Lisbeth sine labyrinter + litt til :) (side 27)

Black_Flys
Blir kalkun her også på nyttårsaften. :) Tips til god stuffing? (epler, svisker mm?) Espen

Her kommer ett tips: hvitløk, type hele fedd mmmm. Krydret medisterdeig til å binde sammen frukt og hvitløk blir ikke ueffent. Min mor lager den alltid slik og krydrer med "summers savoury" krydder fra Canada aner ikke hva som er i det.
Litt rødvin eller øl i blandingen skader neppe smaken heller.

Her er et forslag som jeg synes fungerer utrolig godt som stuffing i fugl:
Chorizo pølse i terninger (kan erstattes med bacon).
tørket frukt, jeg foretrekker aprikos.
ferske krydderurter, hvertfall rosmarin. (om man bruker bacon er salvie selvskreven)
hvitløk
soltørket tomat
finhakket chili (kanskje ikke av de sterkeste typene)
Jeg bruker av og til tørkede urter i tillegg, mest type middelhav.
Når det begynner å renne ut fett fra stuffingen bruker jeg dette til helle over skinnet på kalkunen.

Stekt sopp blir heller ikke vondt til denne blandingen. Men da ville jeg kanskje kjørt den mer engelsk med: bacon, sopp, hvitløk, løk, salvie og persille.

Jeg bruker å steke opp stuffingen og putter den inni fuglen varm.

Flere matglade folk her ja

Bulgur smaker kanskje litt som bygg, men lettere og lage (?) blir i alle fall hurtigere kokt enn ris og er sunnere

Jeg har også innvandrerbutikken rett rundt hjørnet, jeg kaller den for Tyrkern og det er nok den beste Tyrkern i byen. God kvalitet og billige grønnsaker. Og uutholdelige lange køer. Gruer meg hver dag for å gå inn dit og krangle meg fram til grønnsakene hehe.

Til stuffing bruker jeg medisterdeig, blanda med levern fra fuglen. Hakka hvitløk, fransk persille, chilli, sopp, eple, svisker og sikkert mer jeg ikke kommer på.

Jeg bruker å stuffe det det er plass til i fuglen og steke resten i steikepanna, men i år lurer jeg på å ikke stuffe fuglen, bare steke alt i panna. Etter hva jeg har skjønt gjør ikke stuffinga fuglen mere saftig, den gjør bare at det tar lengre tid å steke fuglen..
Vi tar kalkunen julaften, og jeg kan bekrefte at det tar adskillig kortere tid. Sjokkerende raskt gikk det, så litt tørr ble den kanskje, neste år skal jeg sette ned varmen. Men vil fortsatt steke stuffingen ved siden av, kraften gir verdens beste saus :o)
Blir å fikse en enkel middag når formen ikke står til noe kokkerier.
Rolig nyttårsaften.. aldri opplevd før.

Godt nytt år.

Espen
Sånn da har også jeg byttet avatarbilde! Det var nesten litt trist å fjerne min elskede lille hund fra min avatar, men sjokoladegurami passer jo så mye bedre på min profil

Forferdelig bilde, får bytte ut med et bedre en gang i framtida når jeg klarer å ta et bedre
Se der ja! Klart du må ha sjokolade-avatar, du er jo dronninga av sjokolade-guramiens rike ;D
Synes det var en fin avatar jeg!

Godt nytt år!
Takk. Ja det funker bedre med sjokkisen som avatar kjenner jeg. Så får hund være hund

Nå er jeg veldig spent på om jeg får hentet lakrisguramiene i eller etter helgen. Dahls skal visst få en ny forsendelse 7 januar. Skal være lik forsendelse som den som desverre aldri kom fram i snøkaoset før jul. Krysser fingre for at alt går bra denne gangen.

Skjer ellers lite på akvariefronten, så noen nye fisk inn i heimen passer bra nå
Et par kloreke-babyer på matjakt

<embed src="http://www.youtube.com/v/2SFZlyp-6Aw?fs=1&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>

og en amanoreke som spiser på de siste restene av trådalger

<embed src="http://www.youtube.com/v/rO7TnYOGm98?fs=1&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>
Fornøyd med amanoreker?
Må vurdere å skaffe meg det på nytt.
De døde ganske fort etter at jeg fikk de sist gang.
Noe spes triks? Hehe
Black_Flys
Fornøyd med amanoreker? Må vurdere å skaffe meg det på nytt. De døde ganske fort etter at jeg fikk de sist gang. Noe spes triks? Hehe

Ja jeg er meget fornøyd med dem. Det eneste jeg syns er synd er at de ikke kan formerer seg i ferskvann. Nå har jo ikke jeg hatt mine så lenge så har ingen triks. Men jeg lurer faktisk på hvordan de vil trives og leve når de har spist opp alle trådalgene. Med den farta de har fjernet algene tyder tydeligvis på at de har et stort behov for alger i kosten. Men da får jeg vel fore dem med noe grøntfor og spirulina kanskje. Har folk noen gode forslag på bra for så kom med det. Jeg har svært lite erfaring med å fore algespisende fisk feks.
Spiser de trådalger altså? Da skal jeg ha meg amanoreker!
De spiser vel ikke-synlige småalger også, og overlever på det, som biofilm eller "aufwuchs" som tyskerne kaller det.
Ja jeg har ikke sett på maken til nyttige reker! Jeg testet ut 4 stk i kuhliilandsbyen som jeg aldri ble kvitt trådalgene. Eller jeg ble kvitt dem men de dukket opp igjen og igjen..

Med de 4 rekene kunne jeg se at algene faktisk stoppet opp å forøke seg så jeg skaffet 5 til. Da så jeg med en gang at algene minket betraktelig. Nå er det altså nesten ingen ting igjen og jeg har vel hatt disse rekene en mnd. Men jeg vet ikke hvor effektive de er på andre alger. Jeg har vanlige grønnalger på de hvite hulene og de får tydeligvis stå.

Men anbefaler amanorekene på det sterkeste. De er veldig underholdende også, og gjør litt uttav seg siden de er såppass store
Lisbeth
Det eneste jeg syns er synd er at de ikke kan formerer seg i ferskvann.

Er jo bare å sette opp et kar med saltvann det så kan du få oppdrett på de. hehe
Nei blir å prøve igjen da.
Mens jeg venter på lakrisgurami er det ikke helt dødt og kjedelig å stirre inn i karet de skal gå i
jo lengre jeg blir sittende å se jo mer liv er det. Tangloppene er rundt om kring, virker nesten som de leker med hverandre. Ser ut som noen cyklops der også, bittesmå prikker med to "følehorn". Sandsnegler, skivesnegler, pestsnegler og i alle fall en posthornsnegle som jeg kan se. Ingen ting av dette er egentlig satt inn med vilje så det er veldig morsomt å se de andre dyra ta over når det ikke går fisk der.

Har slengt oppi en del cattapa, eike og bananblader og orekongler og Kasat river rekene ser nå akkurat ut som det inventaret gjør. Så disse rekene tror jeg kamuflerer seg etter hvor de lever. Er derfor umulig å få øye på dem, men jeg så to i dag. Hehe kan noen se reka på starten av snutten?
Tangloppene liker å kravle inn og ut av filtersvampen, jeg skjønner nå hvordan de overlevde når det gikk fisk der. Både de og sneglene spiser på orekonglene og noen orekongler spirer...

<embed src="http://www.youtube.com/v/jRYZvARrzdE?fs=1&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>

Oppdaget i dag noen nye kloreker som var mye mindre enn de første jeg fant. Kan se den bittelille rett bak den litt større. Hjelpes her kan de nok fort bli for fullt av kloreker!

<embed src="http://www.youtube.com/v/qYk3TLW46G0?fs=1&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>
Lisbeth
Ja jeg har ikke sett på maken til nyttige reker!.... ........Men anbefaler amanorekene på det sterkeste....

Takk, da skal jeg prøve dem! Har ingen tetraer e.l. lenger så det er ingen fare med at de kan bli spist. Jeg var så utrolig dum at jeg tok en flyteplante fra C. adolfoi karet og slang i ene 160 literen min her om dagen... glemte helt at det er tendenser til trådalger i karet den kom fra! Det tok søren ikke lange tiden, og åpenbart var forholdene i 160 literen midt i blinken for trådalger (argh!)....*sukk* Blir visst aldri kvitt dem, jeg heller.

Men kan man bruke Amanonreker fremfor masse kjemikalier og sånt, så er det jo strålende!

Takk for tipset igjen ang. deres appetitt på nettopp trådalger!
mona o
Men kan man bruke Amanonreker fremfor masse kjemikalier og sånt, så er det jo strålende! :-)

Ja og mitt problem har egentlig ikke vært å bli kvitt trådalgene, men å unngå at de kommer tilbake. Har man reker som går og peller hele tiden har jo ikke algene en sjans
I dag fikk jeg endelig mine nye lakrisguramier i hus, Fire Red Licorice Gourami Parosphromenus sumatranus. Disse skal altså bli røde, men jeg er veldig usikker på om dette faktisk er sumatranus, de er unge men de finnes ikke røde, de er faktisk litt blå.. Jeg får bare vente å se, men det er litt dumt hvis det viser seg at jeg har 15 stk av en blå art. Jeg VIL ha RØD nå

Bilde av en hann og en hunn. Ganske mye blått i denne hannen ja...

[External Image]

Forskremte og bleke rett etter at de ble sluppet ut

<embed src="http://www.youtube.com/v/PtJL8-3chz0?fs=1&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>

Ca 20 min etter hadde de funnet seg godt til rette
<embed src="http://www.youtube.com/v/NNj1ukdt0FA?fs=1&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>

Hadde oppi ei fersk rot i går i dette karet, og vips så var ph nede på 5! Genialt med disse røttene. Planen er å ikke ha no særlig planter, men det står en del der til jeg finner ut hvilke kar de skal over i. Jeg skal innrede mest med røtter, kvist og blader og bruke torvtrukket vann. Sortvann rett og slett. Da er det få planter som kommer til å trives der når vannet blir så brunt.

Det virket som tangloppene fikk panikk når de plutselig hadde fisk rundt seg, svømte rundt som gale. Noen lakriser viste jakttendenser, men ikke så veldig gira. Må nok bli litt mer husvarm. Har håp om å få mange til å overleve denne gangen, med god tilgang på levendefor (har dafnier også) og sortvann bør det funke. Av de guramiene jeg har hatt er lakrisene de som bruker tid på å venne seg til dødt for. Er derfor veldig fornøyd med at det har grodd til en så stor koloni med tanglopper i dette karet
Sjekk han luringen her da, sitter jaggu meg og spiser en av damene sine!

Jeg håper virkelig at hun er sjøldaua, han dreper vel ikke damene sine?!

<embed src="http://www.youtube.com/v/DoY7vqQTqyo?fs=1&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>

En snutt av kasat river-reke, for en kamuflasje på dem!

<embed src="http://www.youtube.com/v/p7INfr6N8R8?fs=1&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>
Tørrforet fra Dahls gikk ned på høykant hos mine lakriser. Har du prøvd det? Har ikke navnet på det (plastboks uten etikett), men de vet nok hvilket du mender hvis du spør Kostet 59 kroner for en stor boks (som altså er den minste boksen, de hadde flere størrelser). Før jeg kjøpte det foret spiste de kun levendefor, tror jeg.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap