexyngelet. De har ikke fått tørrfor på ei stund fiskene, jeg gir mest frossent, men de kasta seg heldigvis over det uansett. Til og med coryene koser seg med synketabletter for altetende fisk=)
Yngelet får microorm og nyklekt artemia, men de største er nå blitt for store til slik mat. De har begynt å få litt frossen daphnia, men de er ikke heeeelt begeistret for død mat. Jeg får skaffe flere typer med smått frossent snart, så de slipper å leve kun på daphnier til de er store nok til de andre typene jeg har liggende.

En kuhliiål døde forresten i dag. Rognstinn og helt fin, og jeg tror ikke det var noe galt. Atferden er ikke endret på noen av fiskene, og det er ikke symptomer på noe som helst. Jeg skal likevel teste vannet etterpå, og ta et vannbytte.

Woopie har forresten vært med kjæresten min på besøk hos foreldrene hans i dag og lekt med deres hund. Helt utslått er hun nå, og hun har gått og lagt seg. Vanligvis venter hun til 11 før hun legger seg:P
Hun skal dit igjen i morgen også, for i morgen skal vi på rafting! Gleder meg veldig, det blir nok kult.

Legger ved et bilde av "Lady og Landstrykeren".
I dagt har jeg fått byttet vann og algeskrapt Asiakaret og kampfiskkaret. I kampfiskkaret ser coryene ut til å ha vokst litt, foresten, og Gregus har en greie på gang med Sirkulus. Nå hadde jeg egentlig tenkt at han skulle pares med Rizzo, men Sirkulus er heller ikke noe dårlig valg i grunn=)

Jeg tenker på om jeg skal flytte simplexene over i Asiakaret etterhvert. De gjør seg godt i det karet, og de hadde sikkert satt pris på litt større plass. Jeg forsøkte å ha dem der da jeg fikk dem, men da trivdes ikke hunnen noe særlig. Det kan godt hende at det var fordi de nettopp var kommet hit, de hadde reist helt fra Danmark. Nå har jeg flere par, og jeg beholder noen par av yngelet også, så kanskje det går bedre denne gangen?
I såfall blir deres kar ledig til to par B. channoides.

I reolen har jeg nesten bestemt meg for arter=) I det ene skal det gå B. palangkaraya, i det andre tenkte jeg å ha B. coccina om jeg klarer å skaffe. I det tredje skal jeg ha klovnekilli. En cory-art til står også høyt på lista.
Jeg aner ikke hvem som skal gå i hvilket kar da. Tror klovnekilliene og palangkarayaene skal gå i 42-literne som følger med reolen, og så kan coccinaene gå i 54-literen min jeg tenkte å sette på toppen av reolen.
Nå har den største simplexyngelen nådd 1,5 cm! Den er 1 måned gammel, og ser ikke ut som en yngel lenger, men som om den skal være så liten. Fin er han iallefall=)
Jeg flyttet den minste av det eldste kullet i karet til de yngre i går. Den var knapt noe lengre enn dem, og hadde litt rar form, tjukk her og der, mens spinkel de andre plassene liksom, så det spørs om den er liv laga. Den har iallefall en sjans sammen med de minste, der fores det jo enda med artemia og microorm.

Ellers får jeg reolen på plass i dag tror jeg, så da får palangkarayaene eget kar. De var i lekshumør i dag, så håper det ikke er for sent til å få igang lek=)
Da har jeg fått hjem reolen, gleder meg til å sette den opp! Sammen med reolen fikk jeg åtte sjokkiser, en otto, en kampfiskfrøken og en SAE, samt åtte små lakrisyngel, og en hel del planter.

Nå er fiskene kommet seg i bøtter til akklimatisering, så skal jeg begynne å sette opp karene
Da er sjokkisene, kampfisken og den siamesiske algeeteren på plass i karet. Det ser litt trangt ut med åtte sjokkiser og tre blåguramier, men det er nok bare fordi jeg er vant til veldig få fisker per kar. Kampfisken Lene, som er ei diger frøken, har farget nydelig ut, og Sirkulus er faktisk skeptisk til henne, enda så snill hun er! Ekke lett å plutselig være bitteliten tenker jeg. Lene skal over i kampfiskkaret etter hvert, men jeg tør ikke helt enda fordi jeg har små yngel der.

Lakrisene og ottoen venter enda på kar. Ottoen tenkte jeg skulle få noen kompiser og gå sammen med channoidesene. Det karet blir ikke satt opp på ei stund enda, så i mellomtiden får den gå hos lakrisene.

Palangkarayaene er blitt flyttet forresten! Karet deres er ikke ferdig enda, jeg må kjøpe noen røtter først. Plantene er ihvertfall på plass, samt noen midlertidige huler. Håper fiskene vil trives, nå da!

Det er egentlig ganske gøy å innrede kar når jeg har mange forskjellige plantearter i en stor balje på badet. Har mye å ta av også, så får nok mer enn nok. Hos lakrisene tenkte jeg å ha noen røde planter, for eksempel lotusen jeg tok ut av Asiakaret. Jeg tror den vil stå fint til lakrisenes farge når de vokser ut.

De største coryene viser lekstendenser forresten. Lurer på om de er gamle nok jeg? Spennende ihvertfall=)
Nå har jeg fått foret fisk og fyllt opp vann i karene.
Gav myggiser i dag, siden jeg har en del nye fisk. Sjokkisene er framme og spiser sammen med blåguramiene, så jeg trenger nok ikke å være redd for den fiskekombinasjonen der, tenker jeg. Det som er så gøy med disse sjokkisene, er at noen av dem er skikkelig store, nesten like store som mine blåguramier! Utrolig fine er de.

Lakrisyngelet mitt fikk microorm og frossen daphnia i dag, det lokket dem frem fra rota. Palangkarayaene viser forresten lekstendenser, og "danser" rundt hverandre og flørter. Håper det ikke kommer yngel før jeg er helt ferdig med karet deres, da.
Inaktiv bruker

grattis med reol fine bilder av hunder kom med bilder av reolen da under bygging ferdig bygget og så ferdig innredet spennende å følge med på. er snart der jeg også tror jeg med egen reol og slikt.
Så bra at du liker sjokkisene! De store er de jeg har hatt lengst. Tror de begynner å bli 1 1/2 - 2år nå. De andre er jeg ikke sikker på. Du må glede deg til småttisene begynner å farge ut skikkelig, da har du fine sjokolader da!

En ting som blir diskutert litt er om røde myggiser er så bra for sjokoladegurami. Mange mener de har mistet noen fordi de har drevet og fôret med det, mulig det skjedde meg også. Tror ikke det finnes noen vitenskaplige bevis for det, men tenkte å bare nevne det. Jeg tror det tror selv det går fint an å fôre med det

Lakrisene må jo ha kommet til himmelen uten å ha skjønt det selv enda!:p
Solosuper:
Ja, kan legge ut bilder av reolen etterhvert, må bare rydde litt først;P Den er alt bygd av MarenB, mulig du finner noen bilder og slikt i hennes tråd? Jeg og typen min skal bygge mer på den da, få lys over akvariene og luker som skjuler lyset og toppen på akvariet, slik at det ser litt penere ut. Eventuelt en hylle der for og andre småting kan lagres også.

MarenB:
Ok, da får jeg heller la være å fore med det, jeg har jo mye annet godt å gi dem også=) Men hva med sorte mygglarver da? Jeg har tenkt å erstatte de røde med sorte nemlig, siden de røde er så allergifremkallende.

De ser uansett til å trives veldig godt, og den som så pjusk ut i går, er helt fin i dag. De er ikke sky heller, og kommer til hånda når jeg mater.

Lakrisene ser også ut til å ha slått seg til ro. Karet deres er ikke innredet, siden jeg gikk tom for sand. Rota og plantene ligger bare i et hjørne. Lakrisene ser ikke ut til å bry seg om det iallefall, og de oppholder seg mest i det hjørnet der det ikke er noen steder å gjemme seg. Jeg tror det er fordi det er der de får mat, siden det er lettest å nå til der
Maren, her er to av dine sjokkiser, to av de største. Litt dårlig kvalitet, siden jeg måtte ta med mobil, men man ser hva det forestiller ihvertfall=)
Sorte mygglarver går helt fint! De liker ikke de så fult godt som de røde, men det går ned det også
Fint at du har innredet med så mye vallisneria, det liker flere av de godt! Fine bilder!

Artig med lakrisene. Tror nok alle vil vokse opp hos deg!
Ja, vallisneria er jo som skapt for flate guramier, de smale glippene mellom bladene passer perfekt for fiskene å smyge inn og ut av, pluss at den er pen og hurtigvoksende, da=)

Lakrisene tror jeg vil vokse opp ja. De har ihvertfall ikke tatt skade av transporten, og de spiser godt. Jeg tror den ene forelderen deres må være P. deissneri, iallefall ser det sånn ut på de største. Jeg håper litt på at de ikke er blandings da, men det er nok lite sannsynlig, og jeg kan nok ikke ta den sjansen dersom de jeg har får yngel en gang:P
Ville legge ut et bilde av fiskene i Asiakaret. Det er like etter foring, og åtte sjokkiser, tre blåguramier, begge kampfiskene og til og med et par kuhliier "stimet" i foringsenden av karet=)

Jeg har også forsøkt å sanke eddikåler, siden begge microormkulturene har tørket ut, faktisk. Det er en flaskemetode som skal være grei å benytte for å få tak i eddikålene, men det ble bare kluss for meg. Heldigvis funket siling igjennom et kaffefilter fint, så det ble eddikåler på det yngste simplexkullet mitt likevel. Jeg gav også til lakrisene og det eldre kullet, men mest for moro skyld. Tror eddikålene er alt for små til at de fiskene kan leve av det. Jeg supplerer med daphnier inntil videre, da går det bra.
Nå har jeg ikke oppdatert på en stund, det er jo sommer og greier, men nå er det nok på tide.

Alt er bra med fiskene, den ene simplexhannen er i gang med nytt kull igjen faktisk. Denne gangen skal kullet få gå sammen med foreldrene, så finner jeg ut om hvorvidt det stemmer at de lar yngelet være eller ikke. Jeg har mine mistanker da, siden de spiste en gjeng halvstore splendenser, men kan hende det er anderledes når de "vet" hvor yngelet kommer fra?

Ottoen har jeg ikke sett på et par dager, men nå er den framme og ligger på rota. Det blir kompiser på den når jeg får penger igjen, da blir den nok fornøyd=) Karet den går i ble faktisk algefritt ganske rett etter at den kom. Aner ikke om det er ottoen som har vært på ferde eller ikke, i såfall er han en utrolig god algespiser!

Jeg har funnet ut at jeg ikke kan fore med synketabletter i splendenskaret. Rizzo, den ene kampfiskhunnen spiser dem nemlig selv, og har blitt rimelig tjukk! Så det fores kun med frossent der nå, det rekker å synke og spre seg slik at også coryene får nok mat. Ottoen er bortpå av og til den og, men den får egentlig grønnsaker.

Ellers er det eldste simplexkullet nådd den magiske 6-ukersgrensen, så jeg har nå offisielt hatt oppdrett på dem! De har nådd halvparten av den størrelsen jeg vil at de skal ha før de selges. Veksten har flatet litt ut nå, men de vokser enda raskt.
Nå har jeg tatt et vannbytte i Asiakaret. Med sjokkiser i hus, tar jeg ikke så store vannbytter, men kompenserer heller med å gjøre det oftere.
Jeg fjerna alger også, og når jeg gjør det bruker jeg å sette armaturet på en stol lent inn mot akvariet, for da ser jeg algene så godt ovenifra. Lyset kommer da inn fra siden på akvariet, og det gjør at sjokkisene spesielt begynner å svømme på siden omtrendt! De tror jo at lyset er sola, og sola er over deg må vite De svømmer normalt igjen når armaturet er på plass, og det er jo bra.

Så har jeg også fått lukt litt. Flyteplanten vokser i ett sett og produserer avleggere. Avleggerne har jeg fjerna, vet ikke helt hva jeg skal gjøre med dem nå, de store plantene fikk bare være. Vallisneriaen ble litt kvalt av flyteplanten som stengte ut alt lys, men nå tror jeg det går bra. Mosen har også vokst litt, så måtte klippe av litt av den.

Etterpå skal jeg ta simplexkaret, javabregnen der trenger også å lukes. Saktevoksende plante ja.. Ikke her ihvertfall! Kanskje jeg skal begynne å sette ut noen av ynglene her og? Jeg er ikke sikker på om de er store nok enda, jeg får vurdere det etterpå=)

Det er fortsatt fred i kampfiskkaret, selv om jeg har overvekt av hanner, og alle er kjønnsmodne. De er begynt med lekstendenser, men jeg tror ikke de faktisk vil begynne på noe kull i det karet. Jeg har hørt at de ikke vil leke når de er i en såpass stor gruppe. Får håpe det ikke blir krig når jeg eventuelt må flytte ut et par for å fortsette oppdrettet. Planlegger neste kull i vinterferien, for det er en del jobb med yngel, og linja jeg har kommet inn på er visstnok ganske krevende.
Det ble visst en liten akvariedag her til slutt. Vannbytte i alle kar, samt luking og algefjerning. Begge simplexkullene er flyttet over til karet til lakrisene for å få større plass, samt at jeg da slipper å styre med tre forskjellige yngelkar.

I reolkarene måtte jeg luke skikkelig. Vi har ikke montert lys enda, og det merker jeg for å si det slik. Måtte klippe ned en god del. Jeg fikk ihvertfall satt opp lakriskaret skikkelig, siden jeg kunne ta sanden fra det ene yngelkaret. Javabregnene i det karet klarer seg helt fint, selv om det ikke er lys der enda.

Nå skal jeg sette ned flere vallisneriaer hos palangkarayaene, for karet deres er veldig nakent akkurat nå. I morgen skal jeg ut å finne stein jeg kan ha oppi, og kanskje kjøpe noen røtter og.

Fått øynene opp for en ny Bettaart og, B. Strohi. Lurer på om det går an å få tak denne arten i Norge? Fin er den iallefall!
Tilfeldig bekjentskap
© Høyer'n
Reklame for plussmedlemskap