Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 29)

Jeg har startet helgens vannbytter, og mens jeg venter på at 100 liters tønnene mine skal fylles igjen, setter jeg meg ned og skriver litt oppdateringer.

Begge 168 literne, altså de spesialbestilte karene med 120 cm lengde, har fått sine vannbytter nå. Som jeg har tenkt så mange ganger før mens jeg driver og steller med dem, så tenkte jeg nå også: "Jeg liker de to akvariene der så utrolig godt!" Kunne tenkt meg å ha et til med samme mål... men det har jeg selvfølgelig ikke plass til :p
Det klør litt i fingrene etter å finne på noe nytt, ja....hehe Men jeg tror år 2010 skal bli et år der jeg ikke kjøper inn noen nye akvarier. Jeg må nøye meg med de jeg har Det har vært veldig mange akvarie-innkjøp (og salg av gamle) de siste 3 årene, så det holder nå en stund.


C121 ynglene ser jeg som forventet ikke så mye til lenger, nå som de går i et kar med sand og mose. Men i dag da jeg slo på lyset, spratt det rundt et par stykker iallefall. Så noe liv er det fremdeles Jeg så også en av dem i går som lå midt i vrimmelen med artemia og gaflet i seg, da jeg spionerte på karet med lommelykt. Det var bare èn jeg så ligge der og spise, men jeg får gå ut fra at når en spiser, så spiser alle.

Det vrimler av Betta channoides yngel her nå. De begynner å bli mye lettere å få øye på. Små er de fremdeles, disse vokser utrolig sakte, men nå ser jeg til enhver tid minst 10-12 stk fremme. Aner ikke hvor mange det er der i den 85 literen totalt, karet er så godt beplantet, men om alle i begge kull hadde overlevd ville det vært over 30. Ikke før den dagen jeg begynner å rote rundt der og stripper karet for å få fatt i dem og selge dem, vil jeg få vite det nøyaktige antallet

Jeg holder et skarpt øye med mine Corydoras eques for tiden.
Jeg syns gruppe A, de som gjennomgikk et angrep av gjelleparasitter nå i februar, ser ut til å være merkelig bleke... men ikke alltid!? Skiftende farger ser ut til å ha blitt standarden der. Ene øyeblikket er de nydelig skiferblå, neste øyeblikk bleke. Eller alle unntatt en eller to har farger osv. Dette forvirrer meg.

Men i dag, ikke så lenge etter at jeg slo på lyset, så jeg plutselig at den ene i gruppe A svømte rundt og så plutselig "vrikket" den på hodet. Dette er et ekkelt tegn, og allmenn oppfatning er at det betyr at fisken har noe i gjellene....Så nå føler jeg meg brått langt fra sikker på at praziquantel-kuren kurerte alt likevel. Jeg ser ingen tegn til hurtig pust, så kuren har garantert hjulpet veldig mye, for de VIRKER friske på aktivitetsnivå, matlyst og annet. Det er den vrikkingen på hodet som bekymrer meg, samt det faktum at de av og til ser så veldig bleke ut.
Jeg bestemte meg igår for å senke ph hos Eques'ene mine og holde dem i lavere ph enn noen andre kar, og jobber meg nedover mot ph 6.0 veldig sakte og rolig. Begynte i går, og fortsetter i dag.

Gruppe B med Eques (som inkludererer de 4 siste nyinnkjøpte) ser ut til å være helt normale, friske og fine. De bor i 45 literen foreløbig, men skal flytte til større innkvartering når jeg har fått ordnet den siste 85 literen (venter på bestillt bakgrunn). De skal bo vegg i vegg med gruppe A, øverst i den doble reolen med 85 litere.
Gruppe B har ikke vært synlig angrepet eller syke i det hele tatt, noe som er litt merkelig siden 6 av dem gikk sammen med gruppe A frem til for noen uker siden bare. Men på den annen side... de i gruppe B gjennomgikk heller ikke det daglige "vannbytte terror-regimet" jeg drev med hos Gruppe A i hele to uker! De ble derfor heller ikke "stresset frem til" noe utbrudd av parasitter. De fikk selvsagt også medisin i to fulle uker, for de hadde det garantert de også, men viste ikke noen tegn til det fordi de ikke var blitt stresset over tid. De er spesielle, disse C. equesene. Det er første gang jeg har opplevd at en Corydoras-art ikke liker eller setter pris på daglige vannbytter, eller vannbytter overhodet :p

Jeg vurderer nå sterkt å gi begge grupper en ny fjorten dagers kur med prazi. Standarden på vannbytter hos de to gruppene med C. eques er nå blitt en gang hver fjortende dag, så en to ukers kur med prazi uten vannbytter går fint. Jeg slipper styret med etterdosering av medisin som kompenserer for vannet som normalt tas ut ved vannbytter.

Bildene av C. eques er tatt i 45 literen.

Bildet av Betta channoides yngelen viser en fra eldste kull som sikter seg inn på en fra yngre kull for å "herse litt" med den (de eldste sjefer veldig over de yngste, det er tydelig)

[External Image]

[External Image]

[External Image]
mona o
Jeg holder et skarpt øye med mine Corydoras eques for tiden. Jeg syns gruppe A, de som gjennomgikk et angrep av gjelleparasitter nå i februar, ser ut til å være merkelig bleke... . Dette forvirrer meg.


Siterer meg selv her.... for jeg har funnet ut hva som gjorde dem så skrekkelig bleke...! Skrekk og gru!

I karet jeg har denne C. eques gruppen, har jeg målt nitritt daglig siden jeg kickstartet tønnefilteret, og testene har vært uten utslag. Null. I dag tenkte jeg "for moro skyld" å teste vannet deres for nitrat også. Jeg forventet vel kanskje 10 eller noe siden karet er nystartet. Men så fort jeg hadde hatt oppi dråpene, skjønte jeg at nitrat var null... og da kjente jeg panikken bre seg. Ingenting fungerer i et filter når nitrat er null! Litt nitrat skal det være i et kar, for det beviser at man har en fungerende filterbakteriekultur. Nitrat er sluttproduktet.

Jeg kastet meg over kassa med vanntester og dro frem testen for ammoniakk, og målte opp det som skulle til. Det er lang ventetid på fargeresultatet på den, men jeg så i løpet av få minutter at den kom til å bli veldig høy. Enda mere panisk blir jeg når jeg tenkte på at jeg kun har iskaldt vann i tønnene mine enda, og jeg hadde liten lyst til å sjokke akkurat disse Coryene med iskalde vannbytter nå (lesson learned...).

Jeg har vært flittig den siste måneden, og renset alle de utvendige filterne, et for et. Pr i dag var det kun et igjen som hadde gått lenge nok siden siste rens til at det var håp om nok filtergørr. Så jeg gjorde kickstartingsjobben på nytt. Stanset filteret til Eques'ene, tømte ut vannet og helte oppi all filtergørra og det brune vannet fra det innkjørte filteret. I tillegg grafset jeg til meg noen never Eheim SubstratPro fra det innkjørte filteret og strødde det oppå det splitternye laget i Eques filteret. Smekket igjen begge og startet dem opp igjen.

Nå sitter jeg her og biter negler - det har gått akkurat en time siden jeg gjorde dette, og nå skal jeg til å teste vannet på nytt for å se om det hjalp....
(og på toppen av det hele er ammoniakktesten snart tom...!)

Mona O! Må bare si nok en gang at du er en stor inspirasjon for oss "dødelige" og tar flotte bilder
Inaktiv bruker
Uff, det var ikke kjekt
men på en måte så var det litt hell at du fant det ut, da. Krysser fingrene for deg og håper at du fikk tatt tak i det tidsnok.
C. eques'ene glitrer nå som nydelig mørkt stål, så nær blått man kan komme på en Corydoras (unntatt C. nattereri da)
Det hjalp virkelig med ny kickstarting! Nå er de i full vigør, suser rundt og er helt som de skal være med flotte farger.

Puh....! Nå sparer jeg det lille som er igjen av ammoniakktesten til i morgen, så jeg får kontrollert det da. Akkurat nå er fiskenes atferd og farger test nok i seg selv, jeg ser de har det bra.

Nå er jeg lettet, gitt! Mine nydelige yndlinger! )

Mats Henrik O. Hansen
Mona O! Må bare si nok en gang at du er en stor inspirasjon for oss "dødelige" og tar flotte bilder;)

Tusen takk for rosende ord! Det er godt å få tilbakemeldinger i blant også, for av og til får man litt følelsen av å skrive en lang monolog her, hehe Morsomt at andre leser og setter pris på både bilder og tekst. Det gir ny giv til å skrive mer og ta enda flere bilder
Ojj, det var nære på med coryene dine...

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke er flink til å teste nitrat. Har testen liggende, men har også bare blitt liggende...
Lisbeth
Ojj, det var nære på med coryene dine... Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke er flink til å teste nitrat. Har testen liggende, men har også bare blitt liggende...


Jeg er heller ikke vært noe flink til det, men jeg fikk meg en skikkelig bakoversveis da jeg sjekket nitrat i et 98 liters kar med HMF filter her i fjor...
Selv om jeg nå tror resultatet ha vært feil, fordi testen hadde gått ut på dato, så var resultatet så høyt at jeg aldri har sett på maken
Tror det resultatet var 60 eller noe...!

Det skremte meg til å begynne og teste nitrat i blant. Selv om jeg i ettertid skjønte at resultatet var feil, så var det høyere enn ønsket i det karet da jeg kontrollerte med ny test med gyldig holdbarhetsdato på.
Tror jeg fikk mellom 30 og 40 i nitrat. Jeg er overbevist om at det høye nitratnivået skyldtes HMF matten, fordi all skitt og møkk og grums blir værende i akvariet over så lang tid (man renser ikke HMF slik som andre filtere, så all møkk for kanskje flere år tilbake blir stående i akvariet.... *urk*).

Samme karet fikk normalt nitratnivå når HMF var fjernet, selv om det var akkurat samme antall fisk der som før.

Jeg har en del småfisk i oppveksten i enkelte kar, og de karene er det spesielt nyttig å teste for akkurat nitrat. Det er jo gjerne ganske mange fisk i yngelkar (selv om hver enkelt fisk er liten). Nitrat er jo kjent for å være veksthemmende, så det er egentlig ikke så dumt å kontrollere det nivået i kar med mange fisk, eller i kar med mye biologisk nedbrytbart materiale. Andre ting som brytes ned vil jo også øke nitrat (løv og planterester osv).
Jeg går og venter på to ting for å kunne sette opp den ene tomme 85 literen min på nytt:
- en ny del av Juwel Dark Cliff bakgrunn (mangler en bit for å bli ferdig)
- et nytt utvendig filter av typen Eheim Classic

Jeg har aldri hatt Classic filtere før, men kjøpte Classic pga deres smale diameter. Det er det eneste utvendige filteret jeg har plass til på den siden av den doble 6 x 85 liters reolen.

Men èn ting er teorier... en annen ting er praksis. For hva om jeg ikke får plass til det likevel...? Om filteret blir værende i veien for normal ferdsel ut og inn av rommet, eller noe sånn...? Det vet jeg egentlig ikke før det står der.
Så da må man tenke litt og gruble frem en alternativ nødløsning, så jeg har det som reserveplan. Jeg vet at jeg ikke vil ha vanlig HMF filter igjen... Men jeg kunne jo forsøke en slags mini-versjon av det?

Jeg vet at jeg ikke orker å drive og rense slike powerhead'er (pwh) i et kjør, slik jeg måtte før med vanlig HMF filtrering, og ikke orker jeg algeproblemene den typen filter så ut til å skape. Vet ikke hva det er som gjorde at jeg måtte rense pwh så ofte (minst 1 g. hver uke), men jeg har vel møkkete akvarier da! :p Hehe! Så hva om jeg istedet for å sette pwh'en bak svampen, slik man vanligvis gjør med HMF, at jeg istedet putter den INNI svampen? Beskyttet av et lag svamp rundt hele, kanskje den ikke må renses så ofte? Kanskje.

Jeg tok frem de svarte svampmattene mine og valgte en som er 10 cm tykk. Der skar jeg ut en høy (rektangulær) kloss, omtrent like høy som vanndybden i det aktuelle akvariet. På toppen av denne "klossen" vil jeg skjære ut et hulrom, og så sette powerhead'en nedi der. Hulrommet må være så dypt at powerheaden får plass under vannflaten, og at powerheadens utblås kommer akkurat litt under vannflaten. Et hull foran på svampklossen til powerheadens utblås lages.
Svampen jeg skjærer ut for å lage hulrommet/plassen til powerheaden skal dyttes tilbake som et "lokk", minus det volumet selve powerheaden tar.

For å holde på plass denne høye svampklossen trengs det noe for å holde den godt fast og på plass, uten at fisk kan klemme seg inn bak og lignende. Jeg fant ut at jeg vil ha noe som delvis skjuler den, men også noe som lar seg lett fjerne om jeg vil! Noe som IKKE er permanent og vil bli stygt om jeg ombestemmer meg mht filtreringsmetode og vil ha det bort... Det lærte jeg etter HMF perioden.
Da jeg fjernet HMF mattene i flere kar der jeg hadde innvendige bakgrunner, ble det store og stygge hulrom stående igjen i karene. Æsj.

Dette vil jeg unngå i denne 85 literen, så hele bakglasset får bakgrunn. Svampklossen til filteret klemmes godt inntil bakgrunnen i et hjørne, og holdes på plass av en ny bit av samme bakgrunn. Denne lille bakgrunnsbiten (se bilder) vil bli silikonert fast på sideglasset, og også med et punkt silikon også på bunnglasset. Det vil være lett å bare snitte i silikonen og skjære vekk/fjerne både sidebiten og svampen om jeg ønsker senere, UTEN at bakgrunnen og akvariets utseende blir ødelagt. Den er jo like hel.

Jeg har testet litt med plassering og utseende og jeg tror det kan bli et bra resultat av det. Filteret vil jo garantert fungere, men hvor bra det blir både mht biologisk og mekanisk filtrering, det vet jeg ikke før jeg har prøvd :p Det er mulig det er ting jeg ikke har tenkt på her, men så langt har jeg altså kommet med "alternativ filterløsnings-planene"!

Bakgrunnen settes først på plass
[External Image]

Slik ser svampklossen ut
[External Image]

En bit av bakgrunnsplate skjært etter akkurat samme mål som svampen silikoneres på plass slik at den klemmer svampen fast.
Ser man karet rett forfra, syns ikke svampen. Bildet er tatt litt på skrå for å vise den.
[External Image]
Det er ikke lett å ta bilder av Corydoras-yngel på sandbunn. Det vet alle som har forsøkt :p

Etter fòring med artemia i dag i 19 literen, fikk jeg øye på et par stykker av C121 yngelen som ikke hadde gjemt seg. De lå der med stinne mager og glodde forskrekket over at lyset plutselig kom på igjen (jeg slår av lyset når artemiaen er gitt for at de skal holde seg på bunnen).

Det er iallefall helt sikkert at de spiser! Jeg får ikke sett så mye til dem ettersom de gjemmer seg stort sett hele tiden i mosen, og da mister man litt oversikten, om det går bra med dem eller ikke. Sannsynligvis går det bra med disse, for yngel med matvett er et godt tegn. Det tyder de fulle, klart oransje magene på.

Ikke så skarpe bilder, men man må ta det man får, før de rekker å spinne inn i mosen og gjemme seg igjen, hehe

Corydoras cf. burgessi
[External Image]

[External Image]
Takk for handelen og takk for titten. Sjelden man er i et så koselig akvarierom. Veldig rene og pene kar. Mye flott fisk. Ingen tvil om at du vet hva du driver med Mona.
Takk for besøket, Skywalker, det var veldig hyggelig
Både i går og i dag har gruppen med Corydoras cf. burgessi (C121) lekt og lagt egg omtrent hele dagen. På deres typiske vis skjer alt i et rolig og bedaglig tempo, helt ulikt andre Corydoras-arters hyperaktive atferd under lek.

Et par med glupske Golden Wonder Panchax killier har delt kar med C121 gruppen der det siste halvåret... og de har en kongelig fest hver gang C121 gruppen legger egg! Yummi-yummi! De forfølger Coryene rundt i karet, og røsker til seg eggene så fort hunnen har lagt dem fra seg. Frontglasset var krydret med eggflekker, dvs merker etter egg som har vært der (men som er spist og borte). Killiene var veldig gode og mette i kveld, da jeg brettet opp ermene og kom med håven for å fange inn killiparet. De skulle gis bort til en med-akvarist, som har et par av arten fra før. Det er egentlig litt synd å gi bort en så nydelig killi, men de er så forbasket grådige! Jeg har liksom ikke noe sted å ha dem der de ikke ødelegger for en eller annen Cory-art. Enten spiser de maten før Coryene får sukk for seg, eller så spiser de eggene til Coryene før jeg får sukk for meg :p

Killiene ble fanget inn og pakket i hver sin pose. Corydorasene fortsatte med den bedagelige leken sin.
Jeg fant ut at selv om jeg ikke trodde det kunne være stort av egg igjen, så ville jeg forsøke å finne noen og klekke litt fler. De få C121-ynglene jeg har i 19 literen kunne godt vært litt flere... 12-13 stk er liksom så lite
Så da killienes nye eier kom for å hente, satt vi fort på kne begge to med rumpene i været for å speide etter Corydoras-egg nederst i reolen der Hehe. To par øyne ser bedre enn ett, og vi fant faktisk riktig mange egg!

Jeg fortsatte å lete litt til på egenhånd, og fant enda noen egg. Totalt, og jeg telte eggene to ganger, kom jeg frem til 45 - 46 egg, noe som er mye mer enn jeg hadde forventet!
Nå er de lagt i klekkeboks med brusestein og senket ph (5.5 - 6.0) og en dæsj sortvannsekstrakt. Så er det bare å vente. Alle vil nok ikke klekke, jeg så minst 2 eller 3 som hadde en hvit prikk inni seg, så de blir det nok ikke noe av. Antagelig er noen av eggene fra i går også, for de var ganske mørke og var ikke klebrige lenger. Da er det ganske "tricky" å pelle eggene gitt, fort gjort at de glipper ut av fingrene og forsvinner ut av syne i sanden eller mellom plantene.

Nå håper jeg at jeg får til disse, og får fostret opp en pen flokk av denne utrolig nydelige Coryen, som er så nært beslektet med Corydoras adolfoi

[External Image]


Sånn skal de eggene på bildet ovenfor bli når de blir "store"
[External Image]
Bilder fra en "oppsamlingstank", 160 liter:













Corydoras spilurus - eller De Lure, som jeg kaller dem.
[External Image]

Corydoras condiscipulus - har en artig vane med å svømme midt i vannet og ikke bare på bunnen til forskjell fra de fleste andre Corydoras.

[External Image]

Stilig halemønster på disse
[External Image]
Hiver meg de andre Tromsøværingene her og sier flotte bilder! Du er til stor inspirasjon! Hvis jeg måtte velge en eneste tråd å følge med på her på af måtte det bli din.
Bøyer meg i støvet og takker
Corydoras metae solgt!
Sånn, da har jeg gått til det "drastiske" skritt å selge rubb og stubb av Corydoras metae. Kan hende jeg vil savne dem så mye at jeg går til anskaffelse av dem igjen en gang senere, men pr i dag følte jeg at jeg var "ferdig" med dem. Jeg har drettet dem flere ganger og hatt dem i noen år. Nå er tiden moden for at plassen heller kan brukes til andre og (for meg) nye arter. Så jeg solgte dem til en hyggelig kar fra Oslo. Avtalen ble inngått for en uke siden og i formiddag ble de hentet.

Fikk meg en liten overraskelse da jeg sto på kne foran karet (nederst i reolen med 6 x 85 liter) og begynte å ta ut inventaret for å få tak i fiskene. Klemt mellom bakglasset og den digre mangroverota satt det et hvitt spøkelse; en død og halvveis råtten Corydoras sterbai. Stakkars liten! Den hadde klemt seg fast og dødd der den satt. Armaturet er jo i veien så jeg har ikke sett noe, det var helt øverst i karet.
Vel, uhell skjer.

Så begynte jakten på C. metae gjengen. Det var noen flere småtroll der enn jeg hadde trodd, for totalt håvet vi ut 25 eller 26 stk, hvorav 16 var voksne og resten diverse størrelser av yngel/ungfisk.
Pakket i poser og isoporkasse og avsted med dem. Han lovet å ta godt vare på dem

Jeg driver og elle-meller om jeg "skal eller ikke skal" selge min gode gamle gruppe med Corydoras sterbai. Jeg har 7 stk (hadde åtte...), hvorav 4 er voksne og de siste 3 er unge voksne som er vokst opp her (2-3 år gamle). Spesielt to av de voksne er imponerende, det er to hunner som er de største C. sterbai jeg har sett noengang! Det er det flere som har kommentert også, av folk som har vært her og sett dem. Siden denne C. sterbai gruppen har litt sentimental verdi for meg, så greier jeg ikke helt å bestemme meg... de er Corydoras-art nr 2 som jeg kjøpte meg for 5 år siden, så de har vært med omtrent fra starten kan man si, da jeg ble rammet av Corydoras-feberen, hehe De får vel bli her foreløbig.
Med tanke på at Corydoras kan bli svært så gamle, så kunne det vært interessant å se hvor lenge de faktisk lever hos meg?



mona o
Siden denne C. sterbai gruppen har litt sentimental verdi for meg, så greier jeg ikke helt å bestemme meg... de er Corydoras-art nr 2 som jeg kjøpte meg for 5 år siden, så de har vært med omtrent fra starten kan man si, da jeg ble rammet av Corydoras-feberen, hehe :) De får vel bli her foreløbig. Med tanke på at Corydoras kan bli svært så gamle, så kunne det vært interessant å se hvor lenge de faktisk lever hos meg? :)


Etter at jeg fikk høre hvor gamle coryer kan bli, ble jeg jo enda mer i tvil om jeg skal kvitte meg med mine. Men du som er cory-freak burde jo i alle fall beholde de som er eldst?! Tenk så kult å sitte der som noen-og-femti og
kunne skryte av så gamle cory! (evt. eldre) Kult
Ja, jeg tenker litt på det. Det hadde vært artig å sitte om mange år og fremdeles ha med en av gruppene som har vært med helt fra starten
Pr i dag har jeg ikke noe akutt behov for akvariet de går i til noe annet heller, så foreløbig blir de der de er. Men jeg har tenkt mye frem og tilbake på å selge de der, men klarer ikke å bestemme meg 100%. Og jeg selger ikke noe før jeg er bombesikker

C. sterbai gjengen er temmelig bleke om nebbet akkurat nå, for jeg har herjet noe voldsomt i karet deres i dag. Alle planter dratt opp og trerota tatt ut, samt at jeg slamsugde og styret noe veldig. Fikk endelig kuttet vekk de glasslistene som sto igjen fra HMF tiden, de var bare i veien for det utvendige filteret. De var noe dritt å få av, samme hvor mye jeg skjærte så satt de dønn fast. Og det var en skjærende, skrapende lyd fra kniven når jeg drev og dro den opp og ned langs silikonfugene på lista. Og etter to knekte knivblad og med det tredje i kniven fikk jeg endelig løs listene. Det var deilig å endelig få festet utløpet fra filteret på normalt vis på sideglasset igjen
CW036, også kalt Super-Arcuatus.
Har hatt denne gruppen på 7 stk i et par år nå, og de lever i grunnen en ganske anonym tilværelse. Men denne senvinteren har de begynt å rykke litt fremover i karet. Nå kan de finne på å ligge helt fremme ved frontglasset og kule'n, og hvis det ikke er for mye rabalder fra min side utenfor, så blir de faktisk liggende uten å stikke av. Før stakk de så fort de enset bevegelse.
Jeg tror kanskje at de føler seg litt tryggere nå, for jeg har latt det karet gro fullstendig igjen i overflaten. Det er et tjukt dekke av store flyteplanter (Ceratopteris) i overflaten, så det er skyggelagt i omtrent to tredjedeler av karet. Tror nok dette øker trygghetsfølelsen deres, slik at de våger å ligge langt fremme.

Men det kan bli litt drøy kost for dem noen ganger også, hvis det skjer mye "uvanlig" utenfor. Kameraet for eksempel... blir det for mye av den slags (blitz og greier) så stikker de så sandføyken står etter dem. Bokstavelig talt, se bare sandspruten på siste bilde! Hehe

Helt avslappet...
[External Image]


Ingen fare enda...
[External Image]


Nå er det nok, vi stikker!
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Kine Basma
Reklame for plussmedlemskap