Lisbeth sine småfisk :) (side 25)

Åhh, den tyske nettbutikken, [URL=http://www.aquaristikshop.com ]aquaristikshop.com[/URL] jeg handler eikebarkekstrakt fra har sluttet å føre det, men man vet jo råd og spør de som har oversikten på sånt.

mona o kunne fortelle at Aaquamanias skulle begynne å ta det inn og det hadde de! Jeg er så fornøyd med denne som ph senker, hadde ikke lyst å begynne å leite etter et annet produkt. Et stort pluss at den nå er å få tak i Norge også da
Byttet vann på 85L og 250L i dag. I 85L gikk det i utgangspunktet 10 røde krystallreker og 10 sort/hvite biereker. De har minket sakte men sikkert og krystallrekene er borte. Hvis jeg ser en reke er det alltid bierekene. Men i dag etter vannbytte spankulerte det plutselig en rød krystallreke over sanda og den var rognstinn! Kult, får jo bare håpe at det kan bli noen nye reker da. men tviler egentlig, det er helt sikkert flere som har hatt rogn i løpet av denne tida, men aldri sett noen småreker..

I 250L går det faktisk veldig bra med de soppete I. werneriene og det takket være cattapabladene. Kommer vel aldri til å tørre å ikke bruke dem, werneriene får jo tilbakefall på sopp jevnlig. Skjønner meg ikke på dem. Sjokkisene burde være mer utsatt, men de er kjempefriske.

Jeg hadde 6 C. arcuatus i 250L og satte inn 5 nye for en stund siden. De jeg har fra før er så enormt skye. De nye var ikke sky i det hele tatt så jeg håpet deres trygghet skulle smitte over på de skye. men det gikk motsatt, de trygge er nå like sky og bortgjemt som de gamle

Irriterer meg at jeg ikke får lov til å nyte synet av 11 coryer i stim, det er jo så pent å se på. Ohh well...
opplevde det samme med mine coryer, bortsett fra at det var 3 arter.. den ene typen skulle jo være sååå aktiv og tøffe i trynet. det var de i karantene karet. nå er de den skyeste gruppen av de tre. rare fisk...
Lisbeth
I 85L gikk det i utgangspunktet 10 røde krystallreker og 10 sort/hvite biereker. De har minket sakte men sikkert og krystallrekene er borte. Hvis jeg ser en reke er det alltid bierekene. Men i dag etter vannbytte spankulerte det plutselig en rød krystallreke over sanda og den var rognstinn! Kult, får jo bare håpe at det kan bli noen nye reker da. men tviler egentlig, det er helt sikkert flere som har hatt rogn i løpet av denne tida, men aldri sett noen småreker..


Husk at disse krysses Har ikke helt klart for meg hva slags resultat det blir, om de blir svare og hvite eller røde og hvite, men... mest sannsynlig svart og hvis? Mener å ha lest at den svart/hvite er villformen av den rød/hvite, og dersom det stemmer har vel naturen en egen evne til å gå tilbake til viltformen ved krysninger. Men sikker er jeg altså ikke Men krysses, det gjør de, siden det er samme art
Sanne
opplevde det samme med mine coryer, bortsett fra at det var 3 arter.. den ene typen skulle jo være sååå aktiv og tøffe i trynet. det var de i karantene karet. nå er de den skyeste gruppen av de tre. rare fisk...


Ja av og til kan coryer være litt teite sånn. Jeg får bare være glad jeg har så mange andre typer fisk som er framme og svømmer hele tiden
Jepp. Skjønte ikke helt om de blir svart/hvite eller rød/hvite eller litt av hver farge, men

Mona blandet inn red bee med sine CRS for å få mer hvitt, ja
Se hva jeg fant! Bilder av min balkong der jeg bodde før. Husker ikke hvor mange år dette er siden. Sikkert 8-9 år. Jeg fikk bildet inn i bladet Norsk hagetiend. Husker jeg var litt stolt

Bitte liten balkong, utrolig hva jeg fikk plass til der.

I rekkefølge: Nyplantet, midtsommers innvendig og midtsommers utvendig
Hmm det der minnet mistenkelig om grønne fingre ;D
Det var en flott balkong, men alt jeg greide å tenke når jeg så alle pelargoniene og petuniaene, var "Det der var det mye jobb med plukking, plukking og plukking"... ! Godt jobba, Lisbet. Man kan plukke visne blomsterhodet hver dag i timesvis på de to blomstertypene der, og enda er det flere igjen å knipe av :p Men skal man holde dem pene så må det til.
Jeg holdt ut til uti juli en gang i fjor... da var mine hvite petunia blitt så enormt store og hadde hundrevis av blomster at jeg ikke orket å plukke mere på dem og klippet dem vekk, alle sammen Orker man ikke stelle petunia, får man la være å ha dem
Men alminnelige som de er; de er så pene og så takknemlige blomstrere!

Lisbeth
Irriterer meg at jeg ikke får lov til å nyte synet av 11 coryer i stim, det er jo så pent å se på. Ohh well...


Jeg har hatt C. arcuatus en gang jeg også, selv om det begynner å bli lenge siden nå. De er definitivt den mest sky Corydoras-arten jeg har hatt, ja! To måneder etter at jeg slapp dem ut i karet, så hadde jeg enda ikke sett dem røre seg :p Og etter det; alt man så var snurten av en halefinne eller et glimt av et forskremt fjes bak noe planter eller lignende. Og det var på en god dag...!
Helt riktig mona o, jeg brukte MYE tid på å pelle visne blomster og av og til noen farlige akrobatiske stunt for å komme til de blomstene som hang utenfor. He he, jeg husker en gang jeg holdt på, at det stoppet en dame på sykkel et stykke unna og begynte å knipse bilder. Jeg vet ikke om hun tok bilder av balkongen fordi hun syns den var fin eller fordi det hang en halvgal dame halveis uttafor

Anyway, jeg syns faktisk det er kos å pelle og plukke. Når man kun har en liten balkong må man ha litt å pusle med. Når jeg hadde hage var det om å gjøre å ha planter som ikke måtte stelles så mye Har man hage er det nesten alltid litt for mye å gjøre...

Synd å høre om din erfaring med C. arcuatus. Jeg hadde jo tre forskjellige typer cory og ville bare satse på en type. Endte altså opp med å beholde arcuatusen for den syns jeg bare er så fin med sitt rampete utseende. De tre typene cory som gikk der var uansett like skye alle sammen så jeg valgte bare den jeg likte best av utseende. Men sitter jeg musestille (kan nesten ikke snu på hodet for å se til andre enden av karet) foran karet under foring blir jeg belønnet med synet av 7-8 stk på en gang
Gurami
Ojj ojj ojj ojj, dette er nettside med gurami Lisbeth liker. Her var det virkelig noe å sette på ønskelista. Nei og nei. Nå ble jeg veldig i tvil. Jeg har Klovnkilli øverst på ønskelista og kar er snart klart for dem, men når jeg ser disse guramiene... Det spørs om ikke Parosphromenus spec. "Sentang" brøyter seg plass øverst istedet.. om jeg får tak i da. Dahls kan sikkert skaffe eller Jan Holt... Fy for en nydelig gurami!

Noen lenker til:

http://pragtgurami.dk/

http://akvarieviden.dk/index.php

Kultur levendefor
Huskenotis til meg selv. Dansk nettsted som selger kulturer til levendefor:

http://springhalen.dk/

Bestille til høsten
Kjenner jeg fikk skikkelig lyst til å drive stort med praktguramier ja. Tenk så morro og få yngel på sånt som ingen har da
Jeg er ikke så veldig på å drive oppdrett, men kult hadde det vært.

Jeg syns det er så mange nydelige guramier, helt frelst!
Oj oj oj! Den "sentang"-guramien var bare helt fantastisk! Har ikke vært så stor fan av guramier før, men er blitt sjarmert av mine søte små pygmeguramier. Men den du viste bilde av her må jo være noe av det vakreste jeg har sett! Tror du det er mulig å få tak på disse i Norge?
turnips
Oj oj oj! Den "sentang"-guramien var bare helt fantastisk! Har ikke vært så stor fan av guramier før, men er blitt sjarmert av mine søte små pygmeguramier. Men den du viste bilde av her må jo være noe av det vakreste jeg har sett! Tror du det er mulig å få tak på disse i Norge?


Sikkert ikke en gurami det er mulig å få tak i, men den har vært innom Danmark så egentlig, hvorfor ikke... Ja var ikke den helt rå!? Fyttirakkern, bare så utrolig pen gurami!
oi den var pen... og jeg som egentlig ikke liker guramier altfor mye!
Sanne
oi den var pen... og jeg som egentlig ikke liker guramier altfor mye!


He he, så bra da! jeg kan ikke skjønne at man ikke kan like guramier!
vel, jeg hadde 3 dverg guramier. grinebitere alle 3, i tillegg var de bærere av noe virusgreier så de bare døde... jeg gav opp etter at den tredje tok kvelden :p enkelte arter er jo fine de, men jeg fikk en litt dårlig start med dem :p
samme med kampfisk egentlig, likte dem ikke noe særlig før jeg "ble kjent" med astrid sin leopold.. de er jo så sørgelige der de står i hver sin kopp i dyrebutikker... apropos det, tropehagen her i byen er flinke der. der går kampfiskene i akvariene + plantekaret, ikke i noen desiliter vann i en kopp
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap