Lisbeth sine labyrinter + litt til :) (side 26)

Her var det masse intressant lesning, concolor og arcuatus er mine favoritter for tiden også
Jeg lurer på om det finnes noe sted eller bøker som forteller mer om fangstlokasjoner med data og hva de ulike artene er funnet med av mageinnhold?

Hilsen Ola
mona o
Var det et [I]mannlig[/I] par du kjøpte av? ;) Da er den ene av de den samme personen jeg nevner i innlegget over. De har flyttet utenbys nå, etter hva jeg vet, men bodde altså i Oslo før.

Nei det var hun og hann Jeg møtte dem utenfor Jan Holt for de leverte fisk dit også
ohr
Her var det masse intressant lesning, concolor og arcuatus er mine favoritter for tiden også :-) Jeg lurer på om det finnes noe sted eller bøker som forteller mer om fangstlokasjoner med data og hva de ulike artene er funnet med av mageinnhold? Hilsen Ola

Du er nok i feil tråd med ditt spørsmål. Jeg har ganske lite peiling på cory

Stikk heller innom trådene til Revestreken, Sølvi, Anders eller mona o (de jeg kom på i farten, det er mange som driver med cory)
Ok, da har jeg hørt om 2 C. arcuatus oppdrettere, hehe

Uansett, det er jo sjeldent de leker, så det hadde vært veldig morsomt om dine lekte! Kanskje du kunne holde øye med dine og ta gjerne bilder om du er i tvil, så kan du jo poste dem her? For å se om det ER leksatferd eller ei? Og kanskje knipe dem i å legge et egg, før det blir spist opp :p Mine grønne Green Laser hunner, snur på femøringen og spiser sine egne egg de la for et halvt sekund siden.... Så det er ikke rart man i visse tilfeller aldri ser et egg fra en gruppe Corydoras! De kan spises fortere enn man aner, gitt...
mona o
Kanskje du kunne holde øye med dine og ta gjerne bilder om du er i tvil, så kan du jo poste dem her? For å se om det ER leksatferd eller ei?

Jeg skal følge med, men tenker det blir filmsnutt istedet for bilder. Ække no god på bildeknipsing :p
Forer fortsatt birdy-birdyene ved akerselva. Jeg startet med en brødpose, neste gang en halv bærepose, deretter en full bærepose, men alt forsvinner i løpet av ekstremt kort tid. Så da var det å skaffe mere brød. spurte kantina på jobb, og joda de kaster noe brød. I dag fikk fuglene 2 fulle bæreposer, hehe min sambo og jeg lurte litt på om de kom til å overspise seg...

2 min så er alt vekk! Det var absolutt ingen fare for overspising nei! Himmel det er mange fugler ved denne elva!

<embed src="http://www.youtube.com/v/okF3R4OxdJk?fs=1&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>

Jeg kunne spurt matbutikkene der jeg bor om de har noe brød de skal kaste, men jeg er helt ødelagt i armer og nakke etter å ha stått og skjært opp alle brødene i passelige biter :p
Så snill du er! Tenker det er mange sultne fugler som gir deg pluss i boka nå

Jeg pleide også å mate endene (+måkene, kråkene+++) langs Akerselva da jeg bodde i Oslo. Når man skal ut og lufte hund allikevel er det koselig å ha et mål med turen.

Har følelsen av at fuglene langs Akerselva overlever vinteren på mat fra snille mennesker, så jeg er sikker på at uansett hvor mange poser med brød du tar med, så forsvinner det temmelig raskt.
Turnips, ja det er nettopp det, det blir enda mere mål og mening når man både får luftet hund og matet forfrosne fugler
Jeg ser også for meg at endene ikke finner mat like lett som måker, kråker og duer som flyr rundt og leiter etter mat over alt, endene ligger liksom bare på vent. jeg ser det er flere som kommer med mat oppover akerselva, så de får nok mat tror jeg Og bra er det.

Det føles uansett godt å gi fuglene dette brødet som ellers ville blitt kastet!
Jahh da tror jeg at jeg fortsetter med utenomakvaristiske ting i min tråd; Jeg liker kjøtt, men spiser mest tilbehøret rundt og bruker mest fisk eller kylling. Jeg elsker lam så jeg er den første til å lage fårikål på høsten eller tyvspise pinnekjøtt flere ganger før julaften. I år har jeg spist alt av julemat, flere ganger, ribbe, pinnekjøtt, medisterkaker, grov pølse osv. Men i romjula har jeg gått for vegetar, det får da være måte på fråtsing i kjøtt! Jeg har lagd noen vegetarretter, men det er en som jeg syns skiller seg ut, er virkelig god, og den må jeg bare dele med dere som har lyst på noe skikkelig godt uten kjøtt:

Spinatlasagne!

Spinatsaus
250-400 g frossen spinat
1 beger cottage cheese
1 dl reven parmesan
reven muskatnøtt/muskatblomme

Tin spinaten over svak varme, rør inn cottage cheese. Tilsett revet parmesan og smak til med muskat.

Tomatsaus
2 løk
4 fedd hvitløk
200 g champignon
1 boks hakka tomater
8 kalamata oliven
1-2 grønnsakabuljongterninger
oregano
basilikum
timian
en halv- til en hel ts sambal oelek (fås kjøpt på innvandrerbutikker og meny)
sukker (ca en ts)

Hakk hvitløk og løk. Kutt soppen i skiver. Bland dette, og steik i litt olje på middels varme til det er mørt. Tilsett deretter hakka tomater, grovhakka oliven, sambal oelek, grønnsakabuljongterninger og annet krydder (inkl. sukker). La småkoke i minst et kvarter.

Øvrig
lasagneplater
1 pk revet mozzarella (eller annen hvitost)
revet parmesan
1 dl melk

Når begge sausene er ferdige, legges de lagvis i en ildfast form (smurt eller teflon).
Et lag med spinatsaus legges i bunn, så lasagneplater og deretter tomatsaus. Slik fortsetter det med lasagneplater, spinatsaus, lasagneplater, tomatsaus osv. Et lasg med tomatsaus skal være det øverste. Til slutt toppes retten med mozzarella og parmesan, før melka helles over. Gratineres i rundt en halv time på om lag 225 grader.

Nå har jeg laget denne noen ganger og jeg liker både smak og at det er litt sterkt. Så jeg har i flere hvitløksfedd, kalamataoliven og ca dobbelt med sambal oelek (chilli) enn i oppskriften. Jeg blander gjerne i noe ruccola i spinaten og har 50% aromasopp og 50% champignon, men sånt finner man ut selv

Denne kan virkelig anbefales. Er det noe man ikke savner så er det kjøtt!
Er litt anti vegetar. Er veldig glad i kjøtt, kylling og fisk.

men.. det så veldig godt ut, så jeg kanskje skal kokkelere til fruen imorgen.
Hehe, mange som er litt anti-vegetar, men om man serverer dem vegetaretter uten å s hva de er så klager de ikke og ber ofte om oppskriften etterpå En anbefaling er å prøve seg på falafel i kebaben istedet for det ekle kjøttet som du blir syk av 10% av gangene. Eller semi-vegetar, hjemmelagede hamburgere av 50-50 med linser og kjøttdeig er fantastisk, gjerne med litt fint raspet gulrot blandet inn. Også er det billig og fint
siande
Eller semi-vegetar, hjemmelagede hamburgere av 50-50 med linser og kjøttdeig er fantastisk, gjerne med litt fint raspet gulrot blandet inn. Også er det billig og fint:)

Kan du gi meg en oppskrift? Dette hørtes veldig ut som i min gate

Jeg lærte nemlig av en iraner for mange år siden å lage lammekjøttdeig-kebab. Det jeg husker var at han kun blandet i masse revet løk, salt og pepper. Men jeg har etter at årene har gått, i tillegg blandet i fersk chilli, paprika, hvitløk, fransk persille osv. Til slutt ikke så mye kjøtt igjen. Også krydder som rosmarin, timian og sånn, alt finhakket i food prosessor eller stavmikser og så blande i kjøttet. blir det for mye grønnsaker har jeg måtte blande med egg for å få det til å holde sammen

Steike sakte som en flat pannekake i steikepanne på lav varme, lenge. Namm! Med tomatris, tomatkornris og salat eller brød!
Black_Flys
Er litt anti vegetar. Er veldig glad i kjøtt, kylling og fisk. ;) men.. det så veldig godt ut, så jeg kanskje skal kokkelere til fruen imorgen. ;)

Jeg er ikke vegetarianer, men jeg digger grønnsaker (får grønnsakssug!) og ofte så blir jeg sittende å lure på hvorfor jeg lager kjøtt i det hele tatt, siden jeg liker tilbehøret bedre! Lag denne lasagnen til fruen du så kommer du nok til å få skryt.
Min sambo (som er glad i kjøtt) sier hver gang han smaker denne retten: trenger ikke kjøtt når det smaker som dette!

På nyttårsaften blir det kalkun, kan ikke bare ha grønnsaker da
Lisbeth
[QUOTE=siande]Eller semi-vegetar, hjemmelagede hamburgere av 50-50 med linser og kjøttdeig er fantastisk, gjerne med litt fint raspet gulrot blandet inn. Også er det billig og fint:)

Kan du gi meg en oppskrift? Dette hørtes veldig ut som i min gate

Jeg lærte nemlig av en iraner for mange år siden å lage lammekjøttdeig-kebab. Det jeg husker var at han kun blandet i masse revet løk, salt og pepper. Men jeg har etter at årene har gått, i tillegg blandet i fersk chilli, paprika, hvitløk, fransk persille osv. Til slutt ikke så mye kjøtt igjen. Også krydder som rosmarin, timian og sånn, alt finhakket i food prosessor eller stavmikser og så blande i kjøttet. blir det for mye grønnsaker har jeg måtte blande med egg for å få det til å holde sammen

Steike sakte som en flat pannekake i steikepanne på lav varme, lenge. Namm! Med tomatris, tomatkornris og salat eller brød!

Tja, mine oppskrifter er i stor grad slump, så det blir litt ca. Linse/kjøttdeig-burger er en ting som dukket opp samtidig med studielånet ble min hovedinntekt, kjøttdeig er dyrt, linser billig.

En pakke kjøttdeig,
Omtrent tilsvarende eller litt mindre mengde kokte linser, gjerne grønne, de koker raskt, er små og har fin farge og smak. Røde linser funker også, mens hvite blir litt store, så de må gjerne moses litt først.
En finhakket løk, kan gjerne blankes i panna først
Uanstendige mengder krydder (hvitløk og chili er favoritten)
Ei raspa gulerot, gjerne på fineste raspemulighten om du har flere å velge i, ellers smuldrer det så lett. Gulrota kan slenges med løken når den blankes, eller bare pakkes i rå, smak og behag egentlig.
Rund av det hele med et egg, ellers smuldrer det mye.

Stapp alt i en bolle, kna det sammen som en annen brøddeig. Form til passe burger-klumper, bruk litt vann på hendene om deigen er veldig sticky.

Stek på lav varme, gjerne i passe "hamburger-størrelse". Vips så er en pakke kjøttdeig blitt til minst dobbelt så mye "kjøtt".
Jeg prøvde en gang med moste kikerter, litt som til falafel, men da smakte det veldig "kikert" og lite kjøtt, så da ble liksom den dyrebare kjøttdeigen litt bortkastet.

Åh, en annen liten fin ting for linser: bland linser og ris halvt om halvt istedet for ren ris. grønne linser koker like fort som ris, så det er bare å koke det hele med et overskudd av vann og slenge i en sil tilslutt. Nydelig med friske hakkede urter, kanskje en rest av hakkede tomater, og det føles litt mer mat/mettende enn bare ren ris.
Får jeg rester av dette slenger jeg det i stekepanna dagen etter sammen med en hakket løk og kanskje en neve hakkede grønnsaker/erter eller hva annet jeg har i skapet, litt krydder tilpsset dagens hovedrett. Knekker du et egg eller to oppi så er det også en ypperlig lunsj for lange dager, gjerne med litt asiatisk vinkling på krydderet. Funker godt å varme i mikrobølgeovnen i kantina
Takk Siande, dette er perfekt! Det er jo nettopp det jeg gjør med lammekjøttdeigen, kjøper en halvkilo kjøttdeig i halal-sjappa, (får jo ikke tak i lammekjøttdeig i norske butikker...) men det blir en kilo med all løken og diverse

Men så smaker det så mye bedre enn hvis det bare er kjøtt
Siande, igjen takk, dette er veldig god nytte for meg

Jeg er meget glad i bønner, linser, erter osv. (men har de siste to år gått over til kornris -bulgur, istedet for vanlig hvit ris)
Håper det faller i smak da Kan godt være du må justere litt, min matlaging er veldig hipp som happ, veldig sjeldent det egentlig blir noen oppskrift. Det går mest på hva jeg har i huset som jeg tror smaker godt, er ikke så glad i å måtte handle ofte. Men da finner man mange gode overraskelser på veien Og etter en tid får du bare et godt hode for hva som funker og ikke funker. Det er jo bare å prøve, sjeldent det blir fælt. Hvordan kom de ellers på nye retter før i tiden når det ikke var så mye kokebøker?
Noen ting slår aldri feil, som f.eks linser og indisk krydder, hvitløk og chili, løk og gulrot, eller grunnsteinen i fransk matlaging: løk, gulrot og selleri. Eller om du beveger deg inn i asia på noe som helst vis, koriander, både fersk og tørkede frø. hvis noen tvang meg til å velge bare en grønn krydderplante å bruke for resten av mitt liv så tror jeg nok koriander ville stått høyt på listen. Tenke seg en verden uten Pico de gallo.... (hakkede tomater, løk og fersk koriander, taco-tilbehøret fra himmelen)

Selv handler jeg mer eller mindre alt av basisvarer på innvandrer-sjappa like rundt hjørnet, en kilo linser koster 15-20 kroner og gir uendelig mange måltider. For samme pris får du hva, 100 gram kjøttdeig av dårlig kvalitet, en middag? Norske matbutikker er som u-land, dessverre.
Og siden jeg ikke tåler melk så faller matvalget mitt ofte i retning av afrikansk mat, Tyrkisk, midt-østen eller thai/generelle asia-kopier. Indisk er jo så mye rart, så der blir det områdene som ikek bruker så mye kefir, yoghurt og slikt. Norsk og nordeuropeisk mat, med unntak av fersk fisk og slikt, faller som oftes ut av menyen pga. behovet for melkeprodukter, særlig ost, fløte og rømme siden det er vrient å finne en god substitut for slikt, og dyrt. Helt vanlig melk går det ann å bytte ut med usøtet soyamelk, vafler og pannekaker og slikt blir finfine da

Hvordan fungerer det med bulgur? Jeg har brukt endel byggryn, blir det noe av det samme smaksmessig?
Dere får meg til å ønske at jeg kunne mer om mat, her går det gjerne i det kjente og kjære, krydder er pepper og det er det

Kjøtt er best uten smakstilsetninger, finnes det egentlig noe bedre enn helt plaine koteletter stekt i smør??

Jeg kan vel bare si jeg er lykkelig uvitende over all den fantastiske maten man faktisk kan få tak i eller lage selv..
Det viktigste for meg er å dekke sultbehovet, ellers er mat kjedelig :P
Tar det lenger enn 15 min å lage, så er det gjerne ikke jeg som lager det

Så jeg er imponert over alle som faktisk bruker tid på å lage mat, dere er fantastiske
flott å lese at andre også er glade i å lage mat.
Elsker å lage middag da det er det viktigste måltidet for meg. :9
Og bruker det jeg har tilgjengelig, så har sikkert "funnet" opp et 100 talls nye retter hehe, men de er bare i min kokebok (hodet).

Blir kalkun her også på nyttårsaften.
Tips til god stuffing? (epler, svisker mm?)

Espen
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap