- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 240)
Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 240)
Postet 20.10.09 kl 15:16
mona oHei Loffa Høres ut som de har det ypperlig i sitt nye hjem ;) Jeg er glad de kom til en Corydoras-entusiast som deg :) Det høres ut som et normalt antall egg pr egglegging det der. De legger som sagt ikke mange egg pr gang, men de leker til gjengjeld ganske ofte. Husker ikke hvor lang klekketid det er på disse. Det avhenger jo en del av temperaturen også, men også varierende fra art til art hos Corydoras. Du får bare ta tiden og se, hehe :-) Grunnen til at jeg ikke kan huske om det var noe uvanlig lang eller kort klekketid på dem, er at jeg har vel bare "aktivt" oppdrettet dem èn gang (den gruppa du har kjøpt fra). De andre gangene jeg har hatt ungfisk av Metae til salgs, har det bare vært resultat av at de bare har økt i antall på egenhånd i akvariet alle Metaene går i. Tynner ut i flokken fra tid til annen når de blir for mange i karet. Det er liksom måten jeg har oppdrettet denne arten på stort sett, hehe :-) Samme med C. panda. Nå er det snart på tide og tynne ut i karet med C. weitzmani også, og jeg er spent på hvor mange de er nå (startet med 15 voksne, hvorav 5 er viltfanget og 10 er F1 fra Ian Fuller)
Takk for svaret ditt Mona. Ja takket være deg... har jeg blitt Corydoras entusiast. Er vel greit å få skylden for det vel ;- =) Vil bare legge til at nye 10-11 egg ble plukket ut etter jobb i dag. Ja Mona, jeg tror dem trives hos meg
Postet 20.10.09 kl 20:43
C. Black yngel
I går formiddag fikk jeg tidenes migreneanfall, og i etterkant skjønner jeg jo nå hvorfor jeg var i så dårlig humør i går (QXL sendte forresten straks en email og forsikret meg om at saken var ryddet opp i - igjen. Så den saken er ute av verden)
Det er typisk i forkant av et migreneanfall; synsforstyrrelser og brått dårlig humør og uvelhet (kvalme). Skjønner ærlig talt ikke at jeg ikke så sammenhengen igår, jeg pleier å gjøre det, men jeg gjorde faktisk ikke det akkurat i går. Men iallefall lå jeg rett ut resten av dagen, skikkelig dårlig.
Noe bedre i dag, selv om jeg må ta ting med ro.
Nok om det. Nå penser vi tilbake til tema i tråden
Corydoras Black yngelen:
Jeg har nettopp vært innom på akvarierommet og sjekket 45 literen med yngel. Nå har det gått et par dager siden de siste C. Black ynglene klekket, men jeg har ikke startet opp noe artemia-klekkeri, for jeg har rett og slett ikke giddet enda. Men jeg hadde et slikt lite glass (uåpnet) med [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=3340&HKatID=]Ocean Nutrition Instant Baby Brine Shrimp[/URL] (ferdigklekket babyartemia), som jeg har begynt å fôre fra. Corydoras sp. Black yngel er ikke særlig vanskelige i matveien utifra hva jeg har erfart fra tidligere, så det går nok bra. Om næringsverdien er den samme er jeg imidlertid usikker på. Men de spiser det, ser det ut til. Nå er ikke lysene påslått på akvarierommet enda, men jeg lyste inn i tanken med lommelykt litt etter at jeg hadde sprøytet ned litt ONIBBS, og da kunne jeg tydelig se fargen på magene til en rekke yngel Bittesmå lys rosa mager, samme farge som maten
Det yrer av yngel oppi der, og jeg gleder meg til å se på den gjengen når det begynner å bli lettere å SE dem Jeg tør ikke engang begynne og gjette på hvor mange det kan være... En del egg mugnet jo, kanskje så mye som ¹/³. Men om bare det ene kullet var på 250 egg, og en tredjedel mugnet, så gjenstår det 160-170 egg. Andre kullet telte jeg jo ikke men si det var 200 egg. Om vi sier ¹/³ mugnet der også, blir det noe i retning av 130-140 egg igjen som klekket i kull nr to... det blir 160 + 140 = ca 300.....Ojsann!
Når yngelen begynner å få litt mere håndterbar størrelse og skal flyttes (45 literen holder ikke så lenge til så mange yngel) til større kar, så skal jeg telle dem nøyaktig, en etter en. Det blir spennende å se hvor mange som vokser opp av disse to kullene Det er jo to kull, selv om de er så godt som like gamle, så ble de jo lagt hver sin dag. Men siste kull begynte å klekke senere samme dag som første kull gjorde, så det er ikke mye som skiller dem.
Å drive oppdrett i et kar med sand og innredning synes jeg er vanskelig. Jeg liker best å ha full oversikt og kontroll på tilstanden. I et BB kar ser man umiddelbart om noe er galt, om en (eller flere) yngel sliter av en eller annen grunn og man får da satt i gang tiltak med det samme. Man ser også matrester tydelig og kan få fjernet dem daglig, og man har i det hele tatt oversikt. Det liker jeg!
Men nå har jeg altså ikke det, siden 45 literen er fullt innredet og har sand på bunnen.
Å stå der og fôre så ørsmå yngel man nesten ikke kan se engang med en mengde mat jeg bare må "gjette", er vanskelig. Jeg er alltid redd for å overfôre fiskene mine, og spesielt yngel siden de tåler så lite. Sand på bunnen gjør at matrester blir usynlige, så jeg er alltid urolig for at det vil mugne og forårsake død og elendighet for yngelen.
For å forebygge matrester på bunnen og hjelpe til med renholdet, tok jeg vare på 4 - 5 sandsnegler da jeg nylig tømte Corydoras panda karet. Disse slapp jeg oppi 45 literen. I tillegg går det 4 eller 5 CRS reker der. Sandsneglene burde iallefall sørge for at eventuelle matrester ikke blir liggende så lenge at det forårsaker dårlig vannkvalitet og rekker å mygle. Jeg pleide faktisk å bruke et par sandsnegler før, når jeg hadde Corydoras-oppdrett i BB tank. Sandsnegler spiser mer enn man skulle tro, og holdt bunnen i BB tanken veldig ren.
Filtreringen i 45 literen er bra nok iallefall. Det er et hang-on filter, Eheim Liberty modell 2042, som faktisk er beregnet til akvarier opptil 200 (!) liter Selvsagt har jeg skrudd ned vannstrømmen til et minimum for å ikke skape storm i et vannglass, og jeg har også skåret til en finporet svart svampbit og satt over innsugsrillene på "sugerøret" for å yngelsikre det.
Alt vel med yngelen så langt iallefall. Såvidt jeg vet altså
Det er typisk i forkant av et migreneanfall; synsforstyrrelser og brått dårlig humør og uvelhet (kvalme). Skjønner ærlig talt ikke at jeg ikke så sammenhengen igår, jeg pleier å gjøre det, men jeg gjorde faktisk ikke det akkurat i går. Men iallefall lå jeg rett ut resten av dagen, skikkelig dårlig.
Noe bedre i dag, selv om jeg må ta ting med ro.
Nok om det. Nå penser vi tilbake til tema i tråden
Corydoras Black yngelen:
Jeg har nettopp vært innom på akvarierommet og sjekket 45 literen med yngel. Nå har det gått et par dager siden de siste C. Black ynglene klekket, men jeg har ikke startet opp noe artemia-klekkeri, for jeg har rett og slett ikke giddet enda. Men jeg hadde et slikt lite glass (uåpnet) med [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=3340&HKatID=]Ocean Nutrition Instant Baby Brine Shrimp[/URL] (ferdigklekket babyartemia), som jeg har begynt å fôre fra. Corydoras sp. Black yngel er ikke særlig vanskelige i matveien utifra hva jeg har erfart fra tidligere, så det går nok bra. Om næringsverdien er den samme er jeg imidlertid usikker på. Men de spiser det, ser det ut til. Nå er ikke lysene påslått på akvarierommet enda, men jeg lyste inn i tanken med lommelykt litt etter at jeg hadde sprøytet ned litt ONIBBS, og da kunne jeg tydelig se fargen på magene til en rekke yngel Bittesmå lys rosa mager, samme farge som maten
Det yrer av yngel oppi der, og jeg gleder meg til å se på den gjengen når det begynner å bli lettere å SE dem Jeg tør ikke engang begynne og gjette på hvor mange det kan være... En del egg mugnet jo, kanskje så mye som ¹/³. Men om bare det ene kullet var på 250 egg, og en tredjedel mugnet, så gjenstår det 160-170 egg. Andre kullet telte jeg jo ikke men si det var 200 egg. Om vi sier ¹/³ mugnet der også, blir det noe i retning av 130-140 egg igjen som klekket i kull nr to... det blir 160 + 140 = ca 300.....Ojsann!
Når yngelen begynner å få litt mere håndterbar størrelse og skal flyttes (45 literen holder ikke så lenge til så mange yngel) til større kar, så skal jeg telle dem nøyaktig, en etter en. Det blir spennende å se hvor mange som vokser opp av disse to kullene Det er jo to kull, selv om de er så godt som like gamle, så ble de jo lagt hver sin dag. Men siste kull begynte å klekke senere samme dag som første kull gjorde, så det er ikke mye som skiller dem.
Å drive oppdrett i et kar med sand og innredning synes jeg er vanskelig. Jeg liker best å ha full oversikt og kontroll på tilstanden. I et BB kar ser man umiddelbart om noe er galt, om en (eller flere) yngel sliter av en eller annen grunn og man får da satt i gang tiltak med det samme. Man ser også matrester tydelig og kan få fjernet dem daglig, og man har i det hele tatt oversikt. Det liker jeg!
Men nå har jeg altså ikke det, siden 45 literen er fullt innredet og har sand på bunnen.
Å stå der og fôre så ørsmå yngel man nesten ikke kan se engang med en mengde mat jeg bare må "gjette", er vanskelig. Jeg er alltid redd for å overfôre fiskene mine, og spesielt yngel siden de tåler så lite. Sand på bunnen gjør at matrester blir usynlige, så jeg er alltid urolig for at det vil mugne og forårsake død og elendighet for yngelen.
For å forebygge matrester på bunnen og hjelpe til med renholdet, tok jeg vare på 4 - 5 sandsnegler da jeg nylig tømte Corydoras panda karet. Disse slapp jeg oppi 45 literen. I tillegg går det 4 eller 5 CRS reker der. Sandsneglene burde iallefall sørge for at eventuelle matrester ikke blir liggende så lenge at det forårsaker dårlig vannkvalitet og rekker å mygle. Jeg pleide faktisk å bruke et par sandsnegler før, når jeg hadde Corydoras-oppdrett i BB tank. Sandsnegler spiser mer enn man skulle tro, og holdt bunnen i BB tanken veldig ren.
Filtreringen i 45 literen er bra nok iallefall. Det er et hang-on filter, Eheim Liberty modell 2042, som faktisk er beregnet til akvarier opptil 200 (!) liter Selvsagt har jeg skrudd ned vannstrømmen til et minimum for å ikke skape storm i et vannglass, og jeg har også skåret til en finporet svart svampbit og satt over innsugsrillene på "sugerøret" for å yngelsikre det.
Alt vel med yngelen så langt iallefall. Såvidt jeg vet altså
Postet 21.10.09 kl 09:43
Endret: 21.10.09 kl 09:57
Alger
Hei Mona
Snakket litt med deg i forrige uke om noen alger jeg hadde fått i det nystartede karet mitt. Trodde det var penselalger i starten, nå har de fått vokst litt, og det er definitivt ikke penselalger!
Tok noen nye bilder, håper du kan hjelpe meg å fastslå hvilken alge dette er og evnt tips til bekjempelse.
Litt opplysninger: Den vokser spesielt godt på bakgrunnen min, den var lett å plukke av, litt grov å kjenne på.
På forhånd takk
Snakket litt med deg i forrige uke om noen alger jeg hadde fått i det nystartede karet mitt. Trodde det var penselalger i starten, nå har de fått vokst litt, og det er definitivt ikke penselalger!
Tok noen nye bilder, håper du kan hjelpe meg å fastslå hvilken alge dette er og evnt tips til bekjempelse.
Litt opplysninger: Den vokser spesielt godt på bakgrunnen min, den var lett å plukke av, litt grov å kjenne på.
På forhånd takk
Postet 21.10.09 kl 20:35
chriskosTok noen nye bilder, håper du kan hjelpe meg å fastslå hvilken alge dette er og evnt tips til bekjempelse. Litt opplysninger: Den vokser spesielt godt på bakgrunnen min, den var lett å plukke av, litt grov å kjenne på.
Ser ut som skjeggalger. Jeg hadde et hardt angrepet kar og ble kvitt det med Happy-life algin regular. Et veldig effektivt middel, ble kvitt alt på noen uker og ikke fått tilbakefall
Jeg fikk tak i middelet i min lokale dyresjappe
Postet 22.10.09 kl 10:54
Postet 22.10.09 kl 10:56
Rekesnadder:)
Mine reker elsker å spise denne algen. Sees ofte ved utløp av filter, steiner eller kanter der hvor utblåset treffer.
chriskosHei Mona :-) Snakket litt med deg i forrige uke om noen alger jeg hadde fått i det nystartede karet mitt. Trodde det var penselalger i starten, nå har de fått vokst litt, og det er definitivt ikke penselalger! Tok noen nye bilder, håper du kan hjelpe meg å fastslå hvilken alge dette er og evnt tips til bekjempelse. Litt opplysninger: Den vokser spesielt godt på bakgrunnen min, den var lett å plukke av, litt grov å kjenne på. På forhånd takk :-)
Postet 22.10.09 kl 15:23
mona o 20.10.2009I dag gjorde jeg noe jeg aldri har gjort før :p Jeg plukket ut noen egg fra Corydoras caudimaculatus-gruppen som var i lek.
Jeg tok en liten sjekk av de C. caudimaculatus eggene jeg plukket tidligere i uka, og det ser dessverre ikke så bra ut. Det ser ut som 8 av 10 ikke vil bli noe av. De ser for hvite ut. De har riktignok ikke mugnet enda, men det er vel like før. Kun to egg ser ok ut, men de er likevel ikke så gyldne som befruktede Corydoras-egg pleier å bli. Så jeg tviler egentlig på at det blir noe særlig av disse ti eggene jeg samlet.
Er dette et resultat av at det er lenge siden Caudi'ene lekte sist (mye "gamle og dårlige" egg i buken), eller har de alltid "fomlet med blanke skudd"? Det kan i så fall forklare hvorfor det aldri har dukket opp et eneste yngel uansett hvilket kar jeg har hatt dem i. De har flyttet noen ganger i de årene jeg har hatt dem, men de har vel vært i denne 128 literen omtrent et par år nå. Jaja. Det var iallefall verdt et forsøk. Og jeg har ikke helt gitt opp de to siste eggene som ser ok ut.
Ellers ser det ut til å være fullt av liv i 45 literen med C. Black yngel Morsomt å titte inn der. Det yrer av yngel overalt på sanda. Det hopper små streker hit og dit hele tiden. Og de spiser, helt klart, for kort etter fôring ser jeg "rosa knappenålshoder" som hopper rundt. Fargen kommer av at den gjennomsiktige yngelen har fått rosa ONIBBS i magesekken (ferdigklekte baby-artemia på [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=3340&HKatID=] glass med skrulokk[/URL]).
Postet 22.10.09 kl 16:59
Endret: 22.10.09 kl 17:02
Inaktiv bruker
Hei mona, fabelktig tråd du har, og mye nyttig her også.
men lurte påe n ting, den der Ocean Nutrition Instant Brine shrimp kan man gi den til helt nyklekte pansermaller(eller etter to døgn da, de spiser jo ikke før det)? Ville andre corryer, som vanligvis er avhengi av levende føde, også tatt dette?
men lurte påe n ting, den der Ocean Nutrition Instant Brine shrimp kan man gi den til helt nyklekte pansermaller(eller etter to døgn da, de spiser jo ikke før det)? Ville andre corryer, som vanligvis er avhengi av levende føde, også tatt dette?
Postet 22.10.09 kl 17:20
Det gis til ganske nyklekte Corydoras yngel ja, men selvsagt ingen fôring før plommesekken er brukt opp. Noe som vanligvis tar to døgn. De jeg har prøvd det på har spist det, men det er nok ingenting som virkelig kan slå levende nyklekt artemia! Det spiser ALLE som gærninger. Men på de ynglene jeg har prøvd denne varianten fra glass, så har det gått fint. Jeg har dog bare prøvd det på arter som ikke er spesielt vriene å ha med og gjøre.
Jeg har ikke prøvd dette på viltfangede, kresne fisk, så jeg vet ikke hvordan de ville tatt dette fôret. Om de ville tatt det like greit som levendefôr vet jeg altså ikke noe om.
Det er ellers verdt å merke seg at glasset med ONIBBS må oppbevares i kjøleskap etter at man har brutt forseglingen (vakumet), og fra åpning er det holdbart i 4-6 uker (det står 6 uker på glasset). Så det må altså brukes opp i løpet av disse ukene, det er ikke evigvarende siden det er ferskvare. Omtrent som hermetikk Kan holde i årevis så lenge boksen ikke er åpnet, men så fort det er åpnet så er det tidsbegrenset holdbarhet.
Jeg har ikke prøvd dette på viltfangede, kresne fisk, så jeg vet ikke hvordan de ville tatt dette fôret. Om de ville tatt det like greit som levendefôr vet jeg altså ikke noe om.
Det er ellers verdt å merke seg at glasset med ONIBBS må oppbevares i kjøleskap etter at man har brutt forseglingen (vakumet), og fra åpning er det holdbart i 4-6 uker (det står 6 uker på glasset). Så det må altså brukes opp i løpet av disse ukene, det er ikke evigvarende siden det er ferskvare. Omtrent som hermetikk Kan holde i årevis så lenge boksen ikke er åpnet, men så fort det er åpnet så er det tidsbegrenset holdbarhet.
Postet 22.10.09 kl 18:01
Endret: 22.10.09 kl 18:11
Metae
Hei Mona
Håper migrenen er over i dag. Ser ut til at alle metaene koser seg hos meg,men har ikke sett noen egg enda. Får håpe det dukker opp noen snart
Takker for nydelige fisker i alle fall
Håper migrenen er over i dag. Ser ut til at alle metaene koser seg hos meg,men har ikke sett noen egg enda. Får håpe det dukker opp noen snart
Takker for nydelige fisker i alle fall
Postet 22.10.09 kl 22:39
Inaktiv bruker
Hei mona, spør om råd fra deg, du er "ekspert" på corryer hehe, hvet du om metae og aeneus går sammen? Redd at coryene kan krysse seg, elelr skje rikke dette?
Postet 22.10.09 kl 23:25
chr87Hei mona, spør om råd fra deg, du er "ekspert" på corryer hehe, hvet du om metae og aeneus går sammen? Redd at coryene kan krysse seg, elelr skje rikke dette?
Det har forekommet at Corydoras-arter har krysset seg i akvarium ja, og resultatet er jo hybrider. Dette er absolutt ikke ønsket. Men på den annen side, mange holder flere arter Corydoras i samme kar uten at det skjer. I tillegg er det viktig å unngå å ha for få eksemplarer av artene, slik at man uheldigvis kan ende opp med f.eks. bare hanner av den ene arten, og begge kjønn av den andre. Den arten som da kun består av hanner, kan finne på å blande seg inn i leken hos de andre fordi de ikke har noen hunn av egen art tilstede.
Å sørge for stor nok gruppe av begge arter minsker risikoen for kryssninger, men fremdeles er det en liten, men reell risiko.
Det man absolutt bør unngå er arter som ved første øyekast kan være noe like hverandre mht farger og tegninger.
Jeg synes C. metae og C. aeneus er såpass ulike at det skulle gå bra. C. aeneus har hverken sort øyebånd eller sort ryggstripe, et av hovedkjennetegnene på C. metae. Selvsagt finnes det ingen garantier, ingen vet jo hva fiskene kan finne på i en ledig stund men jeg ville iallefall tatt sjansen på å ha akkurat de to artene sammen. Selv har jeg C. metae sammen med C. sterbai, som er totalt ulike Metaene i farger og tegninger (et bevisst valg).
Postet 23.10.09 kl 00:03
Endret: 23.10.09 kl 00:05
Sneak peak in the dark
Jeg glemte noe på akvarierommet og for å ikke skremme vettet av en del lettskremte fisk, slo jeg ikke på noe "flom-belysning". Jeg bare tok med meg lommelykt. Når jeg først var der måtte jeg ta en kikk på de svarte Cory-ynglene igjen. Matet dem med avskallede artemiaegg før jeg slo av lysene for en stund siden.
Etter å ha hatt det mørkt en stund, og maten lukter så forlokkende, tør alle å komme ut i det åpne. Så vanvittig mange på en gang jeg kunne se.... det krydde av dem overalt! Så mange har jeg ikke sett siden de klekket! Dette er selvsagt veldig bra, men samtidig gjør det meg litt nervøs også :p Så mange småtasser i et såpass lite kar går ikke lenge. Så fort disse kommer i en mer håndterbar størrelse, så må de flyttes til større innkvartering, det er helt sikkert. Hvordan jeg skal greie å få tak i en sånn mengde småtasser er imidlertid et ubesvart, problematisk spørsmål foreløbig. Den tid, den sorg...
Det er noen sårbare uker fremfor dem nå - mye kan skje. Men planen er iallefall at med tid og stunder skal de få flytte inn i den nederste 168 literen, der jeg hadde Green Laser oppdrettet mitt. Det karet blir ledig til helga.
På lørdag blir den siste gruppen med Corydoras sp. Green Laser hentet, 14 stk. Når de er hentet, har alle reist. Unntatt de 8 jeg beholdt selv da, for å få en litt større stim selv. Totalt har jeg 23 nå (15 voksne vf + de 8 unge)
Så om jeg får veldig mange Corydoras sp. Black til å vokse opp, så har jeg iallefall minst et ledig kar med bunnareal 120 x 40 cm å tilby dem. Men etter det synet som møtte meg i kveld, er jeg litt redd det kan bli litt lite om skjebnen vil det sånn at jeg får mesteparten til å vokse opp fra disse to kullene
Etter å ha hatt det mørkt en stund, og maten lukter så forlokkende, tør alle å komme ut i det åpne. Så vanvittig mange på en gang jeg kunne se.... det krydde av dem overalt! Så mange har jeg ikke sett siden de klekket! Dette er selvsagt veldig bra, men samtidig gjør det meg litt nervøs også :p Så mange småtasser i et såpass lite kar går ikke lenge. Så fort disse kommer i en mer håndterbar størrelse, så må de flyttes til større innkvartering, det er helt sikkert. Hvordan jeg skal greie å få tak i en sånn mengde småtasser er imidlertid et ubesvart, problematisk spørsmål foreløbig. Den tid, den sorg...
Det er noen sårbare uker fremfor dem nå - mye kan skje. Men planen er iallefall at med tid og stunder skal de få flytte inn i den nederste 168 literen, der jeg hadde Green Laser oppdrettet mitt. Det karet blir ledig til helga.
På lørdag blir den siste gruppen med Corydoras sp. Green Laser hentet, 14 stk. Når de er hentet, har alle reist. Unntatt de 8 jeg beholdt selv da, for å få en litt større stim selv. Totalt har jeg 23 nå (15 voksne vf + de 8 unge)
Så om jeg får veldig mange Corydoras sp. Black til å vokse opp, så har jeg iallefall minst et ledig kar med bunnareal 120 x 40 cm å tilby dem. Men etter det synet som møtte meg i kveld, er jeg litt redd det kan bli litt lite om skjebnen vil det sånn at jeg får mesteparten til å vokse opp fra disse to kullene
Postet 23.10.09 kl 00:50
Endret: 23.10.09 kl 00:53
Postet 23.10.09 kl 15:49
Blir østlandstur
Blir østlandstur til sommeren skjønner jeg.
Utrolig gøy å høre.
Har minst to overlevende yngel i 63 literen som nå er et Asia kar.
Gøy å se at de klarer seg.
Brødre og søstre er fortsatt i yngleboksen, men noen skal snart få flytte inn i 180 literen.
God helg Mona og alle andre som leser tråden hennes.
Espen
Utrolig gøy å høre.
Har minst to overlevende yngel i 63 literen som nå er et Asia kar.
Gøy å se at de klarer seg.
Brødre og søstre er fortsatt i yngleboksen, men noen skal snart få flytte inn i 180 literen.
God helg Mona og alle andre som leser tråden hennes.
Espen
Postet 23.10.09 kl 16:40
I dag var jeg i byen (Oslo) en tur for å møte en fyr som jeg skulle kjøpe en ny Betta channoides hunn av.
Før jeg gikk til det møtet, raste jeg innom Dyrego Oslo City, zoobutikken som ligger øverst i det kjøpesenteret... og mistet nesten pusten da jeg fikk øye på hva de hadde i et par av akvariene! Sjeldenheter! Skatter! Jeg brydde meg ikke så mye om prislappen, dette var en så sjelden sjanse at jeg bare MÅTTE slå til.
Jeg er nå den stolte eier av en utrolig sjelden Corydoras-art og en til som heller ikke sees særlig ofte i handelen. Jeg ble noen tusenlapper fattigere, men pytt-pytt :p
Dette er Corydoras for spesielt interesserte og samlere!
6 stk Corydoras gracilis - utrolig sjelden og derfor... høy prisklasse!
8 stk Corydoras guapore - en jeg har ønsket meg lenge, med sitt særpregede spesielle Corydoras-fjes!
Jeg holder fremdeles på å akklimatisere dem til 98 literen de skal gå i, så jeg tok noen bilder. Etter at de er sluppet ut ser jeg dem vel ikke på en stund, siden det står en diger trerot med plass til Corydoras-avslapping under i det karet.
Før jeg gikk til det møtet, raste jeg innom Dyrego Oslo City, zoobutikken som ligger øverst i det kjøpesenteret... og mistet nesten pusten da jeg fikk øye på hva de hadde i et par av akvariene! Sjeldenheter! Skatter! Jeg brydde meg ikke så mye om prislappen, dette var en så sjelden sjanse at jeg bare MÅTTE slå til.
Jeg er nå den stolte eier av en utrolig sjelden Corydoras-art og en til som heller ikke sees særlig ofte i handelen. Jeg ble noen tusenlapper fattigere, men pytt-pytt :p
Dette er Corydoras for spesielt interesserte og samlere!
6 stk Corydoras gracilis - utrolig sjelden og derfor... høy prisklasse!
8 stk Corydoras guapore - en jeg har ønsket meg lenge, med sitt særpregede spesielle Corydoras-fjes!
Jeg holder fremdeles på å akklimatisere dem til 98 literen de skal gå i, så jeg tok noen bilder. Etter at de er sluppet ut ser jeg dem vel ikke på en stund, siden det står en diger trerot med plass til Corydoras-avslapping under i det karet.
Postet 23.10.09 kl 16:46
Endret: 23.10.09 kl 16:47
Nå er de sluppet ut i sitt nye hjem, alle sammen, etter ca to timers akklimatisering og "kopping". C. guapore og C. gracilis går i samme 98 liter. Den ble tom tidligere i uka, da de siste C. metae ungfiskene ble solgt og hentet. Passet perfekt å finne nye, attraktive fisk nå som jeg tilfeldigvis hadde et kar ledig som kan brukes som karantene-kar. Det blir sannsynligvis deres permanente hjem også.
Alle ser avslappet og rolige ut i sitt nye hjem, ingen peser og ingen virker på noen måte stresset. Det er grunnen til at jeg tok meg god tid i dag, normalt bruker jeg vel en times tid på akklimatisering. Dette tror jeg skal gå bra. Skal prøve "røde mygglarver-testen" om en liten stund
Åh, jeg er sååå glad! Dette var jo bare helt utrolig! Føles plutselig som jeg har vunnet i Lotto eller noe!
Det kommer flere bilder om en stund, jeg må bare lade batteriet til kameraet først.
Alle ser avslappet og rolige ut i sitt nye hjem, ingen peser og ingen virker på noen måte stresset. Det er grunnen til at jeg tok meg god tid i dag, normalt bruker jeg vel en times tid på akklimatisering. Dette tror jeg skal gå bra. Skal prøve "røde mygglarver-testen" om en liten stund
Åh, jeg er sååå glad! Dette var jo bare helt utrolig! Føles plutselig som jeg har vunnet i Lotto eller noe!
Det kommer flere bilder om en stund, jeg må bare lade batteriet til kameraet først.
Postet 23.10.09 kl 17:25
Postet 23.10.09 kl 17:31
Det er lov å ha flaks eller ;D
Så morro at du kom over to så flotte arter på en gang da.
Jeg er for tiden fisketom da jeg skal ut og reise
Men jeg har da et akvarie med sand og posthorn snegler igjen.
Er man først smittet av litersyken, så er det ikke bare bare og skulle fjerne alt av akvarier vettu ;P
Så morro at du kom over to så flotte arter på en gang da.
Jeg er for tiden fisketom da jeg skal ut og reise
Men jeg har da et akvarie med sand og posthorn snegler igjen.
Er man først smittet av litersyken, så er det ikke bare bare og skulle fjerne alt av akvarier vettu ;P
Postet 23.10.09 kl 17:40