Anders' akvarierom [NR. 1] (side 24)

Plussmedlem
Nå har Green Laser-yngelen fått ren tank. De ser egentlig friske ut alle sammen. Antallet er minst 11 stk. De er så søte!

Skal fôre litt snart, da blir det avskallede artemiaegg som kommer på menyen. De fikk litt blanding av det og finknust diskusgranulat i går. Det så ut som de spiste det, og det er et godt tegn

Egentlig så var dette med å fôre opp i plast-tanker morsommere enn jeg trodde! Og man ser jo yngelen mye bedre også.
Gratulere med green laser-yngel,kjekkt at du har fått de i gang nå,lykke til videre med de
Plussmedlem
Jeg skal love at det ikke er lett å ta bilde av de små strekene Corydoras Green Laser-yngel med et vanlig digitalkamera!

Legger ut et bilde likevel.




Skjønningene mine
[External Image]
Grattis Anders. Plutselig får jeg ikke varsel på innleggene her, og slik er det med flere tråder. Har vært litt endringer i fiskestanden her. Noe inn og noe ut. Har nå Barlowi fra 3 lokasjoner. Oregon apistoene er solgt og derfor har macmasteriene mine 250L alene. Ellers russler og går det som vanlig her Anders.

Lykke til med yngel og oppveksten av dem. Spennende
Plussmedlem
Green laser-yngelen
Under tank-bytte i dag ble 1 Green Laser funnet død. Har telt med til at det er 11 stk igjen. Nå har jeg ikke råd til å miste fler!

Gledelig er det også å se at yngelen spiser. De hadde orange mager av artemia-eggene Jeg har tenkt til å fôre nesten utelukkende med dette den første tiden. Det er svært næringsrikt, det er enkelt, det er kjempesmått og yngelen spiser det. Levende, nyklekt artemia er nok enda mer næringsrikt, men jeg tror ikke jeg orker å begynne med klekking av artemia... så da er avskallede artemia-egg et fint alternativ. Det vokser de nok veldig godt på.
Må få igang microorm-kulturen igjen også. Får lage en ny "grøt", kanskje den kommer igang. Dette er jo også godsaker de vokser godt på.

Vasker boksene med varmt vann hver dag etter bruk. Har en klut jeg vasker boksen med for å få ut alt slim og belegg. Så boksene (har 2) er helt rene og jeg har en klar til bruk hver dag! I dag fikk yngelen også mellomlagret vann uten noe temperert rett fra springen. Jeg tror ikke det er noe dårlig i kranvannet her, men man vet aldri. Det er en enkel sak å sette klar en bøtte med vann.
Det viktigste med å mellomlagre vannet er jo for å få luftet det så ikke gasser og slik kommer. Husker ikke hva det er, men noe som gjør at man bør mellom lagre vann.
Jeg gjør ikke det når jeg bare bytter vann i de andre akvariene. Men i yngelkaret bytter jeg jo 95% vann så da er det viktig
Plussmedlem
Det er nok mange grunner til mellomlagring av vann. Noen senker eller øker pH, andre vil lufte det for gasser og luftbobler og sånne ting. Jeg bytter ALT vannet i yngeltanken hver dag, og jeg tror det er sunnere å la det stå et døgn i bøtte i stedet for å pøse på med helt nytt vann fra springen. Men jeg har ikke sett noe merkbart, altså. I tillegg senker jeg pH når vannet er i bøtte.
Yngelen min ser ut til å tåle vann fra springen helt fint, men man vet jo aldri...

Det går fint etter flyttingen i dag også. Dette gjør jeg med en sprøyte jeg kjøpte på apoteket, og det funker fint Jeg må bare passe på, for snart er yngelen for store! Jeg skal bestille plast-pipetter også, for dette er kanskje enda enklere, men til så få klarer jeg meg lenge med sprøyte.


Nå skal faren min installere nye stikkontakter i akvarierommet Det har jeg bruk for.
Plussmedlem
Anders Kaste
Dette gjør jeg med en sprøyte jeg kjøpte på apoteket, og det funker fint :-)


20ml sprøyte fra apoteket med en 10-15cm bit av vanlig luftslange.... Ypperlig til flytt av yngel, flytt av egg, fjerne dårlige egg osv, osv.... Utrolig hva man kan få ut av noe så enkelt...
Plussmedlem
Shit. I dag fant jeg en ny Green Laser-yngel død. Det var egentlig uventet. Men den så vel ut til å ikke ha spist, så jeg satser på at det er grunnen. Man må vel regne med noen dårlige i et kull, men det er jo ganske få, så jeg håper de som er "laget for å dø" allerede er døde... det er så trist å miste små yngel!

Ellers ser alle friske og raske ut fortsatt. De er så søte der de suser rundt Det er vel 10 stk. igjen nå. De har sikkert blitt bittelitt større i løpet av dagene de har blitt fôret opp også. Veldig lite, selvfølgelig, men det er nok biiittelitt

Så forresten den enslige lille i hovedakvariet til Green Laser her for ikke lenge siden. Så fin den har blitt! Nå har den virkelig begynt å utvikle en vakker grønn, glinsende farge Ikke så alt for lenge til jeg faktisk kan registrere oppdrett på Green Laser. For den enslige teller jo som et oppdrett snart, jeg har jo fått èn yngel til å vokse opp! Nå blir det vel fler også, så da blir det vel å registrere et oppdrett på Green Laser i år og et til neste år :p

Plussmedlem
Kasper er død
Det er trist å måtte meddele at min eneste kampfisk og det største Corydoraskarets keiser er død.
Kasper ble kjøpt i sommer, og valget falt på en blå kampfisk etter at den forrige også døde.

De siste dagene har jeg sett på ham at noe var galt. Ikke særlig i oppførselen, men i utseendet. Han hadde blitt tykk, akkurat som den forrige som jeg trodde hadde svulst. Men han oppførte seg normalt, så jeg trodde aldri at det ville skje så brått, selv om jeg begynte å lure på om noe var galt og at det kunne helle i gal retning.

Dette er leit, jeg ble litt glad i Kasper, den eneste fisken jeg hadde navn på! Jeg har jo nesten bare Corydoras, og da var det fint å ha en kampfisk som svømte i alle vannlagene i det ene akvariet.


Antakelig det siste bildet som ble tatt av han.
[External Image]


Uffda
Det er alltid ekstra vondt å miste kampfisker, de er store personligheter i liten kropp. Du får kose deg med coryene og tenke på at kampfisken hadde et flott liv hos deg
Så trist Anders. Må innrømme at jeg misstenker at den voldsomme, selektive avlen på kampfisker har gjordt dem svake på samme måte som guppy...
Det ER trist å miste fisk, spesielt en enstøing som er såppass spesiell som kampfisk. Min ble 2,5 år gammel, og var også den eneste fisken jeg hadde med navn
Plussmedlem
Takk til dere De er spesielle med personligheten sin, og det er det jeg liker så godt Selv om jeg kanskje tenkte før at "etter denne skal jeg ikke ha noen ny kampfisk", er jeg ikke helt sikker på om jeg klarer meg uten Så jeg får lete etter en jeg syntes er fin. Nå skal jeg ikke ha blå, det er sikkert. Har litt lyst på lilla eller rød... så vi får se, men jeg ser ikke helt bort ifra at det snart blir en ny kampfisk igjen

Og som Sissimor sier; de er nok ganske svekket etter all avl, ja, det er nok sikkert. Sånn blir det med populær akvariefisk dessverre.

Trist var det iallefall. Det skjedde så brått - plutselig liggende på siden, livløs.
Anders Kaste
Og som Sissimor sier; de er nok ganske svekket etter all avl, ja, det er nok sikkert. Sånn blir det med populær akvariefisk dessverre.


Kanskje derfor min levde "så lenge". Jeg kjøpte den som veldig ung fra et privat oppdrett
Plussmedlem
...og i går fikk jeg meg en ny kampfisk

Jeg var en tur i dyrebutikken, og måtte jo kikke på kampfiskene. Og som vanlig fant jeg jo en jeg hadde lyst på... den var så fin! Den er rød, og må jo få et navn. Men vet ikke helt hva
Den svømmer rundt i 230 literen, og den ser ut til å trives godt der. Det må være det perfekte akvarium for han, for det har mye buskas å utforske og undersøke Dette er kampfisk fra Telemark, faktisk! Oppdrettet i en bygd i Telemark, det blir det sunn fisk av

Jeg er litt "satt ut" av en trist hendelse om dagen, og da trøster jeg meg med en fisk, hehe. Så jeg gjør liksom ikke mer enn det jeg må gjøre i hobbyen akkurat om dagen, og skriving og sånt blir det mindre av. Men jeg kommer "på beina" igjen snart, tenker jeg!


Et bilde av min nye før han kom i akvariet
[External Image]
Avskallede artemiaegg
Hvor eller i hvilke butikker får du kjøpt dette? Hva koster det for hvor stor "boks" og hvordan forer du med dette? Tror det må vetes før en tar det i karet? Bruker du sprøyte når du fører det ned til yngel som går sammen foreldrene?

Vil prøve å bedre yngel overlevelsen på apistoene her, spesielt A. cf Borellii.

Fint om du kunne forklare. Sikkert flere enn meg som kunne tenke seg litt info på dette

På fårhånd takk, Anders.

Grattis med ny kampfisk
Jeg syns han ser ut som en Frank. Grattis med ny kampfisk. Også får du kose deg med det som er positivt i en tid hvor kanskje ikke alt er så lett.

Det er utrolig hvor mye trøst en kan finne i dyr og fisker når verden ellers ikke spiller på lag...

Det ser ut til å være en veldig flott kampfisk! Og at den er lokaldrettet er jo et absolutt pluss. Roger?
Den forrige het jo Kasper, så da er vel dette Jesper da? Flott at du fant en du likte Anders, alltid trist å miste fisk med personlighet!
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap