Lisbeth sine labyrinter + litt til :) (side 23)

Paludariumet, 6 mnd etter oppstart

<embed src="http://www.youtube.com/v/a4M7wN2jfU8?fs=1&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>
Nydelig Fantastisk flott.
Takk Bettina. Men sjekk dette, virkelig lekkert laget. Blir nok knallfint når det gror seg til!

<embed src="http://www.youtube.com/v/QDBpug85r7E?fs=1&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>
Ja det var veldig fint. Kjenner jeg blir litt inspirert til å forandre karet til slamkryperene egentlig. Godt å få noen tanker og ideer å brygge litt på! Har såvidt begynt å snuse litt på lysten til saltvann igjen også! mannen min har hatt saltvann tidligere, savner det litt, men hvis det blir saltvann igjen, blir det nano saltvann av ett eller annet slag!
Noen sultne sjokolader i kveld

<embed src="http://www.youtube.com/v/r4hUZLF99HA?fs=1&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>
Kuhliilandsbyen har fortsatt problemer med trådalger, men ikke sånne lange kjipe tråder lengre. Kan faktisk hende at det å sette inn amanoreker var et smart knep. Sånn som det ser ut nå har jeg funnet ut at jeg kan leve med.

"Treet! jeg plantet anubias petite på er nå et virvar av anubias, trådalger og mose. Ikke helt som planlagt men syns det funker rimelig greit for øyet. Trådalgene på treet har noen steder blitt et kortlugga teppe, ser ut som mose

<embed src="http://www.youtube.com/v/gXCvAtCahj8?fs=1&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>

Hannkloreka som går der skifta skall i helga. Så først bare skallet etter han, så var spent på hvordan fargen hans ville være når han dukka opp.

Syns han fortsatt har røde og flotte klør

<embed src="http://www.youtube.com/v/IY3fw0QvuWc?fs=1&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>
Min 13 år gamle tispe er ei trygg og robust dame, selv om hun er liten. Kan ikke komme på noe hun er redd for eller huske at hun noen gang har vært så kald at hun rister. (-jo en gang på sopptur en våt høstdag når hun var hvalp)

For ca 3 år siden begynte det ene bakbenet hennes å skjelve når hun stod stille. Veterinær klarer ikke å finne ut hva det er for noe, kun at hun i alle fall ikke har vondt. I løpet av de siste 3 åra har skjelvinga spredd seg til de andre bena også så av og til står hele bikkja og rister. Dette gjør at jeg daglig får tilbakemeldinger fra folk når hun står stille. Hun er redd for å kjøre heis, t-bane, buss osv og hun fryser uansett hvor varmt det er om sommeren. Og hver gang må jeg forklare at neida hun er ikke redd og hun fryser ikke! Jeg kjenner at det irriterer meg bittelitt at alle tror at min lille trygge og tøffe hund er ei pingle :p

Men men, må bare leve med det

Filmsnutt av hennes skjelvende ben, det rister så klørne klirrer i parketten!

<embed src="http://www.youtube.com/v/yJLzhxbE7As?fs=1&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>

Men ut på tur og i bevegelse er alt i skjønneste orden

<embed src="http://www.youtube.com/v/fhxhCWp7RRc?fs=1&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>
Da skal jeg shoppe litt gurami igjen, lakrisgurami: Parosphromenus sumatranus ! Litt info om den her

Jeg har blue line så hadde lyst på en rød type denne gangen. De skal flytte inn i 63 litern sammen med kasat river rekene. Bestilt 15 stk i håp om at så mange som mulig overlever. Blue line kjøpte jeg 10 stk av, og der har jeg kun 4 overlevende igjen. De siste 4 har levd lenge nå så de dør nok ikke, men det er 3 damer og en hann og med kun en hann går jeg jo glipp av når hannene brysker seg mot hverandre og viser fram hvem som er størst og mest fargerik.

Jeg håper at av 15 stk skal det overleve noen av hvert kjønn i alle fall, og 63L er litt å gå på til små fisk som dette. Får de før jul, blir en flott julegave til meg selv, gleder meg

Disse kommer til å få en fin overgang fra å være VF til fangenskap (jeg går ut i fra at de er VF) for karet de skal gå i har en ganske stor koloni med tanglopper. Så her kan de gå på jakt med en gang de flytter inn

Jeg har en type lakris til forresten, en liten, men flott hann av anjunganensis. Han hadde to damer, men de forsvant. Han bor i 450 litern så får han ikke ut. Hmm kanskje jeg burde bestillt en liten gjeng med de også, som kan flytte inn til han.. Men da må jeg ta risken med å sette dem rett inn i 450 litern uten karantene... eller huff skal jeg orke å sette opp 30 litern jeg er på vei til å gi bort? Eller kanskje det holder å sette opp 19 litern hvis jeg bare skal ha 5 stk?

Åhh, gubben kommer nok til å småklikke for han var SÅ fornøyd når jeg fikk rydda vekk disse småkara... huff huff huff

Men da har jeg både blå, rød og lilla lakriser. Fint fargespekter det
Legger ut lista over lakriser Dahls har på lista nå, i tilfelle noen er intressert:
(ca. priser)

Angel Licorice Gourami Parosphromenus anjunganensis 1.2" 60
Blue Line Licorice Gourami Parosphromenus Sp. Blue Line M 60
Moon Spot Licorice Gourami Parosphromenus Linkei M (2.5-3cm) 72
Fire Red Licorice Gourami Parosphromenus sumatranus M 55
Paradise Licorice Gourami Parosphromenus Deissneri 1.25" 95
Green Speckled Licorice Gourami Parosphromenus Sintangensis 1.0'' 80
Melak Licorice Gourami Parosphromenus Pahuensis 2.5-3cm 110
Åååh savner en sånn liste her nede i thailand. :/
Sphaerichthys selatanensis -hva driver de med? De står gjerne to og to eller tre stille en stund, men her er hele gjengen samlet, bare står og måler hverandre

<embed src="http://www.youtube.com/v/qTRgQC4sVuc?fs=1&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>
Snodig. Kanskje de funderer og lurer ut noen nissestreker!! hmmm
Bettina
Snodig. Kanskje de funderer og lurer ut noen nissestreker!! hmmm :)

Hehe, ja og selatanensis er litt mere rampete enn de "vanlige" sjokkosene
I dag har jeg vært og leita etter potesokker til bikkja mi, selvfølgelig utsolgt over alt. Kan ikke komme tomhendt hjem så fra oslo city ble det med meg 5 amanoreker og 4 Hygrophila pinnatifida

I kuhliilandsbyen går det 4 amano fra før. Sidend et ser ut som de er flinke på trådalgene ville jeg ha noen flere. 9 stk blir bra

[URL=http://www.tropica.com/plants/plantdescription.aspx?pid=051A#]Hygrophila pinnatifida [/URL]har jeg ønsket meg en stund. Egentlig har jeg gitt meg med stilkplanter for lenge siden. Syns det blir så mye styr for å holde dem pene, vokser fort og må klippes jevnlig. Men denne syns jeg er spennende, og den vokser sakte. Liker veldig godt bladformen på dem. I dette forumet er de veldig opptatt av denne planta, så den er nok litt "gull" å ha fått tak i

Jeg skal teste den ut i alle 3 karra tenkte jeg. Se hvor den klarer seg best. Ønske er at den skal trives i 450 litern, der trenger jeg litt rødt! 79 kr stk er ikke billig (og de er små) men men. Tror det stod igjen et par stk hvis noen skulle være intressert
Næmmen se hva jeg fant i dag, små kloreker
De er små men større enn forventet, de må ha gått en stund. Bare så pussig at jeg ikke har sett dem før, 4 stk dukket bare plutselig opp under foringa i kveld. Like glupske som sine foreldre

<embed src="http://www.youtube.com/v/oH7OCVEk-bM?fs=1&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>

<embed src="http://www.youtube.com/v/g26jjHbsLtM?fs=1&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>
Grattis De der er ikke nyfødt nei. Vil tro de er flere uker gamle, kanskje så mye som en mnd. Ser prikk lik ut som mine. Hos meg dukker de også plutselig opp. og når man først får øye på en så dukker det gjerne flere opp i samme slengen, så er alltid hyggelig å oppdage rekeyngel. Men ingenting slår den første gangen man oppdager dem i karet, det er jo bare så gøy Jeg levde lenge på det da jeg oppdaget de små første gang hos meg hvertfall!
Ja det var skikkelig kult å oppdage dem, jeg var ikke forberedt i det hele tatt. Har jo stirra inn i karet noen ganger, på utkikk etter småttiser. Har tenkt at det sikkert ikke blir noen små, rekene har jo hatt rogn et par ganger i alle fall. Men midt i ivrig glede fikk jeg litt panikk også. Tror ikke jeg har tenkt nøye nok gjennom dette å sette akkurat disse rekene inn i et kar med masse fisk og amanoreker. Med den apetitten de har kommer de vel til å vokse opp rimelig kjapt. Og hvor skal jeg ha dem, hvordan skal jeg få dem ut uten å tømme karet helt? Ja nei, føler meg litt teit nå...
Skjønner hva du mener. Jeg tror likevel ikke du trenger å bekymre deg(så mye). Slik mine er så kommer de frem når det blir foret. De er ikke vanskelig å plukke opp med hov. Det er tidkrevende å plukke opp en og en reke, men ikke vanskelig vil jeg si. Jeg flyttet jo mine ganske nylig, og trodde til da var bare et kull. Men da jeg holdt på oppdaget jeg noen mye mindre, godt komuflerte. Flyttingen gikk over all forventning med tanke på å få opp alle sammen, og jeg har ikke sett en eneste gjenværende, så de var ikke vanskelig å få øye på.

Du vil kanskje selge noen etterhvert? Det blir jo fort veldig mange. I den forbindelse ville jeg som sagt ikke bekymret meg for å få tak i dem. Men jo større dem er jo enklere er det vil jeg si.

Det du bør følge med på nå fremover er, som tidligere sagt, at de ikke tar for seg av noe de ikke skal..

Eller mener du å flytte dem over til noe annet for at de skal vokse opp der?

Driver å eksperimenterer litt selv for tiden med rekene i 100 literen. Foreløpig går det helt fint. De deler matfat med ancistrusyngel. Ved omgjøringen av 100 literen på fredag fant jeg en død ancistrusyngel. Tenkte ikke på at det kunne være rekene, men det kan det jo. Men har opplevd død på disse fra tid til annen før, så det er vanskelig å si. Har ikke noen annen fisk bortsett fra en liten stim med flekket blåøye som skulle være utsatt for rekene. Så det blir jo litt spennende når/hvis jeg skaffer meg noen nye innbyggere til karet.
Anna U.
Eller mener du å flytte dem over til noe annet for at de skal vokse opp der?

I første omgang bekymrer det meg at det skal bli overbefolket i karet, og så hvis småttisene vokser raskt vil det vel bli bråk om noen av de er hanner, har jo en hissipropp av en hann fra før av. Og så vet jeg at jeg ikke kan sette opp flere kar så jeg har ingen steder å putte dem. Kan selvfølgelig selge dem, men vil jo nødig rote oppi karet i hytt og pine. Men jeg tar nok bare litt stress på forskudd, og føler meg teit som ikke har tenkt så langt før..

Men tusen takk for beroligende tips Anna
Jeg har inntrykk av at det skal mere til for å overbefolke med reker enn det skal til for å overbefolke med fisk. Selv har jeg 90 krystallreker(ikke medregnet yngel) i 28 literen, og syns ikke det er mange i det hele tatt. Vil vente lenge enda før jeg begynner å selge av dem. Men når det er sagt så er det nok litt annerledes med kloreker. De krever mere plass pga størrelsen, og de tar også mere plass med adferden sin. Jeg har jo ikke noe særlig lengre erfaring enn deg med klorekene, så her vil jeg si at det gjelder å prøve seg frem. Observere nøye(er det ikke gøy!?) og ta overveide beslutninger om hvordan man best kan holde dem både med hensyn til deg selv og rekene. Jeg er absolutt i en utprøvingsfase selv, hvor jeg tester om jeg og dem trives best i lite eller stort kar.

Å ha flere voksne hanner kan bli et problem vil jeg tro. Spesielt i et lite kar. Men ditt er vel på 60 liter, og da vil jeg tro det skal være nok plass for to hanner å utfolde seg. Jeg tror ikke det var nok plass for mine to i 28 literen, og tror det var derfor jeg mistet en av dem. En 60 liter skal i følge det jeg har klart å lese meg frem til være nok for to eller kanskje tre par. Ei hule til hver vil jeg tro er lurt hvis man skal forsøke.

Spørsmålet om du skal selge unna eller beholde noen til voksen alder selv er også noe å ta hensyn til. Tror ikke det er plass til så veldig mange flere voksne hannreker enn det vi allerede har i våre henholdsvis 60 og 100 liter, men hunner tror jeg man kan ha en del flere av. Men hvor mange som skal få vokse seg voksne i karet må også avhenge av hvor mange små man har lyst til å huse. Plutselig en dag har de overtatt karet! Jeg ser for meg at jeg får mareritt om små monsterreker som sitter og napper til seg fisk hele tiden, usj..

Nå fikk jeg også noe å tenke på... Har jo egentlig hatt lyst til å la noen av de jeg har nå vokse opp og bli voksne hos meg, men jeg vet sannelig ikke om jeg vil ha flere enn to hunner så mange yngel som dem produserer! Der fikk jeg noe å tenke på, hehe.

Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap