Anders' akvarierom [NR. 1] (side 23)

Plussmedlem
Anders Kaste
Herregud, hvor lang tid kan det ta å få svar fra Webzoo hvis de i det hele tatt gidder å svare?


Sendte de en henvendelse for et år siden jeg, men ikke fått svar enda.. :-p

Tenkte sende de en henvendelse nå, på minimum 3 stk, maksimum 9 stk hjørnekar... Men vet lissom ikke helt. Blir vel kanskje å høre med Aquamanias i steden vel....

Sendte en sms til Aquamanias kl 14.24 og det tok ca 5 min å få svar, lese det og svare han tilbake... :-p
Plussmedlem
...et bilde som viser at Corydoras og reker er gode venner

Rekene er ganske freidige, egentlig

[External Image]
Plussmedlem
Så en titt på klekkekaret :p Tatt i går kveld rett etter plukking.

Funderer på hva jeg gjør når eggene er klekket... yngel tåler nok ikke akkurat flytting særlig bra...! Kan det gå greit etter maange timers akklimatisering og omtrent samme vannverdier og temperatur i akvarium yngelen evt. flyttes til? Det beste hadde vært å iallefall prøvd å klekke noen egg i oppvekstkar, men er redd for at egggene hadde blitt spist.

Jeg trenger egentlig et lite, ledig kar som kan brukes en stund.









[External Image]

[External Image]
Anders Kaste
[B]...et bilde som viser at Corydoras og reker er gode venner :D[/B] Rekene er ganske freidige, egentlig ;-) [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/25724_111123141631_1.jpg[/IMG]


Følg godt med på coryene dine nå. Jeg opplevde det samme for noen år siden med C. habrosus og kirsebærrekene. Coryene oppsøkte rekene for å bli plukket på. Veldig gøy å se på, men etterhvert viste det seg at akkurat disse coryene hadde kløe. Husker ikke hva som feilte dem, men de oppsøkte rekene for å bli kvitt noe i alle fall og måtte medisisnere
Plussmedlem
Lisbeth
Følg godt med på coryene dine nå. Jeg opplevde det samme for noen år siden med C. habrosus og kirsebærrekene. Coryene oppsøkte rekene for å bli plukket på. Veldig gøy å se på, men etterhvert viste det seg at akkurat disse coryene hadde kløe. Husker ikke hva som feilte dem, men de oppsøkte rekene for å bli kvitt noe i alle fall og måtte medisisnere


Oy, sier du det? Det er jo noe å følge med på. Men på en annen side; disse klør seg aldri mot bunnlaget og de oppsøker absolutt ikke rekene, men jeg tror Coryer er litt sånn; de bryr seg ikke om en reke tusler over den. Det hender det skjer, men jeg tror ikke det er noen mer alvorlig grunn for det. Skjer ikke ofte heller.
Når jeg leste det Lisbeth skrev, kom jeg plutselig på noe lignende jeg opplevde også. Mine Metae gruppe hadde en diffus sykdom, så det tok lang tid før jeg fant noe som kurerte det. I samme kar bodde en veldig stor reke-koloni. I denne perioden hendte det forbløffende ofte at rekene stoppet og plukket på huden til Coryene. Akkurat som de spiste "godsaker" de fant i slimhinnen på huden til Coryene da....
Når Coryene var friske, gikk de stort sett bare over og videre bortover bunnen uten å stanse for å plukke på skinnet til Coryene. Akkurat som de visste at det ikke var noe å finne der da.

Man får vel si det sånn at hvis rekene blir mer interessert enn normalt i å plukke lenge på Corydorasenes skinn, så kan det være ektoparasitter på gang....? Men går de bare over og videre uten å stanse opp noe særlig, så er det ikke noe å finne der
Plussmedlem
Takk til dere begge for opplysningen, jeg skal følge med på det! Har ikke lagt merke til noe spesielt, men man vet jo aldri...
Plussmedlem
I dag har jeg dessverre dårlige nyheter ang. Green Laser-eggene

Ser ut som en del av eggene har fått sopp. Søren - fant jo ut at jeg ikke hadde eSHa 2000 liggende heller. Nå må jeg bestille det.

Så litt lei meg er jeg nå, men det kommer vel flere sjanser. Jeg tror kanskje en av grunnene til muggen kan være for høy pH, faktisk. Det ble tilsatt eddiksyre for å senke pH, samt at jeg også har hatt oppi en del bløtevann fra eikeløv. Men det sistnevnte så visst ikke ut til å hjelpe, og eddiken kom nok i for sent.


Godt man kan lære av sine feil, og ganske sikkert gjøre det bedre neste gang. Men surt er det, for eggene ser gule og fine ut.
Ang. dette med reker og plukking på coryene...jeg har også erfart at det kan være noe på ferde når de gjør det.
Når mine Metae var ny-innflyttet så jeg stadig reker som satt og plukket, og det var sånn jeg oppdaget at de hadde bittesmå "flukes", det var disse rekene var interessert i.

Andre gangen en reke satt og plukket var når Metae'ene var syke nå nettopp, så jeg tar det som et varsel hvis rekene blir for nærgående.
Det trenger jo selvfølgelig ikke å være noe, men greit å studere fiskene litt hvis de har veldig mye reke-selskap

Det var leit med eggene, håper de klemmer ut noen igjen snart så du får prøvd på nytt
Det var synd med Green laser eggene!
Plussmedlem
Noen ganger får det å sjekke ting litt for dårlig uventede konsekvenser!

I mange dager har jeg utsatt å tømme klekke-tanken til Green Laser-eggene. Jeg var jo sikker på at ingen var klekket. Jeg gikk og tenkte i mange dager "skal gjøre det i morgen".

I dag hadde jeg tid og jeg startet for en stund siden. Tok ut steiner og plante-blader det var egg på. Og så oppdaget jeg noe smått som lå på bunnen; en yngel!

Og det var mange av dem. Minst 10 stk. Ikke mange i forhold til hvor mange det kunne vært, men jeg var jo sikker på at ingen klekte! Og det som så ut som mugg var nok noe skitt og grums, ihvertfall en del av det.

Nå har jeg gjort klar en ny tank. Har spesifisert pH og temperatur nøye, så nå skal yngelen få rent vann. Stakkars små, får jo litt dårlig samvittighet! De er noen dager gamle, men de har klart seg på småting de har funnet i grumset i tanken. Men fy for en hyggelig overraskelse!

Men nå gjensdtår det å se hvordan det går med yngelen. Hvis de klarer seg blir det nok ikke salg av dette kullet, for jeg vil ha alle selv til min egen gruppe. Altså mine, mine og mine! Det er fint å tenke på at jeg ikke trenger å skille meg av med dem, da!
Hehe, grattis!
Skjedde det samme med meg med mine C. melanotaenia egg. Jeg har ca. 15 stk nå
Trodde ikke det var noen før jeg skikket grundig oppi og så noen småttinger bevege seg
De er jo helt sinnsykt små! Nesten litt rart å tenke på at det skal bli store flotte voksne coryer :P
Plussmedlem
[QUOTE=Emil EngøDe er jo helt sinnsykt små! Nesten litt rart å tenke på at det skal bli store flotte voksne coryer :P

Ja, det er det som er så morsomt Det svømmer egenoppdrettede fisk rundt i akvariene, og så kan man tenke på at de har man hatt siden de var egg... det syntes jeg er artig!

Krysser fingrene for at det går bra med dem! Fant vel et par døde yngel eller noe, også er det et par som ikke ser helt bra ut. For tidlig å si noe enda,

Usikker på antall, men det er noe rundt 10. Så hvis de vokser opp får jeg fordoblet gruppen min!
Ja det er gøyt å tenke på!
Det er greit å doble gruppen sin ja! Hvor mange har du nå?
Plussmedlem
Emil Engø
Hvor mange har du nå?


Du tenker i hovedgruppen? Der er det 10 stk + en yngel som vokser på egenhånd. Den ser forresten ut til å klare seg fint Og av en så fantastisk Corydoras som er absolutt en av mine yndlinger, må jeg jo bare ha fler enn 10! Det har jeg visst helt siden jeg fikk de i hus En stor gruppe av Green Laser ser fantastisk ut i et akvarium!
Så arti Anders! Det kan aldri bli for mange skjønne, grønne ;D
Plussmedlem
Sissimor
Så arti Anders! Det kan aldri bli for mange skjønne, grønne ;D

Ja, det var veldig artig, og så totalt uventet! Jeg hadde jo lett etter småtasser i tanken, men konkluderte med at det ikke var noen... så gleden ble stor når jeg så alle de små, og da glemte jeg resten av min ganske dårlige dag tidligere!
Krysser fingrene for at de grønne ynglene klarer seg fint og vokser opp, Anders!
Plussmedlem
Takk!

Selv om jeg var litt negativ til dette tidligere, lurer jeg nå på om jeg skal fôre opp yngelen noen uker i plast-tanker likevel. Det blir en del ekstra arbeid, men det skal jeg alltids tåle Det er jo mye lettere å holde kontroll på yngelen på denne måten. Rengjøring får de jo også nok av.

Skal begynne å mellomlagre yngelens vann i en bøtte. Har satt en bøtte med vann på akvarierommet i dag, den skal brukes til en ny tank i morgen. Tror jeg kommer til å bytte tank hver dag.

Åh, dette blir så spennende!
Plussmedlem
Har vært og sjekket nå, og det ser ut til at det går ganske bra med Green Laser-yngelen. Ser ut som om de har oransje mager også, selv om det er vanskelig å se. Det ble fôret med pulverisert Tetra Diskus i dag.

Microormkulturen min har stoppet litt opp, egentlig. Vil fôre med dette, så har puttet oppi noe mer tørrgjær i dag i håp om at den kanskje skal få litt mark igjen... hvis ikke må jeg prøve å lage en ny.

To døde yngel er sugd ut - disse så veldig dårlige ut fra starten. Teorien er at disse var dårlige fra før og tålte flytting dårlig.


Yngeltanken på et bomba bord
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Finn Eigil Sødal
Reklame for plussmedlemskap