Anders' akvarierom [NR. 1] (side 27)

Plussmedlem
Å kjøpe brukt hadde ikke gjort meg noe, egentlig, men så er det transport da...

Treverk tror jeg ikke jeg vil ha. Det er ikke like enkelt, ikke like pent for den som ikke har snekker-erfaring, og hvis den dagen kommer at jeg skal selge, blir ting mye vanskeligere. Jeg er begeistret for porsarør-reoler, så det må bli det om jeg først skal koste på noe.

Heldekkende armatur blir ikke noe - det er for dyrt. Jeg har tenkt ut lysbjelke hos Aquamanias. De er dyre nok, de også, men er vel noe av det billigste jeg kan få tak i. På grunn av disse, skulle akvariene vært rammekar. Jeg kan jo også sette inn skyveluker hvis jeg syntes det er bedre

Jeg velger de fleste billige og bra/greie alternativene, men billig blir det ikke! Og ettersom selvlaget reol er utelukket alternativ, så...
Du kan jo bruke de vaskehallsgodkjente armaturene til Biltema? 2*36w holder over 2 kar, og lysrørene deres på 6500K er veldig mye billigere enn akvarierør. Sånn at du kommer igang uten at det koster skjorta altså...
Nå hadde jeg ikke tatt med fisk og lys, men kom fram til nesten 14.000 selv.
Å kjøpe fra Tyskland er heller ikke dumt!
Plussmedlem
For meg har ikke fisken noe med selve reolen å gjøre sånn sett. Jeg kjøper aldri fisk bare for å kjøpe noe, nemlig. Jeg venter alltid til jeg kommer over arter jeg har veldig lyst på, og da kjøper jeg hvis jeg har råd. Så fisken blir noe helt annet for meg, så den tenker jeg ikke på ved kjøp av reol

Plussmedlem
Nå har jeg fanget 10 Corydoras caudimaculatus. Disse skal over i 54 literen til de blir solgt (noe som har vist seg å være vrient med denne arten...)

Jeg har tatt ut det meste av Blyxa japonica og flyteplanter. Jøss, den Blyxa'en har vokst utrolig godt i det akvariet!
Så nå får jeg plante på nytt så ting er klart til Green Laser-yngel... lurer litt på å sette inn en ny rot der. Har en ny, stor rot som jeg kjøpte for en stund siden liggende, og jeg har en som er brukt som er et alternativ. Jeg har vel 4 røtter liggende og slenge. Kjøper røtter jeg syntes er fine, jeg, og lagrer dem i hylla. De jeg har liggende nå er brukte, bortsett fra 1 av dem. De kan få plass i andre akvarier

(Jeg har jo nesten nok røtter til en ny reol, hehe)

En ting kom jeg plutselig på når jeg hadde samlet inn omtrent halvparten av fiskene, noe Rita (tror det var Rita) skrev for litt siden en gang. Det var at Corydoras panda og Corydras caudimaculatus er litt nære hverandre i slekt, og da KAN det jo være krysningsfare! Men de voksne pandaene skal selges nå, så det blir bare noen yngel og småfisk igjen, så det er nok ingen fare Men er jo greit å huske på.


Da får jeg starte akklimatisering...
Plussmedlem
Jeg har plantet Blyxaen litt annerledes. Jeg har satt den litt med "rundt filteret". Får håpe den vokser fint der, da Nå er ikke Blyxa'en midt på "sletten", men mer inntil bakgrunnen. Syntes det ble greit. Skal legge ut bilde av hele karet senere, men det er litt grumsete vann nå...



[External Image]




Til Mona: Jeg har Blyxa japonica til deg også Som sagt, bare si ifra når jeg skal sende planter.
Sender deg en email Anders
Virkelig pent sånn som du har plantet Blyxa. Og for en frisk farge på de!
Plussmedlem
Lisbeth
Virkelig pent sånn som du har plantet Blyxa. Og for en frisk farge på de!


Tusen takk, men det blir bedre når det vokser litt Og en frisk farge har den, absolutt en av mine yndlingsplanter.
Plussmedlem
Green Laser fortsetter eggleggingen, og i dag var det noen nye egg i artsakvariet dems igjen. Hvem vet, kanskje dette kan bli en trofast leksgruppe...? Kan jo håpe!

Putter alt jeg finner av egg nå i den tomme 98 literen der Caudimaculatus gikk. Eggene som ble lagt for noen dager siden ser veldig gule og fine ut! Men under noe plante-luking i dag falt håven eggene ligger i nedi vannet et par ganger forårsaket av kløna meg, så noen egg falt ut og ble ikke funnet igjen. De klekker vel uansett, bare at det blir litt vanskeligere.

Håper på at jeg får en kjempe-gjeng yngel
Plussmedlem
En liten oppdatering, bare; jeg har plukket ca. 13 egg fra Green Laser i dag. Hvis alle de eggene som jeg har nå klekker, blir det nok over 100! Godt jeg valgte et større akvarium til oppdrett.
Plussmedlem
En trist nyhet ang. en flott, stor og sjelden Corydoras

En av mine CW006 sliter seriøst. Ja, det ser for meg ut som det kommer til å gå feil vei nå, det blir bare verre og verre.
Jeg oppdaget at den var rolig, ikke hadde matlyst og ikke reagerte når jeg gikk foran akvariet. Den hadde mørkere farger og mer synlige punkter i den beige grunnfargen. Nå ligger den på siden ute i det åpne Det ser ut som om den har en skade eller noe på hodet. Uforståelig merkelig, kan den ha skadet seg på noe?

Dette er skikkelig trist. Og denne arten som jeg er så glad i, og jeg bare har hatt en gruppe på 4 av fra starten! Skikkelig surt Og den er nok ikke til å redde nå, den er for svak. Det er vel bare et tidsspørsmål før det er over, det smarteste er vel å avlive den.

Sukk... jeg får trøste meg med at det kunne vært verre ting som hendte i akvariene. Også må jeg jo trøste meg med alle eggene, selvfølgelig Og yngelen ikke minst. Oppdaget forresten yngel i hovedkaret til Green Laser i dag.
Plussmedlem
Jeg blir bare mer og mer glad i Corydoras Green Laser De har vært her i et år snart, tror jeg, de kom fra Dokka i februar eller noe Og de trives og leker her for tiden også, og vokst har de også gjort siden de kom hit. Hvertfall ungfiskene, for 5 var voksne når de kom. Nå er alle voksne. Jeg har egentlig bare gode ting å rapportere, og Rita, hvis du leser dette, skulle jeg hilse så mye fra dem

Det har vokst opp en yngel i akvariet på egenhånd. Blir helt rørt når jeg ser den, for den er så utrolig søt; liten, men blir likere og likere foreldrene Og nå er den utstyrt med Laser-stripe og litt av hvert.






En av de voksne Den har nok såvidt oppdaget meg her...
[External Image]

Yngelen som har vokst opp her av seg selv Fryktelig dårlig bilde, men man får et inntrykk av størrelsen.
[External Image]
Plussmedlem
Jeg har sittet i stolen på akvarierommet en stund før jeg satt meg på PC'en på rommet mitt. Og plutselig kom jeg på når jeg leste i Sissimors tråd der innlegget var om kampfisk;
Jeg så ikke min kampfisk under fôringen!

Jeg skvatt litt til, og gikk inn på akvarierommet igjen. Kikket gjennom akvariet, men nei, der var det ingen kampfisk, ikke en død engang...
Så åpnet jeg skapdøren til akvariebordet, inni der står filteret. Selvfølgelig har Røde Ruben fått snuten sin borti innsugsrøret! Så nedi der svømte han rundt. At det er mulig...

Jeg har ingen som helst sjans til å gjøre noe med det i kveld, men i morgen tidlig må jeg opp med filteret igjen. Blæh Kampfiskens liv er uansett det desidert viktigste, ikke det "lille" styret med å få opp filteret.
Stakkars fisk. Og det er så merkelig, for i dag har jeg halvveis lagt inn en bestilling på en innsugs-rist til filteret, eller hva jeg skal kalle det. En liten "kork" til slangetuppen for å forhindre at dumme, nysgjerrige fisker MÅ undersøke strømmen! Og denne drev jeg på og bestilte før jeg merket at Ruben var borte.

I morgen skal han komme seg ut igjen. Da blir han nok en lykkelig fisk. Og jeg SKAL bestille innsugsrist til 4 euro! :p
Hva med en bit blåsvamp uttapå
Anders K
Så åpnet jeg skapdøren til akvariebordet, inni der står filteret. Selvfølgelig har Røde Ruben fått snuten sin borti innsugsrøret! Så nedi der svømte han rundt. At det er mulig...




Hvordan er dette mulig da Anders? Er "inngangen"til innsuget så stort at fisk kan komme inn der? Hos meg i 250L er det ikke plass til inngang av fisk, likevel har jeg satt inn litt blå filter svamp
Plussmedlem
LOFFA
[QUOTE=Anders K]Så åpnet jeg skapdøren til akvariebordet, inni der står filteret. Selvfølgelig har Røde Ruben fått snuten sin borti innsugsrøret! Så nedi der svømte han rundt. At det er mulig...




Hvordan er dette mulig da Anders? Er "inngangen"til innsuget så stort at fisk kan komme inn der? Hos meg i 250L er det ikke plass til inngang av fisk, likevel har jeg satt inn litt blå filter svamp

Nå skal det også sies at denne kampfisken ikke er så stor og tjukk da, så ja, det ER visst mulig... men nå skal jeg sikre innsuget også. Jeg gidder ikke ha sånne opplevelser igjen (hadde også en dødsulykke med en sjelden Corydoras her)

Nå er det ikke så høyt trykk i innsugsrøret at friske fisk kan sette seg fast, da det er flere småhull oppover i det. Men litt tynne fisk kommer seg inn.
Anders K
...fanget 10 Corydoras caudimaculatus. Disse skal over i 54 literen til de blir solgt (noe som har vist seg å være vrient med denne arten...)


Noe så merkelig at de er vanskelig å selge?! De småprikkete sjarmtrollene skulle man jo tro var lettsolgte. Prikkete Corydoras-arter pleier å være det. Snodig altså!

Er det forresten de jeg hadde....? Var det du som kjøpte mine den gangen....? (tilgi at jeg ikke husker hvem som har kjøpt hva, for jeg har solgt MYE)


PS! Jeg har fått hentelapp fra posten om pakke fra deg i dag, Anders! Skal hente den etterpå når gubben kommer hjem fra jobb med bilen.
Skjær til en sånn" uthulet-baguett-til-pølser"-sak i blåsvamp 20ppi så er problemet løst. Hvis du i tillegg kutter utblåsrøret rett over der småhullene starter og setter på en skjøt er det en smal sak å ta ut svampen for rengjøring...
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap