Lisbeth sine labyrinter + litt til :) (side 25)

Bilder av 63 lten som er gjort klar til lakrisguramiene som endte i døden i amsterdam.. Har putta oppi cattapa, banan og eikeblader, og orekongler. Så her er det brunt! Men at folk mener at dette senker ph? Det har jeg tilgode å oppleve altså. Og jeg bruker mye sånt. Målte ph i karet i kveld og ph har ikke sunket noe i det hele tatt... Som vanlig. Det hadde vært fint om dette kunne virke senkende på ph siden jeg faktisk er bløtvannsfisk jeg driver med, men det er ingen krise. Jeg bruker alt dette likevel siden det gir mye humus -og det er bra for mine fisk.
[External Image]

Se forskjellen mellom de to karene som står ved siden av hverandre, men samme ph har de

[External Image]

Litt lakris og sakurareker. De tre damene som vanlig. Er så synd at hannen aldri vil vise mer enn snuta si baki der

<embed src="http://www.youtube.com/v/dEUflr5tFb8?fs=1&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>
Så din erfaring er altså at cattapablader ikke senker ph?
Har vært altfor redd for å bruke disse bladene da ph i mine kar allerede er veldig lav.
Sølvi Gullaksen
Så din erfaring er altså at cattapablader ikke senker ph? Har vært altfor redd for å bruke disse bladene da ph i mine kar allerede er veldig lav.

Hos meg har det i alle fall aldri senket ph. Har til og med kokt ekstrakt på en blanding av cattapa og orekongler, uten at det klarte å senke ph heller. Men er jo ute etter alle de andre gode stoffene i cattapabladene også, så jeg kommer nok aldri til å slutte å bruke dem
Veldig trist å lese om fiskene som skulle komme til Dahls. Og karet som står klart og greier

De Amanorekene dine var jo morsomme. Kanskje de har fått litt julestemning?

I morrest våkna jeg av en drøm (må vel egentlig kalle det et mareritt..)

Jeg tok klorekehannen min (den så mest ut som ei krabbe i drømmen) på fersken i å fange fisk, den sto på ei rot og fanga en forbisvømmende palettciklide (en palettciklide i mitt kar?!) og så fanga den jammen meg en til. Løp avgårde med en feit palettciklide i hver klo! Jeg stod tydeligvis med en kopp i hånda for plutselig drev jeg å slo etter kloreka oppi akvarie med koppen! Slo til reka med koppen for å få han til å slippe. Endte med at reka lå der med avbrekte klør og skadet i siden på kroppen, fiskene var klipt i stykker -og der våkner jeg . . .

Himmel, tror jeg stresser litt over at jeg har putta klorekene i et kar med masse fisk. Spørs om ikke jeg må bruke jule-fri-uka mi på no fornuftig akvaristikk... Men hvor i helsikke skal jeg gjøre av disse rekene, har ikke lyst å kvitte meg med dem heller
Huff, det er sånne drømmer jeg også kunne finne på å ha. Ikke noe hyggelig og jeg innbiller meg at de betyr noe.

Har du mistet flere fisk?
Anna U.
Har du mistet flere fisk?

Nei faktisk ikke en eneste fisk på lenge nå. Jeg lurer på om rekene endelig har skjønt at det er nok mat å få, jeg forer dette karet ganske hardt med diverse snacks fra fryseren

Hannreka ser jeg sitter mer og mer i huleinngangen og kulern. ikke så mye ute og farter som før. Så den venter vel bare på at maten skal komme til kvelds
Jeg synes faktisk min hannreke også har roet seg i det siste. Han er ikke like hysterisk når maten kommer som jeg så han før. Merkelig det der...

Du trenger ikke flytte dem, gjør du vel? Jfr. det du skrev i morrest.
Hehe min hannreke blir helt vill når han kjenner matlukta. Driver panisk på sånn som du fortalte en gang om din reke i din tråd. Han raser ut av hula, forviller seg feil vei, vaser seg tilbake og peiver med klør hi hi. Virkelig et skue.

Angående flytting, jeg får se det an. Men skal jeg drive å ha mareritt om natta må jeg vel bare :p
Maa nesten flire litt da, ser for meg hvordan du slaar koppen ned i vannet saa det spruter utover, med et halvstressa ansikt.
"Slipp fiskene mine, din..PIIP..reke"

Selv hadde jeg et forferdelig mareritt her forrige natta, ikke noe med akvariene aa gjoere, men jeg droemte at tennene nine raatnet og loesnet fra tannkjoettet. Saa naar jeg proevde skrape vekk tannstein loesnet hele rekka med tenner. Var bare fortennene oppe og nede som var friske og fine...

Tror det er fordi jeg tenker paa aa ta en tur til tannlegen snart..
Sjekket tannleger dagen foer saa...
Men skjoenner ikke helt hvor jeg fikk de raatne tennene fra da... :P

Jeg klarte ikke stresset med at klorerekene kanskje skulle forsyne seg av fiskene mine, saa jeg ga dem til mamma hvor det var litt for mye fisk alikevel :P

Men jeg husker hvordan de kom ut og snappet til seg malletabeletten og koste seg med den helt alene...
Litt videospamming igjen

Min Stiphodon atratus hanne har hatt varierende farge og mønster, stort sett har han vært ganske beige-blek. Men etter at ph gikk ned til 5 har han holdt en jevn mørk farge og fått blå kinn. Jeg vet ikke om dette betyr at den trives bedre i lav ph (er anbefalt å holde dem på ph 6,5-7,5...) eller at den har blitt kjønnsmoden.
Fin er den i alle fall

<embed src="http://www.youtube.com/v/7mJ83N5777s?fs=1&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>

Sphaerichthys selatanensis er virkelig en flott sjokolade. De gjør mye mere utta seg enn osphromenoides. veldig pene når de driver og viser seg for hverandre.

<embed src="http://www.youtube.com/v/tMWVCba-FHg?fs=1&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>

Noe man kan nyte ved å ha et stort kar med små fisk er å få se fiskene legge ut på langsvøm. Jeg blir veldig glad av å se fiskene mine kunne ta skikkelig fart og svømme uten å klaske rett i en glassvegg

<embed src="http://www.youtube.com/v/xGGO7erWSA4?fs=1&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>

Og ellers - Life in the fish tank

<embed src="http://www.youtube.com/v/pJyeMM0PZuM?fs=1&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>
Også mine pene aspidoras og hara hara (hara hara har fått nytt navn, gidder ikke leite opp det riktige akkurat nå)
Klarte så vidt å få dem på film her en kveld under mating. De klamrer seg under rota som er nærmest foringsplassen. Hara haraene er tøffere enn aspidorasene, og aspidorasene syns jeg så litt tynn ut nå. Lurer på om de får i seg nok mat. Er jo så vidt de rekker fram til maten før de piler vekk igjen.

<embed src="http://www.youtube.com/v/VcFdZicZQOc?fs=1&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>

Glemt å legge ut to snutter av den reka som klatra i "elva" i paudariumet. De viser hvordan den klarte å bevege seg. Bare begynnelsen på snuttene som viser det, ikke no vits å se på resten (men jeg har ennå ikke gidda å sette meg inn i hvordan man kapper video)

<embed src="http://www.youtube.com/v/z9fbGk70uWc?fs=1&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>

<embed src="http://www.youtube.com/v/qP2U1i7K5ok?fs=1&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>

Nydelige fisk og planter

Blir veldig facinert av sjokoladene. Så fine farger på dem!

Hvilken Vallisneriaart er det? Og hva heter den lille planta som står ved siden av rota, den med de bølgete eller taggete bladene?

Hvilken cory-art er det du har? Leker de? Så lite sky ut hvertfall
Plussmedlem
Flotte coryer hadde du også

Er vel arcuatus dette, ja Flotte er de også! (som de fleste corydoras..
Anna U.
Nydelige fisk og planter:-) Blir veldig facinert av sjokoladene. Så fine farger på dem! Hvilken Vallisneriaart er det? Og hva heter den lille planta som står ved siden av rota, den med de bølgete eller taggete bladene? Hvilken cory-art er det du har? Leker de? Så lite sky ut hvertfall:-)

Ja sjokoladene er virkelig nydelige -og underholdende

Den planta er den jeg skriver om i innlegg 454, bare småplanter nå, spent på å se hvor sakte de vokser og om jeg har nok lys til at de får rødfarge. De strutter av liv foreløpig i alle fall. Vallisneriaskogen består av litt av hvert av vallisneria. Det er også en langbladet cryptocoryne inn i mellom, så god blandings. Men hovedsakelig Vallisneria spiralis "Tiger"

Coydoras arcuatus, har 11 stk. De har vært irriterende sky de tre åra jeg har hatt dem, men etter at de 10 nye sjokoladene flyttet inn har de turt å komme mere fram. Å ha trygge fisk som er mye framme sammen med sky fisk virker tydeligvis. Men ikke på aspidorasene og hara hara...

De har lekt, men aldri sett noe egg
Anders Kaste
Flotte coryer hadde du også :-) Er vel arcuatus dette, ja :-) Flotte er de også! (som de fleste corydoras.. :-)

Stemmer det ja Liker at de ser ut som små skunker!

Nå er jo ikke jeg noen coryfreak som du, men skulle jeg valgt en eneste cory måtte det blitt C. concolor. Den er bare rålekker. Jeg er vel svak for brunt hehe (sjokolade)

Snart på vei til julefeiring med mine venner og ribbe etter Hellstrøms oppskrift. I går laget jeg surkålen hans, nydelig smak men det smakte ikke surkål?! Hehe så det blir nok noen surkål-poser i tillegg

Da er det bare å ønske god jul
Lisbeth
Coydoras arcuatus, har 11 stk. De har vært irriterende sky de tre åra jeg har hatt dem, men etter at de 10 nye sjokoladene flyttet inn har de turt å komme mere fram. Å ha trygge fisk som er mye framme sammen med sky fisk virker tydeligvis. Men ikke på arcuatusene og hara hara... De har lekt, men aldri sett noe egg

Oj..... leste jeg riktig nå? Har C. arcuatus lekt hos deg, altså full lek med produserte egg og egglegging?
Det er veldig sjeldent disse leker i fangenskap hos "den vanlige akvarist". De man ser til salgs i handelen er enten viltfanget, eller de er oppdrettet kommersielt med kunstig hjelp av hormoner osv.

Neste gang du ser det du tror er lek på dem, følg med litt ekstra og sjekk om det resulterer i egg, kan du det? Kanskje bilder? Mest for min skyld kanskje *knegg* men jeg ble veldig nysgjerrig nå. Interessant å lese om det, siden det er en art som så sjelden legger egg i fangenskap. Bare tenk over det; har du noengang sett en annonse for egenoppdrettede C. Arcuatus yngel/ungfisk til salgs? Personlig har jeg aldri sett det. Men jeg har hørt om èn person som fikk dem til å leke og legge egg, selv om det er 5 år eller noe siden. Men ingen andre siden da.
mona o
[QUOTE=Lisbeth]Coydoras arcuatus, har 11 stk. De har vært irriterende sky de tre åra jeg har hatt dem, men etter at de 10 nye sjokoladene flyttet inn har de turt å komme mere fram. Å ha trygge fisk som er mye framme sammen med sky fisk virker tydeligvis. Men ikke på arcuatusene og hara hara... De har lekt, men aldri sett noe egg

Oj..... leste jeg riktig nå? Har C. arcuatus lekt hos deg, altså full lek med produserte egg og egglegging?
.

Næsj hva vet vel jeg haha! De har svømt og tulla sammen, gjerne to hanner på en hunn. Men når du sier disse ikke leker i fangenskap så har jeg tydeligvis ikke sett lek. Ikke rart jeg aldri har sett ett eneste egg. Jeg trodde alle coryer var sånn passe enkle å drette, siden jeg ser "alle" finner egg etter coryene sine.

Nå ble jeg egentlig veldig letta for jeg syns det har vært litt rart at jeg aldri har sett egg i løpet av de tre åra jeg har hatt dem, siden alle andre finner egg liksom. Akkorat ja, rart jeg ikke kan huske å ha hørt dette om arcuatusene før. Men forresten de 6 første jeg kjøpte kjøpte jeg privat av et par i Oslo. De mener jeg bestemt sa det var egendrettet?!
Var det et mannlig par du kjøpte av? Da er den ene av de den samme personen jeg nevner i innlegget over. De har flyttet utenbys nå, etter hva jeg vet, men bodde altså i Oslo før.
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap