Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 28)

Jeg kom plutselig på at jeg har et par deler av en ubrukt Juwel bakgrunn liggende. Det er den helt mørkegrå, kalt Juwel Stone granite, og som jeg var sånn i tvil om jeg ville bruke så den ble liggende ubrukt :p

Prøvde den minste av de to delene oppi karet nå, og kjenner bare at jeg er i tvil. Skjønner ikke hvorfor, for jeg har jo drøssevis av kar med sort bakgrunn, så hvorfor ikke mørkgrå? Men jeg syns det ble for mørkt. Likte den "Dark Cliff" bedre, så jeg må nok gå for den.
Lagde en annonse på de mørkegrå bakgrunnene, så jeg slipper å ha dem liggende lenger. Det er åpenbart at jeg ikke vil bruke dem noengang, når de har ligget ubrukt så lenge. De har ligget ubrukte siden i fjor sommer eller noe sånt. Jeg har så sinnsykt mye stæsj liggende overalt, så jeg er nødt til å bli flinkere til å kvitte meg med det jeg vet jeg ikke vil komme til og bruke.

Tok et bilde av karet der jeg satte den minste av bakgrunnene løst oppi bare for å se. Men nei, jeg tror hjernen min er fiksert på den terrakotta-bakgrunnen som nabokaret har. Så det blir en sånn her også.

Bildet er tatt uten blitz, så det ble vel kanskje litt ekstra mørkt
[External Image]
mona o
Prøvde den minste av de to delene oppi karet nå, og kjenner bare at jeg er i tvil. Skjønner ikke hvorfor, for jeg har jo drøssevis av kar med sort bakgrunn, så hvorfor ikke mørkgrå? Men jeg syns det ble for mørkt.

Jeg tror forskjellen kommer av at malt sort bakgrunn gir en mye mer dybdefølelse enn en innvendig bakgrunn gir. Dermed "ser" man den innvendige bakgrunnen mer enn man gjør når den er påmalt.
Det tror jeg du har rett i, Inger Anne
Dette med mørkgrå bakgrunn hadde vært knallfint om jeg hadde kunnet bruke den mørkegråsvarte grusen fra Dennerle som jeg har liggende. Har hatt Corydoras på den før et par år, men det er og blir grus, samme hvor rund den er i kornene (finkornet til å være grus).... så det blir nok ikke noe av her i huset.

Et oppsett jeg drev og lekte med tanken på, var følgende:
et ganske tøft kar med en litt uvanlig vri. Jeg tenkte på å bruke den mørkegrå grusen og den mørkegrå bakgrunnen, noen nakne kvister/grener fra redmoor stikkende opp fra høyre halvdel av karet, hengende utover mot venstre del. Grenene skulle hatt mose festet på seg, blafrende svakt i strømmen fra filteret, og 3-4 hodeskaller strødd utover bunnen for å ytterligere forsterke mørkheten. Jeg gikk så langt som å bestille noen av disse hodeskalle-greiene faktisk, men ombestemte meg og avbestillte dem. Fordi siden jeg stort sett bare vil ha Corydoras (og de vil jeg ikke holde på grus), så kom jeg ikke på noen annen type fisker jeg kunne tenke meg å ha over tid og bruke et helt kar på :p Så det ble ikke noe av. Men nå er bakgrunnen muligens solgt, så jeg kan jo foreslå den typen grus for han som ville ha det Hehe

I dag har de små nyklekte C-121 ynglene fått sitt første artemia-måltid!
Til så få yngel (antar det er 14-15 stk?) skal det utrolig lite til, så dosering av maten er vanskelig. Et ørlite trykk med pipetten jeg har fullt av nyklekt artemia i. Jeg ser ikke så godt om de har spist, jeg må nok frem med forstørrelsesglass da.

Høstet mye mere artemia like så godt, klekkebeholderen var jo full, så jeg hadde to fulle pipetter med ferdigskyllt artemia. Tok ut så mye, fordi resten av det jeg høster blir gitt til 4 andre akvarier:
en servering til ildtetraene og smykketetraene,
en god dose til 98 litern med ungfisk av C. adolfoi,
og en til 85 litern med C. Black yngel i oppveksten,
og den siste til 85 litern med Betta channoides yngel.


Det skal bli morsomt å følge disse C121 ynglene i oppveksten. Jeg husker at den karakteristiske brune kinnflekken de har, ikke er noe de er født med. Den utvikles faktisk senere, rundt 1½ cm størrelse (om jeg ikke husker feil).

Hmm, jeg syns den bakgrunnen var skikkelig kul. Noe sånt hadde sikkert vært fint i mitt planlagte lakris-kar.. Men jeg fant ingen annonse her inne på disse. Du har kanskje solgt dem allerede?
Finner ikke, mener du da annonsen min?
Men bakgrunnen er avtalt solgt ja. Men annonsen står her enda den, jeg pleier å la annonser stå til tingene faktisk er hentet (så slipper jeg å lage ny hvis et eller annet oppstår og kjøper trekker seg, eller rett og slett ikke dukker opp).

Vurderer du å kjøpe en sånn bakgrunn? Hvis du trenger mørkgrå grus da til å matche den, så har jeg en sekk på lager (10 kg eller 5 kg, husker ikke helt)

Nå fant jeg annonsen din. Nei grus vil jeg ikke ha Har heller ikke lappen eller bil for å få henta sånne tunge greier langt-vekkistan :p
Skjell - forunderlige ting! :)
Skjell finnes i de utroligste farger og fasonger. Det slutter aldri å undre meg hvor vakkert naturen er innrettet. Hvordan oppstår egentlig en bestemt snegleskallform og farge? Over tusenvis av år med evolusjon, så ender altså sneglene opp med sånt noe.

Jeg har plassert samlingen min med tropiske skjell fra BeachComber (britisk nettbutikk) på en hylle rett over skrivebordet mitt. Av og til tar jeg ned et skjell, sitter og studerer det og dreier på det i hånden, kjenner på den finurlige og fine utformingen.

Skjell er egentlig litt fascinerende Har lyst å begynne og samle litt mer "aktivt" på sånne skjell, få en mye større samling. Eller få montert dem opp på en form for brett, så jeg kan få dem på veggen over skrivebordet og se dem tydeligere, for eksempel. Har en idè i hodet som jeg kanskje setter i verk.

Her er det skjellet som Beachcomber kaller Troca Strawberry. Nydelig perlemorsfarge inni skjellet også. Det er synd dere ikke kan kjenne på skjellet og holde det i hånden, så dere kunne føle strukturen i dem.

[External Image]

[External Image]


Kjempenydelig, Mona! Hvordan ser den som lever inni det ut?
SGS
Kjempenydelig, Mona! Hvordan ser den som lever inni det ut?


Ingen anelse - jeg har bare "innpakningen"
Det er trøbbel i paradis! Killiene mine, paret med Golden Panchax killi, har en evig krig pågående i karet. Hannen egler seg innpå hunner konstant, men denne hunnen avviser hele tiden og dette resulterer i at de små-fighter støtt. Det gikk veldig bra med disse killiene så lenge jeg hadde to hunner, men etter at jeg solgte den ene av de to hunnene, har den som er igjen fått alt "peset" alene. Og hun liker det definitivt ikke!
Det rare er at det jeg ser, er at hunnen glefser etter hannen, men han er uten merker og ikke engang har bitemerke i halen. Men hunnen må tydeligvis få noe fra han, for nå er hun rufsete og rar. Ved munnen er det noe som ser veldig mistenkelig ut, enten litt sopp eller så er det en parasitt-orm av noe slag (iiik!). På ryggen har hun et skrapemerke, rufsete i skjellene der. Halefinnen er det bitt i, og den ser også litt møllspist ut.

Jeg tror kanskje ikke det funker så bra å ha disse som par - det burde vært flere å fordele aggresjonen på tror jeg.

Jeg lurer på om jeg ser spøkelser ved høylys dag for tiden etter de greiene med C. eques gruppen min som brått (etter to år) fikk gjelleparasitter. Kanskje jeg skal gi en kur i killi-karet med noe antiparasittmedisin, for den rare "greia" ved haken/underkjeven hennes ser mistenkelig ut som noe slikt.
Prøvde å ta nærbilde av haken hennes, men det ville hun ikke ha noe av og ville ikke stå ordentlig stille i rett positur.

Første bilde er et bilde av hannen, en gladlaks uten en skramme.
Så kommer det et par stykker av den lett maltrakterte hunnen...

[External Image]

Skade-påpekning...
[External Image]

En hvit "trådaktig" sak som bretter seg rundt underleppen på hunnen....
[External Image]
C121
Jeg greier fremdeles ikke se om de små nye C-ynglene mine spiser eller ei. Det kan være at de fremdeles bruker litt plommesekk, for jeg har dem i romtemperatur og da går ting ofte litt tregere med arter som egentlig liker litt varmere vann. Corydoras cf. burgessi liker vannet på minst 25, kanskje mer. Jeg bruker å ha dem i temp. mot 26-27°C, da ser de ut til å trives best (de voksne altså). Blir det kaldere enn det så blir de veldig passive og gjemmer seg bort i krokene. En gang var vannet deres havnet på 22°C uten at jeg merket det. Jeg hadde dratt ut varmekolben og glemt å plugge den inn igjen. De neste tre dagene la jeg merke til at alle C121 lå trøkket sammen i klumper under planter og røtter, ingen beveget seg. Skjønte ingenting og trodde de var syke... helt til jeg sjekket termometeret. Da vannet var kommet til 26°C noen timer senere, var alle plutselig i full vigør igjen

Det er såvidt jeg kan se ingen yngel som har falt fra (enda). Jeg skal flytte dem i kveld, til ny og ren tank, og da tar jeg med de 2 eikeløvene deres også så de får med seg gjemmestedene sine. Skal forsøke å telle dem da. Skjønner ikke helt at dette kan være så mange som 14-15 stk, for jeg syns de ser så få ut. Vi får se

Tok vel rundt 20 bilder nå nettopp, og bare et ble sånn noenlunde ok... :p Resten slettet jeg, tydeligvis ikke min dag for småtteri-fotografering.

[External Image]

ETTER-REDIGERT;
Jeg har nå flyttet C121 ynglene til ny plast-tank, men jeg stokket litt i tellinga (typisk) :p
Men det er enten 12 eller 13 stykker! Hehe
I dag har jeg sparket i gang 19 literen min igjen som yngelkar for de
bittesmå C. cf. burgessi ynglene.

Kom frem til at jeg ikke orker daglige bytter av plastkar og alt det styret med rengjøring, kun for noen få yngel. Men levende, nyklekt artemia skal de få mens de vokser opp. Men sand, mose og et innkjørt filter er altså på plass. Jeg mister oversikten så klart, hvor mange som er i live osv, men det får gå. For bare 12 - 13 yngel blir det mye jobb å kjøre BB plastkar-metoden, så det gadd jeg ikke.

19 literen har fått montert på lys (Aquatic Nature Spectra, monteres/skrus fast på kanten av glasset) siden det er en mosedott i karet. Mosen er ny (Taiwanmose), kjøpte den av en annen bruker (på NA) og den kom i posten i går. Vasket den grundig og lenge i vann og pirket ut andemat først, for det ugresset er noe jeg absolutt ikke vil ha i mitt akvarierom igjen Da jeg følte at alt av andemat var borte, la jeg den i 19 litern. Denne "vasken" mosen fikk har nok gjort at det er lite av de vanlige, fine mikroorganismene som finnes i mose, så det var ikke for annet enn gjemmesteder jeg la den nedi. Men sannsynligvis vil mikroorganismene komme raskt tilbake.

19 literen ble satt på en spesialbygd krakk jeg "bestilte" av mannen min i går Jeg emailet han på jobb, la ved en tegning av ønsket krakk med cm mål påført. Han jobber på byggvarehus og har alle materialer tilgjengelig og til en fornuftig pris. Han sagde til materialene mens han var på jobb, og skrudde det hele sammen så fort han kom hjem. Veldig stødig og fin krakk, perfekt til midlertidige yngelkar-oppsett. Så nå står 19 literen med C121-yngel på krakken ved siden av meg her jeg sitter ved skrivebordet på akvarierommet [External Image]

Fôring har de ikke fått i dag, siste fôring var sent i går kveld. Jeg hadde glemt å sette ny artemia til klekking og fikk ikke gjort det før halv tolv på natta. Så det er nok enda en liten stund igjen til jeg kan forsøke og høste noe av den nye klekkebeholderen.

ETTER-REDIGERT et par timer senere:
Tok en prøvekikk i artemiaklekkeren selv om det er noen timer fra "24-timers fristen", og det så ut til at jeg kunne klare å skrape sammen akkurat nok til å fôre både Betta-ynglene og de få Corydoras-ynglene.

Så nå har de fått en liten dose levende, nyklekt artemia Håper de kjenner lukta og kommer settende. Orker ikke slå av filteret helt, å måtte passe på og skru det på igjen osv er noe jeg håper jeg slipper her. Men jeg har skrudd det helt ned på laveste minimum, noe jeg håper gjør at ikke artemiaen jeg legger på bunnen blir "blafret avgårde". Det er forresten et Eheim Liberty 2041 hang-on filter (mellomste modellen) med to blåsvampklosser i. Skulle holde i lange baner for en liten 19 liter
Inaktiv bruker
Corydoras gossei
Ville bare si at jeg fikk kloa i de C. gossei'ene jeg håpet på - 9 stk. yngel på ca. 2-3 cm. SØTE og SMÅ Ga 500 kr. for de på klubbauksjonen - har ikke peiling på om det er mye eller ikke, men de andre var litt overrasket over at jeg var så gira på de.

Så nå driver jeg å prøver å ordne karet slik at det er optimalt for gossei'ene. Skal selge kakadueciklidene mine - du hadde rett i at de ble territoriale , og har allerede ordnet med at noen henter mine 3 voksne SAE i helga. Tenker at kardinaltetraene og kuhli-ålene får bli igjen i karet, de bør kunne fungere ypperlig med corydoras. Litt usikker på en enslig norsk flaggtetra, den har jaget de littegrann i starten (den er så stor at den kanskje ser på de som mat?). Om ca. en måned kommer også 3 paradisfisk opp i stuekaret, regner med at disse også bør kunne gå greit, de er jo mer i øvre skikt. Blir det et problem så vil de bli tatt tilbake til karantenekaret for permanent bosted.

Så nå er jeg også en lykkelig corydoras freak og stolt av det Takk for gode råd så lenge!
Bare hyggelig, NUB! Flott at du fikk tak i dem på auksjonen til en overkommelig pris.

Kan vi håpe på bilder av de nye gullungene i tråden din ?
Plussmedlem
Hei Mona.
Kjapt spørsmål. Har lyst på cory'er, men er usikker på om de kan syns leksparet med scalarer kan bli i overkant aggressive? Har du noen innspill i den retningen? Når jeg får hentet hjem akvariet, så vil jeg forandre oppsettet, og i den forbindelse tenke jeg på å kjøpe corydoras.
Kombinasjonen Corydoras/Scalarer har jeg hatt før, og det har alltid gått bra. Selv om scalarene yngler, så gjør de det høyt i akvariet, og de ser ikke ut til å bry seg så mye om Corydorasene på bunnen. Scalarene jeg har hatt har aldri gått løs på Corydorasene, bare andre fisk i høyere vannlag.

Kan selvsagt ikke gi noen garantier, men jeg ville sagt at sjansene for at det blir en fin kombinasjon er stor
Plussmedlem
Ja, jeg hadde håp om at det skulle gå bra i og med at de ikke er direkte konkurrenter om plass og mat. Men jeg tar ingenting for gitt og derfor spør man "Norges øverste autoritet" på området. Hvis AF er kongen, er du dronninga, Mona.
Du trenger ikke smøre sååå tjukt på da, tullebukken
Plussmedlem
Vakre, intelligente kvinner fortjener hvert lovord en mann kan gi.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap