Lisbeth sine småfisk :) (side 24)

Igjen må jeg skryte av cattapabladene, de funker rett og slett! Før helgen har en av werneriene vært veldig nær døden. Nesten hele halen var borte og den svømte opp ned og alle veier enn det som er riktig for en fisk. Typisk rett før døden svømming. Av en eller annen grunn ville jeg ikke ta den ut og kappe av hodet på den.

Torsdag bytta jeg vann, fjernet alle cattapabladene som nå bare var bladnervene igjen på og puttet oppi nye blader. Jeg hadde ikke nok blader liggende, bare halvparten av hva jeg trengte men putta oppi det jag hadde. Fikk kjøpt flere på lørdag, men selv med for få blader ble werneriene merkbart soppfri innen lørdag. Selv den som var nesten død svømmer rundt som om den aldri har vært syk. Halefinnen kan jeg faktisk se VOKSER ut igjen. Helt sykt egentlig.

Jeg må se å få bestilt på nett av de som plukker disse bladene selv. Jeg har til nå kjøpt 3 poser med 100 blader på Oslo City. Det kan nesten virke som jeg er en av de få som kjøper dette, for nå begynner bladene der å se gamle ut. Litt mugg i posen og sånt. Dessuten er det en god følelse å kjøpe direkte fra de som plukker og andre på forumet skryter mye av bladene derifra
Hmm lest mye her inne om hvor bra de bladene er ja, så tror nok jeg får se til å skaffe noen jeg å, men dette å handle over e-bay synes jeg er fryktelig skummelt, noen mulighet for at jeg kan handle gjennom deg??
He he, grunnen til at jeg fortsatt løper til Oslo City og kjøper bladene er fordi jeg selv aldri har handlet på ebay! Jeg aner ikke hvordan jeg skal gjøre det.
Men må jo bare finne ut av det.

Jeg kommer til å prøve å holde meg til grensa på 200 kr inn til norge, så noen storhandling blir det ikke sånn at jeg kan selge til andre igjen
En pose med 100 svære catappablader fra Amy på eBay kostet den nette sum av 8 dollar Omtrent en femti-lapp altså

Det står "100 grade A small "....øh... men hvis de er "små", skulle jeg likt å se de han kaller store...! Det må da bli tallerken-størrelse, hehe
Jeg kjøpte en pakke med disse 100 catappaløvene nylig, og 6 dager etter bestilling lå de i postkassa. Det er ikke verst, tatt i betraktning at de er sendt helt fra Asia.

Det er noe mystisk med 250 literen og snegler! For litt over en uke siden fikk jeg gitt bort 4 snegler fordi skallene deres gikk i oppløsning. For bløtt vann har jeg gått ut i fra. Dette var hornsnegler og sebrasnegler som egentlig skal kunne gå i bløtt vann, men hos meg gikk det bare ikke. Kunne til slutt se inn til kjøttet på dem. Jeg hadde 2 sebrasnegler, men den andre var jeg sikker på var død for lengst siden jeg ikke hadde sett den på et halvt år.

1 dag etter at karet var tømt for snegler sitter jeg i soffan og ser bort. Der vandrer det en sebrasnegl bortover glasset! I alle dager, jeg skjønte virkelig ingen ting for jeg har hatt full oversikt over sneglene -trodde jeg. Enda rarere er det at denne snegla er helt perfekt i skallet. Ser tykt og sterkt ut, ikke en eneste avflakka flekk..

Jeg kjøpte denne snegla samtidig med den andre jeg fikk gitt bort. De var like store når jeg kjøpte de. Men den jeg ga bort var nesten dobbelt så stor som den som er igjen. Så jeg lurer på om den som er igjen har vært i en slags dvale i et halvt år. Den raser nå rundt på veggene i karet, gnafser i seg det den kan finne så tydeligvis sulten.

Men hvorfor dukker den opp akkurat i det de andre sneglene forsvinner? Har den andre vært dominant, er snegler sånn? Skjønner ingen ting jeg...
mona o
En pose med 100 svære catappablader [URLBLOCK1] kostet den nette sum av 8 dollar ;) Omtrent en femti-lapp altså :-) Det står "100 grade A [B]small[/B] "....øh... men hvis [I]de[/I] er "små", skulle jeg likt å se de han kaller [I]store[/I]...! Det må da bli tallerken-størrelse, hehe :-) Jeg kjøpte en pakke med disse 100 catappaløvene nylig, og 6 dager etter bestilling lå de i postkassa. Det er ikke verst, tatt i betraktning at de er sendt helt fra Asia.


Dette høres veldig bra ut, det betyr at jeg kan kjøpe 400 blader. Så storforbruker jeg er på disse bladene må jeg ha det så det holder en stund. Takk for lenke der jeg kan bestille mona, nå er det bare å finne ut hvordan jeg gjør det. He he, jomfru på ebay
Skaff deg først en PayPal konto. Med den kan du på en sikker måte betale til andre på eBay (og en drøss andre steder på nettet).
Et veldig trygt og godt råd er; til Paypal kontoen din knytter du opp et kredittkort, som f.eks. Mastercard. Ikke bruk Visa/bankkortet ditt! Det gjelder alle transaksjoner på nettet, av sikkerhets grunner.
Skulle det skje noe, har du mulighet til å bestride transaksjonen og ikke betale den, når det er belastet et kredittkort. På Visa går det rett på din private bankkonto!

Dette er et tips som jeg også har hørt fra tv, f.eks. programmer som "TV2 hjelper deg" og lignende.


Når det er sagt; Paypal har tusenvis og atter tusenvis av fornøyde brukere! Det er trygt og sikkert, de har satt sikkerheten i høysetet. Jeg har aldri opplevd noe tull med Paypal, og jeg har hatt en slik konto i 4 år nå.
Kort fortalt så fungerer Paypal som et mellomledd, en betalingsformidler, mellom deg og den du kjøper av. Det koster ikke noe, og de tar altså i mot penger fra deg, og sender videre til den du handler av. Den du handler av, ser altså aldri noe til kort-opplysningene dine, de får bare pengene de skal ha.
Meget sikkert og smart løsning
Hmm.. og jeg har faktisk bare Visa. Må høre med sambo om han kan hjelpe meg med dette!
Det er mange som bruker Visa også da, men jeg er bare litt overforsiktig kanskje
mona o
Det er mange som bruker Visa også da, men jeg er bare litt overforsiktig kanskje :-)


Og det kjenner jeg at jeg også ønsker å være
Det er nok like greit å være det
Amy er iallefall en pålitelig selger. Elin H her på forumet kjøpte fra samme mann. Han sender fort og somler ikke Ingen unødige opphold til fortolling i Norge heller, siden prisen er så billig så suser det rett igjennom.

Synes egentlig det er rart postbudet tok med seg pakka og skvisa den ned i postkassen min (istedenfor at jeg fikk hentelapp til posten), for den var egentlig litt for stor til det. Men han fikk det til, selv om lokket ble stående åpent, hehe
Vært mye styr de siste ukene, har ikke fulgt opp akvariene så godt. Noen kjappe vannbytter bare. Tok for meg kuhliikaret i går, Heteranthera zosterifolia dekte for alt lys nå og trengte en god klipp. Utblåset til pumpa blåser midt inn i denne planta og der hadde en god del penselalger satt seg. Typisk for penselalger å slå seg ned der det er mest vannstrøm. Men har ikke sett det siden de var i midten av den store planta. Ved nøyere sjekk ser jeg jo også små tuster på gresset på bunnen, så her var det bare å klippe vekk alt jeg kunne finne en liten tust med penselalge på...

Kjipeste alga jeg vet om og vanskeligste alga å bli kvitt

Hadde den tidligere i 250 literen, men den forsvant av seg selv i fjor. Den forsvant etter en varm sommer med høy temp inne. Jeg håper varmen var årsaken til at den døde ut for da er det håp for kuhliilandsbyen også. Tempen i kåken er allerede oppe i 25 for tida...
Hærlig, nå har jeg fått bestillt meg et par planter til balkongbalja mi! Hagesentrene får ikke inn vannplanter før ut i juni og da er det for seint å drive vannliljer fra knoll til blomst før frosten kommer.

Men fant en annonse på finn.no av siljan så nå har jeg bestillt en rød vannlilje og Giant papyrus. Vannlilja er allerede i god vekst så da er det håp om å få blomst på den i sommer. GLEDER meg!

Skulle ønske jeg hadde hagedam for jeg kunne egentlig tenkt meg alle sortene i annonsen
Hva slags fisk skal du ha i balja?
Humunukuapuaa
Hva slags fisk skal du ha i balja?


He he, ingen..

I forfjor hadde jeg en gjeng med Heterandria formosa siden de tåler å gå i ganske kjølig vann, men disse er jo veldig små og grå og kunne kun ses hvis jeg satt og stirret leeeenge. Det var en ganske lang periode sommeren var kald også og det tror jeg ble for kaldt for dem stakkars. Ikke for det, de levde alle sammen når jeg tok dem inn på høsten. Men ingen yngel å finne og det sier vel sitt om trivselen oppi balja..

Jeg kunne faktisk tenkt meg et par røde gullfisk oppi der, men balja er bare på 30L og jeg vet ikke om jeg har hjerte til det selv om det bare er snakk om noen mnd.. Men kanskje noen bittesmå...
Du kan jo ha guppy ute om sommeren, eller venusfisk. Er sikkert flere av typene du har i akvariene som tåler å være ute en kort sommer.
Nja, det kan være nokså kalde dager om sommeren og høsten så vil ikke utsette denne typen fisk som egentlig ikke er kaldtvannsfisk for det. Blir tungvindt hvis jeg må redde dem inn på kalde dager

Et par røde gullfisk vil jo syns godt og det hadde vært litt kult. Men må tenke over akkurat det..
Hypseleotris compressa er en utmerket kandidat for å bo ute på sommeren.
Den trenger "kanskje" litt mer enn 30 liter, men jeg tror at den i naturen noen ganger ikke har så mye mer vann å rutte med.
Humunukuapuaa
[URLBLOCK1] er en utmerket kandidat for å bo ute på sommeren. Den trenger "kanskje" litt mer enn 30 liter, men jeg tror at den i naturen noen ganger ikke har så mye mer vann å rutte med.


Hmm, dette er en flott fisk, men vil også tro at den vil ta seg best ut fra siden. At jeg ikke kommer til å se så mye til den ovenifra. Denne er jo så fin at jeg helst ville hatt den inne da... he he
Jepp, veldig fin fisk. Spesielt når de er i lekmodus. Helt sinnsyke farger.
Har et Oceania-kar i bakhodet og der er compressa en soleklar kandidat.
Når jeg kjøpte Betta channoides hadde de compressa hos JanHolt, men begge artene koster litt og jeg hadde ikke anledning til å gå for begge.
Uansett er det fint å ha en ønskefisk også.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap