- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 231)
Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 231)
Noen bilder fra 98 literen med 7 voksne Corydoras adolfoi, og et ukjent antall yngel i alle størrelser og ulike aldere. Det er nok bortimot 30 ungfisk. Begynner å bli en ganske bra gjeng småtroll der nå. Det er gått et halvt år siden karet ble satt opp, og de voksne begynte å leke ganske umiddelbart. De eldste ynglene her kan altså være så mye som 5-6 mnd gamle nå, og de yngste bare noen dager eller uker
Denne er nok bare to til tre uker gammel. Fremdeles i kamuflasjedrakt.
Her er en flott gjeng ungfisk med oransje capser på hodet
Stilig i sort, hvitt og oransje!
Denne er nok bare to til tre uker gammel. Fremdeles i kamuflasjedrakt.
Her er en flott gjeng ungfisk med oransje capser på hodet
Stilig i sort, hvitt og oransje!
Postet 29.09.09 kl 13:21
Endret: 29.09.09 kl 13:28
Postet 29.09.09 kl 13:27
Nydelige adolfoier
Utrolig flotte adolfoier du har.
Hva forer du dine med?
Forer du likt til alle coryer?
Ser liksom ikke at de spiser maten jeg putter oppi til de, men de er jo ikke så store enda.
Røde myggiser har jeg sett noen av de smatte på.
Ønsker også småttiser, men må kanskje skaffe noen voksne først.
Espen
Hva forer du dine med?
Forer du likt til alle coryer?
Ser liksom ikke at de spiser maten jeg putter oppi til de, men de er jo ikke så store enda.
Røde myggiser har jeg sett noen av de smatte på.
Ønsker også småttiser, men må kanskje skaffe noen voksne først.
Espen
Postet 29.09.09 kl 21:31
Postet 30.09.09 kl 02:12
Postet 30.09.09 kl 02:52
Selv har jeg et lite spørsmål om disse catappa bladene, hvor lenge lar du dem ligge i akvariumet før du bytter dem ut med nye? Har fått med meg at mange lar dem ligge til man bare ser trådene i bladet omtrent men blir de sånn på 2-3 uker eller måneder eller hva?
Adolfoiene dine er så skjønne! Synes også de er utrolig kule på det bildet når de er en helg gjeng samlet, er så morsomt med de orange "luene" dems.
Adolfoiene dine er så skjønne! Synes også de er utrolig kule på det bildet når de er en helg gjeng samlet, er så morsomt med de orange "luene" dems.
Postet 30.09.09 kl 09:54
Inger AnneHvordan går det med bettaene dine? Har hannen tilgitt deg?
Jeg så faktisk hannen senest i går. Han dukker opp med et par-tre dagers mellomrom, ofte på samme sted (en plante ved høyre sideglass).
Det som er mer bekymringsfullt er at jeg ikke har sett snurten av hunnen på ukesvis! Jeg er fristet til å strippe hele karet og sjekke om hun er der enda... tenk om hun har falt fra av en eller annen grunn og han er alene der? Det er så rart at jeg ikke har sett henne i det hele tatt på mange uker, for i starten pleide hun å ta en lynvisitt bort til mygglarvene, snappe en munnfull og så gå i dekning igjen. Nå har jeg ikke sett det på lenge.
Kjipt med sånne sky fisker. Man vet aldri om de er der fremdeles eller ikke :p
Postet 30.09.09 kl 10:54
ModestySelv har jeg et lite spørsmål om disse catappa bladene, hvor lenge lar du dem ligge i akvariumet før du bytter dem ut med nye? Har fått med meg at mange lar dem ligge til man bare ser trådene i bladet omtrent men blir de sånn på 2-3 uker eller måneder eller hva?
Godt spørsmål, hehe Jeg har ikke tatt tiden på disse catappabladene, husker ikke helt hvor lang tid det tar før de går i oppløsning. Men jeg fjerner dem når det begynner å bli sånn "spindelvev" igjen av dem, og legger nedi nye. De varer mye kortere enn eikeløv, faktisk. Det er nok snarere uker enn måneder det er snakk om mht holdbarhet under vann på catappaløvet.
Det som er fint med catappaløvet er at selv om jeg bestilte såkalte "små" catappa, så er de temmelig store og en bra gjeng Corydoras får plass under hvert løv. Der ligger de under bladene og ugler mens de ser ut på verden Byr på flotte skjulesteder for Coryer på bunnen, de løvene der.
Jeg må forresten snart bestille meg en ny ladning catappaløv av Amy-lim på eBay Begynner å bli ganske lite igjen i posen jeg kjøpte i våres.
Postet 30.09.09 kl 11:00
Tusen takk for godt svar. Nå fant jeg også Amy-lim på ebay og det var da veldig billig, regnet litt på det og ved og kjøpe fra henne så er det virkelig en utgift jeg kan ta på meg pluss at en pakke fra henne burde vel holde nærmere et år hos meg. Så hun får nok en bestilling fra meg også i nærmeste fremtid. Alt man lærer av disse personlige trådene, skjønner ikke hva jeg skulle gjort uten dem!
Postet 30.09.09 kl 11:47
Er det noen fordel med catappaløv framfor eikeløv?
Jeg kjenner igjen det med å bekymre seg for fisker som er sky. Den ene kula mi, Houdini, går det mange uker mellom hver gang jeg ser. Innimellom er jeg sikker på at nå har hun mistet livet, men så dukker hun opp på nytt. Ekstra ille er det med ny fisk, som man gjerne vil holde ekstra nøye med helsa til. Det blir neglebiting utav sånt.
Jeg kjenner igjen det med å bekymre seg for fisker som er sky. Den ene kula mi, Houdini, går det mange uker mellom hver gang jeg ser. Innimellom er jeg sikker på at nå har hun mistet livet, men så dukker hun opp på nytt. Ekstra ille er det med ny fisk, som man gjerne vil holde ekstra nøye med helsa til. Det blir neglebiting utav sånt.
Postet 30.09.09 kl 13:27
Modesty: Amy-Lim er et asiatisk mannsnavn Hehe Vi tenker vel litt amerikansk, da er Amy et kvinnenavn. Men Amy-Lim som selger catappa på eBay er altså en mann, og hele familien hans deltar i businessen med å selge catappaløv (se på selger, så kan du lese om det).
Inger Anne:
Jeg vet egentlig ikke, men leser så mye om catappaløvenes velgjørende effekt på vannet hos diverse fisk fra "jungelvann" og lignende miljøer. Både asiatiske og sør-amerikanske. Det startet muligens med at betta-folket brukte catappaløv.
Inger Anne:
Jeg vet egentlig ikke, men leser så mye om catappaløvenes velgjørende effekt på vannet hos diverse fisk fra "jungelvann" og lignende miljøer. Både asiatiske og sør-amerikanske. Det startet muligens med at betta-folket brukte catappaløv.
Postet 30.09.09 kl 15:18
Hei Mona!
Nå er jeg ferdig med 3dagers-kuren med mørkelegging og medisinering slik du gjorde med dine C. Metaene. Det hadde desverre ingen effekt på C. sterbaiene, så nå må jeg begynne med JBL Oodinol. Må bare få bestilt det først.
Rimelig sikker på at det er oodinium det er snakk om her...
Men det var en ting jeg la merke til. Den ene C. Duplicareusen som jeg har som har mindre farger enn de andre, slik du har på Adolfiene, har fått sterkere farge etter denne "kuren" med mørklegging og medisinering! Kanskje noe å tenke på, men det kan jo være helt tilfeldig også, tenkte bare å fortelle det
Forresten... Vet du om coryer kan dø av Oodinium?
Nå er jeg ferdig med 3dagers-kuren med mørkelegging og medisinering slik du gjorde med dine C. Metaene. Det hadde desverre ingen effekt på C. sterbaiene, så nå må jeg begynne med JBL Oodinol. Må bare få bestilt det først.
Rimelig sikker på at det er oodinium det er snakk om her...
Men det var en ting jeg la merke til. Den ene C. Duplicareusen som jeg har som har mindre farger enn de andre, slik du har på Adolfiene, har fått sterkere farge etter denne "kuren" med mørklegging og medisinering! Kanskje noe å tenke på, men det kan jo være helt tilfeldig også, tenkte bare å fortelle det
Forresten... Vet du om coryer kan dø av Oodinium?
Postet 30.09.09 kl 16:39
Endret: 30.09.09 kl 16:41
Jeg regner med at de fleste fisk kan dø av den sykdommen. Jeg mistet noen C. metae (de minste i flokken) før jeg fikk has på det. Men de hadde problemet lenge, og av 20 fisk mistet jeg vel bare 2 eller 3 maks. De holdt koken til tross for problemet ganske lenge, men jeg husker ikke hvor lenge. I mitt tilfelle var det forårsaket av et innvendig filter som ikke holdt mål, men gikk tett pga det sugde opp sand og ga dårlig vannkvalitet.
Når jeg fikk kurert dem og flyttet dem, har de aldri vært plaget siden.
Det var synd du ikke ble kvitt det med Esha, men jeg tror din Sterbai er litt for hardt rammet. Den så ikke bra ut, så det må nok sterkere "krutt" til hos deg.
Jeg har kjørt mørklegging og kur med Esha selv her i karet med C. adolfoi. Det var bare et par stykker som hadde dette merkelige fenomenet med gråsvartaktig ryggstripe (og ikke kullsvart, slik den skal være), og de hadde hatt det i lange tider. Ante ikke hva det var som forårsaket det, så jeg gjorde ikke noe for å bli kvitt det siden de åpenbart ikke så særlig påvirket ut. Men mine så helt fine ut ellers altså, det var kun blekere svartfarge på ryggstripen som var problemet. De så kjernesunne ut ellers, tykke og fine Og esha-kuren hjalp bra på Adolfoi'ene De ser omtrent normalfarget ut nå, iallefall helt klart vanskeligere å se at det er "noe" med svartfargen på ryggen. De leker og legger egg, og lar seg uansett ikke affisere så veldig av det.
Jeg greier ikke helt å se om det er noe galt med svartfargen lenger iallefall. Men jeg ser aldri alle på en gang så det er litt vrient å si sikkert (for å sammenligne de normalfargede med de som var gråbleke)
PS!
Har du vurdert saltkur?
Jeg kjenner ikke oppskriften og doseringen, dessverre, (har aldri brukt salt selv) men det kan jeg prøve å finne for deg hvis du vil. Ian Fuller, vår tids store Corydoras-guru, sier at Corydoras tåler kortvarige saltbad overraskende godt. Men om jeg husker riktig, er dette er altså som en kortvarig dupp i salt vann på noen minutter, flere ganger daglig. Litt mye styr og drive med, altså, og i tillegg ER det en viss risiko for at de stryker med av saltet. Man må sitte ved bøtten og overvåke fisken under saltbadet, og så røske den opp hvis den tipper over på siden før antall minutter i badet er over.
Når jeg fikk kurert dem og flyttet dem, har de aldri vært plaget siden.
Det var synd du ikke ble kvitt det med Esha, men jeg tror din Sterbai er litt for hardt rammet. Den så ikke bra ut, så det må nok sterkere "krutt" til hos deg.
Jeg har kjørt mørklegging og kur med Esha selv her i karet med C. adolfoi. Det var bare et par stykker som hadde dette merkelige fenomenet med gråsvartaktig ryggstripe (og ikke kullsvart, slik den skal være), og de hadde hatt det i lange tider. Ante ikke hva det var som forårsaket det, så jeg gjorde ikke noe for å bli kvitt det siden de åpenbart ikke så særlig påvirket ut. Men mine så helt fine ut ellers altså, det var kun blekere svartfarge på ryggstripen som var problemet. De så kjernesunne ut ellers, tykke og fine Og esha-kuren hjalp bra på Adolfoi'ene De ser omtrent normalfarget ut nå, iallefall helt klart vanskeligere å se at det er "noe" med svartfargen på ryggen. De leker og legger egg, og lar seg uansett ikke affisere så veldig av det.
Jeg greier ikke helt å se om det er noe galt med svartfargen lenger iallefall. Men jeg ser aldri alle på en gang så det er litt vrient å si sikkert (for å sammenligne de normalfargede med de som var gråbleke)
PS!
Har du vurdert saltkur?
Jeg kjenner ikke oppskriften og doseringen, dessverre, (har aldri brukt salt selv) men det kan jeg prøve å finne for deg hvis du vil. Ian Fuller, vår tids store Corydoras-guru, sier at Corydoras tåler kortvarige saltbad overraskende godt. Men om jeg husker riktig, er dette er altså som en kortvarig dupp i salt vann på noen minutter, flere ganger daglig. Litt mye styr og drive med, altså, og i tillegg ER det en viss risiko for at de stryker med av saltet. Man må sitte ved bøtten og overvåke fisken under saltbadet, og så røske den opp hvis den tipper over på siden før antall minutter i badet er over.
Postet 30.09.09 kl 17:25
Endret: 30.09.09 kl 17:35
I dag har jeg sett noe helt merkelig i et av akvariene mine.
Den 98 literen som jeg overførte 4 stk Corydoras C121 til på lørdag, har jeg testet vannet i hver dag. Alt ser bra ut, hverken ammoniakk eller nitritt. Tidligere i dag så jeg at alle fire så ut til å bygge opp til lek. Som forventet egentlig
Men brått nå i stad så jeg plutselig at den ene hunnen lå på ryggen med buken i været! Den lå på bunnen. Jeg gikk nærmere for å se, og for å ta vannprøver. Da så jeg at hun hadde svake gjellebevegelser.
Alle vannverdier var fine da jeg målte, men vannet var kanskje noe for varmt (27½ °C) men ellers fint. De skulle tåle den temperaturen uansett, denne arten her. Plugget ut kontakten til varmekolben, så får jeg heller justere den ned senere.
Og plutselig så oppdaget jeg noe annet rart; rundt om i akvariet på sandbunnen hadde noen bare "kastet" fra seg egg i hytt og pine uten system!? De så ubefruktede ut alle sammen, hvit prikk inni.
Dette har jeg aldri sett før, og jeg synes det var en veldig merkelig atferd til Corydoras å være. Drive å slippe egg vilt rundt seg på bunnen sånn?
Hunnen som lå på rygg begynte å røre på seg, rettet seg sakte opp og svømte daff avgårde. Jeg skjønte ingenting.
De tre andre C121 så ut til å sysle med litt lek i bakgrunnen, men de holdt opp da jeg kom bort til karet. Så jeg gikk vekk fra karet igjen. Da jeg kom tilbake en stund senere, lå den samme, tykke hunnen på rygg igjen og denne gangen var hun død. Ingen bevegelser å spore, og ingen reflekser når jeg pirket i henne med håven. Død. Så jeg fisket den ut, og studerte den nærmere.
Jeg er nesten villig til å vedde penger på at dette er hunnen som har strødd ubefruktede egg rundt om i hele akvariet. Jeg kunne SE masse egg innenfor bukskinnet hennes, en eggsamling som så ut til å være formet som en trakt pekende mot "utgangen", nesten på vei ut av anus. Selve anus var rød. Det er ikke normalt.
Noen som har hørt om eggforstoppelse noen gang? Jeg tror jaggu meg det er det som feilte henne. Akkurat som om hun drev og strødde egg rundt seg og plutselig fikk forstoppelse eller noe "revnet innvendig", slik at det stoppet opp.
Noen av eggene som var strødd utover (beklager dårlig bilde, det ble så feil vinkel)
Hunnen som døde, da hun rørte seg etter at jeg først oppdaget at hun lå på rygg
Et par av de andre i karet. Likte ikke helt blitzen, så de gjemte seg litt.
Den 98 literen som jeg overførte 4 stk Corydoras C121 til på lørdag, har jeg testet vannet i hver dag. Alt ser bra ut, hverken ammoniakk eller nitritt. Tidligere i dag så jeg at alle fire så ut til å bygge opp til lek. Som forventet egentlig
Men brått nå i stad så jeg plutselig at den ene hunnen lå på ryggen med buken i været! Den lå på bunnen. Jeg gikk nærmere for å se, og for å ta vannprøver. Da så jeg at hun hadde svake gjellebevegelser.
Alle vannverdier var fine da jeg målte, men vannet var kanskje noe for varmt (27½ °C) men ellers fint. De skulle tåle den temperaturen uansett, denne arten her. Plugget ut kontakten til varmekolben, så får jeg heller justere den ned senere.
Og plutselig så oppdaget jeg noe annet rart; rundt om i akvariet på sandbunnen hadde noen bare "kastet" fra seg egg i hytt og pine uten system!? De så ubefruktede ut alle sammen, hvit prikk inni.
Dette har jeg aldri sett før, og jeg synes det var en veldig merkelig atferd til Corydoras å være. Drive å slippe egg vilt rundt seg på bunnen sånn?
Hunnen som lå på rygg begynte å røre på seg, rettet seg sakte opp og svømte daff avgårde. Jeg skjønte ingenting.
De tre andre C121 så ut til å sysle med litt lek i bakgrunnen, men de holdt opp da jeg kom bort til karet. Så jeg gikk vekk fra karet igjen. Da jeg kom tilbake en stund senere, lå den samme, tykke hunnen på rygg igjen og denne gangen var hun død. Ingen bevegelser å spore, og ingen reflekser når jeg pirket i henne med håven. Død. Så jeg fisket den ut, og studerte den nærmere.
Jeg er nesten villig til å vedde penger på at dette er hunnen som har strødd ubefruktede egg rundt om i hele akvariet. Jeg kunne SE masse egg innenfor bukskinnet hennes, en eggsamling som så ut til å være formet som en trakt pekende mot "utgangen", nesten på vei ut av anus. Selve anus var rød. Det er ikke normalt.
Noen som har hørt om eggforstoppelse noen gang? Jeg tror jaggu meg det er det som feilte henne. Akkurat som om hun drev og strødde egg rundt seg og plutselig fikk forstoppelse eller noe "revnet innvendig", slik at det stoppet opp.
Noen av eggene som var strødd utover (beklager dårlig bilde, det ble så feil vinkel)
Hunnen som døde, da hun rørte seg etter at jeg først oppdaget at hun lå på rygg
Et par av de andre i karet. Likte ikke helt blitzen, så de gjemte seg litt.
Postet 30.09.09 kl 19:26
Endret: 15.12.09 kl 17:16
mona oPS! Har du vurdert saltkur? Jeg kjenner ikke oppskriften og doseringen, dessverre, (har aldri brukt salt selv) men det kan jeg prøve å finne for deg hvis du vil. Ian Fuller, vår tids store Corydoras-guru, sier at Corydoras tåler kortvarige saltbad overraskende godt. Men om jeg husker riktig, er dette er altså som en kortvarig dupp i salt vann på noen minutter, flere ganger daglig. Litt mye styr og drive med, altså, og i tillegg ER det en viss risiko for at de stryker med av saltet. Man må sitte ved bøtten og overvåke fisken under saltbadet, og så røske den opp hvis den tipper over på siden før antall minutter i badet er over.
Det hadde vært fint med den oppskrifta om det ikke blir for mye styr! Det er nok ikke bare 1 som er hardt rammet, men 4 og de andre blir hardere og hardere rammet de også. De begynner å se medtatt ut, så jeg frykter det værste... Skal prøve medisinen nå, så får saltkuren bli siste utvei da den høres utrolig skummel ut!:O
Det rare er at det ikke ser ut som at C. Duplicareusene er smittet i det hele tatt. Finnen er veldig fine, de leker hele tida og huden ser bra ut..
Postet 30.09.09 kl 20:17
Jeg skal sjekke med veteranene på Corydorasworld. De vet nok best hvor mye salt Corydoras tåler, og om det er verdt forsøket med saltkur i det hele tatt. Kan hende det kommer forslag om andre ting. Skal holde deg orientert, Maren. Men jeg låner bildet ditt av den syke Sterbaien, som jeg poster der og spør.
OK? Svarer deg forresten i din egen tråd med hva jeg fikk til svar.
OK? Svarer deg forresten i din egen tråd med hva jeg fikk til svar.
Postet 30.09.09 kl 21:30
Postet 30.09.09 kl 21:33
Akavari
så på bildene av akvariromet ditt. .hmm ønske ønske eg sko hatt et slikt rom.men det e ein ting..lure på.. det første bilde der døra viser,under den lille hylla er det et bilde eller et sånnet fancy veggakvari
Postet 02.10.09 kl 01:14
malla100det første bilde der døra viser,under den lille hylla er det et bilde eller et sånnet fancy veggakvari
Veggakvarier kommer ikke inn i dette hus! Det er dyreplageri å holde fisk i noe så smalt.
Det er et innrammet pent bilde, og det er malt av selveste Ian Fuller (britisk Corydoras-ekspert).
I artikkelbildet syns det ikke hva bildet forestiller pga reflekser i glasset, men det er av en Corydoras weitzmani.
Postet 02.10.09 kl 01:38
Akavari
va der da ian fuller hadde et foredrag om corydoras i stavanger for en stund siden ......morro og ha et bilde malt av en som er expert på corydoras
Postet 02.10.09 kl 20:41