Anders' vannverden (side 24)

Plussmedlem
Nå har jeg fått tilsatt Kusuri Wormer Plus medisinen i 98 literen til Corydoras panda. Åh, fyttikatta, jeg håper for all del dette blir den siste medisinkuren jeg kjører på lenge! Det er klart at akvarieinteressen går ned, også, når en har syke fisker. Jeg tror absolutt mange er så godt som friske, men det er der fortsatt, og for all del; jeg vil ha det vekk!

Så nå kjører jeg altså en dose med denne. Noe spesielt jeg trenger å gjøre etter kuren?
Inaktiv bruker
Anders Kaste
Så over til noe helt annet; våren kommer for fullt nå! Jeg gikk bare oppover i nabolaget til en kompis i går, og det merkes absolutt at "ting skjer" :-) Snøen smelter slik at små bekker renner i veien og veikanten, det er sølete (huff) og en deilig temperatur ute. Det var sol, og helt herlig ute! Og for å ikke glemme den herlige vårvinden! Ganske sterk, og blåste meg rett i fleisen så håret mitt flagret ;) Ah, ja, våren er deilig! Dette hadde ingenting med akvaristikk å gjøre, men noen ganger må det bli litt off-topic ;)


Ja det er deilig med vår Det er full vår i bergen nå. Knall sol og opp i 10 grader: )
Inaktiv bruker
Hei Anders!
Våren er i full gang ja, gårdsplassen er bar, men på plenen er det en mater snø ennå

Må bare oppdatere meg i tråden her
Aqua360
Ja det er deilig med vår :D Det er full vår i bergen nå. Knall sol og opp i 10 grader: )


Full vår? Snødde jo i går. hehe
Strålende sol og varmt i sola, men iskaldt i skyggen.

Men skal si jeg gleder meg til temperaturen kommer over 15.
Lei vinter nå...

Espen
Ja men det har vært fint vær idag
Plussmedlem
Hmm, visstnok flere meninger om våren ^^

I dag fik jeg meg aldeles sjokk når jeg testet PH i karet til Green Laser. Glad og fornøyd over å se at noen av grønningene var i farta i karet, kom jeg tilfeldig vis på at jeg bare ville teste PH for "moro skyld". Alt var som normalt, og ikke noe så annerledes ut i akvariene mine. Jeg tok vann i måle-"røret", og testet vannet med en tetra dråpetest. Svaret jeg fikk var urovekkende; En PH på litt over 5! Hva har skjedd?! Tenkte jeg, relativt sjokket over surheten i vannet. Jeg tenkte at dette kunne være feil, og fylte vann i røret fra etasjen under i reolen. Litt over 5 der også! Deretter testa jeg kranvannet, helt normalt, omtrent 7,5... det er helt vanlig at PH senker seg en del i karet mitt, men det måtte vel finnes grenser? Jeg testet vannet i 54 literen, med mindre eikeløv og røtter enn det jeg har i de andre akvariene. Ca. 7 var den der... jeg tenkte at jeg kanskje kunne ha tatt oppi for få dråper når jeg testet vannet i reolen? ENDA en gang tok jeg vann fra Green Laser-karet, og testet. Ikke noe annerledes resultat, og jeg telte dråpene nøye.
Så det var bare å innse; jeg har fått en PH jeg aldri har trodd jeg skulle få merke! Men hva i all verden har gjort PH så ekstremt lav? Jeg har jo ikke overbefolkede kar, og bytter omtrent 40 prosent vann i alle akvariene i uka. Jeg har jo noe eikeløv, men det har jeg jo hatt en stund, og PH hadde blitt så lav nå! Den har absolutt sunket litt siden karene ble satt ogg og sånt, men altså... litt over 5!? Det er virkelig et mysterium som jeg ikke skjønner som er på gang her nå. Hva skjer? Jeg har forresten ikke store mengder løv i karene her!

Testet forresten nitritt hvis det skulle være intressant, fin lysegul med et stikk limegrønt.
Godt jeg driver med Sør-Amerikanske fisk her nå. Men jeg vil ikke ha så lav PH!
Inaktiv bruker
Hei, Anders!
En ph på litt over 5 hørts jo ikk så braut...+ hva kan ha skjedd? det var velig merkelig ! Lykke til, det blir interessangt å høre hvordan det går om du får den opp heller ikke...? rara greier altså...!
Kristian.
Har samme problem her Anders, veldig lav ph i et kar; Rio`n. Skyldes nok at KH er veldig lav, det var ihvertfall svaret jeg fikk da jeg lurte på det samme.
Jøss Anders...... du har fått apistovann........
Plussmedlem
Ja, Leif, og det er jo egentlig greit å ha lav PH i Corydorasakvariene mine, da Men jeg syntes den var litt vel lav. Neste gang jeg kjøper meg test skal jeg kjøpe JBL sine, de er vel enda mer nøyaktige? Jeg vil gjerne vite den nøyaktige verdien (jeg bruker Tetra)

Det er så merkelig. Det er ikke lenge siden jeg syntes PH var litt for høy i noen akvarier! Hvordan i all verden har jeg fått så lav PH? Jeg har faktisk ikke KH test, jeg skal få testet KH i zoobutikken i nærmeste framtid, jeg. Men jeg tror den er lav her. Men nå er ikke jeg så god på vannverdier, da

Ser forresten ut som om Green Laser har det litt moro nå Har ikke slått på lyset i akvariene enda, men så det var full fart på noen oppi der
Merkelig...
De tar nok ikke skade av ph på 5. Men vis du skal øke den er det bare å kjøpe en liten kalkstein i dyrebutikka og ha den oppi et par dager.
Jeg har en kalkstein på lur i skapet mitt i tilfelle Phen skulle gå helt løpsk.
Men jeg har jo mest fisk fra søramerika så det er ikke noe problem egentlig. Det er oftere jeg bruker torv eller eikeløv en en kalkstein for å si det sånn :P
Jeg har skaffet meg Cupido ciklider nå : D
De er kjempe fine. Håper på lek, de er ganske vanskelige. Men har tenkt å ha de alene i 240 literen og prøve på oppdrett.
Det blir en liten utfordring ; )
Har lest som en gærning om de for å finne ut mest mulig.

Emil
Plussmedlem
Gratulerer med nye ciklider da Emil, så får vi håpe på lek og egglegging! Artig med en utfordring Og når man da evt. får egg, er s\det så utrolig kult! Jeg håper coryene mine setter i gang snart :p Grønningene er i lek iblandt, men har ikke lagt noen egg hittil. 5 voksne og 5 ungfisk er det i denne gruppen.

PH er nok noe over 5, men den er ikke høy! Jeg vet at det er folk som har coryer som trives godt i en lav PH.
For å si det sånn; jeg er superglad for at PH ble lav i stedet for høy

Er det andre som har forslag til hvorfor PH ble så lav så kom med det. Fiskene senker jo noe PH de også pga. det de "slipper ut", men jeg har da ikke overbefolkede akvarier!? Også er jeg jo flink med vannbytter også. Rundt 40% byttes i uka i alle karene mine. Jeg har jo også noe eikeløv og røtter og sånt, men de senker vel ikke PH'en så voldsomt? Det kan jeg ikke skjønne.
Jeg tror jeg kaller dette "Apistovannmysteriet", til tross for at jeg ikke har noen apistoer. (Inspirasjon fra deg, Leif) :p
Hehe "Apistovannmysterie" :P
Ja det er gøy med utfordringer.
jeg husker før når jeg drev mest med guppy og platy:P Plutselig var de gått fra å være 5 til 30 på en måned. Det blir man fort lei!
Jeg husker når jeg endelig fikk lek på ildbuk ciklidene mine, da ble jeg glad!
Men for rundt en måned siden døde hunnen.
Jeg kjøpte en ny hunn men det ser ut som de hater trynet på hverandre.
Og jeg 100% siker på at det er en hunn og en hann.

Men du får skrive mer om Apistovannmysterie ditt :P
Inaktiv bruker
Anders Kaste
Er det andre som har forslag til hvorfor PH ble så lav så kom med det. Fiskene senker jo noe PH de også pga. det de "slipper ut", men jeg har da ikke overbefolkede akvarier!? Også er jeg jo flink med vannbytter også. Rundt 40% byttes i uka i alle karene mine. Jeg har jo også noe eikeløv og røtter og sånt, men de senker vel ikke PH'en så voldsomt? Det kan jeg ikke skjønne. Jeg tror jeg kaller dette "Apistovannmysteriet", til tross for at jeg ikke har noen apistoer. (Inspirasjon fra deg, Leif) :p


Heisann!

Har du fått målt KH-verdien enda? Tror nok det har noe med saken å gjøre. Har du en veldig lav KH vil det resultere i lav pH også.
Plussmedlem
Nei, dessverre, har ikke fått testet KH enda, Erik, men jeg tror absolutt det kan være en grunn Skal få gjort det denne uka.

Hadde tenkt å bytte vann i dag, men det blir ikke noe. Har igjen dratt på meg sykdom, forkjølelse m/feber og et lite snev av noe jeg aldri har: hodepine! Godt jeg ikke sliter med det, og det er absolutt lite jeg har nå. Kommer bare innimellom.
Sykdom=færre timer på AF
Plussmedlem
Eksperiment microorm
Da har jeg laget min aller første microorm-kultur

Jeg kjøpte jo microorm-kultur i en bitteliten bolle på Zoomarkedet i Krokstadelva sist fredag, men jeg ville ha en større beholder. Dessuten virket det som om alt begynte å dø ut... så for en liten stund siden satt jeg i gang. Jeg lagde den etter egen oppskrift, til og med! Jeg gikk først og hentet havregryn i kjøkkenskapet, men vi hadde ikke nok. Så jeg tenkte litt, og fant ut av at jeg ville prøve noe fin, sammalt hvete vi hadde stående også i skapet. Jeg aner jo ikke om ette vil funke bra, men det er vel ingen grunn til at det ikke skal gjøre det? Uansett, det skal jeg finne ut av nå! Så jeg mixet havregryn og fin sammalt hvete sammen, og fulgte oppskriften ellers. Så tok jeg oppi en skje fra den gamle kulturen, og jeg så det var bevegelse der! Sikkert noe det kan komme orm ut av, hehe

Så da får jeg bare vente noen få dager, og se om det går. Det skal jeg si ifra om


- Anders M. Kaste, tidenes gourmetkokk for fisk ;D (det vil vise seg om jeg er det eller ei).

Mikroorm
Hei gourmetkokk Anders
Når det begynner og bli lite liv i kulturen, så er det bare og drysse over litt mer tørrgjær, så livner den opp igjen. Hos meg holder en kultur ca en måned, før den ikke responderer så godt på gjær lenger, og da setter jeg en ny! Har og erfart at dersom du har mulighet til og ha kulturen et varmt sted (jeg har den i en skuff på badet) så formerer ormen seg mye bedre!
Lykke til med flott fór for yngel og voksne fisk
MVH Pål
Plussmedlem
Takk for svar, der fikk jeg enda mer info jeg skal huske på

Har satt den på et akvariearmatur her og håper hvertfall den får litt ekstra varme da... blir vel ikke så voldsomt, og om natten er jo lyset slukket. Men, jeg prøver Ser forresten at den blir helt "boblete". Dette er vel normalt pga. gjæret i starten. Håper det er et godt tegn ;p
Anders Kaste
Er det andre som har forslag til hvorfor PH ble så lav så kom med det.


Putta inn noen ferske mangroverøtter i det siste?
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap