Watership (side 25)

I dag har jeg tatt vannbytte på de fire siste karene. Jeg er så glad i vannbyttesystemet mitt; et sånt inn-ut-system som kobles på krana. Men akkurat i dag, så datt det av en slags bryter. Den sitter på slangen nær selve innsugs/utsugs"greia". Meningen med den er at man skal kunne regulere vannet der uten å skru av og på på krana på vasken. Den har ikke fungert særlig godt i det hele tatt og nå datt den altså av. Men heldigvis mens jeg var på badet med hele slangen og alt, så vannsølet ble ikke stort. Nå har jeg tatt av koblingen bryteren satt på også, så nå slipper jeg mer tull med den.

Her er heverten i arbeid i Eriks store kar:
[External Image]

Vi var oppe ved vannet for å se etter endene i dag også, men nå har de kanskje flyttet for vinteren? Vi så dem ikke og det var mye mer is på vannet i dag enn i går, så nå blir det vanskeligere for dem å finne mat etterhvert. Vi fikk plukket litt orekongler i dag - Erik var sprek og klatret høyt opp for å få tak i en del av dem. Kommer nok til å ta med disse på møtet i klubben på torsdag

Og så har vi gjort fått gjort en del annet i dag også. Alle gutta har jobbet med å demontere (les: slå i stykker!) peisen i kjellerstua. Peisen er fra 70-tallet, har aldri vært mye i bruk pga litt dårlig trekk i pipa og litt lav takhøyde i kjellerstua. Nå gjør vi om deler av rommet til film- og spillrom. Gutta gleder seg og jobbet på spreng i dag.
Grunnen til at dette bildet er så uklart, er rett og slett støv fra betongen.

[External Image]
Haha jøss, trodde det var noe skikkelig alvorlig i det siste bildet, ala pipebrann. Huff, men et film-og spillerom høres mye koseligere ut! Er det/blir det noe akvarier av noe slag på film/spillerommet? ;P
Skulle nesten tro det brant, ja! Men heldigvis ikke så dramatisk!
Nå har vi heller gasspeis i stua i etasjen over - mye mer hensiktsmessig - det er jo der vi er mest og da går varmen oppover i 2. etasje også.

Vi har tenkt og diskutert litt om vi skal ha akvarier her i kjellerstua også, men foreløpig så blir det ikke det. Men vi har et vaskerom i kjelleren som antagelig ikke skal være vaskerom om noen år. Der er det jo fint med reol(er!) - der er det jo vannkran og til og med sluk. Perfekt egentlig, men laaaangt fram i tid...

En liten stemninsrapport fra 530-litern - igjen får jeg ikke bygget inn videoen.. får ikke opp det gamle valget i Youtube...
Pygmeguramiene er blitt husvarme og svømmer gjerne fram mot glasset når jeg kommer.
Virkelig flott det store karet ditt. Gjorde seg med flyteplanter.

Har du hørt noe mer om hjemmekonkurransen?
Takk!

Nei, jeg regner egentlig ikke med å høre noe om hjemmekonkurransen før desember-møtet i klubben jeg... OAK skal forresten ha en avstemning på nettsiden sin, hvor medlemmene kan stemme fram sitt favorittkar. Har ikke hørt noe mer om det heller, men det er kanksje tema på klubbmøtet til torsdag.
Nå er det Halloween-feiring på gang her... blir lite akvarierelatert akkurat nå. Men kan jo vise gresskarfisken vi lagde i fjor da.
Se forøvrig hvordan den ser ut i dagslys i innlegg 68.

Erik skal ha Halloweenfest for 4. gang, så her i huset har det hele tatt litt av. Årets gresskar ble skåret ut på søndag og i dag har vi bakt muffins, lagd gele med gummifigurer, satt fram mesteparten av pynten og lakket neglene sorte. Det blir så travelt i morgen etter jobb at det meste må være på plass i kveld.

[External Image]
Halloween forlengst (!) og vel overstått.

Morsomt OAK-møte i går. Ian Fuller var på besøk og snakket om coryer. Veldig interesstant. Foredraget ble filmet, så det blir vel tilgjengelig for flere. Jeg tror aldri jeg har sett så mange på klubbmøte før! Det var kult - også for Ian Fuller som sa at han var litt overrasket over responsen. I UK ville man fått 10-12 stykker til å komme.

Ian hadde med seg en del coryer til auksjonen og jeg tror han ble litt overrasket da en pose med et par gikk for 800,- kr. Han viste mange fine i løpet av foredraget og hadde med en hel del flotte også, men jeg husker ikke navnene på alle... Men jeg merket meg et par som han viste bilder av i alle fall: Corydoras rabauti som hadde lysende blå øyne og den svart- og gullfarvede Scleromystax barbatus. Tror nok jeg må ha disse to variantene en eller annen gang, ja.

Jeg tok som vanlig 10 lodd til loddtrekningen. Og som vanlig var det fine premier. Jeg vant utrolig nok på to lodd og fikk et nytt akvarium på 25 liter og en flott bok om coryer av Werner Seuss. Ian hadde jo med seg sine bøker som han solgte, men det hadde jeg ikke planlagt å kjøpe...

Hva skal jeg gjøre med det akvariet da tro? Jeg har jo ikke plass til det. Egentlig... Jeg som akkurat har gitt bort og solgt andre... Det nye måler 40x25x25 cm og har ikke lys eller annet utstyr. Foreløpig...
Ser jo for meg at dette kunne bli fint til lakriser. Og jeg har jo en ide om å lage en bakgrunn av plastnett eller metallnett som skal tettes helt med mose.

Og så fikk jeg tilslaget på en god porsjon med den nydelige Hydrocotyle tripartita. Den får vel komme seg nedi Asiatika den, tror jeg.
Jo, og så fikk jeg to søte små blå eplesnegler av Jarle F. Takk, Jarle!
Får se om de forøker seg i samme tempo hos oss da. De går nå i guppykaret på soverommet.

Hmmm, ser at at har Schleromystax barbatus inne hos Dahls nå... Jeg skal jo dit i morgen. Ian sa at disse bør holdes i par om de ikke går i veldig store akvarier fordi hannene kan slåss veldig. Men de bør også holdes i litt lavere temperatur enn vanlig da, mellom 16-22 grader er ok. Blir det høyere enn det så har de det ikke særlig bra. Da har jeg ikke noe kar som passer nå. Får vente med dem, men kan jo alltids kikke på dem da.

Hmm igjen, vi holder på å pusse opp kjellerstua og litt andre rom i kjelleren... Men nei, det blir for mye med akvarier spredd over tre etasjer i huset. Gjør det ikke det?
Nei da! Oppdrettsreol med automatisk vannbytte i kjeller'n, og vakre selskapskar ellers i huset
Sissimor
Nei da! Oppdrettsreol med automatisk vannbytte i kjeller'n, og vakre selskapskar ellers i huset ;)

Ja, det er vel kanskje det det kan bli om noen år, Sissimor! Men en sånn løsning blir det ikke før vi flytter vaskerommet opp i 2.etasje... Så foreløpig blir det nok bare tankespinn dette med kjellerakvarier...
Ser ut som det er våte fremtidsplaner der i huset.
om du vil ha en mosevegg så troooor jeg de selger slike plastnett-greier på ebay, disse som driver "aquaticmagic" mener de solgte slike nett ihvertfall
Ja, vi får se hvor lenge akvarieinteressen holder seg, Galemor! Men jeg ser jo for meg at det kan bli noe bedre tid til akvarier litt lengre fram.

Takk for tipset, Grapejuice! Jeg skal sjekke ut litt på ebay når det blir aktuelt.
En litt slitsom uke med sykdom på hele familien bortsett fra bikkja... Minstemann startet med omgangssyke forrige helg. Syntes han var vel slapp der han lå delvis rundt på gulvet og delvis i sofaen da vi var innom Dahls forrige lørdag ja... Så det var en sliten og slapp gutt som var med på besøk til tante i Halden.
Jeg fikk i alle fall med meg litt småtteri fra Dahls. Jeg fant ikke alt jeg ville se på, men det gjorde ikke så mye. Det jeg hovedsaklig skulle ha, nemlig UV-filteret, er i boks. (Skal monteres i morgen). Og så fikk jeg med meg det (nye) algemiddelet, AlgExit fra EasyLife. Algene kommer og går litt fortsatt i det store karet mitt, så nå prøver jeg dette en stund.

Jeg skulle jo egentlig ikke kjøpe fisk denne gangen da, men kunne ikke motstå de nusselige Sphaerichtys osphromenoidesene som gikk der. De hadde mange og de hadde gått der lenge og var friske og fine! Seks av dem ble med meg hjem.
videoen her er de nylig sluppet i karet og er litt bleike og man kan se størrelsesforskjellen mellom de gamle (på videoen er det s. selatanensis) og de unge. I og med at disse hadde gått såpass lenge i butikken og så fine og friske ut, så tok jeg sjansen på å la dem gå rett i storkaret.

Jeg fikk med meg både litt hasselgreiner og eikeblader fra Østfold.
Eikebladene kunne jeg bare måke rett fra trærne og ned i posen min. De glei nesten nedi av seg selv gitt. Men jeg fikk bare plukket med meg én pose fordi minstemann var dårlig og ikke ville være lenge alene hos tante...

Vrihassel (ser litt kjipe ut her, men de er fine):
[External Image]
Fra mandag denne uka har vi andre stått for tur når det gjelder omngassyke... nok sagt om det...

Eikebladene, nå tørket og oppbevart i papirpose:
[External Image]
Fikk dessverre ikke sett videoen, siden den er "privat"...
Upps! Nå er det fikset, Sissimor! "Privat" er standard når jeg overfører direkte fra mobilen og da glemmer jeg gjerne å rette opp det.
I dag har jeg tatt store vannbytter i 5 av 6 kar. Det eneste jeg har spart til i morgen, er 28-litern som står i stua. Der skal jeg gjøre om litt på planter og sånt, så da trenger jeg litt mer tid til det.

Her er en videosnutt av småsjokoladene sammen med noen av "gamlisene" og litt andre karkamerater.
<embed src="http://www.youtube.com/v/w5h4FPGQVoY?version=3&hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="281" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Merkelig, merkelig, denne videoen fikk jeg opp valget om å bygge inn på "gammel måte", men som regel får jeg ikke opp det valget for tiden...

Et bilde må også med:
[External Image]

Da jeg byttet vann i "Det sorte hav" til Erik, så fant jeg disse oppå filteret:
Coryegg, det vel?
[External Image]

Erik har 10 stk albino cory aeneus gående her, men også 9 stk glasstetra... Så det blir nok ikke noe yngel antagelig, men moro likevel. Erik var sånn passe interessert. "Det er vel greit, det", var hans kommentar da han fikk se dem. Men det må sies at han akkurat hadde fått en stoor eske med en ny legofigur som han holdt på å bygge...
Hmm, nok et innlegg. Har spart opp hele uka!

Da jeg var på Dahls, så jeg litt ekstra på småkarene de har med reker og annet småtteri. Det er 12 liters helglasskar og jeg tenker at de kan igrunnen være greie å plassere omtrent hvor som helst. Den nye, tomme 25-litern jeg har i kjelleren er jo gedigen i forhold... Nå har jeg jo fin vrihassel liggende til tørk, mose har jeg mer enn nok av i storkaret - der er det bare å luke... må tenke litt mer på det her etterhvert føler jeg.

I morgen skal vi til Østfold igjen, bursdagsfeiring i Askim. Vi skal til et lite småbruk og der er det godt med eik der også. Jeg tror nok Neo skal få være med sånn at vi kan ta en liten pause i feiringen og plukke litt mere løv.

Nærmer seg veldig innlegg nr 500 her nå! Wow - det er ikke verst!

I dag har jeg fått montert UV-filteret i storkaret og fått tatt en liten opprenskning i 28-litern i stua.

Og så fikk jeg, tross alt regnet, plukket en stappfull pose med fuktig eikeløv i dag. Så nå burde det holde ganske lenge. Kanskje noen i klubben får litt også, på neste møte. Er i ferd med å tørke løvet nå ved hjelp av skotørkeren.

Slik ser UV-filteret ut:
[External Image]

Og sånn ser det ut i karet:
[External Image]

Sånn ser det ut ovenfra, den lille rødbrune fisken til venstre for røret, er kampfisken til Erik - alltid nysgjerrig:
[External Image]

En liten video av vannet før UV-filteret ble satt inn (mest for egen del - tenkte å se om det blir noen forskjell etterhvert da):
<embed src="http://www.youtube.com/v/oYAEh3z_vZA?version=3&hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="281" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>

Og så en snutt etter at UV-filteret er på plass (det er Erik som plystrer på slutten...). Mye luftbobler i overflaten, fint med litt sirkulasjon i vannflaten i denne enden av karet også:
<embed src="http://www.youtube.com/v/dNfr_NDR6eY?version=3&hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="281" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Jeg gjorde om i 28-litern i stua i helgen. Det ble ikke så stor forskjell, jeg endret ikke på grus og steiner,b are på plantene. Jeg hadde noen Pogostemon helferi litt bak og i kantene - disse er i utgangspunktet som "små stjerner" som ikke blir mer enn 10 cm høye. Det ble nok litt lite lys her, så her strakk de seg til lange, stygge saker på 15 cm... Ellers var det Vesicularia ferriei, hengemose, litt overalt. Den var det en del brunt i som jeg nå har luket vekk.

På forrige OAK-møte fikk jeg med meg en god porsjon med Hydrocotyle tripartita. Jeg tenkte først å ha den i storkaret, men nå prøver jeg den ut her i stedet. Trives den, så kan jeg jo ta avleggere og sende videre.

Nå er karet slik: hengemose bakerst i karet og Hydrocotyle tripartita foran. Spent på å se om det vokser seg godt til etterhvert.

Ha! Innlegg nr 500! Hurra!

Tilfeldig bekjentskap
© Akvafil
Reklame for plussmedlemskap