Småtteri og spekulasjoner (side 24)

Sphaerichthys osphromenoides - et relativt kort eierskap. I dag morges lå den ene livløs. The essence of fishkeeping på ca 14 timer.
Jeg viste jo at dette er en relativt skjør fisk, men trodde den skulle overleve noen dager i huset. Nå vurderer jeg om jeg skal prøve å omplassere den ensomme fremfor å få til et nytt par.

Resten av gårsdagens helter har spist frokost og ser ut til å være i slaget.
Det var leit å høre

Hmmm... høres ut som sjokoladeguramien kan være en spennende utfordring for meg også en gang. Så pen som den er, er det vanskelig å motstå en slik utfordring...
Uff da, så kjipt

Synes du burde prøve å få til et nytt par jeg
Ehh... Rota litt med navnene. Det var den ene Parasphaerichthys ocellatus (vietnamesisk sølvfarget sjokkis) som gikk heden, ikke Sphaerichthys osphromenoides. Osphromenoidesene ser ut til å være i fin form.

Og ja sjokkiser kan være en utfording, men noen ser ut til å klare å holde dem i live under relativt normale forhold. Jeg har tidligere holdt kun ett individ som jeg fikk med som restefisk. Om det var pga. ensomhet og/eller generell mistrivsel og feil miljø at den gav opp etter ca. en måned vet jeg ikke.

Lisbeth har flere occelatuser, så jeg håper at kanskje hun vil ta over min ensomme. Jeg har i hvertfall spurt henne, så får vi se.
Miljøaspektet med å hele tiden dra til Moss for å hente 0.73 gram fisk er vel relativt ikke-eksiterende.
Ctenopoma ctenotis og Ctenopoma muriei, nok et bevis på at jeg ikke har gjort leksene mine. C. Muriei er faktisk tanganyika-anabantidae, eller det vil si de lever også ved Tanganyikasjøen, høyst sannsynlig i elvene og ikke i selve sjøen, men allikevel - Tanganyika labyrint.
C. ctenotis var det ikke så mye å finne ut om.
Garra rufa in action
<embed src="http://www.youtube.com/v/VeyX4WLR22M&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>
Denne adferden styrker meg i troen på at det virkelig er Garra rufa.
Det er min albue som stikker ned i karet.
Skikkelig "hjemmespa" det der ;D Stilig!
Ha! Det var kult!
Er dette den samme fiskearten som lever i de kildene som psoriasis-pasienter valfarter til for å bli "behandlet" av fiskene? De spiser av død hud?

Kanskje jeg burde komme på besøk til deg, Humunukuapuaa Jeg har litt psoriasis på bena (derfor ser man aldri meg i shorts). Hehe
mona o
Ha! Det var kult! Er dette den samme fiskearten som lever i de kildene som psoriasis-pasienter valfarter til for å bli "behandlet" av fiskene? De spiser av død hud?

Jepp, men det er mange andre arter som også er så uheldig å ende opp som som sånn fisk. Noen bruker utsultet tilapia-ungfisk og det er ikke alltid garra ntert at det er Garra rufa, selv om det sies så fra selger.
Arten er kjent fra Tyrkia, men finnes flere steder i midt-østen.
Det er den perfekte fisken for akvarister med hudproblemer og kanskje en fin innfallsport til hobbyen. En nyttefisk som også er nyttig utenfor en akvaristisk kontekst.
Jeg misliker ikke-akvarister som driver med arten for profitt i velværebransjen, og velger å tro at den gjennomsnittlige spakunden har så mye kjemisk avfall i huden, fra såpe og kremer og sånt dill, at det ikke er særlig stas å jobbe som fisk på et sånt sted.
Leste at det kun er utsultet fisk som spiser på folk, men mine er frempå selv om de fikk middag en time før. Men det kan hende at adekvat fôring over tid endrer dette.
mona o
Kanskje jeg burde komme på besøk til deg, Humunukuapuaa ;) Jeg har litt psoriasis på bena (derfor ser man [I]aldri[/I] meg i shorts). Hehe :)

Tror ikke jeg har stor nok flokk til å kunne tilby store behandlingen, men det høres definitivt ut som du bør slakke litt på cory-skyggelappene dine og få opp øynene for disse. Vi trenger ikke gå i detalj om symptomer her, da det fort blir lite fisk og mye lidelse, men for de som har gitt opp å finne en løsning og lever med skjell er det vel verdt å holde denne arten i et kar tilrettelagt for behandling.
Så et lavt plassert kar, med tilgang så du får beina oppi, høres ut som noe du i aller høyeste grad bør vurdere. Kanskje det til og med blir shorts i sommer.
Tillater meg å legge inn en side som du har lenket til i min tråd tidligere Humunukuapuaa. Her er resultatet av behandlingen. Ut fra det som står på siden så holdes fiskene i vanlige akvarier for egenbehandling hjemme.
Mvjnz
[QUOTE=Meg selv]Ang. Ehh... Rota litt med navnene. Det var den ene Parasphaerichthys ocellatus (vietnamesisk sølvfarget sjokkis) som gikk heden...

Uff da, så kjipt
Synes du burde prøve å få til et nytt par jeg
Lisbeth hadde ikke lyst til å blande inn et nytt individ da hennes occealtuser hadde dannet par, så da ble det til at jeg ordnet et nytt par som jeg får på mandag når Thor skal holde foredrag i Lillestrøm.

Sånn ellers skjer det saker og ting overalt.
Jeg må finne ut av hvordan jeg skal vinne over varmen når sommeren slår til for fult. De siste dagene har indikert at det kan komme til å bli varmt hvis ikke jeg gjør noe.
Litt av planen er klar. Kortere lysperioder, bytte alle sparepærene til 3 eller 4 watt, mod'e dobbeltarmaturer til kun å gå med ett rør og evt. lage led substitutt, bytte ut elektriske powerheads med luftdrevne innretninger, og flytte balaster på armaturer til en ekstern boks. Jeg tror også at jeg skal sette en del strategiske vifter i reolen slik at varm luft ikke samler seg oppunder karene.

El Natural-sylinderen er skikkelig grønn av alger på den siden som vender mot vinduet.

Jeg satte inn en eplis, hvis ikke den ordner opp får jeg sende ottoen eller et par garra på ferie i noen dager.
Jeg har ikke kommet så langt med lysprosjektet på denne da det ser ut til at det er tilstrekkelig lys fra vinduet og plantelyset der.

Jeg plukka ut en medium blå eplis fra micro-afrika som jeg synes hadde ligget litt lenge på samme sted. Jeg så med en gang at den hadde daua, men klarte seff ikke å la være å kontroll-lukte.
Hvfor gjør jeg sånt, når jeg vet at den er død og at det garra ntert lukter så jævelig at jeg brekker meg?
Etterpåklokskap har kun verdi hvis man husker det man lærte og har vett til å anvende det.
Bra du fant ut du ville skaffe partner til occealtusen istedet for å gi bort. Jeg er så glad jeg skaffet meg disse. De svømmer veldig mye rundt med finnene i høyspenn, flott og se på!

Har lukta på en død eplesnegl sjøl, men det var ufrivillig. At du gjør det med vilje er jo bare til å le av ;D
Har du sett så mye på dem at du klarer å se kjønnet på den lille jeg har?
Humunukuapuaa
Har du sett så mye på dem at du klarer å se kjønnet på den lille jeg har?


Jeg klarer ikke se forskjell på dem, men jeg har to store og to mindre og de har delt seg opp sånn at det er en liten og en stor i paret. De store er tøffest så jeg går ut i fra at de er hanner... skal jo kunne se denne gule sømmen på kanten av anal- og halefinnen på hannen, men jeg ser ikke helt den på noen...
Prøver følge med litt her men detter vist ut.
Sølvfarget sjokoladegurami, det er de grå med svart flekk på Dahls?
Jepp, Parasphaerichthys ocellatus fra Dahls. Grå eller sølvfarget, alt avhengig av øyet som ser.

Sånn ellers er det ikke lett å bli klok på de antatte "foerschiene" jeg fikk med en hunn til på søndag og nå ser det ut til at alle er mer eller mindre "samfarget" så da er jeg plutselig ikke så sikker på at det var et par jeg hadde. Og heller usikker på om det er noe annet enn foerschi. Lene H har nemlig et individ kjøpt hos Dahls på samme tid og den har helt klart røde merker på gjellelokket. Så her er det rom for å spekulere videre.
Har du vurdert å poste bilder i et bettaforum for identifisering? Vet ikke hvor bra de amerikanske bettaforaene er på slikt, men i det australske er det hvertfall mye folk med peiling, og mange som driver med andre arter enn splendens..
Har lagt et bilde av "paret/duoen" i en posting på IBCforumet, og en der mente det så ut som jeg hadde et par. Det ser ut til å være liten aktivitet der så det er kanskje ikke dumt å sjekke andre steder.
Jeg har vært litt slapp på denne tråden, men det har skjedd en del de siste dagene (sikkert derfor jeg ikke har kommet meg til å få med noe her).

Kjøpte en Sullawesisnegle hos JanHolt på torsdag, og tenkte ikke stort annet enn at på Sullawesi er det sikkert fint og surt vann og at sneglene derfra var sikkert fine i tekarene mine. Så kom jeg hjem og fant ut at pH8 var tingen for disse og dermed ble det til at jeg satte dem med Tanganyika-killiene.
Etter at den havnet oppi der har den stått på hodet i sanden rundt omkring i karet og jeg har ikke hatt så mye glede av se det kule trynet på den. Det ser i hvertfall ut til at den trives, og har jeg flaks dukker det opp fler. Har ikke lest masse om suller, men fant et ganske(/for) omfattende paper på emnet som gjorde at jeg bestemte meg for å ikke ville vite så mye om suller.
Ancient lakes as hotspots of diversity: a morphological
review of an endemic species ?ock of Tylomelania
(Gastropoda: Cerithioidea: Pachychilidae) in the Malili
lake system on Sulawesi, Indonesia. Rintelen et al.

AOK symposiet i helgen var til dels meget heftig. Superstar Heiko Bleher hadde mye interessant å dele og han har planlagt 187 nye ekspedisjoner. Ingo Seidel ble veldig glad da han oppdaget at han hadde sin egen pilsner, og jeg regner med at en flaske norsk billigpils får en gjev plass et sted i Berlin. Tips og triks om Croydoras var greit å få med seg. Og det aller viktigste som kom frem der var når Ian Fuller og Heiko ble enige om at Corydoras bør jages rundt i karet i noen minutter før de fanges slik at de får stresset fra seg i karet. Så bør de settes i en kopp vann for å skille ut mer stressgift og så flyttes til posen som du fylte med vann før fangsten startet.
Dette er karer som har drettet og ikke minst fanget og tatt med "hjem" masse coryer, så jeg ser ingen grunn til å betvile dette og sprer heller budskapet.

Jeg satte ut alle sjokkisene i suppa med imbellisene på søndag og de ser ut til å funnet seg vel til rette. Morsomt når sjokkisene begynte å spise på filtermatten og plantene. Da vet jeg at karet er møkkete nok til at det rikelig med "Godt liv" der. Nå må jeg få fatt på en Spaericthys vallianti hann.

I går var det møte i LOAK med et veldig bra foredrag av Thor Winther Dahl fra fjorårets tur til Banka og Belitung. For labyrintfiskmanikere er det veldig stas å se bleike nordmenn med vann til anklene på jakt etter bettaer, sjokkiser og ikke minst lakriser i grøftekanten.
Morsomt å treffe på Linda Kristin. Jeg så på forum i forkant at hun skrev at hun skulle komme og jeg tenkte at hun kanskje hadde lyst på prinsesser. Jeg tok ikke feil og hun fikk fem småprinsesser i auksjonen. En fin blå kampfisk tror jeg nå bor på Kløfta og jeg fikk med en pose levende hvite myggiser.

I dag var jeg innom Oslo Zoosenter og klarte ikke å la være å plukke med et par av en fin liten art som jeg har savnet en stund. Jeg sier bare knepp knepp.
Channoides kull4 og ny bønsj prinsesser
Jeg tror Betta channoides slapp kull 4 for ikke mange dagene siden, i går stod hannen og tagg mat for første gang siden han sist ble borte.
Det forrige kullet var det bare noe få individer som ikke ble snacks for mor, men denne gangen har jeg tatt unna de ynglene jeg har sett stående mellom ynglenettet og glasset.
Jeg har lært av Altolamprologus calvus hvordan man fanger yngel på enkleste måte. En svær sprøyte med en slangebit med 6mm innvendig diameter kommer snikende nær ynglene, og så trekker jeg opp sprøyten relativt raskt og trekker yngel inn i slangen.

Etter endret: Når prinsessene skulle få frokosten sin oppdaget jeg to grupper med småfnugg.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap