Kjære malawi eiere, hva skjer'a? :) (skravletråd) (side 24)

hfj
har div malawi nå i min 720l, men de fleste er blå og gule. skulle gjerne hatt en som er skikkelig rød. noen med gode forslag?
du kan jo ta en titt trewavasae "ochre chilumba"den er jo ganske rød.
Hei malawi entusiaster.
Foe en stund siden skrev jeg i tråden her angående akvariet på jobben.

Fiskene hadde fått utstående øyner, dette skylles dårlig vannkvalitet og dårlig rutiner på vannbytte, jeg fant ut da jeg kom på jobb igjen etter ferien at filtrene trenger i allefall rensing en gang i måneden.

jeg byttet ut sanden fra engelsk elvegrus til en sand som skal være bra for malawi fisk.

testet vannet i går.

GH - 10
KH - 5
PH - 8
er disse testene fine? jeg tror de er fine med tanke på hva jeg har lest meg til, men KH teste er jeg usikker på, da jeg ikke er sikker på hva den skal ligge på?

legger ved et bilde av etiketten på sanden og av akvariet.
KH stabiliserer PH. Men når du høyner KH høyner du ofte også PH-verdien. Men verdiene dine så bra ut.

Men hadde ikke gjort noe om du puttet dobbelt så mye stein i karet, sånn at de får masse tuneller og sånt som de kan svømme gjennom/gjemme seg i.

Og ang filterene, de skal ikke renses ofte, bare når det er dårlig vanngjennomstrømming, og husk at du skal aldri vaske hele filteret på en gang, vask halve svampen eller hva du har (I vann som du har hentet fra akvarium!)
ja det er det jeg gjør her hjemme med mine filtre, men disse fluvalfiltrene trenger å få svampene skyllet oftere, den sykdommen de fikk var ikke noe hyggelig og oppleve så jeg gjør det slik en stund nå så får jeg se om jeg kan ta lengere intervaller mellom hver gang jeg renser etter hvert.

så bra at testene er fine.
phuu så mye ansvar.... : )

takk for flott tilbakemelding.
Råd om sammensetning
Hei,

Nå har jeg sortert litt snørr og kanel i karet mitt, og fått oversikt over haplo'er, mbunas og peacocks. Mye god info på cicklid-forum, Shiramor. Det var god hjelp.

Nå har jeg da omkring 90 fisker i mitt 900 liter, og en herlig blanding. Og det går ikke så bra. Virker som om fisker som før fremsto som rimelig harmoniske nå er stresset.

Har i tillegg til 900 literen et 450-liters kar som yngelen får vokse opp i. Spørsmålet er om noen har noen tanker om hvordan jeg kan fordele bestanden. Har ikke så lyst til å kvitte meg med noen, men innser at det kanskje blir enden på visa.

Burde jeg holde et rent mbunas-kar, eller kan de gå med noen av de andre? Skal jeg blande hvilke arte, eller grupepr, er det best å blande?

Hadde litt lyst til å prøve å avle både acei og azureus'en, og gjerne Jackobfreibergi. Hvilke arter tolerer dem best? Eller burde jeg ta disse ut i 450-literen, en elelr to arter av gangen, og la de få fred for alle de andre? I 450-literen går det p.t. 50 yngel av Auratus i størrelsesorden 2-4 cm.

Noen råd om fordeling?

Bestanden i 900-literen, som må reduseres, er p.t.

Haplo’er:
Copadicromus azureus
Cytocara moori
Placidocromis electra
Protomelas taeniolatus

Mbunas:
Labidochromis caereleus
Labidochromis sp Hongi
Melanochromis auratus
Melanochromis cyaneorhabdos
Metriaclima sp. Black Dorsal
Pseudotropheus esterase
Pseudotropheus socolofi
Pseudotropheus tropheops tropheops
Pseudotropheus sp. Acei

Peacocks:
Aulonocara jacobfreibergi
Aulonocara sp Firefish

Ctenopharynx nitidus??
Var ikke noen som hadde tanker om dette?

Her er en foreløpig plan:

Jeg tenker å skille de mbunas som lett krysses. Spesielt Melanochromisene. Samler alle auratusene, store og små, i 450 literen sammen med rød zebra, hongi og acei'ene. Kanskje også en av aulonocara'ene.

Noen tanker om dette da? Noen andre jeg burde skille?
Hei Rody.
Her har du jammen mye å velge i, og god plass til dem i tillegg. Heldig du

Ville vente med å skrive svar i tilfelle noen med mer erfaring stilte opp, men her var det stille så jeg får legge inn noen løse tanker:
Det første som slo meg var at Elektra og Delfin-ciklider kan krysse seg. Det er jo ikke sikkert dine gjør det, men hvis de er så like så kan de kanskje krangle mye og lage stress i karet ? Uansett så kan det bli vanskelig å være sikker på at yngel er ekte moorii eller elektra (med mindre du har sett leken).

Så har jeg lest at auratus og cyaneorhabdos kan krangle en del hvis de går sammen. Auratus (eller begge av dem) liker ikke annen fisk med langsgående striper, visstnok.

Jeg hadde nok holdt mbunas og frittsvømmere adskilt om mulig. Jeg synes det er stor forskjell i adferden til de to gruppene hos meg. Den mest hypre "haplisen" (Blå ahli) er roligere enn den roligste mbunasen (Golden) av mine, og spesielt Aulonocaraene blir stresset av mbunas.
Det hender jeg redder en mbunas fra å bli drept og slipper den i haplis-karet for en stund. Da tar det ikke lange stunden før "taperen" prøver å sette på plass hele haplis-gjengen og vil ha hele karet for seg selv. Noen av dem er dobbelt så store og de synes tydeligvis at nykommeren er en ekkel plageånd.

Men som sagt så har jeg ikke nok erfaring til å gi deg et godt svar. Det er jo også store kar du har så det kan kanskje gå bra å blande enkelte av dem...

Ja, det ble litt for mange fisker når jeg kjøpte den brukte 450.literen Det fulgte med litt forskjellig. Flotte fisker, så jeg hadde ikke lyst til å kvitte meg med dem, men kanskje jeg må gi bort noen. Prøver omplassering først.

Det ser ut til at enten så er karet stort nok eller så er antallet stort nok, men det er relativt lite krangling. Understreker relativt fordi auratus-hannen har antatt nærmest hun-farger etter at den store stimen med cyaneorhabdos flyttet inn. Nå er det også flere velvoksne hanner blant cyaneorhabdos'ene, og bare en auratus-hann. Så de må skilles. Også fordi jeg leste at de krysses. Derfor samler jeg alle auratuser i 450 literen. Så blir spørsmålet hvem som kan gå sammen med dem.

Visste ikke at electra og delfin-cicklidene kunne krysses. De har jo sogar ulike familie-navn. Men det må jeg jo ha i tankene. Nå er mine delfiner ikke så store, men de har nok passert året og burde nærme seg kjønnsmoden alder, eller...?

Noen tanker om rød zebra, hongi og acei sammen med auratusene? Trodde det skulle gå greit..... Det er acei'ene som er de "nye".....

Kanskje må jeg la electra eller delfinene få være sammen med dem. Delfinene har gått fint sammen med dem i 900-literen før de nye gjestene kom.

Rody
Nå er mine delfiner ikke så store, men de har nok passert året og burde nærme seg kjønnsmoden alder, eller...? Noen tanker om rød zebra, hongi og acei sammen med auratusene? Trodde det skulle gå greit..... Det er acei'ene som er de "nye".....

Delfinene er visst kjønnsmoden etter 1,5 - 2 år.
Jeg tror kombinasjonen rød zebra, hongi, acei og auratus er ganske "vanlig".
Disse artene ligner ikke mye på hverandre, og det er en fordel for å oppnå "harmoni" i karet.

For de som er interessert: Her er en artikkel om
Haps Vs. Mbuna. Her står det også hvilken diett de forskjellige familiene (?) skal ha og hvor aggressiv de er (i følge forfatteren).
Takk Shiramor.

Interessant lesing.

Til å være en "som ikke har så lang erfaring" har du jammen et oppkomme av interessante linker!! Beskjeden er du i hvert fall, det skal du ha!! )

Rody
Beskjeden er du i hvert fall, det skal du ha!! :-))

Hehe, jo takk Har lært meg en ting: Ikke være påståelig angående fiskehold. Det finnes mange løsninger, og folk har forskjellige erfaringer.
Jeg skriver om mine, eller henviser til andres via linker.
En annen grunn til at jeg er så ivrig med linker osv er vel fordi jeg savner andre med samme interesse her jeg bor. Har ingen å utveksle erfaringer med, og sitter heller ved PC`n i stedet for å glane på TV`n. Har lært det meste om hobbyen på den måten.
Uansett, du er en kilde til inspirasjon for meg i hvert fall!
Tusen takk Blir nok gjensidig, skal du se...
Godt og blandet
Liker egentlig ikke å svare på spørsmål om fiske sammensettninger for jeg er nok typen som prøver og feiler.Ser jeg en fisk jeg liker,må jeg bare ha den sånn er det.I 540l er det idag en blanding av mbuna og frittsvømmere jeg synes dette går helt fint.Det svømmer auratuser 10 stk,cyanerhabdos 10,cyrtocara moori 4,ett par blå ahli,ett par protomelas spilonotus,ett par protomelas thick lips,4 venustus,ett par rød-zebra,4 labeotrpheus fullborni,3 othopharynx tetrastigma.Harmoni?Ikke vet jeg,men det leker javnt og trutt og det må da vere noe.Protomelasene jeg har hamler glatt opp med mbunaene,de har revir i hver sin del i karet hver sin steinrøys her er de teritorielle ovenfor hverandre,men ellers er resten fellesareal.
Hmmm, ja vi gjør jo våre egne erfaringer. Men det er jo andres erfaringer jeg er interessert i.

Du har jo også en herlig blanding. Leste linken til Shiramor. Hvordan, eller med hva, forer du i ditt kar?
Blanda fisk,blanda for.
Siden det er lett blanding i karet forer jeg med litt av hvert.Rekemix 50-50,granulat,sticks,flakfor.Nå om dagen går det også med en del husfluer he-he,riklig med disse nå om dagen.Stankelbein funker også går ned på høy kant,hender også att jeg hiver oppi rå-reker eller fisk det er noen som setter pris på det også.Magne.
Og ingen blir "feilernært" av det? Spiser de kanskje bare det de liker? Trodde de spiste alt som kom oppi, og at de var litt ømfintlige i matveien. Jeg forer også med litt forskjellig: Rekemix, flakfor og sticks. Har vært litt bekymret for de som skal ha bare planteføde og de som liker litt fiskekjøtt, men det trenger jeg ikke være, da...?
Tror ikke de er feil ernert,bytter som sagt for hele tiden så de får nok det de skal ha.Å fore med fiskefilet går helt greit,skjærer fileten i små biter klinkekule størelse.Det er rovfisken som tar de største bitene her,men det er klart att annen fisk forsyner seg men er ikke no problem.Du kan jo lage rekemix med fisk i,har prøvd det også en stund og det gikk bra det.Brukte da brokkolli,erter,og spinat en kilo til sammen.så la jeg til 500gram med reke og 500gram seifilet.Men idag går det i rekemix 50-50.Magne.
Hei.
Driver å setter opp et malawi kar på 300 liter. Hvor mange fisker er det "normalt" å ha i en 300 liter? Jeg skal kjøpe 10 fisk i dag om alt går bra (Jada, karet er innkjørt og har noen små ancistruser i seg allerede)
Hei.Du kan nok ha 25-30stk i karet,vis pumpa du har er stor nok til karet.Pumpa bør vere av større kapasitet enn karet,gjerne det dobbelte av karet.Det spørs jo selv sagt også hvor store fiskene er eller blir også,men er du litt nøye når du velger fisk kan du finne fisker som trives i de forskjellige vannlagene.Magne.
Tilfeldig bekjentskap
© Anders K
Reklame for plussmedlemskap