Watership (side 23)

Hassel
Jada, den lever i beste velgående den! :-)

Så kult, da var det en riktig avgjørelse å ikke avlive den

Hassel
Men jeg har dessverre mistet et par av de andre i løpet av sommeren ser det ut til. Litt vanskelig å få telt dem, men det ser ut til at det mangler et par stykker nå. :-(

Det var synd. Men da er det noen av osphromenoides du har mistet, ikke selatanensis?

selatanensis syns jeg virker sterkere enn osphromenoides
Ja, det stemmer nok det, Lisbeth, at det er osphromenoides det er blitt færre av dessverre.

Har fått meg ny mobil nå og har forsøkt å ta noen bilder, men sjokkisene vil ikke akkurat "stå"stille for fotografering.

[External Image]

[External Image]
Sommertjernet har fått en liten ominnredning i dag, litt takket være overforingen til minstemann. Det så så trist ut etter at all vannbyttingen den gangen, så nå har jeg endelig fått ominnredet og puttet inn litt nytt grønt, så nå ser det sånn ut:

[External Image]
Og så har jeg fått prøvd ut Samsung-mobilen min litt mer. Den tar utrolig gode bilder! Mye bedre enn iPhonen jeg hadde. Her kommer noen eksempler. Måtte bare ta noen bilder av de søte kuhliiene med venner:

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Litt flere bilder. Er fornøyd med å få fram fargen på pygmeguramien såpass bra!

[External Image]

En fin liten moskito rasbora:
[External Image]

Mølje!:
[External Image]
Sissimor
Så koselige bilder :D

Takk!
Har vært litt lite på nett i det siste, så syntes det var greit med en liten oppdatering. Har selvfølgelig begynt på et nytt oppussingsprosjekt - med hus blir man aldri ferdig. Nå er det kjelleren som skal få en etterlengtet fornyelse. Vi har startet med vaskerom og lagerkjeller og skal i gang med kjellerstua så fort vi er ferdige med det. Så får akvariene komme litt sånn innimellom unger og bikkje og alt det andre.
Jeg har også samsung, ble veldig gledelig overrasket over bildekvaliteten. Og videokvaliteten er også god
I dag har godgutten Neo bursdag! Han er 10 år i dag - hurra!
Han feiret dagen med litt ekstra god middag og en boks med leverpostei som fortæres her:

[External Image]
Åh! Nå er jeg lei hvitmaling nå! Nå har jeg brukt alle kvelder en hel uke på å male tak, vegger og rør hvite i et vaskerom og et stort kjellerrom/lager. Så da passet det greit å få en liten avveksling med vannbytte og luking i et par av akvariene; Det sorte hav og Asiatika. Det siste er nå ikke helt asiatisk lenger, men... jeg falt nemlig helt for en gjeng ottoer foe en tid tilbake. Har hørt noen beskrive dem som hundevalper og det kan jeg jo si meg enig i.
De morer seg i alle fall stort der de svinser rundt i 530-litern etter vannbytte (litt uklart vann pga vannbytte...):

<embed src="http://www.youtube.com/v/x5Fil2iRljs?version=3&hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="281" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>

Og jeg blir bare mer og mer begeistret for pygmeene mine. Jeg har tre, men må nok ha flere - snart! De er lite sky nå og kommer til glasset med en gang jeg nærmer meg - det er jo sjanser for mat, ikke sant? Akkurat som bikkjer og en hånd som blir stukket i en lomme - godbiter, nå?

<embed src="http://www.youtube.com/v/Prif_bbCvrs?version=3&hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="281" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>

Og så et par snutter med sjokkiser. De er fortsatt litt sky, men har skjønt at det er jeg som kommer med mat.

<embed src="http://www.youtube.com/v/e2cJxjBzsFw?version=3&hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="281" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>

<embed src="http://www.youtube.com/v/IHe8xQxmMUQ?version=3&hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="281" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Tida flyr! Synes bare såvidt jeg rekker litt foring av fiskene om kveldene jeg nå. Vi er fortsatt i oppussingsmodus selv om vaskerom og lager nå stort sett er ferdig. Vi har til og med hatt elektriker her til å montere nye lamper og nye stikkontakter. Nå er det kjellerstua som snart står for tur. En gammel murt peis, trepanel og teppe på gulvet skal ut. Inn skal det plater på veggene, varme i gulvet, stooor TV og stoor sofa. Gleder meg til det blir ferdig. Her skal vi heldigvis ha litt mer hjelp enn til de forrige rommene.

Her kommer en liten video av virre, virre vapp. Akysis vespa-mallene mine er ikke så ofte framme, men morsomme å se på er de når de først viser seg:
<embed src="http://www.youtube.com/v/8jQhAqGdjhU?version=3&;hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="281" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>

En mester i kamuflasje:

[External Image]

Og så haglet det littegrann i Oslo i går. Minstemann og jeg satt og så på barne-tv da det brøt løs. Jeg har aldri opplevd makan til haglbyge her jeg! Og så lynte og tordnet det i tillegg. Vi måtte filme litt ut av vinduet i andre etasje, så det er "hagen" vår vi ser ned i.
<embed src="http://www.youtube.com/v/DLTuO6Zov40?version=3&hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="281" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Oi! De ottoene var kjempeflotte og i en så stor stim som svømmer sammen må de jo være strålende fornøyd!
Takk! Ja, det ser ut som de fryder seg! Det er deilig å ha så stort kar at det er god plass til mange av dem.
En hektisk helg med tennisavslutning for Erik og etterfølgende Sverigetur på lørdag og langtur i Østmarka og vannbytte++ i akvariene i dag.

Først noen bilder fra dagens tur i Østmarka. Vi var ved Hauktjern som er et yndet sted for klatrere. Bratt og ulendt!

Neo viser en av kløftene vi klatret ned og opp igjen. Såpass bratt at jeg måtte gi ham en skikkelig dytt i rompa da vi skulle opp...:
[External Image]

Gamlekongen skrev navnet sitt her for en del år siden:
[External Image]

Gutta griller:
[External Image]
Og så litt mer akvarierelatert:

I ettermiddag ble det stort vannbytte og luking i alle kar. Hardest luking i storkaret der jeg luket såpass med halvdårlig vallisneria at jeg fylte en halv bærepose.
Den vil bare ikke trives her og nå var jeg lei. Den fylte hele det høyre hjørnet i akvariet, men ble aldri fin.

Vallisnerian er ute!:
[External Image]

Jeg fikk med en flott Aponogeton madagascariensis, eller gitterplante, da jeg blant annet fikk kuhliiene til Lisbeth. Den planten er flott når den trives og hos meg har denne fått flere nye blader. Jeg har til tider vært plaget med alger i storkaret Asiatika, som den står i, men gitterplanten har ikke blitt angrepet heldigvis. Da vi var i Sverige i går, så fant jeg en diger utgave av planten som jeg kjøpte med meg. Blir spennende å se om den vil trives også. De vil gjerne ha litt surt vann disse her, så de passer her selv om de er fra Afrika... (jeg kaller fortsatt karet Asiatika selv om det har kommet noen gjester både fra Sør-Amerika (fisk) og Afrika her (planter)). Den nye store har nå fått plass der vallisnerian var.

En liten videosnutt som viser hele karet nå (luftbobler etter vannbytte...):
<embed src="http://www.youtube.com/v/1wWdiz-1Aag?version=3&hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="281" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>

Kongen på haugen: gullgoby-hannen!:
[External Image]

En av albinosjarmørene i "Det sorte hav" til Erik:
[External Image]
Etter nok en periode med litt lite akvaristiske aktiviteter går i hvert fall jeg nå inn i en mer aktiv fase.
I kveld har jeg pakket og ordnet til den store gullmedaljen. Det er storauksjon i OAK i morgen og da har jeg med en hel del som catappablader, filtre, CO2-anlegg, ildtetra og corydoras green laser blant annet.
Erik fikk 10 stk palettciklide-yngel på forrige klubbmøte, så da ble det nødvendig å rydde litt i 120-litern hans og derfor går både ildtetraene og de gjenværende coryene ut derfra nå.

Selv har jeg først og fremst tenkt å kjøpe litt planter i morgen, men hvem vet hva man kommer hjem med som man ikke trodde man trengte...

Har forøvrig meldt på et par kar til hjemmekonkurransen i OAK og der begynner det å haste litt. Ingen av akvariene våre er vel egentlig veldig pene akkurat nå. Så det haster med å få dem i orden! Allerede neste helg kommer nemlig dommerne på hjemmebesøk for å finstudere dem. Uæææ!

OAK-auksjonen vel overstått! Det var mange objekter denne gangen og jeg sikret meg noen flotte planteposer; to med Hydrocotyle leucocephala som jeg har vært på utkikk etter en stund og en med Pogostemon erectus som jeg bare falt for.

Jeg var bøssebærer denne gangen også og det var nok å gjøre. Jeg måtte gi meg i 17-tiden (da hadde min kjære middagen klar!) og da var jeg i grunnen fornøyd. Det aller meste av det jeg hadde med ble solgt og jeg fikk kjøpt med meg en bøtte med GH/TH+ og en kanne med PH-minus også. Begge deler er veldig kjekt å ha. Alt i alt ble det vel et lite overskudd tror jeg - klubben fører regnskap og fører over det jeg har tilgode. Veldig greit.

Søndag ble det en liten handletur til Sverige igjen - og det var det ingen andre nordmenn som hadde tenkt på... Vi var i Töcksfors, der er det heldigvis ikke så trangt om plassen som det kan være på Nordby på sånne dager.

Søndag kveld fikk jeg begynt på akvariene mine, men rakk bare guppykaret i stua. I kveld har Neo vært terapihund først og så rakk jeg å gjøre om og rydde skikkelig i guppy-karet på soverommet. Bilde av det siste kommer i morgen.
Og her kommer bilder av guppykaret på soverommet. Her går det grå filigrans rundhaleguppy. Jeg plantet en del av den flotte Hydrocotyle leucocephalan her. Så blir det litt mer for yngelen å virre rundt i. Og så byttet jeg ut de grå steinene med noen rødaktige noen. De røde står bedre til den oransje bakgrunnen. Nå er jeg ganske fornøyd med karet, men mulig det blir noe mer grønt her etterhvert.

Rett etter forrige ominnredning:
[External Image]

Sånn er det nå:
[External Image]

I dag har jeg tatt en liten opprydding, algeskraping og filterrens i mannens Fluval Edge. Det ble ikke så store forskjellen, men litt renere ser det jo ut i alle fall. Det er utrolig hvor fort det ser stygt ut med lav vannstand i et sånt kar. På før-bildet nedenfor her, så er det altfor lite vann. Etter-bilde kommer i morgen.

Før opprensking:
[External Image]
Og her er bilde av Fluval Edgen etter litt rens og puss. Ikke så stor forskjell på bildene kanskje, synes bedre når man studerer akvariet på nært hold.
I dette karet bor det 11 kardinalneon og en betta splendens hann pluss 5 amanoreker. Det er mannens kar og han har valgt innredning og fisk selv. Jeg har satt det opp. Jeg synes selv det er ganske stilfullt og fargene på fiskene matcher hverandre. Kampfisken bruker både algeballene og vallisnerian til å henge på.

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap