Watership (side 27)

Tusen takk, Lisbeth!
Ja, der satt vi og ante "fred og ingen fare" og som kom alt dette! Erik var veldig spent hele tiden, men jeg hadde ingen tanke for at vi skulle vinne. Grei overraskelse.

Trenger ikke et nytt kar, men alle karene er litt fylt opp nå på en måte. Hadde vært så greit å skulle fylle noe nytt. Og akkurat nå er det egentlig ikke så mye vi trenger av utstyr heller. Men vi skal da få tatt oss en tur innom Oslo Zoo senter før jul i alle fall. Er litt usikker på hvor lenge gavekortene er gyldige, men det vanlige er vel et år (skal definitivt få brukt det før det!).

Erik fikk skryt for at karet så naturlig ut og at det var første gang juryen hadde opplevd at det faktisk passet med en krokodilleskalle.

Karet mitt fikk skryt for oppsett og innhold og så var det litt mer spennende enn mange av ciklide-karene som var påmeldt - det blir mye stein der. Mitt var veldig grønt og frodig i forhold. Et blikkfang.

Nå må vi jo finne på noe nytt til neste år da kanskje. Jeg har to kar som ikke var med i år, så jeg skal finne på noe lurt med dem. Det går foreløpig guppy i begge to av en eller annen grunn... Jeg som ikke er no særlig begeistret for guppy engang... I stuekaret Istjern (28 liter) så er det bare orange hannguppyer, de kjøpte jeg bare for å ha et levende blikkfang. I Sommertjernet (75 liter) som vi har på soverommet går det noen få grå filigrans rundhaleguppy (utstillingsguppy) - et impulskjøp på en OAK-auksjon...

Må litt i tenkeboksen for å finne på noe nytt til Sommertjernet først. Kan tenke meg å bruke litt vrihassel der blant annet og masse mose. Det går en del snegler der, både eplesnegler og sulawesi. De siste trives veldig godt og blir stadig flere, mens eplene er ganske nye. Men ny fisk der har jeg ikke helt landet på ennå, annet enn at guppyene skal ut.
Syntes det var litt lite sirkulasjon i "Det sorte hav" til Erik og da jeg sjekket nærmere så var filteret stoppet helt gitt. En skikkelig rens gjorde susen, så nå er det godt i gang igjen. Men mulig filteret er litt lite for karet. Kanskje vi rett og slett skal bruke litt av premiepengene på et nytt filter der? Og så kan vi bruke det gamle i 25-litern (lotterigevinst) som foreløpig står lagret i kjelleren ... Vips, så hadde vi litt å bruke penger på likevel!
For vi har jo ikke armatur til 25-litern heller... eller noen bestemt plass å ha det... jeg har jo forsøkt meg med akvarium på kjøkkenbenken før, men det slo ikke helt an hos mannen i huset.
Veldig lenge siden sist nå. Desember er fylt av en hel del annet enn akvarierelaterte ting.

Etter noen dager på fjellet ved nyttår kom vi hjem til en død sjokoladegurami... Det var den med svulsten... den viste ingen svakhetstegn før vi dro, så jeg får bare håpe at det gikk fort...

Erik ville så veldig gjerne bruke litt av gavekortene sine på julepresang til Neo, så vi var en tur på Oslo zoo senter før jul. Og da ble det både litt til bikkja og litt til utefuglene, men ingenting til akvariene! Neo fikk en Dog trubble som han og Erik har begynt å leke litt med. Ingenting å si på iveren til Neo i alle fall - dette syntes han var moro!

Vi har mye av gavekortene igjen, så når OAK skal ha klubbtur til Oslo zoo senter i februar så skal vi ta det med oss. Men 25-literen i kjelleren blir nok stående der den er.

Interessant og veldig godt besøkt foredrag om saltvannsakvarier på OAK-møtet i går. Det frister litt å prøve det, men hvis jeg skal gjøre det så vil jeg ta ned et at karene vi allerede har oppe.

Fikk med meg 15 rilireker for en hundrelapp i går. De skal gå i Sommertjernet som nå er tomt for guppy (jeg ga bort de siste).
Lørdag 9. mars er det igjen tid for akvariedag i OAK. Fjorårets seanse var veldig artig, så jeg har meldt meg på dette allerede.
Hassel
Etter noen dager på fjellet ved nyttår kom vi hjem til en død sjokoladegurami... Det var den med svulsten... den viste ingen svakhetstegn før vi dro, så jeg får bare håpe at det gikk fort...

Det måtte vel skje snart. Men den har holdt lenge da
Ja, den holdt lenge, Lisbeth! Og fin og ganske livlig var den også, helt til det siste.
Har kikket littegrann på saltvann, men har ingen planer klare ennå. Vi har uansett ikke plass til noe stort kar, så det må evt bli noe [URL=http://www.janholt.no/index.php?nr=90&case=4&id=1029&idkategori=99&startrow=]sånt som dette[/URL]. Synes ikke vi kan ha noe mindre enn det i alle fall. Det er på 80 liter. Mannen i huset foreslo å gjøre om 530-litern til saltvann... Kommer ikke på tale!
Det er ikke bare, bare å gjøre om fra ferskvann til saltvann heller, har jeg skjønt. Bedre da å satse på et kar som er laget spesielt til saltvann fra starten av. Og hvis, bare hvis dette blir noe av, så har jeg lyst på et helt nytt akvarium, ikke brukt.
Nei! Oslo akvariedag i mars ble avlyst! Det var dumt! Det gledet jeg meg til.

Men nå har jeg bestilt selgernummer til OAKs storauksjon 26/1, så det blir en tur dit. Jeg har litt snegler jeg kan ta med i alle fall. Og kanskje litt annet jeg kan "grave fram". Kommer nok til å være bøssebærer som vanlig.
Oj, nesten en måned siden siste innlegg, gitt.
Jaja, jeg fikk solgt alt jeg hadde med på OAK-auksjonen og kjøpte for en gangs skyld ingenting, selv om jeg var fristet noen ganger. Løp med varer/penger hele dagen og gikk en flott skitur med bikkja i måneskinn etterpå, så det ble en dag med mye fysisk aktivitet.

Vi har tømt og tatt ned "Det storte hav". Erik trengte så mye mer hylleplass etter jul og bursdag da han fikk enorme mengder med Lego byggesett... Glasstetraene som gikk her ble solgt på auksjonen mens albino-coryene fikk flytte til "Asiatika" - det er jo noen sør-amerikanere der fra før så... Gjett om de fikk det travelt når de fikk omtrent 10 ganger så stor plass å boltre seg på! Flyttet fra 54 til 530 liter...

Erik har igjen bare to palettciklider nå i 120-litern sin, resten gikk på auksjon. De to som er igjen er de som tidlig etablerte seg som par og dominerte alle de andre. Så får vi se da om det blir yngel her etterhvert.

I kveld er det medlemskveld på Oslo zoo senter og Erik og jeg skal avgårde. Vi har fortsatt et gavekort på 1000,- kr etter medlemskonkurransen. Det må jo brukes opp!

Vi har planer om å fylle på stimen av kardinaltetra hos Erik - nå er de bare 5 igjen, så de skal få selskap av 10 til. Det burde gjøre susen. Og så lurer jeg på om ikke coryene i 530-litern skal få litt selskap. Ellers får vi bare se hva som frister.

Mannens flotte, blå kampfisk døde i forrige uke. Vi har ikke sett at den har vært syk eller hemmet på noen måte, så det var vel bare alderen. Jeg ble sendt ut for å kjøpe ny - denne gangen skulle den være rød.

Jeg fant mange vakre på Tam Alna og det var ikke så lett å velge. Det holdt på å bli en Dumbo i lilla, rødt og hvitt (se bilde), men herremannen i rødt viste seg fram så strålende at han ble med hjem i stedet. Hadde vi bare hatt plass til begge...

Han som ikke ble med hjem...:
[External Image]

Og den flotte røde som ble med:
[External Image]

Rakk ikke å skrive noe før vi tok vinterferie gitt... men klubbkvelden på Oslo zoo senter var svært vellykket.

Erik og jeg var der i godt over en time, men da var Erik lei. Men vi fikk da brukt opp hele gavekortet vårt; to flotte perleguramier og 10 ganske store kardinaltetra til Eriks akvarium ble med hjem samt 10 ottoer og noen tiger- og sebrasnegler til 530-litern min. En ny hov og en kjempestor pose med filtervatt til å pusse glassene med fikk vi også.

Var litt spent på å reise fra alle nyinnkjøpene sånn nesten med en gang, men til fjells i vinterferien måtte vi.

Det gikk fint med alle fiskene over vinterferien og litt selskap gjorde ingenting for Palettciklidene - de har nemlig vært produktive mens vi var borte!

Jeg skvatt skikkelig da jeg skulle ta vannbytte i 120-litern! Der var det jammen en liten stim med småttiser sammen med mamman og pappan.

Både hannen og hunnen er flinke til å passe på de små som er ca 20 stykker.
Blir morsomt å følge dem framover!

Hunnen syntes jeg ble vel nærgående med mobilen til tider, så da loste hun alle inn i en av kokosnøtthulene:

Kom igjen, unger, alle mann inn her!
[External Image]

Vi kommer, vi kommer!
[External Image]

Men så fort dere litt da!
[External Image]

Prøvde med mer nærbilde av yngelen, men mobilkameraet blir ikke godt nok da gitt. Yngelen er ca 5 mm lange da jeg tok bildet.

Perleguramiene er virkelig fine. Det er et flott par som kanskje kan få til ting de også, men jeg er redd de er litt mindre flinke med yngelpleien eventuelt...
Jeg er glad for at vi kjøpte disse. Det er fiske jeg lenge har ønsket jeg og som Erik "plutselig" fikk lyst på.
Jeg ser ikke bort fra at jeg kan ha flere av disse i det store karet en gang (men det blir nok lenge til det).

Palettciklideyngel:
[External Image]

Perleparet:
[External Image]

Perleparet:
[External Image]
Hei, har brukt et par dager på å lese gjennom tråden din, utrolig koselig og fin tråd akvariene deres er bare kjempe fine å jeg har fått masse inspirasjon gleder meg til å følge deg videre
Tusen takk, Bentejenta! Imponerende at du har lest gjennom tråden!
Her kommer en liten video av palettmamman med de små. Hun er tydelig ikke komfortabel med at jeg står så tett innpå.

Palettciklide med yngel

Og her er perleguramiene rett etter siste vannbytte. De ble litt yre, rett og slett:

Perler i farta

(Hmmm, skjønner meg ikke helt på denne innbyggingen av YouTube-videoer lenger. Får ikke opp "gammel måte" å gjøre det på, men jeg prøvde å bygge dem inn likevel og da så jeg dem fint begge to under forhånsdvisning. Da jeg postet innlegget, så forsvant begge to... så da måtte jeg legge dem ut som lenker i stedet... ikke like fint da...)
Hassel
Tusen takk, [I]Bentejenta[/I]! Imponerende at du har lest gjennom tråden! :-)

Ble litt revet med har to barn selv,gutten våres har eget akvariet,jenta ønsker seg. Så var spennende lesing at du har med barna i hobbyen gøy å se dere lage egene bakgrunner og huler
Det er moro å involvere unga litt, Bentejenta.
Erik er vel ikke sånn kjempeinteressert akkurat nå, det er så veldig mye annet som opptar en 10-åring også.

I går trodde vi at Palettciklideyngelen var borte... Da måtte vi lete litt. Både hannen og hunnen svømte mye rundt omkring i karet - det virket ikke som de passet på noen lenger. Men etter en stund, så fant vi yngelen i en stor mosedott.
Samme mosedott som egentlig skulle dele opp og ta med på klubbauksjonen. Men da får det vente - bedre at den fungerer som gjemmested for yngelen en stund til.

Det var foredrag om hagedam på OAK-møtet i går. Hjelpe meg for noe digre filtre som må til! Det blir ikke noen hagedam hos oss akkurat, men jeg synes mange av dem er veldig fine. Kanskje vi kan få til en balje eller no med en vannlilje og litt gress til sommeren. Det skal jo ikke så store vannpytten til for å live opp litt.

Det var forresten flere som fortalte om at de har flyttet akvariefisk ut om sommeren - ikke i dam da, men i akvarier og at det går veldig fint. At det gjerne trigger lek også.

Jeg vant på lotteriet i går også. Fikk med meg et filter. Alltid kjekt å ha! Hvis vi setter opp 54-litern til Erik igjen, så passer dette fint der.
Nå er definitivt palettyngelen borte - nå har vi ikke sett dem på flere dager. Og begge foreldrene bare svimer rundt... Jaja, det er vel ikke lenge før de er i gang igjen tenker jeg. Jeg vet ikke helt om jeg skal plukke litt av yngelen da eventuelt. Men jeg synes det er artigere om de vokser opp sånn helt av seg selv her.

Og så har Nemo, kampfisken til Erik, blitt borte vekk! Han gikk i storkaret mitt nå og var virkelig kongen av karet, men nå er han altså forsvunnet. Skal ta en ekstra sjekk etter ham i morgen, men han er nok død, og spist antagelig.
Vel, de lever jo ikke så veldig lenge de der og jeg vet ikke om vi skal kjøpe en ny heller. De hadde jo flere utrolig flotte da jeg var innom Tam Alna for en tid tilbake. Alle de er nok solgt forlengst, men de får sikkert inn like fine etterhvert. Vi får se det an, men det er ikke helt umulig at det blir med hjem en slik herremann neste gang vi skal på Tam eller en annen dyrebutikk.

Nå har jeg vel egentlig slått fra meg tanken om saltvann. Det var et lite blaff der etter foredraget, men foreløpig blir det for mye jobb føler jeg. Kanskje siden, når/hvis jeg tar ned flere av karene vi har oppe nå (nå er det totalt 5 oppe og går).
Jeg abonnerer på enkelte tråder her inne og selv om det ikke er så ofte at jeg etterlater meg spor i noen av dem, så er det mange som er veldig artige å følge. Akkurat nå er det noen fantastiske egg-bilder å se i Revestrekenes akvarieverden. Virkelig imponerende detaljer!
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina
Reklame for plussmedlemskap