Sissis våte drømmer (side 28)

Linda & Ove
Ja huffameg, disse fristelsene. Har nesten funnet et triks for å øke antall liter - man må jo som ansvarlig akvarist ha karantenekar! Og det må jo være vakkert og stabilt, så man må ha planter. Og fisk som holder filterbakteriene levende. Og plutselig må man ha karantenefisk i en boks men luftesten (hvilket uansett er mest praktisk), for karantenekaret er det yngel i, de er så bittesmå og sårbare stakkars og tåler slett ikke å flyttes. Tåler de vel? Har brukt den løsningen for siste gang har jeg fått streng beskjed om...

Hi, hi... Bra løsning! Har en liten plan jeg også, men tørs ikke skrive den ned før jeg evt har fått det gjennomført. Og så har jeg en plan for nytt karantenekar, for Asylet har jo blitt bolig for klovnekilli og endlers! Under Godteskåla er det jo et skap, og det han ikke vet har han ikke vondt av, før ops; "nei det karet har jo stått inni der lenge det..." *stooore, troskyldige øyne*

Han lurte faktisk på om det var fisk i plantebollen, så... Reker kanskje?
Påskeferie og ny bekymring...
I dag har jeg dratt til foreldrene mine for påskeferie på fjellet. Det skal bli herlig, men så er jeg litt bekymra da. Før jeg dro oppdaget jeg nemmelig et sår på siden til Guri Honninggurami. Noen hadde tatt et jafs av henne, og jeg tror nok at Gunnar Perlegurami er den skyldige. Mulig jeg blir nødt til å flytte honningene. Tok et stort vannbytte i dag, og tilsatte en dose Escha 2000. Hun virket heldigvis uberørt, og spiste godt, så jeg håper det går bra...
Kan ikke dra på ferie når man driver med fisk, kjenner jeg. Gleder meg til å komme avgårde, men så var det...

Nekter å se inn i annet enn yngelkaret med briller, den eneste fordelen med gammel-dame-syn er at man kan dra i lykkelig uvitenhet :o)

Det vil helst gå bra, krysser fingrene...
Linda & Ove
Kan ikke dra på ferie når man driver med fisk, kjenner jeg. Gleder meg til å komme avgårde, men så var det... Nekter å se inn i annet enn yngelkaret med briller, den eneste fordelen med gammel-dame-syn er at man kan dra i lykkelig uvitenhet :o) Det vil helst gå bra, krysser fingrene...

Takk for oppmuntringen! Krysser alt jeg har her, for dette er nå utenfor min makt...
Er egentlig grusomt nærsynt, men med linser har jeg "desverre" veldig øye for detaljer. Jeg oppdaget skaden med en gang jeg titta inn i karet i dag, mens samboeren min måtte studere henne leeenge før han så noe. Og han mobber meg for dårlig syn, HA!!!

Ei uke borte fra akvariene blir hele sju dager med nye ønskedrømmer det....
Hjelpe meg...
Var en liten tur innom akvariekjeller`ns nettside for å titte litt, og plutselig hadde jeg bestilt planter for over 300 kroner. Ups... Håper jeg finner ledige flekker til alle :/
Må bare prøve...
I dag har jeg lest til øyet ble stort og vått om danio-oppdrett, og jeg må bare prøve. Leser at stjerndanio ikke er så lette som andre danioer, men siden det er disse jeg har, så må jeg prøve. Det er jo alt for lite med 10 i en 200-liter! Og siden de er så dyre i innkjøp, så får jeg prøve å "lage" flere selv. *gulp*, håper jeg får det til...

Har lagt ut annonse om at jeg ønsker meg et karantenekar på ca 30 liter. Håper noen i nærheten har et til overs, for dette vil jo være fint som lekskar også
sissimor
Var en liten tur innom akvariekjeller`ns nettside for å titte litt, og plutselig hadde jeg bestilt planter for over 300 kroner. Ups... Håper jeg finner ledige flekker til alle :/


Fort gjort... ...og man finner alltids plass!
Hm...
Vel hjemme etter ei uke på påskefjellet, og det første jeg sjekka var selvfølgelig Gurine. Hun ser ut til å ha det bra, og kom rett bort til glasset for å hilse på. Puh...
Såret er der enda, og er ganske gjupt, men det ser "bra" ut...

Over i Rio`n så jeg først en illsint sommerfugl på vill jakt etter alt og alle, og spesielt de unge platyene. Den knall orange ungdommen er neste finneløs stakkars, så her var det bare å fange den sinte, lille damen. Og det var lett, for hun svømte helt frivillig inn i den store håven. Der får hun bli til hun flyttes over i en pose seinere i dag. Det er møte i akvarieklubben i kveld, og jeg regner med at noen der gjerne gir henne et nytt hjem.

Ser ikke søstra hennes noe sted, så frykter det verste... Desverre...
Tror nok dette blir siste sommerfuglsiclide på ei stund, siden coryene er min førsteprioritet
Klubbmøte
Vel hjemme fra klubbmøte, og i kveld gikk jeg jaggu i pluss! Holdt meg hard, så kjøpte ingenting på auksjonen, men der var det jammen mye godbiter. Tror det var ca 60 objekter. Solgte selv en ancistrushann på 8 cm, den sinte sommerfugldamen, 10 kirsebærreker og noen planter. Og så kjøpte jeg dafnier og grindalsormer fra Ohr, kongen av levendefor

Ellers ble det med en halvstor albinoancistrus (dame?) hjem, som jeg skal passe på en måned eller to... Viser det seg at det er ei jente, så kan det hende den blir her, for Kasper trenger jo dame (og eieren trenger en hann).
sissimor
. Og så kjøpte jeg dafnier og grindalsormer fra


Spennende! Du må fortelle litt om grindalsormene. Hvordan de dyrkes, hvor store de er og hvilke fisk som setter størst pris på å spise dem
Lisbeth
[QUOTE=sissimor]. Og så kjøpte jeg dafnier og grindalsormer fra


Spennende! Du må fortelle litt om grindalsormene. Hvordan de dyrkes, hvor store de er og hvilke fisk som setter størst pris på å spise dem

Må si jeg er veldig spent på dette selv! Følgende står på springhalen.dk: "Grindalorme dyrkes i f.eks. firkantede plastbøtter ved stuetemperatur. Som medium bruges fugtig kokoshumus der anbringes 1-2 cm højt i bøtten. En smule havregryn drysses ud på overfladen, nogle orme fra en anden kultur tilsættes. Oven på herlighederne anbringes et lille stykke glas. Ormene vil samle sig under glasset, og de vil nemt kunne høstes herfra. Der fodres med f.eks. havregryn i små mængder, vi fodrer efterhånden næsten udelukkende med bananfluemedie. Glimrende foder til frøer, salamandre, større haletudser, salamanderlarver og fisk."

Kulturen min kom på fuktige skrubbesvamper, foret med baby-grøt. Må prøve meg litt fram her... *gulp*[External Image]
Har bytta vann i de små kara i dag, og nå storkoser jeg meg med å se på to grupper med overlykkelige coryer. "Wiiiiiiiiii! Så gøy!"

Ser egentlig ut som det er lek på gang hos de svarte, men jeg får ikke sett etter. Om jeg kommer mot karet blir alle bare interessert i meg: "mat?" De virrer rundt sammen, og mye innimellom plantene, ser T-stilling, men ingen egg... Hm...

men kan du se ormene? Er de store nok til det?
Lisbeth
men kan du se ormene? Er de store nok til det?

Ser dem godt ja, de største er nok nesten en cm lange. Fikk tilbudet om disse da jeg ønsket meg levendefor til de lakrisene jeg prøver å skaffe meg. Regner med dette er super corymat også. Så nå er det bare å krysse fingrene for at de vil formere seg hos meg...
Høres rett og slett ut som et supert lakris-for
Pakke :D
Nå er det julaften og bursdag på en gang her, for nå har pakka fra Akvariekjeller`n kommet! Har satt alle herlighetene i Plantebollen midlertidig, og gleder meg veldig til å plante i morra.

Her er innholdslista:
Didiplis diandra
Cryptocoryne affinis
Cryptocoryne mi Oya
Cryptocoryne petchii
Eleocharvis parvulus
Micranthemum umbrosum
Javabregne smalbladet
Trichomanes javanicum
Alternanthera variegatus
Echinodorus Xingu


[External Image]
Brukt store deler av dagen på å lese denne tråden fra start til mål du er veldig flink til å skrive! Mye jeg kjenner meg godt igjen i! Stå på videre!
Åh, så mye godteri! Det eneste er den Trichomanes javanicumen, jeg ble veldig fascinert og leste litt. Nydelig terratiumplante, ref denne tråden :o)
Linda & Ove
Åh, så mye godteri! Det eneste er den Trichomanes javanicumen, jeg ble veldig fascinert og leste litt. Nydelig terratiumplante, ref [URLBLOCK1] tråden :o)


Ja, det var jo typisk... Ren løgn i beskrivelsen på siden deres altså. Hm... Hvor gjøre av den da?
sissimor
Hvor gjøre av den da?


Jeg fant en artig Microsorum på Spar, visste jo at den ikke var akvarieplante, men tenkte at den antagelig ville trives med tærne i vann. Den står i en høy glassvase (ser veldig ut som det plantene dine står i på bildet vil jeg si...) der ca en tredjedel er fylt med artig stein, skylte vekk jorda og lar den stå med rhizomet oppå steinene, "pelsen" nedi vann mellom steinene hvis du skjønner. Vokser som et uvær! Bregner klarer seg med dårlig lys, og når man har mørke gardiner pga akvariene...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap