Sølvi sine coryer og litt til :) (side 24)

Ser ut til at CW023 `erne har vært flinke ,kun 3-4 ubefruktete egg så vidt jeg kan se
I morges begynte de første å klekke .Siden det kun er knappe 3 dager siden de ble lagt så det var litt overraskene.Disse er det første gang jeg har yngel på , så er jeg litt spent på hvordan det går og hvordan yngelen vil se ut
Så spennende, Sølvi!

Håper du legger ut noen bilder etter hvert også. Her må det til hyppige oppdateringer!
Skal prøve på det når de bare blir så store at kameraet er brukendes til å ta noenlunde bra bilder
Har ellers tenkt å prøve å ha de i en ph på 6 denne gangen for å se om det kan ha noen betydning for overlevingsprosenten.
Etter å ha lest om dine nylig så begynner jeg å tro at sp.black som jeg har mistet i hopetall,kanskje har gått i for høy ph. Så nå må jeg begynne å tenke litt i andre baner og ikke bare tenke sykdom .
Det høres absolutt ut som en plan, Sølvi. Det er ganske klart for meg, etter både Monas og mines problemer med C140, at lav PH har en eller annen antibakteriell virkning som er gunstig.

Og hvis lav PH redder halvdød C140 yngel fra døden, er det slett ikke så utenkelig at andre arter kan ha god nytte av lav PH også

Dessuten, spesielt med yngel som er så skjøre i utgangspunktet, er det bare en kjempefordel om medisin ikke er nødvendig.
Ja det var det jeg tenkte på så skader ikke å prøve .Man lærer jo litt hele tiden
Da begynner det å nærme seg tømming av 180 literen og så begynner kvalene .Hva skal jeg ha oppi dette karet da mon tro. Det eneste jeg vet er at Sterbaiene skal bo der, men videre klarer jeg ikke å bestemme meg for. Liker veldig godt perleguramier og sommerfugl-ciklider, men vet ikke om disse går sammen. Ellers så er det er jo plass til mer fisk i et sånt "stort "kar men jeg aner ikke hva Tar gjerne i mot forslag
Guramier liker jo godt å henge rundt i overflaten og øverste halvdel av akvariet, og sommerfuglciklidene anser sandbunnen som sitt domene. Dette skulle jo tilsi at de fint kan fungere som samboere, særlig siden karet er såpass stort som 180 liter (perleguramiene blir jo ganske store egentlig). Nå vet jeg ikke stort om guramier, men jeg har ofte sett bilder der man har dem i grupper. Det ville jo vært flott å se på?

Siden det er vanskelig å se forskjell på kjønn på sommerfuglene i starten (de selges jo ofte veldig unge) så ville jeg rett og slett kjøpt en liten gruppe av dem, 6 stk kanskje, og så latt dem vokse til og pare ut selv. La dem selv få velge sin partner fra gruppen når de blir kjønnsmodne, kan man si. Om de alle går greit sammen senere også, så er jo ingenting bedre enn det. Litt omtanke bak innredningen og tilbud om kokosnøtthuler til alle spredd over hele karet kan jo ordne sånt Ellers kan du beholde et eller to par, og selge resten. Det er jo en populær fisk og ikke vanskelig å bli kvitt

Sølvi Gullaksen
Liker veldig godt perleguramier og sommerfugl-ciklider, men vet ikke om disse går sammen. Ellers så er det er jo plass til mer fisk i et sånt "stort "kar men jeg aner ikke hva :( Tar gjerne i mot forslag :)
Føler også at det bør kunne gå greit ja. Har hatt perleguramier helt i starten av min akvariekarriere og synes de er utrolig flotte.Sterbaiene har jo også dette perlemors-skjæret over seg så de passer jo liksom litt i sammen da

Hadde som du sier Mona vært flott en en liten gjeng av disse og hvis det også hadde kunne vært flere sommmerfugl-ciklidene sammen med de så er det vel egentlig nok .Tror faktisk dette kan bli veldig bra ,takk skal du ha Mona
Nå fikk jeg skikkelig lyst på sommerfuglciklider selv, bare for du sa det
Har ikke hatt dem siden jeg var fersking, og da kverket jeg naturligvis 4 stk på rad :p
Hehe der ser du
Skal bare se du ender opp med noen sånn du og
Sølvi Gullaksen
Da begynner det å nærme seg tømming av 180 literen og så begynner kvalene .Hva skal jeg ha oppi dette karet da mon tro. Det eneste jeg vet er at Sterbaiene skal bo der, men videre klarer jeg ikke å bestemme meg for. Liker veldig godt perleguramier og sommerfugl-ciklider, men vet ikke om disse går sammen. Ellers så er det er jo plass til mer fisk i et sånt "stort "kar men jeg aner ikke hva :( Tar gjerne i mot forslag :)

Ny start for en hel 180-liter ja, det er skikkelig luksus! Gode forslag du har! Sterbaier er jo bare kremfisker
Har hatt sommerfuglciklider og jeg har aldri hatt problemer med å holde de i live. Men å ha flere enn et voksent par om gangen har aldri funket for meg, selv om jeg hadde de i en 220-liter. Jeg kjøpte en gruppe på 5 (tror jeg det var) ungfisk, og dette gikk fint helt til... pang! en vakker dag var de voksne, to fant hverandre, og hannen med dame terroriserte resten. De stor forskremte og forsøkte å gjøre seg usynlige i et hjørne. Jeg var kjapp med å finne nye hjem til resten. Så pene, men tøffe
Jeg hadde lenge planlagt å skulle ha sommerfulgciklide jeg også så jeg har satt meg litt inni disse, så mer enn 1 par høres mye ut for meg (men jeg har jo ikke hatt dem i real life). Men det er jo dette med å finne det riktige paret da..
Ja, for meg føles det i hvertfall som en luksus å ha en hel 180 liter til disposisjon nå Turnips ,etter å bare hatt småkar lenge nå .
Er så utålmodig etter å komme i gang. Har nå fått tømt karet bortsett fra sanden. Men det er en skikkelig stor jobb å skrape det fritt for kalkalger Må nok få hjelp til å ta det ut på plenen så jeg kan bruke hageslangen på det etterpå . Venter også på pumpen fra Aquamanias og roten fra Danmark. Denne ser jeg er kommet til lager i Oslo så håper det går fort videre. Aquamanias har jetg ikke hørt noe fra bortsett fra at ordren er registrert Sendte de en mail før påske om det var lang leveringstid men har ikke hørt noe enda.

Når det gjelder sommerfuglciklidene ,så kommer jeg nok til å kjøpe 4-5 stk. tror jeg for å la de danne par selv. For det er jo nesten umulig å se kjønn på de har jeg funnet ut .Så får jeg heller selge de resterende senere hvis de ikke fungerer sammen.Ser jo at det kan bli et problem når de blir voksne ja. Men det kan jo være at noen skal selge et etablert par hvis jeg er heldig (ønsketenkning)

Legger ved bilder av CW023 yngelen. Nå som de har begynt å spise er de mer fremme og jeg kan kose meg ved å studere de.De er vel blitt ca 5mm nå ,men de ser jo kjempestore ut på bildene

Ellers så synes jeg det har blitt en viss fremgang på de 5 green laserne som går i et kar for seg selv.Hadde jo egentlig gitt de opp ,men de spiser godt ,er aktive og spesielt 2 stk. ser ut til å ha fått fine finner igjen . Har senket ph til 6 i dette karet nå for å se om det har noen betydning for helsen deres.Hadde vært utrolig flott hvis disse hadde blitt helt friske igjen
Æsj fikk til å legge inn stort bilde en gang men det andre bildet vil ikke.Prøver en gang til.
Må jammen skjerpe meg og lære meg å legge ut store bilder jeg også

Forresten, du har ikke tenkt på pygmeguramier som alternativ til perleguramier, da? Jeg kjøpte meg 5 stk for noen uker siden, da var de ikke særlig mer enn en cm store, men de er virkelig nydelige! Knallblå øyner, flott glitrende mønster på kroppen, og finnene er rammet inn med samme mørke rødfarge som lotusen min, så de matcher virkelig karet! De vokser fort, et par har doblet størrelsen på disse ukene, men blir jo ikke særlig store i forhold til perleguramiene. Bare et forslag, jeg er i alle fall skikkelig sjarmert av mine!
Du kan jammen friste ,de var jo bare kjempefine
Men det blir nok perlene likevel . Eller ,kanskje det går an å ha begge deler
Tilfeldig bekjentskap
© Julie Nilssen
Reklame for plussmedlemskap