Maretards akvarietråd (side 24)

Fortell fortelll! Om sjokkisene! Hvordan går det med dem, hvor lenge siden du tok dem over, hva slags kar går de i??
Jeg fikk dem den 16. juli, så har bare hatt dem i snart to uker. Har dem i Asiakaret, og de ser ut til å trives der=) De har fine farger, og ikke noe sky, de spiser fra hånden.

Jeg var redd for at blåguramiene kunne finne på å stresse eller jage dem, da har sjokkisene isåfall måtte flyttet til et annet kar, men blåguramiene bryr seg stort sett om seg selv, og de få gangene blåguramihannen har en jageraptus etter den ene hunnen, lar ikke sjokkisene seg affisere noe særlig.
Bedagelige skapninger med andre ord=)

Så bra at det går bra Jeg er jo selvfølgelig litt ekstra intressert i sjokkisene rundt om kring for det virker som det er veldig få

Du må fortelle hvordan det går med dem etterhvert
Ja, jeg kommer til å oppdatere jevnlig etterhvert som det skjer ting
Da er foringen overstått, alt er bra med fiskene, men en kuhliiål, P. alternans, hadde dødd. Er ikke helt sikker på hvorfor, men vannet er bra og fisken var fullvoksen og uten symptomer, så..

Det ble mygglarver på alle kar i dag, bortsett fra Asiakaret. De fikk daphnier. Det er litt smått, men jeg kan ikke gi dem mysis hele tiden. Jeg tenkte å kjøpe sorte mygglarver til dem neste gang jeg skal på Tam. Kom forresten på at den frossne artemiaen min også inneholder fullvoksne reker, da kan de jo få det og! Har frosset ned nauplier selv, men det blir alt for smått igjen.

Nå skal jeg snart ta med Woopie ut og plukke stein så jeg får ferdig reolkarene mine. Da er det utrolig fint å ha en hund som liker å kløve, selv om hun ikke er sterk nok til å ta så veldig mye vekt akkurat nå. Alle monner drar, selv om hun kun bærer et par småsteiner i hver sekk!

Siden jeg ikke fikk noen tydelige bilder av fisker i dag, legger jeg i stedet ved et bilde fra første gang vi prøvde kløven. Lasten den gangen var vaskekluter
Da har vi vært og plukket stein. Det var for varmt til at jeg ville la Woopie bære noe i dag, så hun fikk tusle rundt uten kløv. Stranden var temmelig leirete, så det var ikke lett å finne fine steiner. Form og struktør så jeg, men det var verre med fargen. Etter litt skrubbing viste det seg heldigvis at de fleste steinene hadde samme farge, så er fornøyd nå=)

Så foresten en kjempefin B. splendenshunn i dyrebutikken i dag! Jeg valgte å ikke kjøpe den siden splendenskaret inneholder nok fisk, så jeg får heller satse på at den fremdeles er der når jeg får flyttet noen over til andre kar. DT-hunnen min var jo i butikken i flere måneder, så det er lov å håpe!
Du har en fin hund! Det ser ut som blandingsrase for meg, men vanskelig å si. Er det noe husky i henne (pga øynene)? Det finnes jo også korthåret collie, de kan ha blå øyne, og hun ligner en smule på en slik også.
Takk!=) Hun er en alaska husky, som er en blandingsrase, men hun kan vel også kalles eurohound siden det er fuglehund i henne. Jeg synes også at hun likner litt på en collie, særlig bakfra, bortsett fra at hun er litt liten.

Snuppa tiltrekker seg ikke så mye oppmerksomhet i form av kos og klapp, folk holder litt avstand til en slik type hund, men særlig da hun var mindre var det en del nysgjerrige folk som stoppet oss for å spørre ut om hunden. Dersom jeg hadde dårlig tid eller noe, var jeg av og til fristet til å svare collieblanding husker jeg, siden det ikke er like "spennende" for folk Jeg tar meg derimot tid til å svare på spørsmål likevel, siiden mange har feil oppfattninger om husky, og noen har også fordommer mot dem.
Nå er det 5 dager siden sist vannbytte i Asiakaret, og det er knapt kommet noen alger på frontglasset! ENDELIG begynner jeg å få kontroll over algene! Jeg fikk sånn nogenlunde kontroll for noen uker siden, men det gikk ikke mange dagene før det var grønt der igjen. Så begynte jeg med vannbytter så snart algene viste seg, og det var lurt! Ser ut til at sånn hver 5. dag er passende, og da trenger jeg ikke bytte mer enn rundt 20 liter.

Jeg skal prøve å øke vannbyttefrekvensen til hver 4 dag, og se om jeg blir raskere enn algene da. Føler jeg driver på litt i blinde uten nitrattest, men tror jeg får en slik koffert med tester til bursdagen min om en måneds tid, så har ikke kjøpt noen, så da får jeg bare eksperimentere litt med vannbytter frem til da.
Nå har simplexhannen spyttet. Tror det skjedde for noen dager siden, for en dag var han plutselig slank og hadde en enorm appetitt, men yngelet ser jeg ikke noe sted, så de ble kanskje smågodt da. Det kan jo hende de gjemmer seg og, så vi får håpe det.

Det har plutselig dukket opp masse nyklekte reker i rekekaret og, så da var vel kanskje yngelet stort nok til å ta for seg av rekene? Nå får jeg ihvertfall større stamme om en måneds tid. Tenkte å ha reker i 42-literne også.

Kampfiskyngelet mitt har plutselig begynt å vokse i kjempefart igjen. Aner ikke hvorfor de hadde den perioden med lavere vekst, de har fått samme foret og jeg har hatt samme vannbytterutiner. Kanskje det er som med menneskeunger, vokser litt i rykk og napp? Coryene vokser ihvertfall fort, man kan nesten se dem vokse for hvert sekund=) Ottoen ser jeg mer og mer til og. Han skal få agurk nå, får håpe han liker det
Oppdaga under foringa i dag at filteret hos simplexyngelen ikke så ut til å virke. Kobla ut ledningen og åpna filteret, og det luktet råttent, og filteret var fullt av sand. Heldigvis har en del yngel overlevd, men jeg må ta et vannbytte, og tilføre litt filtergugge etterpå. Filteret virker heldigvis også.

Med de andre fiskene går det bra, de går og surrer for seg selv, da=) Ikke så mye som skjer for tiden med tanke på lek og yngling, men de spiser godt og har det bra
Fikk lyst å legge ut noen bilder fra i dag. Woopie og jeg var på skogstur med ei venninne, Ingrid. Strålende vær i dag, og det var herlig å være ute på tur! Så lite dyr i skogen, men så da noen fugler, en frosk samt en spissmus som desverre var død. Masse blåbær var det ihvertfall, og vi fant også kantareller.

Bilde 1: Woopie sjekker om vi ikke kommer snart

Bilde 2: Det skal godt gjøres å miste stien med en så god stifinner som Woopie!

Bilde 3: Ingrid og Woopie
Da er det gått en god stund siden jeg fikk oppdatert! Skolen har startet, og en stund før skolestart var jeg redd for at jeg ikke skulle klare å ha så mange akvarier. Jeg hadde sluppet å selge fisk, men det jeg eventuelt måtte gjort, hadde vært å flyttet de som kan gå sammen i samme kar. Heldigvis ser det ut til å gå bra.

Filteret hos simplexyngelet er desverre ikke til å stole på. Etter å ha flere ganger oppdaget at det bare har stoppet, så jeg meg nødt til å flytte yngelet, for urent vann er det siste de trenger nå. Flyttet ti stykker nå, men vet det er flere igjen. De er bare så vanskelig å finne blant planter og røtter.
Filteret skal jeg gi en sjanse til. Jeg tror det er på grunn av at den har sugd inn sand at den stopper nemlig, så jeg skal se om jeg kan kjøre den lengre oppe i vannoverflata.
Hvordan går det med sjokoladene?
Jeg har bestilt meg flere hos Dahls dyrerike, skal hente på torsdag. Da blir det grupper på 12-13 stk. Gleder meg til å se de i store grupper, om de endrer mye på oppførsel seg i mellom. Hvor mange har du i gruppa? Du hadde noen fra før og overtok hvor mange av Maren?
De jeg hadde fra før fikk alle store sår og døde en etter en. Jeg fikk aldri satt noen sikker diagnose på dem, men holder en knapp på bekteriell infeksjon siden de har svakt immunforsvar fra naturens side, og gikk i PH opp mot 8 hos dyrebutikken. Jeg medisinerte mot bakteriell infeksjon og senket PH, men selv om det så ut til å gå bra noen dager, overlevde de desverre ikke.

De jeg fikk av Maren (8 stk.) lever alle i beste velgående=) De er håndtamme, og spiser gjerne fra hånden, om det er flakfor eller noe ekstra snacks. Mysis er veldig populært både hos dem og blåguramiene.

Jeg har også lyst på større gruppe, men jeg tør ikke sette opp et nytt kar før jeg er helt sikker på hvor mye tid skolen vil ta. Nå er det ikke lenge til juleferien, så kanskje jeg kan sette opp noe da=) Jeg tror det hadde vært stilig med en stor gruppe sjokkiser i 140literen, og har egentlig litt lyst til å selge blåguramiene for å gi dem mer plass. Tror ikke jeg klarer det, jeg har hatt dem siden de var små, de er blitt så fine og både jeg og samboeren min er så glade i dem:P
Nå har jeg akkurat foret fisker og tatt et vannbytte i Asiakaret. Asiakaret har blitt tilnærmet vedlikeholdsfritt etter at jeg bytta filter, og muligens litt på grunn av Herr SAE "Languster" Fisk. Det trenger bare et vannbytte med jevne mellomrom, algene som jeg var så plaget av kommer ikke tilbake. SAE'n har blitt kjempestor, nesten 10 cm, og han var ikke store karen da jeg fikk han=)

Ellers har jeg fått tak i noen knallfine røtter til den ene 42literen, med masse hulrom og kroker. Fikk desverre ikke tatt bilde av dem før de ble lagt til trutning, men det kommer vel etterhvert=)

Ellers venter jeg på pakke fra aquamanias med varmekolber til 42literne, en del vanntester og litt planter til simplexkaret siden jeg holder på å endre oppsettet i det karet. Kolben jeg hadde i palangkarayakaret takket for seg, så de må også ha ny.

Ellers går det bra med fiskene her. Har hatt noen dødsfall i splendenskaret. Den gamle splendenshunnen og en corydoras paleatus er døde, men det er ikke tegn til sykdom på resten av fiskene, og det er ganske lenge siden det skjedde, så jeg er ikke særlig bekymret.

Gregus, hannen jeg skal avle på, har forandret seg veldig. Nå er han fullvoksen, og han har fått et skikkelig flott fargespill. Mørk blålilla, og en staselig holdning. Blir en spennende kombinasjon med Rizzo tenker jeg=)
Splendensene går fremdeles sammen, både hanner og hunner uten noe bråk. Når det ikke er blitt noe bråk til nå, tror jeg egentlig ikke det blir noe heller, men det spørs dersom en av dem finner ut at den vil formere seg, så holder øye med dem.
I dag har det skjedd en del på akvariefronten. Jeg mottok pakke fra Aquamanias i dag, med tre potter vallisneria, en koffert med vanntester, to varmekolber og en håv. Og to karameller, da

Vallisneriaen skulle egentlig i channoideskaret, men ombestemte meg, og satte de i simplexkaret i stedet. Javabregnene ble flyttet til channoideskaret, og begge karene ble fine, synes jeg! Dog ser det ut som om det mangler ett eller annet hos simplexene, men jeg venter til plantene retter seg ut, for de har blitt ganske mishandlet i posten, så får jeg eventuelt skaffe noen små forgrunnsplanter.

Av Maren kjøpte jeg i dag et channoidespar som står til akklimatisering nå! De er kjempefine, gleder meg til å se dem i karet når de har roet seg.
I dag har det vært vannbyttedag. Jeg har fått bytta vann i alle karene, og tatt meg av generelt vedlikehold. Fiskene har det greit, bortsett fra at simplexhunnene er døde... Den ene har vært borte lenge, men det er ganske typisk for denne arten å stikke seg vekk litt har jeg erfart, så jeg tenkte ikke så mye over det. Den andre fant jeg død i dag, og når jeg plukka opp den, fant jeg desverre den første død også.
Så nå lurer jeg litt på hva jeg skal gjøre, om jeg skal gi bort mine to hanner, som virker friske og raske, eller prøve å skaffe flere hunner. Uansett vil jeg holde karet i karantene først, så jeg er sikker på at det ikke er noe sykdom på gang.

Channoidesene ser jeg også lite og ingenting til, men siden karet er fullt av gjemmesteder, vannet er rotfarget og det er dårlig belysning, håper jeg på det beste, da.
Jeg har lagt ut annonse på rubrikken her om at jeg ønsker å kjøpe lysarmatur til karene, så håper jeg at noen har.

Palangkarayaene har fått kjempefine farger etter at de fikk eget kar. Hunnen var i leksdrakt i dag, men siden jeg ikke har lys, kan jeg heller ikke ha flyteplanter enda, så lek blir vanskelig.

Ellers oppdaget jeg i dag at det er rundt en måned til jeg må bytte ut for. Selv om det står holdbarhetsdato til flere år framover i tid, bruker jeg alltid å bytte ut tørrfor etter et år, for å være på den sikre siden, det samme gjelder medisiner, uåpnet eller ei. Åpningsdato skriver jeg med tusj på boksen.
Etter å ha gått over gammelt for nå, har jeg kommet fram til at jeg ikke trenger ørten typer flakfor som jeg sjelden forer med likevel, og i hvertfall ikke så store bokser. Tror jeg hadde i underkant av en liter for som skulle kastes:p
Samtidig må jeg kjøpe inn frossenfor og, jeg begynner å gå tom. Det er ulike typer frossent jeg hovedsaklig forer med, så der rekker jeg å bli tom før jeg må kjøpe nytt.

Ellers la jeg ved noen nye varmekolber i bestillingen. De jeg har brukt til nå har en tendens til å plutselig trekke vann. Jeg bestilte kolber fra Fluval siden jeg er fornøyd med deres kolber, og merket generelt. En annen fordel med kolbene er at de slår seg av dersom de blir overopphetet, og dessuten ser anonyme ut, og er derfor ikke like sjenerende som for eks. Tetratecs kolber, med lysende grønne detaljer.
Maretard
Channoidesene ser jeg også lite og ingenting til, men siden karet er fullt av gjemmesteder, vannet er rotfarget og det er dårlig belysning, håper jeg på det beste, da.

Haha, snakk om sola! Nå er paret fremme, midt i karet; han rød og fin, hun grå og fin
I forigårs tok jeg et vannbytte i Asiakaret, og begikk samtidig min verste tabbe som akvarist.

Vannet i dette karet justeres med eikeekstrakt, siden kranvannet har litt for høy Ph for fiskene i dette karet. Nå klarte jeg å regne feil, og i går våknet til det verste jeg har sett! Alle plantene var grå og døde, bortsett fra mosen, og en hel del fisk var døde. Jeg har fått justert Ph gradvis oppover, og de overlevende fiskene ser ikke affisert ut av det som har hendt, heldigvis. Nå krysser jeg fingrene for at ihvertfall filterbakteriene klarte seg, og jeg slipper å starte forfra. Karet må innredes på nytt, og det kommer til å ta sin tid før det blir som det var, og det er surt nok det også. Jeg håper at fiskene som overlevde ikke får senskader av det. De ser fine ut nå, og oppfører seg normalt, så det går forhåpentligvis bra.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap