Dagens blomst (side 28)

Roser!

De to øverste er 'Ghislaine de Feligonde' og den nederste er en klase blomster på 'Rhapsody in blue'.

'Ghislaine de Feligonde' omkranset av blålilla salvie (dufter nydelig ved berøring), som er en staude som kommer igjen neste år.
[External Image]

[External Image]

[External Image]
Dagens blomst er Cosmos. De finnes i flere farger, og årets utgave hos meg er rosa. Hadde hvit i fjor. De regnes som sommerblomster her hos oss, de tåler ikke norsk vinter, men er egentlig en staude i klimaer som er varmere enn vårt.

Denne Cosmosen er populær blant humlene, og planten besøkes flittig av alle pollensamlere hver dag

[External Image]
I dag har de første liljene åpnet seg Husket ikke helt hva jeg egentlig kjøpte av liljeløker i fjor høst, så spenningen har vært stor etterhvert som jeg har sett at knoppene har utviklet seg, hehe Og jeg ble ikke skuffet, de er kjempefine! Denne liljen hadde jeg åpenbart en del løker av for jeg har plantet den i to ulike bed.

Den ser litt rødlig ut på bildene, men i virkeligheten virker den mørke fargen i "svelget" på liljeblomsten nesten dyp sjokoladebrun, kantet med litt lime-aktig farge i bladspissene. Kjempeflott, syns jeg! De skal få bli til neste år også.

Liljer blomstrer sent, juli og august er vanlig.

På dette bildet ser man blomstene til en blomst som heter storstjerneskjerm i bakgrunnen. Høye stilker med florlette blomster i hvitt og svakt rosa svever høyt over bladverket til planten. Fine! Det er en staude det også.
[External Image]

[External Image]

Rød rose
Dagens bilde viser egentlig et feilkjøp, en bommert, jeg gjorde tidligere på forsommeren. Jeg var på hagesenteret for å kjøpe et par nye av rosen 'Nostalgie'. Lokaliserte den på en benk, der sto mange av den. Dro ut to potter med eksemplarer som så fine og friske ut. Ingen blomster eller knopper på dem enda da, så det var ingenting som avslørte at den ene var noe helt annet enn hva den ga seg ut for :p

Da jeg kom hjem, plantet jeg først den ene, og så den andre. Da jeg hadde plantet nummer to og vannet den godt, skulle jeg rydde opp rundt meg og løftet på de tomme pottene med etiketter. Så fikk jeg øye på etikketens bakside på en av dem, og på plantehøyde på den sto det "2 meter".... Hva er dette for noe tull? tenkte jeg, stilkrosen 'Nostalgie' blir ikke i nærheten av to meter!
Snudde etiketten og der sto det et bilde av noe helt annet og et ukjent navn, gitt... Rosen het 'That's jazz'. Jeg fortet meg å sjekke andre potta, og heldigvis var det 'Nostalgie'. Men da skjønte jeg plutselig hvorfor den ene av det to virket så veldig kraftig og hadde dobbelt så mange grener enn den andre. Åpenbart at pottene på benken var rotet litt i hverandre, og at i gjengen med 'Nostalgie' hadde det sneket seg inn en ulv i fåreklær

En klatrerose på to meter, i tillegg rød, er det siste jeg ville kjøpt - med vilje altså En annen ting er at det egentlig ikke er plass til en klatrerose i det bedet. Ingenting å klatre på. Vel, jeg bestemte meg for å la den stå og ikke spa den opp igjen straks, men heller se an fargen på blomstene når de kom.
For HVIS rødfargen var i en sjattering som jeg liker (dyyyp mørkerød, nesten burgunder) så ville jeg ha den, tross alt. Da får jeg heller kjøpe et høyt smijernsstativ for klatreplanter, og plassere midt i det bedet Har sett et jeg vil ha, men det koster en tusenlapp så det må vente litt. Brukte 1700 kr på plantesenter i går, så det får holde for en stund (har brukt mange ganger det beløpet tidligere i sesongen så...)

Nå har 'That's jazz' begynt å blomstre, og heldigvis viste det seg at den har en helt nydelig dyp rødfarge! Virkelig flott. Bilder ser ut til å aldri kunne gjengi rødt riktig, for fargen blir mer oransje og lysere enn den er i virkeligheten. Bilder på nettet gjengir heller ikke rødt på riktig måte, og ikke mine egne bilder heller.
Men den er flott, og jeg har bestemt meg for at "this is a keeper"

Min første røde, ensfargede rose... og jeg som sverget på at jeg skulle holde meg unna det fordi ALLE som har roser i hagene rundt om her har bare røde roser....og det er kjedelig! Hehe, sånn kan det gå

Bildene er tatt i skumringen, med hensikt, for å unngå at sola gjør at fargene blir så feil gjengitt. Dette er det beste og mest riktige jeg fikk til.

[External Image]

[External Image]
Denne stauden er ny i min hage: solhatt. Det jeg vanligvis forbinder med solhatt er det helsefrik-hysteriet som hang over oss for noen år siden, da ALLE skulle ha solhatt-ekstrakt for det ble man sååå frisk av! Særlig skulle det være mirakelmiddel mot forkjølelser. Vel, alt jeg kan si er at det finnes et ordtak som heter: "Tro kan flytte fjell"...
Har aldri prøvd det selv da.(solhatt-ekstraktet altså, ikke fjell-flyttingen...har forsåvidt aldri prøvd det heller, hehe)

Jeg kom over solhatt på hagesenteret her om dagen, og fant ut at jeg skulle kjøpe meg den siden det er en staude. Satser mer og mer på stauder nå
Noen her som leser dette som har erfaring med solhatt?

Artig blomst på den da? Tut-tut på toppen!

[External Image]
Lilje Landini heter denne, en liljesort jeg kjøpte 5 stk av høsten -08. Da den blomstret sommeren -09, syns jeg den var så utrolig flott i fargen at jeg kjøpte 10 til høsten -09. I dag, i duskregnet, åpnet de første blomstene seg på et par av de jeg har hatt lengst.Foreløbig bare et par stk har begynt å åpne seg enda, men i morgen er det meldt strålende sol, så da får jeg sannsynligvis se en haug av dem åpne seg
De står selvsagt i det røde bedet mitt, alle sammen

Denne fargen er bare helt utrolig fin på en blomst! Jeg tror jeg for en gangs skyld har greid å få gjengitt en rødfarge så godt som riktig på et bilde Den dypeste rødfarge som går nesten litt mot brunsort er det på dem. Nydelige!

Prøvde å få med de duggfriske regndråpene på bildene

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Dagens blomst er en de fleste av oss kjenner Petunia, ganske enkelt. Jeg liker dem for deres evne til å blomstre uten stans med et vell av blomster hele sommeren gjennom. Men bare dersom man passer på å plukke vekk hvert blomsterhode m/ frøstand når hver enkelt blomst er avblomstret, altså. Det er det dumme med petunia, de krever mye "vedlikehold". Man MÅ stelle dem omtrent hver dag og plukke dem rene for visne blomster, ellers blir de både stygge og blomstrer dårlig. I tillegg trenger de beskyttelse mot regn, og det har jeg løst ved å henge den akkurat innunder taket foran inngangspartiet vårt.

De finnes jo i sinnsykt mange farger.
I år valgte jeg en to-farget en; lilla med hvit kant

[External Image]
Er det åpent for flere å poste blomst bilde? eller kun et per dag?
Jeg prøver meg likevell.
En fin rose her, Ga dette bilde(selv tatt) til min kjære i valentins gave for et par årsiden, så hu har bilde av den rosen + noe tekst på i storformat (vet ikke mål, men tja ca. like stort som skjerm på en 32" tv)

[External Image]
Ghislaine de feligonde
Dagens blomst er min yndlingsrose:
'Ghislaine de Feligonde' Jeg har vist den før, men håper ikke det gjør noe at den kommer igjen

Den blomstrer så fint nå, og jeg elsker den varierte fargen den har. Avhengig av hvor ny hver enkelt blomst er, så går fargene fra gult til aprikos, rosa og til slutt hvitt. Alle farger er tilstede på busken på en gang, og det syns jeg er så fint. Det er den aprikosfargen som er aller finest, syns jeg.

Bildene har jeg tatt nå nettopp. Nydelig rose, med søte små blomster!

[External Image]

[External Image]
Inaktiv bruker
Jeg aner ikke hva blomsten heter, men allikavel så elsker jeg å ta bilder. alle bildene er tatt av meg. jeg syns den blomsten er så nyderlig, nesten like vakker som orkide.
Du tar skikkelig bra bilder

Planta er en spansk margeritt
AquaRonja
Jeg aner ikke hva blomsten heter, men allikavel så elsker jeg å ta bilder. alle bildene er tatt av meg. jeg syns den blomsten er så nyderlig, nesten like vakker som orkide.

Flotte bilder Ronja. Blomsten ser ut til å være en Spansk Margeritt
En sommerblomst jeg har hatt mange ganger, de er kjempefine.
Inaktiv bruker
Tusen takk
Ja en helt vakker, nesten litt synd at det ikke er mere blomster på den.
Btw. Mona, må bare si det, tusen takk fordi du hjelper meg når jeg lurer på noe ang. akvarium. setter stor pris på at folk tar seg tid til å svare
Bare hyggelig å hjelpe

Du er veldig flink til å ta bilder, Ronja. Du må nesten satse på en yrkeskarriere som fotograf, vel...? Når du allerede som ung tenåring tar så fine stemningsbilder så må det jo bli noe sånt av deg
Inaktiv bruker
nawwee tusen takk
Inaktiv bruker
Min dagens favoritt må være gul rosa - grunn:
Man bruker å gi til syke bestemødrene/fedre så jeg dro å kjøpte en bukett å dro til bestefar med den.
Imens spruta jeg vann på den å tok et bilde
Dagens blomst.
Jeg har en duftelilje som endelig blomstrer.
Flott ikke sant.
Tar med et bilde av en sommerfugl som vilte på vidunderblomsten min.
Litt diverse fra hagen.

Jeg kjøper alltid en eller to fuksia hver sommer. De er utrolig fine, det finnes et utall av fargevarianter og typer. Noen vokser opprett, noen er hengeplanter og flotte i ampler.
Synd de ikke er herdige her i landet, og jeg har dessverre ikke noe kjølig, men frostfritt og lyst sted å vinteroppbevare dem heller. Så de går på komposten hver høst.
[External Image]

En Dahlia. Jeg bestilte en helt annen farge, så dette er feil. Den ble knall cerise-rosa istedet. Jeg er ganske så lei rosa nå, og ville helst ikke ha flere rosa blomster i hagen.
[External Image]

En lilje som heter 'Nettys Pride'. Kjøpt fra annen leverandør enn dem som alltid leverer feil... denne liljen her er fra Zimtrade, som jeg har ganske begrenset erfaring med.
Superfin to-farget lilje, den dype rødbrune fargen på kronblader med off-white spisser gjorde seg veldig bra.
[External Image]
Plussmedlem
Jøss, utrolig vakre vekster! Likte spesiellt de på bilde nr. 1 og nr. 2
Dette er en blomst jeg har vist før i år, tror jeg. Det er min favorittlilje, og den står i det røde bedet mitt. Den heter Lilje Landini, og har den dypeste røde farge man kan tenke seg, så mørkerød at den har islag av brunt og burgunder.

Den er skikkelig flott, og den har også oppovervendte blomsterhodet. Mange liljer har nedovervendte, hengende blomster, men med Landini slipper man altså å bøye seg ned for å se midt i blomsten.

Plantet høsten -08, og blomstret første gang i fjor på sensommeren. I år ble blomstene enda større, og enda flere.

[External Image]

Det står en rødbladet japansk viftelønn i bakgrunnen. Den er plantet i år, og er foreløbig omtrent like høy som liljene bare
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap