Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 28)

Hadde nok ikke skylt koppen, og den har stått på benken og tørket i hele dag. Det boblet ikke ut av filteret i alle fall! Har for sikkerhets skyld gått over vannflata med tørkepapir et par ganger, glyserol binder veldig, såpeboblene spretter!

Hadde jo aldri tenkt å begynne med Coryoppdrett, men man blir jamen engasjert gitt! Stakkars små, de har fått en ruskete start...
Sneglene har fint overlevd natten, og gnasker på en squash-skive helt uten konkurranse fra sultne Ancistrus. Var ikke klar over hvor mye en eplesnegle søler til, må sette inn flere sandsnegler tror jeg.

Er helt sårøyd, og har funnet en modig maur som barter rundt. Det er mange gjemmesteder for de andre, jeg velger å tro at såpebobleuhellet gikk bedre enn jeg har fortjent :o)

Har ganske mye flytende i overflaten i det karet nå, måte dumpe alle plastglassene med mosedotter og småstiklinger for å blidgjøre husfar med helt ryddig benk i går. Det er laaaangt opp til overflata, får disse små problemer tro? Sukk. Det finner jeg vel ut...
Linda & Ove
Brukte selvfølgelig ikke feil bøtter, for såpass har jeg lært, har en hel haug i samme farge som hele huset vet er fredet.

Huffameg, kjip tabbe! Håper inderlig at det gikk bra!
Bøttefargene gjør at jeg bare må fortelle en liten historie til deg; Her i huset har nemlig også akvariebøttene sin egen farge, de er hvite. Og en rød, som tidligere har vært vaskebøtte. Den brukes kun til vann ut av akvariene. I høst var jeg på kurs og gubben bygde hytte, og bestemor passet barnebarna. Tre av dem fikk omgangssyke samtidig den natta, og bestemor lette febrilsk etter bøtter. Sammen med ene yngstemann (vi har tvillinger) stod hun og så på akvariebøttene. "Nei, bestemor, de får vi ikke lov til å røre, de hører til akvariene", sa den bleke gutten. Så de rørte ikke bøttene... Men nå har hun gått beskjed om at jeg kan kjøpe nye bøtter, dersom hun skulle være så uheldig å være her en sånn natt en gang til!

Men det viser jo at ungene mine vet hva som ikke er lov å røre. I alle fall av og til...
Koselig at du stakk snuten innom Solveig! Ser situasjonen for meg, de er jo gode de små! Mammahjertet blør... Såpebobleoppskriften kunne du sikkert fra før, hvis ikke er glyserol fra apoteket vindundermiddelet, og oppvaskmiddel av merket First Price best i test :o)

Har også kjøpt masse bøtter i alle de andre fargene som kan brukes til alt, men så har det seg slik at man har hage. Og trenger en hel mengde bøtter til kompost og vann og ugress og jordbæring og småstein og omplanting og vanning av krukker. Nå er det småkryptid, veldig moro å mate med levende for, så da må jeg nok finne en festlig farge til, og gjemme dem godt slik at jeg slipper å forklare hva de brukes til ;o)
Håper de små klarer seg, trist når sånt skjer. Heldigvis har du også en særdeles velutviklet humoristisk sans, og evne til å uttrykke den! I dette tilfellet kan man vel si at fiskene opplever på kroppen hva valgspråket: "Bedre med litt bøss i hjørnene enn et rent helvete" betyr!?
530
I dette tilfellet kan man vel si at fiskene opplever på kroppen hva valgspråket: "Bedre med litt bøss i hjørnene enn et rent helvete" betyr!?


Sånn har både folk og katter det her i huset, så hvorfor jeg valgte å såpe inn fisken... Godt jeg brukte vanlig Zalo, og ikke den antibakterielle :o)

Akkurat disse eksemplarene har i alle fall opplevd mye på de tre ukene de har levd, kald bøtte med slam fra flere akvarier, grøssal mose og litt luftestein i en boks der sola sto på så temperaturen har vært mildest talt ustabil, mat etterhvert som jeg fikk den til å gro, flytting til nytt kar med to filtre, litt andre vannverdier og ganske god sirkulasjon der de for første gang i livet møtte en diger eplesnegl og ikke finner hverandre, såpevask - tror de klarer seg...

Nå vil jeg vel ikke akkurat velge en så forferdelig metode skulle det dukke opp flere egg, det blir SF Easy Breeder, stabil temperatur og yngelmat standby. Men filterslam og infusorier som startføde og grumsete sand fra foreldrekaret i bunnen tror jeg faktisk ikke var så dumt!

De to jeg har skimtet hadde kulemage, så da spiser de fortsatt uten å dø av det. Sneglene stuller også med sitt uten å bære preg av happeningen, det bobler ikke i overflata, så da tror jeg lykken enda en gang var bedre enn forstanden :o)
Skrekk og gru. Nå tok jeg en Sølvi. Er det mulig! Ikke har jeg mer vann heller, og kan bare ikke forklare meg mer overfor den slitne kjæresten som er så lei av søl og bøttebæring midt i ferieforberedelsene.


Hehe lo skikkelig for meg selv nå selv om det egentlig ikke er noe å le

Håper det går like bra med dine som med mine, ser ut til at vi må ha et lager med bøtter etterhvert
Men greit at ungene vet hva som hører til hver oppgave da selv om de er syke. Akkurat det synes jeg var veldsig imponerende
Godt vi har noe å le av, og tenk, du har fått en spenstig akvarieøvelse oppkalt etter deg! Regnet nemlig med at du så det beærende i det ;o)

Og det holder ikke med fargekodede bøtter for damer som er så inni hampen raske i vendingen, må ha egne kaffekrus, kopper, plastlokk, bokser - må ha akvarierom!
Linda & Ove
Godt vi har noe å le av, og tenk, du har fått en spenstig akvarieøvelse oppkalt etter deg! Regnet nemlig med at du så det beærende i det ;o) Og det holder ikke med fargekodede bøtter for damer som er så inni hampen raske i vendingen, må ha egne kaffekrus, kopper, plastlokk, bokser - må ha akvarierom!


Det gjorde jeg så absulutt

Fargekoder holder ikke i det hele tatt ,har prøvd det

Men akvarierom er ikke noe for meg ,må har akvariene rundt meg,ellers hadde jeg blitt veldig asosial med tanke på familien. Det jeg er nødt til er å få en orden med bøtter og div. ting og tang til de forskjellige kar .
Flott påske med mye vann - under hytta. Og på parkeringsplassen. Heldigvis var det fortsatt tele, så vi kunne slappe av med peis og rødvin...

Ove var en "snartur" hjemom og matet katter og fisk, så det var gpdt med alger på glassene. Noen timer mindre lys, økt temperatur - tror jeg får finne en luftemulighet i stedet neste gang. Har sett fire av de små Coryene, da har det gått bra der, og alt ser bra ut i de andre karene også.

Og så er det vår!!!
Endelig var det ett av Corybarna som tok oppgaven med å posere. De er snart fire uker gamle, og vokser seg til. Litt større enn sandkornene i alle fall. Har sett fire, da regner jeg med at det har gått bra med alle åtte...

[External Image]

Ikke kjempestor, men definitivt større!
[External Image]

Og så en liten fjellhilsen fra hyttetomta. Ikke rart mine foreldre hadde voldsomme slagstøvelutgifter, tre jenter som brukte åtte sommeruker på de underligste eventyr i denne bekken, vi hadde minst to par til tørk hver kveld...

[External Image]
Nydelig frodig kar du har. Gikk inn for å legge til som favoritt og nominere til månedens, men det hadde jeg visst allerede gjort
Ikke rart du er fengslet av vann, for en flott bekk å kunne leke ved og i...
Lisbeth
Nydelig frodig kar du har. Gikk inn for å legge til som favoritt og nominere til månedens, men det hadde jeg visst allerede gjort :)


Takk Lisbeth! Blir jo rent blyg av sånt :o)

Bekken var herlig, i tillegg hadde vi syltetøyglass med ørekyte og ørretyngel som ble foret opp med hardkokt eggeplomme. Det syntes de bare sånn passe om, ville heller ikke etablere seg i bekken, men det manglet ikke på festlige utsettingsforsøk. Tror det på et tidspunkt var ørret-trapp under veien :o)
Daglig gjødsling og alger, syk molly og monster borte
Da er de fire sort-og-hvitspraglete Mollyene vi kjøpte på auksjon over i de store brakkvannssjøer. De gikk i karantene, alt så bra ut, men jeg synes de har sett tynne og sjabre ut med litt finneklem helt siden de ble satt inn. Oppdaget plutselig at en av dem var hvitere enn normalt. Usj. Store stygge sår. Que pasa? GH er så høy jeg synes den kan være, det er høyt nok for Den Sorte Enke, kanskje de bare ikke syntes noe om selskapet. Som også besto av et nytt mannlig sverddragermonster som snublet over i håven og ut i komposten mens jeg likevel var i det morderiske hjørnet. Nå er alt roligere i karet igjen, og jeg krysser fingrene for at det var vantrivsel/feilkonstruksjon/feil verdier for dem og ikke noe smittsomt...

Har den siste uka startet med daglig tilsetning av plantegjødsel og jern. Plumpet sammen en flaske 50/50, delte ukedosen på 7, og det ble nok litt i overkant. Jernet blir brukt opp, ikke noe målbart i noen kar, men det er mer alger på glasset enn normalt. Da må man tenke mer...

Lysrørene i Juwelen er snart et år gamle, får skifte dem, og sette inn det andre LifeGlo-røret i Spesialiteten. Det er varmere i karene nå i det deilige været, så jeg er ikke sikker på at mindre lys er greia. Mindre gjødning når det tilsettes hver dag kanskje? Ikke mindre jern når alt blir brukt opp, vel. Hmmm. Jeg leker meg litt og ser hva som skjer...
Byttet til LifeGlo...
Wow! Skal si det ble lyst! Sylvaniarøret var ikke så gammelt, så da var det bare helt elendig i utgangspunktet antagelig. Bedre enn sykt AquaGlolys men...

Med to Hagen LifeGlo og halvannen reflektor kom sandas sørgelige tilstand tilsyne, var nok litt kjapp i vendingen med melsikta da vi skiftet, eller nei - hadde vel en kreativ tanke om grovere sand her og der, sånn var det. Med en solid bande Cory går det som det går, og alt grovt havner over alt. Øverst.

Så i dag har jeg hutret på trappa med stor sandsekk og tesil mens det putret livlig i gryter på komfyren. Jevnt, flott, rent og lyst dekke. I fem minutter. Så var det bartesnutemerker over det hele igjen, i lutter glede over fin sandstrand :o)

Fikk øye på Javabregnene også helt plutselig, jøye meg så lenge det må være siden sist jeg gjorde noe med dem! Bare de få bladene jeg plukket bort som snarest hadde avleggere nok til to planter. Har bestilt lysrør til Juwelen også, det kan hende en og annen overraskelse kommer for en dag der også.

Og så har vi ikke andematfritt akvarium likevel. Det forbistrede ugresset har dannet et tredje lag på mosesandwichen! Først javamose, så Riccia, og så tette puter med andemat. Som skvatt av og spredde seg over hele karet så fort jeg kom borti. Jaja. Artig for de små da, å få kjøre håv, det skjer jo ikke så mye spennende ellers i en mosedott...
Hm... Så disse Lifeglo-rørene er virkelig så fantastiske? Blir vel nødt til å invistere alikevel da, for billige er de ikke.

Og bartesnute-merker er jo toppen av lykke ;D
sissimor
Hm... Så disse Lifeglo-rørene er virkelig så fantastiske? Blir vel nødt til å invistere alikevel da, for billige er de ikke. Og bartesnute-merker er jo toppen av lykke ;D


Hos Aquamanias var de ikke spesielt mye værre enn andre akvarierør. Har nå et utall forskjellige rør i all verdens merkelige farger, startet med en svimmel blanding av blått og gult som så ut som et svenskeflagg fra siden, og fisken skiftet farge mens den fartet rundt. Var en stakket stund innom AquaGlo som var helt forferdelig for øyet og kan være så bra for plantene det bare vil, før vi skiftet til Sylvaniarør som gir nokså god fargegjengivelse, men som altså er tusmørke i forhold. Rørene bruker jo like mye strøm enten de lyser godt eller blått, jeg liker det rene klare lyset til LifeGlo. Røde reker er røde, grønne planter grønne. Og det ser ut som mye lys til å være T8!

I Juwelen har jeg to nature og to day, det blir ikke stripete fisk av det, og planteveksten har det ikke vært noe å klage på før akkurat nå i det siste, tror de har tapt seg veldig i styrke nå når de nærmer seg året. Gleder meg til å skifte dem ut!

Og så må vi lete etter enkle armaturer til alle disse rørene som gir mer enn nok lys til å rote rundt på loftet, ingen grunn til å kaste dem før de gir seg. Det kommer til å bli veldig mye lys på det loftet etterhvert. Tror det kan dukke opp en og annen overraskelse der oppe også :o)
Mange gåter løst!
I går var det full fest og stormende jubel på kjøkkenet, med sand absolutt over alt og fire plater gående på komfyren. Det var nemlig Jubileumsjungelens tur til å gjøres rent, og dermed haglet det inn svar på gåter.

For hvorfor ble lyset plutselig nærmest over natten så elendig dårlig?
Hvorfor overlevde plutselig et helt kull hva-det-nå-er?
Hvor var det blitt av alle Boraras merahene?
Hvorfor ble det hele tiden så mye alger på glassene?

Svaret var enkelt. Dårlig sirkulasjon. Det var ikke plutselig dårlig belysning, det var sanda som var helt svart av alger! Husker ikke sist jeg renset filteret, det er nok veeldig lenge siden jeg tok det til bunns. Så med svak strøm har småttinger av alle slag hatt et hjørne de kunne gjemme seg i. At de hersens klipsene på reflektorene ikke holder lenger har heller ikke hjulpet, den ene sendte lyset oppover, og da er det ikke mye vits...

Liker forøvrig Juwel-filteret. Det tar litt plass, og bråker hvis man er uheldig med plasseringen av utblåsrøret, men det er mindre pes med det enn med AmTopen egentlig. Yngelsikkert helt av seg selv, og genialt å kunne helle vann rett i filteret sånn.

Nå er sandsletta på plass igjen, javabregnene ryddet og fine, og det er full fres i filteret. Vet ikke helt om alle småtteristene svimer i strømmen for å komme hjem, eller om de synes det er festlig. Håper det siste...

[External Image]

Fikk tatt et par bilder av levendeføderne mens jeg var i farta...

M m mamma?
[External Image]

Dronninga
[External Image]

Platydamer
[External Image]
Knipset nye bilder av akvariene også, mens sanda fortsatt er lys og fin. Er igrunnen bare sånn halvfornøyd med begge to om dagen, men det løser seg nok med litt tankevirksomhet...

Juwelen
[External Image]

Venstre side, sjefen og hans erkerival bråvåknet visst...
[External Image]

Høyre side, helt usedvanlig rotete egentlig...
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap